Jan Lever en de evolutietheorie

Gestart door Margreet Kwh, november 27, 2010, 11:05:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Omdat het topic over evolutie wat is verwaterd, open ik een nieuw topic, naar aanleiding van het overlijden van de bioloog en oud-hoogleraar aan de VU Jan Lever.

Hier is een prachtig in memoriam van Koos Dijksterhuis in Trouw van 26-11-2010:
http://www.trouw.nl/groen/opinie/natuurdagboek/article3313027.ece/De_schelpen_van_professor_Lever_.html
Lees ook de reacties erbij!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

respect!  :duim:
fijn dat er zulke mensen zijn, dat geeft ons nu een heel stuk vrijheid!
groeten, Ronald van Seijen

Question

CiteerHij was een van de eerste christelijke wetenschappers die evolutie niet op voorhand afwees als duivelse bedreiging van het geloof.
Super :duim:..want dat is het ook absoluut niet. Dan zou het leven zelf een duivelse bedreiging zijn..en dan kunnen we er gelijk wel mee ophouden. Evolutie is juist niet een bedreiging van het geloof. Het kan prima samen.  :blink:

ronald

het geloof is zelf juist heel lang een duivelse bedreiging geweest, al was dat in de jaren 50 al niet meer zo erg. niet heel lang daarvoor was het een vreselijk iets waar moord, martelen en meer van dat leuks heel normaal was. daarom denk ik dat we heel blij moeten zijn met iedereen die daar verandering in heeft weten te brengen. nu hebben we hier de vrijheid om te geloven wat we willen, en volgens mij beseffen we lang niet altijd hoeveel dat waard is!
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Vandaag een prachtig groot in memoriam in Trouw, waarin uitgebreid uitgelegd wordt hoe dat ging met zijn evolutie-theorie-verspreiding.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

falco

Citaat van: ronald op november 27, 2010, 11:44:09 AM
het geloof is zelf juist heel lang een duivelse bedreiging geweest, al was dat in de jaren 50 al niet meer zo erg. niet heel lang daarvoor was het een vreselijk iets waar moord, martelen en meer van dat leuks heel normaal was. daarom denk ik dat we heel blij moeten zijn met iedereen die daar verandering in heeft weten te brengen. nu hebben we hier de vrijheid om te geloven wat we willen, en volgens mij beseffen we lang niet altijd hoeveel dat waard is!

Toch wil ik er nog maar eens op wijzen dat echt moorden in naam van het geloof weinig heeft plaatsgevonden. Er is veel gemoord en gemarteld onder het mom van geloof, maar in vrijwel alle gevallen is de uiteindelijke reden voor de misdaden een andere, bijvoorbeeld arm tegen rijk, veehouders tegen landbouwers etc.

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

KorHaan

Citaat van: falco op december 06, 2010, 13:01:21 PM
Citaat van: ronald op november 27, 2010, 11:44:09 AM
het geloof is zelf juist heel lang een duivelse bedreiging geweest, al was dat in de jaren 50 al niet meer zo erg. niet heel lang daarvoor was het een vreselijk iets waar moord, martelen en meer van dat leuks heel normaal was. daarom denk ik dat we heel blij moeten zijn met iedereen die daar verandering in heeft weten te brengen. nu hebben we hier de vrijheid om te geloven wat we willen, en volgens mij beseffen we lang niet altijd hoeveel dat waard is!

Toch wil ik er nog maar eens op wijzen dat echt moorden in naam van het geloof weinig heeft plaatsgevonden. Er is veel gemoord en gemarteld onder het mom van geloof, maar in vrijwel alle gevallen is de uiteindelijke reden voor de misdaden een andere, bijvoorbeeld arm tegen rijk, veehouders tegen landbouwers etc.

Nou, de Spaanse Inquisitie was toch een politieke instelling, waar andersgelovigen door de RK kerk hardhandig tot inkeer werden gebracht. Brr.
Galileo Galileï moest ook zoete broodjes bakken bij de heersende geloofsmacht, anders was zijn kop eraf gegaan. De wetenschap in het algemeen werd stelselmatig onderdrukt door geloofspolitieke macht, en dat eeuwenlang.
Dan mogen we toch wel tot het besef komen, dat moorden en martelen in hoofdzaak een politieke zaak was om elke vorm van andersdenken de kop in te drukken.

Het voorbeeld van arm tegen rijk kan ik me wel voorstellen, maar veehouders tegen landbouwers, kun je me dat uitleggen?


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

ronald

Citaat van: falco op december 06, 2010, 13:01:21 PM
Citaat van: ronald op november 27, 2010, 11:44:09 AM
het geloof is zelf juist heel lang een duivelse bedreiging geweest, al was dat in de jaren 50 al niet meer zo erg. niet heel lang daarvoor was het een vreselijk iets waar moord, martelen en meer van dat leuks heel normaal was. daarom denk ik dat we heel blij moeten zijn met iedereen die daar verandering in heeft weten te brengen. nu hebben we hier de vrijheid om te geloven wat we willen, en volgens mij beseffen we lang niet altijd hoeveel dat waard is!

Toch wil ik er nog maar eens op wijzen dat echt moorden in naam van het geloof weinig heeft plaatsgevonden. Er is veel gemoord en gemarteld onder het mom van geloof, maar in vrijwel alle gevallen is de uiteindelijke reden voor de misdaden een andere, bijvoorbeeld arm tegen rijk, veehouders tegen landbouwers etc.
de lijst met ellende die door het geloof, of zoals je wilt onder het mom van het geloof is aangericht is te lang om op te noemen. maar het is niet de basis van de ellende, geloof is slechts een van de manieren om je van anderen te onderscheiden. en zodra er onderscheid is kan er gevochten worden, of andere narigheid uitgevreten worden. de drang van de mens om alles in vakjes te verdelen en dan over andere vakjes te oordelen is enorm. het geloof is er een georganiseerde versie van geworden, zeker in voorgaande eeuwen. door angst en terreur werd de mensen ook weinig keus gelaten om iets anders of niks te geloven.
en kijk ook eens hoe de oorspronkelijke gebruiken en geloven in deze streken bijna volledig uitgeroeid zijn, en dat ging ook niet gepaard met het gooien met bloemetjes.

maar het blijft belangrijk om het erbij te zeggen: geloof is niet de directe oorzaak van ellende, het zijn de mensen die het niet begrijpen en er een puinhoop van maken. er zijn zat mensen die het geloof op een mooie manier beleven, maar er zijn ook zat die de boodschap van vrede met geweld willen brengen.
groeten, Ronald van Seijen

evertdirks

Terug naar de basis.
Gewoon een vorm van (familie/kudde/roedel ect.) gedrag.
De "anderen" moet je uit de buurt houden voor je eigen overlevings kansen.
Eigenlijk zijn we allemaal afstammelingen van de Stokstaartjes  ;D ;D ;D

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

falco

KorHaan schreef: Het voorbeeld van arm tegen rijk kan ik me wel voorstellen, maar veehouders tegen landbouwers, kun je me dat uitleggen?

In Afrika onder andere in delen van Sudan zijn verschillende conflicten geweest die werden gevoerd onder het mom van geloof (moslims vs christenen), maar uiteindelijk om landbouw en weidegrond gingen. Landbouwers willen om begrijpeleijke redenen niet dat vee op hun akkers graast. Overigens zijn er ook historici die beweren dat deze conflicten de eerste conflicten zijn die het gevolg zijn van klimaatverandering. De veehouders uit het noorden moeten door oprukkende woestijn steeds verder naar het zuiden waar vooral landbouw wordt bedreven.


Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

KorHaan

Hallo Ies,

Dank voor je uitleg. Ik heb een jaar in Senegal gewoond en daar is iets soortgelijks aan de gang, met landbouw en veeteelt. Overigens zijn de conflicten daar minder dan in Soedan, hoewel de zuidelijke regio Casamance waar de moslims in de minderheid zijn, nogal eens spanningen oproept. Dan zie je weer 's een tijdlang gewapende militairen posten om de boel in de gaten te houden. Het oprukken van de woestijn is een algemeen probleem voor de hele regio, van Senegal tot Soedan. De veeteelt in Senegal is extensief, voornamelijk door nomaden bedreven, de landbouw zit hoofdzakelijk in het midden en zuiden, waar meer regen valt.
Verder is er nog een politieke agenda vanuit de hoofdstad Dakar waar de gecentraliseerde macht zit. Ik heb een fijn voorbeeld van hoe het niet moet kunnen meebeleven. Langs de kust van Senegal komen een soort van 'geestgronden' voor die vruchtbaar zijn en waar de weinige regen die er jaarrond valt, langer vastgehouden wordt door de bodem; gevolg is, dat hier groene tuinbouwgebieden ontstaan, waar het barst van de vogels trouwens, maar belangrijker, waar groenten geteelt worden voor eigen behoeften. Nu zit daar ook een Belgisch bedrijf dat enorme proeftuinen heeft aangelegd voor productverbetering. Meneer Vanderveken heeft me uitgelegd - ik deed wat hap-snap tekenwerk voor ze - dat de vruchtbare bodem de goede oogsten mogelijk maakt. Maar hij was heel wat minder blij toen hij opmerkte, dat er plannen waren om turf te gaan winnen in dit mooie gebied, teneinde een goedkope brandstof te hebben om de lichtjes van Dakar te laten branden. Prestige versus gezond verstand.
In het dorre noorden is enige landbouw van betekenis aanwezig op de vloedvlaktes van de Senegalrivier, die door zijn geringe verval jaarlijks overstroomt en vruchtbaar slik achterlaat.
Toen ik het Djoudj Nationaal Park bezocht, werd me door de staf uitgelegd dat er plannen waren om een grote stuwdam te bouwen bij Makadiama, stroomafwaarts van het park. Opgezameld water zou de droogte in het park tegengaan, witte stroom zou voor de electriciteitsvoorziening van Dakar gaan zorgen, maar het nadeel was wel dat de vloedvlaktes tot de verleden tijd zouden gaan behoren, met alle negatieve gevolgen voor de landbouw.
Het Djoudj-park was erg droog toen ik er was, begin 1985, maar erg vogelrijk niettemin.

Overigens doet westerse ontwikkelingshulp ook soms paradoxale dingen. In een land als Niger
rukt net als in Soedan, de woestijn op en verplaatst de veeteelt zich naar het groenere zuiden.
Tot voor kort werd daarbij een praktische grens bereikt, veroorzaakt door de slaapziekte, waar het vee niet tegen bestand was en die voorkwam in de zuidelijke, groenere regionen.
Op een satellietfoto is die grens heel scherp te zien, bruingeel boven de lijn, groen eronder.
Het groen van het zuiden is door de slaapziekte onbereikbaar voor het vee, dat dus ook de gewassen niet opvreet.
De wetenschap staat niet stil, en er werd een middel gevonden om het vee immuun tegen de slaapziekte te maken. Gevolg was, dat het vee massaal zuidelijk trok en de boel ging kaalvreten. De paradox is dat je de mensen wilt helpen met wetenschap, maar ze tegelijkertijd opzadelt met nieuwe problemen. Waar jij het ook over had in Soedan.

De islam is in Senegal de overheersende godsdienst, en die heb ik in de praktijk meegemaakt.
Bij het vinden van een huis in Dakar is het raadzaam om zover mogelijk van een moskee te wonen, om niet elke ochtend om 5 uur wakker getoeterd te worden voor het ochtendgebed. Elke minaret heeft vier enorme megafoons en dat geeft een hoop herrie. Overigens zijn gewone woonhuizen ook vaak uitgerust met zo'n toeter, daar kom je dan later wel achter.

Ik reisde veel met het openbaar vervoer in Dakar en omstreken, per stadsbus of taxi-brousse
(minibusje met 22 zitplaatsen maar wel als haringen in een ton), lekker goedkoop maar altijd overvol. Vaak kwamen bedelaars de bus in gekropen (letterlijk, de polio is daar nog niet uitgeroeid zoals hier) en alle Senegalezen in de bus gaven ze wat geld, niemand uitgezonderd.
Ik ook natuurlijk, ik was aangenaam aangedaan door de gulle gevers en ik vond het een mooi aspect van de islam. Erg sociaal. Ik begreep dat moslims een dag zonder goede daad als een verkwiste dag beschouwen, vanuit hun geloof, maar ik kwam er veel later achter dat het meer ging om het afkopen van één of andere zonde, zodat de volgende dag weer met een schone lei kon worden begonnen. Blijkbaar is het volgen van religieuze voorschriften over het algemeen toch erg moeilijk. Maar goed.
Sociaal zijn de Senegalezen wel; de hele familie inclusief oma en opa, ooms, tantes, neven en nichten, woont bij elkaar, of bij elkaar in de buurt. Heeft iemand een goedbetaalde baan, dan profiteert de hele familie daarvan. En zonder gemor van de kostwinner. Bejaardenhuizen bestaan daar niet. Dieren worden dan wel weer onverschillig of zelfs wreed behandeld, huisdieren houden ze niet, honden zijn onrein en katten hoogstens goed als verwilderde muizenvangers. Alle paarden zijn ook vel over been en moeten toch zware lasten trekken.
Koeien zijn ook gratenpakhuizen. Alleen de dromedarissen zitten redelijk goed in het vlees.
Maar die kom je in de stad natuurlijk niet tegen. Geiten wel, overal lopen geiten aan alles wat eetbaar is te knagen, tot kartonnen dozen aan toe.

Genoeg nu, ik zou nog wel even door willen gaan, maar ik dwaal nu al af.

Wat me wel opviel daar, is dat het geloof meer dan hier, een enorme troost is in kommervolle omstandigheden. Als zodanig heeft het een functie en is dus, zou je kunnen zeggen, onderdeel van de culturele evolutie en ipso facto van de evolutie zelf. Het zich aanpassen aan de omstandigheden met gebruikmaking van alle mogelijke middelen is het kenmerk van evolutie, dus godsdienst mag daar ook bij horen.
(Sprak ik verbaasd; want zijnde overtuigd evolutionist heeft godsdienst nooit een rol van betekenis in mijn bestaan gehad. Ik zie het meer als iets dat in de weg zit.)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Toch telkens weer opmerkelijk dat creationisten wetenschappelijk bewijs verlangen voor de evolutietheorie om zoiets irrationeels als de schepping te verdedigen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/bewijzen.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Waar is eigenlijk dat topic "Mens, Geloof, Evolutie, een uitdaging" gebleven???
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Question

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 17:45:03 PM
Toch telkens weer opmerkelijk dat creationisten wetenschappelijk bewijs verlangen voor de evolutietheorie om zoiets irrationeels als de schepping te verdedigen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/bewijzen.html
uhm..sorryhihi..ik denk dat dat de bijwerkingen zijn als je christelijk bent opgevoed. krijg het maar eens uit je hoofd..ik probeer het al een tijdje.  ;)

Bart van Hoogstraten

Er is dus duidelijk een topic verwijderd! Mens, geloof, etc, een uitdaging ontbreekt plots!

Nou ja, dan maar hier verder. Voor iedereen die nog twijfelt:
http://www.real-life.nl/index.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 17:45:03 PM
Toch telkens weer opmerkelijk dat creationisten wetenschappelijk bewijs verlangen voor de evolutietheorie om zoiets irrationeels als de schepping te verdedigen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/bewijzen.html

Wat een kletskoek.

Maar gelukkig komt Jezus op 21 mei 2011 orde op zaken stellen en zullen bij ons allen de schellen van de ogen vallen. Hij heeft 6 maanden de tijd om ons uit te leggen wat zijn vader bedoelt heeft voor hij het hele zootje vernietigt op 21 november.
Ik denk dat als het mooi weer is, ik gewoon weer lekker ga vogelen 22 november.

21 mei kan ik trouwens niet, dan vieren mijn vrouw en ik ons 7-jarig huwelijksfeest.
Sorry Jezus, kan het een dag later?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op december 14, 2010, 18:28:08 PM
Sorry Jezus, kan het een dag later?

Lijkt me geen probleem voor hem, hij sterft zelf immers elk jaar op een andere datum terwijl zijn geboortedag altijd op dezelfde datum is...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 18:07:43 PM
Er is dus duidelijk een topic verwijderd! Mens, geloof, etc, een uitdaging ontbreekt plots!

Nou ja, dan maar hier verder. Voor iedereen die nog twijfelt:
Klopt, na klachten van mij. Ik verbaasde namelijk nogal over dat het forum van een natuursite gebruikt wordt om andere mensen of hun geloof belachelijk te maken (en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!). Ik geloof niet dat waarneming.nl zich moet verlagen tot dit soort PVV praktijken.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 18:07:43 PM
Er is dus duidelijk een topic verwijderd! Mens, geloof, etc, een uitdaging ontbreekt plots!

Nou ja, dan maar hier verder. Voor iedereen die nog twijfelt:
http://www.real-life.nl/index.html

Bedankt voor de link, Bart.

Mooie foto's. Jammer dat als het Kwaad aan de orde komt je een foto van een schorpioen ziet. En bij Agressie krokodillen. Het komt er op neer, dat zoveel moois toch door een Intelligent Wezen gemaakt moet zijn. Dat zijn dus de oogkleppen van de creationisten. Die gebruiken geen feiten, alleen dogma's ( Het IS zo, dus geen vragen) om hun zaak te bepleiten.
Ik wil bewijs dat god bestaat. Dan moet ik de bijbel lezen. Dat is geen bewijs. Die is geschreven door mensen. Ooggetuigen zijn ook geen feiten; 500 mensen hebben Jezus zien opstaan? Dat is net zoiets als 500 twitchers die een vogel stringen omdat ze iets zien wat het wel MOET zijn, omdat massahysterie toeslaat en iedereen dus niet meer kritisch kijkt. Ooggetuigen, daar hebben we niks aan.  Feiten moeten we hebben. Maar daar kun je mooi naar fluiten bij de creationisten. Als god zo intelligent is dat hij alles kan, wie heeft god dan gemaakt?
Die moet vast nog veel intelligenter zijn.

Real Life? Get a life!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS : Ik lees net dat de censuur van de creationisten elders al heeft toegeslagen. Ik hoop dat dit topic nog wel blijft bestaan.

Gerard Troost

Citaat van: KorHaan op december 14, 2010, 19:07:38 PM
PS : Ik lees net dat de censuur van de creationisten elders al heeft toegeslagen. Ik hoop dat dit topic nog wel blijft bestaan.

Wie zegt dat ik creationist ben?! Ik heb er alleen bezwaar tegen jullie kinderachtige manier van groepen belachelijk maken, zo gaan we niet met elkaar om. Je respecteerd een ieder in wat hij of zij vind of gelooft. We hebben elkaar in de natuurbeschermingswereld namelijk had genoeg nodig, en al doe je het dan om andere redenen, so be it!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

joostheeremans

Op waarneming.nl moet inderdaad religie niet belachelijk gemaakt worden, religie is daar prima zelf toe in staat.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:00:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 18:07:43 PM
Er is dus duidelijk een topic verwijderd! Mens, geloof, etc, een uitdaging ontbreekt plots!

Nou ja, dan maar hier verder. Voor iedereen die nog twijfelt:
Klopt, na klachten van mij. Ik verbaasde namelijk nogal over dat het forum van een natuursite gebruikt wordt om andere mensen of hun geloof belachelijk te maken (en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!). Ik geloof niet dat waarneming.nl zich moet verlagen tot dit soort PVV praktijken.

Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  B)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:09:52 PM
Je respecteerd een ieder in wat hij of zij vind of gelooft. We hebben elkaar in de natuurbeschermingswereld namelijk had genoeg nodig, en al doe je het dan om andere redenen, so be it!

Met uitzondering van de PVV-ers dus? (respecteren doet 2de persoon enkelvoud trouwens met een t).
Ik kan hier niet bij? Wie wel?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#25
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:16:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  B)

Begrijp niet hoe iemand dit aan elkaar gerijmd krijgt! (en het voor mekaar krijgt om een topic verwijderd te krijgen. Hoe doe je dat?)
JE VOELT JE GEKWETST DOOR MENSEN DIE IETS ANDERS DENKEN DAN JIJ EN VINDT HET ONDERTUSSEN GEEN PROBLEEM OM IEMAND MET EEN ANDERE POLITIEKE OVERTUIGING TEGEN DE SCHENEN TE SCHOPPEN???!!? GA THUIS BIJ JE MOEDER HUILEN GEK!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:23:39 PM
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:16:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  B)
Begrijp niet hoe iemand dit aan elkaar gerijmd krijgt! (en het voor mekaar krijgt om een topic verwijderd te krijgen. Hoe doe je dat?)


Ik wil graag deze discussie met je aangaan, maar niet hier.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:28:59 PM
Ik wil graag deze discussie met je aangaan, maar niet hier.

You're welcome: l.hoogstraten@chello.nl
(ik kan niet garanderen dat ik je uitspraken niet post op het forum)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:16:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  8)


Ze zijn er wel (niet ik, niet ik!) is uit een topic rond verkiezingstijd weleens gebleken. Maar goed, wat is belachelijk maken? Als een gelovige mij staat te vertellen dat wat hij gelooft de waarheid is, heb ik altijd het idee dat hij mij in de maling neemt. Ik vind het dan ook altijd wat eng als er over bepaalde zaken geen grappen of opmerkingen mogen worden gemaakt. Dat leidt er niet zelden toe dat die mensen zichzelf namelijk veel te serieus gaan nemen. En dat kan weer tot Stockholm-taferelen leiden. En nee, daar geef ik geloof niet de schuld van, maar de krampachtige houding van geloof tegenover kritiek of satire. Daardoor vindt een idioot het nodig om zichzelf op te blazen en daarmee andere mensen (niet gelovigen) te doden. En wat was de aanleiding? 14 spotprentjes in het plaatselijk sufferdje. Godzijdank ( ;) ) sleepte hij niemand mee in zijn waanzin.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Question

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:23:39 PM
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:16:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  B)

Begrijp niet hoe iemand dit aan elkaar gerijmd krijgt! (en het voor mekaar krijgt om een topic verwijderd te krijgen. Hoe doe je dat?)

Ik vraag me af of het iets positiefs uithaalt als er nu verder gediscussieerd word. Over het topic is het nog niet eens bekend waar het gebleven is, het is vast gewoon een foutje. ff rustig blijven tot we meer weten lijkt mij wel zo slim nu.