Finse stormmeeuw met metalen ring

Gestart door nlzorg01, november 06, 2010, 17:09:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

Vanmiddag in het Twiske een adulte stormmeeuw met een Finse metalen ring. Ik heb vrijwel het gehele nummer kunnen aflezen; ST?94.841. Omdat het ? aan het begin van de cijfercode zit, is het wellicht mogelijk de ring van deze vogel volledig te identificeren. Iemand enig idee hierover?

Overigens ga ik graag nog een keer terug om de code helemaal af te lezen. Lijkt een goede stek om meeuwenringen af te lezen.

Groeten,
Jan Zorgdrager

Jeroen Nagtegaal

Bij Kokmeeuw zijn ze volgens mij nog niet boven ST25... zou betekenen dat het ST1 of ST0 moet zijn. Wellicht gewoon mailen met de Finnen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Ringen worden niet in alfabetische volgorde afgegeven of aangelegd. Je kunt dus nooit zeggen 'of ze al bij een bepaald nummer zijn' of niet. Hierover mailen met de ringcentrale heeft dan ook geen zin. Jan geeft zelf de enig juiste oplossing aan: het volledige ringnummer aflezen. Als je dat hebt komt het vanzelf in orde.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Alle Stormmeeuwen met een Helsinki-ring die ik tot nu toe heb afgelezen begonnen met CT. De ST-serie wordt echter wel genoemd in het lijstje van gebruikte ringen (zie: http://www.vogeltrekstation.nl/telescoping_rings.htm). Als je er zeker van bent dat de ring met ST-begon en de laatste 5 cijfers ook met zekerheid hebt afgelezen, dan loont het zeker de moeite om contact op te nemen met de Finse ringcentrale. Het eerste cijfer kan vermoedelijk alleen maar een 0, een 1 of een 2 zijn, er zijn dan dus maar 3 mogelijkheden. Er is een redelijk grote kans dat met de andere 2 ringnummers die mogelijk zijn andere vogelsoorten zijn geringd. Het loont dus zeker de moeite om dit na te gaan, het is zonde om zo'n aflezing verloren te laten gaan. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Oenanthe op november 06, 2010, 18:37:58 PM
Ringen worden niet in alfabetische volgorde afgegeven of aangelegd. Je kunt dus nooit zeggen 'of ze al bij een bepaald nummer zijn' of niet. Hierover mailen met de ringcentrale heeft dan ook geen zin. Jan geeft zelf de enig juiste oplossing aan: het volledige ringnummer aflezen. Als je dat hebt komt het vanzelf in orde.

Maar meestal wel. De aflezingen die ik heb van ST-ringen zijn niet hoger dan ST25. En een ringcentrale weet toch echt wel welke ringen uitgegeven zijn, en voor welke soort ze gebruikt zijn. Dan maakt de volgorde ook niets uit. Er zijn namelijk niet meer dan 10 optie's
Groet, Jeroen Nagtegaal

rob_voesten

Citaat van: Cygnus op november 06, 2010, 18:57:41 PM
Alle Stormmeeuwen met een Helsinki-ring die ik tot nu toe heb afgelezen begonnen met CT. De ST-serie wordt echter wel genoemd in het lijstje van gebruikte ringen (zie: http://www.vogeltrekstation.nl/telescoping_rings.htm). Als je er zeker van bent dat de ring met ST-begon en de laatste 5 cijfers ook met zekerheid hebt afgelezen, dan loont het zeker de moeite om contact op te nemen met de Finse ringcentrale. Het eerste cijfer kan vermoedelijk alleen maar een 0, een 1 of een 2 zijn, er zijn dan dus maar 3 mogelijkheden. Er is een redelijk grote kans dat met de andere 2 ringnummers die mogelijk zijn andere vogelsoorten zijn geringd. Het loont dus zeker de moeite om dit na te gaan, het is zonde om zo'n aflezing verloren te laten gaan.

Hoi

Het kan ook dat deze in een gemengde Kolonie is geringd. Mischien daarom heeft hij een ST ring om. Het KAN het goed zijn dat hij als Kokmeeuw is weggeringd!!!!!! Door dat hij in een gemende Kolonie zit. Dat gebeurd wel vaker. Maar je kunt het altijd proberen bij de ringcentrale.

Succes

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Oenanthe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 06, 2010, 19:17:42 PM
Citaat van: Oenanthe op november 06, 2010, 18:37:58 PM
En een ringcentrale weet toch echt wel welke ringen uitgegeven zijn, en voor welke soort ze gebruikt zijn. Dan maakt de volgorde ook niets uit. Er zijn namelijk niet meer dan 10 optie's

Een ringcentrale weet altijd welke ringen er zijn uitgegeven maar niet altijd voor welke soort ze zijn gebruikt. Dat komen ze pas te weten als de ringen zijn gebruikt. Je mag van mij proberen informatie bij een ringcentrale los te krijgen over een aflezing die tien verschillende ringnummers kan betreffen, maar ik vrees dat men op de administratie wel iets anders aan het hoofd heeft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

De reactie's die ik tot nu toe van ringcentrales kreeg waren zeer enthousiast en positief.
Uiteraard België uitgezonderd... Daar krijg je nooit tot zelden een reactie...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

Citaat van: Cygnus op november 06, 2010, 18:57:41 PMAlle Stormmeeuwen met een Helsinki-ring die ik tot nu toe heb afgelezen begonnen met CT. De ST-serie wordt echter wel genoemd in het lijstje van gebruikte ringen (zie: http://www.vogeltrekstation.nl/telescoping_rings.htm). Als je er zeker van bent dat de ring met ST-begon en de laatste 5 cijfers ook met zekerheid hebt afgelezen, dan loont het zeker de moeite om contact op te nemen met de Finse ringcentrale. Het eerste cijfer kan vermoedelijk alleen maar een 0, een 1 of een 2 zijn, er zijn dan dus maar 3 mogelijkheden. Er is een redelijk grote kans dat met de andere 2 ringnummers die mogelijk zijn andere vogelsoorten zijn geringd. Het loont dus zeker de moeite om dit na te gaan, het is zonde om zo'n aflezing verloren te laten gaan.

Ja, ik heb ooit in Nederland een in Finland geringde Stormmeeuw afgelezen met een zogenaamde 'ST' ring (de maat die voor Kokmeeuw wordt gebruikt). Ik meende me dit te herinneren en heb meteen Griel opgestart om dit uit te zoeken. En via het filterzoeksysteem van Griel kon ik het vlot vinden (filtervinkje aan, datum instellen op 1 januari 1980 tot heden, eerste selectie op 'Stormmeeuw', tweede selectie op 'SFH'.). Maar nu moet ik weer helemaal opnieuw beginnen met de selectie, want ik heb naar de details gekeken.

Jan, gewoon zo snel mogelijk teruggaan en opnieuw kijken. Navraag doen bij de Finse ringcentrale kan altijd nog wel eens. Ik houd dergelijke 'bijna aflezingen' altijd eerst voorlopig 'in portefeuille' en maak liefst ook altijd zoveel mogelijk detailaantekeningen (leeftijd vogel, ring links / rechts / op de kop of niet, vogel groot / klein. winterkleed / zomerkleed etc etc.; bij Stormmmeeuw bv pootkleur).

Ik doe dus bij incomplete aflezingen nooit & te nimmer navraag bij een ringcentrale.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

nlzorg01

Het is opgelost dankzij de welwillende medewerking van de Finse ringcentrale (vraag naar Kalle!).
Nu moet ik bekennen dat ik jullie wel een beetje op een dwaalspoor heb gezet. Oorspronkelijk had ik de eerste letter als een "S" afgelezen, maar dichterbij leek het meer op een O; een duidelijk gevalletje slijtage. Erg duidelijk werd het niet en dus heb ik het als de "S" hier op het forum gezet maar op grond van jullie opmerkingen als CT ?94.841 ingediend. Uiteraard wel met de opmerking over S en C.
Snel kwam de reaktie dat CT-094.841 de enige mogelijkheid was. Voor de zekerheid heeft Kalle de combinatie ST ?94.841 ook nog gechecked en de beide mogelijkheden daar waren van kokmeeuwen. Bingo dus en tevens de oudste ring die ik tot nu toe heb gevonden. Het beest blijkt in 1992 in Oost-Finland geringd te zijn als pullus. Op 3 februari 2006 ook nog in Amsterdam (Willem?, Ruud? schat ik) gezien.

Bedankt voor jullie reakties. Het heeft geholpen dit op te lossen.

Groeten,
JanZ

Klaas van Dijk

Citaat van: nlzorg01 op november 09, 2010, 21:21:03 PMHet is opgelost dankzij de welwillende medewerking van de Finse ringcentrale (vraag naar Kalle!). Nu moet ik bekennen dat ik jullie wel een beetje op een dwaalspoor heb gezet. Oorspronkelijk had ik de eerste letter als een "S" afgelezen, maar dichterbij leek het meer op een O; een duidelijk gevalletje slijtage. Erg duidelijk werd het niet en dus heb ik het als de "S" hier op het forum gezet maar op grond van jullie opmerkingen als CT ?94.841 ingediend. Uiteraard wel met de opmerking over S en C. Snel kwam de reaktie dat CT-094.841 de enige mogelijkheid was. Voor de zekerheid heeft Kalle de combinatie ST ?94.841 ook nog gechecked en de beide mogelijkheden daar waren van kokmeeuwen. Bingo dus en tevens de oudste ring die ik tot nu toe heb gevonden. Het beest blijkt in 1992 in Oost-Finland geringd te zijn als pullus. Op 3 februari 2006 ook nog in Amsterdam (Willem?, Ruud? schat ik) gezien.
Bedankt voor jullie reakties. Het heeft geholpen dit op te lossen. Groeten, JanZ

Beste Jan, wat leuk dat het uiteindelijk toch is opgelost! Ja, op de Finse ringcentrale werken zeer vriendelijke & coöperatieve mensen, dat had ik van anderen ook al eens vernomen.

De 'CT' ringen hebben een grotere diameter dan de 'ST' ringen; een aanvullend kenmerk op grond waarvan ik beide ringtypen ook uit elkaar kan houden. Maar dit is een vrij subtiel kenmerk en pas bruikbaar als je flink wat verschillende ringtypen gezien hebt en hierdoor meer weet van verschillen in grootte / verhouding van de verschillende metalen ringen die bij meeuwen worden gebruikt.

En het staat me bij dat bij CT ringen wel een streepje na de T staat (bij de ST ringen staat géén streepje (-) na de T). Wellicht staan er op de site van Holmer wel voorbeelden van.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal