Jan Lever en de evolutietheorie

Gestart door Margreet Kwh, november 27, 2010, 11:05:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:32:08 PM
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:28:59 PM
Ik wil graag deze discussie met je aangaan, maar niet hier.

You're welcome: l.hoogstraten@chello.nl
(ik kan niet garanderen dat ik je uitspraken niet post op het forum)


Wil je dan niet op het forum posten hoe je een topic verwijderd krijgt, dat lijkt me niet de bedoeling. (en ik zou je emailadres niet zo posten, dan is ie ook voor spam en andere rotzooi te vinden, je kan er beter een spatie tussen plaatsen)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

liesbeth te Paske

#31
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:16:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  B)
Slaat dus kant nog wal!! :wacko:
....en is nog laf bovendien. :angry:
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op december 14, 2010, 19:39:44 PM
Wil je dan niet op het forum posten hoe je een topic verwijderd krijgt, dat lijkt me niet de bedoeling. (en ik zou je emailadres niet zo posten, dan is ie ook voor spam en andere rotzooi te vinden, je kan er beter een spatie tussen plaatsen)

Nou euh, lijkt me wel interessant die procedure...
Mijn mailadres + telefoonnummer staan loeigroot op mijn bedrijfswagen en mijn mailadres is voor iedereen te vinden in mijn profiel:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=profile;u=6332
Ik heb een grote bek maar accepteer alle consequenties en meet niet met 2 maten zoals Gerard.

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

ow? is de evolutie weer in de ban gedaan?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Nee, veel erger. Iemand beklaagt zich omdat ie zich gekwetst voelt als anders denkende. Hij voelt zich belachelijk gemaakt en houdt niet van dit soort PVV-achtige praktijken...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Marina op december 14, 2010, 19:52:01 PM
ow? is de evolutie weer in de ban gedaan?

Helemaal niet!? Ik vind de discussie over evolutie en alles er rond om heen reuze interessant en leerzaam. Ik vind het alleen wat vreemd dat er dan de Paus dan opeens moet meepraten en Jezus enz. Dat moet je mi niet doen, daarmee kun je andere mensen kwetsen. (net zoals ik blijkbaar mensen gekwest heb mn mn PVV vergelijking, sorry daarvoor!)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:49:36 PM
Citaat van: joostheeremans op december 14, 2010, 19:39:44 PM
Wil je dan niet op het forum posten hoe je een topic verwijderd krijgt, dat lijkt me niet de bedoeling. (en ik zou je emailadres niet zo posten, dan is ie ook voor spam en andere rotzooi te vinden, je kan er beter een spatie tussen plaatsen)

Nou euh, lijkt me wel interessant die procedure...
Mijn mailadres + telefoonnummer staan loeigroot op mijn bedrijfswagen en mijn mailadres is voor iedereen te vinden in mijn profiel:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=profile;u=6332
Ik heb een grote bek maar accepteer alle consequenties en meet niet met 2 maten zoals Gerard.


Nee het ging me niet om haatmail of bedreigingen uit de fundamentalistische hoek, maar om spam die automatisch wordt verstuurd door exacte emailadressen te zoeken. Vraag me niet hoe het exact werkt, maar het schijnt dat je me een spatie ertussen geen last hebt daarvan.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:55:31 PM
Iemand beklaagt zich omdat ie zich gekwetst voelt als anders denkende.
Waar staat dat?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

HIER:
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:00:40 PM
Klopt, na klachten van mij. Ik verbaasde namelijk nogal over dat het forum van een natuursite gebruikt wordt om andere mensen of hun geloof belachelijk te maken (en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!). Ik geloof niet dat waarneming.nl zich moet verlagen tot dit soort PVV praktijken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:58:58 PM
HIER:
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:00:40 PM
Klopt, na klachten van mij. Ik verbaasde namelijk nogal over dat het forum van een natuursite gebruikt wordt om andere mensen of hun geloof belachelijk te maken (en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!). Ik geloof niet dat waarneming.nl zich moet verlagen tot dit soort PVV praktijken.
Ik zie nergens staan dat IK mij gekwest voel!  Sorry Bart, als het op de man wil spelen moet je het wel goed doen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

joostheeremans

Overigens heb ik absoluut geen problemen met grappen maken over PVVers, ook die moeten zichzelf niet al te serieus nemen, als het dan maar wel goede grappen zijn (en daar heb ik soms wel moeite mee).


Ik vind het trouwens van klasse tonen dat Gerard zich bekend maakt als degene die er moeite mee had, een frontale aanval vind ik dan ook niet helemaal terecht, gevoelens zijn geen meningen die je makkelijk bijstelt. (opmerkingen over PVV is weer ander verhaal, maar hiervoor hebben we al een mea culpa ( ;) ) gezien)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 20:00:54 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:58:58 PM
HIER:
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:00:40 PM
Klopt, na klachten van mij. Ik verbaasde namelijk nogal over dat het forum van een natuursite gebruikt wordt om andere mensen of hun geloof belachelijk te maken (en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!). Ik geloof niet dat waarneming.nl zich moet verlagen tot dit soort PVV praktijken.
Ik zie nergens staan dat IK mij gekwest voel!  Sorry Bart, als het op de man wil spelen moet je het wel goed doen.

Okay okay, laat ik het anders formuleren -> Je bent niet gekwetst maar komt, heel ruimhartig, op voor anders denkenden... met uitzondering van PVV-ers.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op december 14, 2010, 20:05:15 PM
Overigens heb ik absoluut geen problemen met grappen maken over PVVers, ook die moeten zichzelf niet al te serieus nemen, als het dan maar wel goede grappen zijn (en daar heb ik soms wel moeite mee).


Ik vind het trouwens van klasse tonen dat Gerard zich bekend maakt als degene die er moeite mee had, een frontale aanval vind ik dan ook niet helemaal terecht, gevoelens zijn geen meningen die je makkelijk bijstelt. (opmerkingen over PVV is weer ander verhaal, maar hiervoor hebben we al een mea culpa ( ;) ) gezien)

PVV-ers zijn bavianen! Mooi toch dat ik dat kan zeggen in Nederland?!
Enfin, deze hele democratische discussie leidt ondertussen wel af van iets groters -> er is een topic verwijderd...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Question

CiteerEnfin, deze hele democratische discussie leidt ondertussen wel af van iets groters -> er is een topic verwijderd...
Is dat zoiets groots? We weten niet wat er mee gebeurt is. Maar we kunnen toch altijd nog een keer het zelfde topic openen? toch? niet dan? :rolleye:

Question

Citaat van: Marina op december 14, 2010, 20:20:11 PM
Citaat van: Question op december 14, 2010, 20:17:44 PM
CiteerEnfin, deze hele democratische discussie leidt ondertussen wel af van iets groters -> er is een topic verwijderd...
Is dat zoiets groots? We weten niet wat er mee gebeurt is. Maar we kunnen toch altijd nog een keer het zelfde topic openen? toch? niet dan? :rolleye:

Iemand heeft geklaagd en het topic is verwijderd.
Vind ik best wel heftig. Waar ligt de grens?
Stel dat iemand de evolutie-theorie ter discussie stelt en iemand klaagt daarover, wordt dat topic dan ook verwijderd?
Het topic is idd verdwenen. Maar we weten niet of het verdwijnen iets te maken heeft met het klagen. We moeten het ook niet groter maken dan het is. Het is maar een topic. Dat begin je met een paar klikjes weer opnieuw. Wat de reden van het verwijderen/verdwijnen ook maar is.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Question op december 14, 2010, 20:23:28 PM
Het topic is idd verdwenen. Maar we weten niet of het verdwijnen iets te maken heeft met het klagen.

Lijkt me evident:
Klopt, na klachten van mij. Ik verbaasde namelijk nogal over dat het forum van een natuursite gebruikt wordt om andere mensen of hun geloof belachelijk te maken (en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!). Ik geloof niet dat waarneming.nl zich moet verlagen tot dit soort PVV praktijken.

Wat was de exacte titel van dit topic ook alweer? (als niet-admin heb ik blijkbaar grotere democratische rechten...  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Ik heb gisteren een reactie gepost in dat andere topic, daarna heb ik naar een aantal admins van wrn.nl een linkje van het topic gemaild en mijn visie uitgelegd. (Wat er op neer kwam dat je er voor moet waken, het geloof van mensen uit je eigen achterban op je eigen forum belachelijk te laten maken)
Even later kon ik het topic niet terugvinden, wellicht onzichtbaar gezet?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Question

Kun je niet ff checken of het onzichtbaar gezet is o.i.d.? of dat het terug te halen is? Misschien valt het voort te zetten. Misschien op een ietsje voorzichtigere manier. Al moet je over en weer misschien wel over een geintje kunnen lijkt mij. Het leven is lang zo serieus niet als het vaak lijkt. (vind ik)

ronald

het topic is verwijderd, en kun je niet terugzetten. ik ben het met Tineke eens, het is maar een topic, maar dat het zomaar verwijderd wordt zonder enige uitleg kan ik niet bij.
groeten, Ronald van Seijen

liesbeth te Paske

#49
Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:09:52 PM
Je respecteerd een ieder in wat hij of zij vind of gelooft.

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:00:40 PM
(en vond het ronduit schandalig dat admins hier volop aan meedoen!).

:huh: :huh:
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

evertdirks

Citaat van: gtroost op december 14, 2010, 19:16:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 19:14:43 PM
Euh, Gerard. Je schopt PVV-ers tegen het been nu -> dank voor je reactie; da's een ultieme voor de Paradox van de maand!
:P
omdat ik uitermate weinig PVV stemmende wrn.nllers ken durfde ik deze vergelijking hier wel te maken  8)
Vreemd dat je vanuit een dogma wat toleratie voorstaat, zo weinig ruimte geeft aan dit soort discussies dit is typerend voor vele geloven.
Alle mensen die PVV stemmen over een kam scheren getuigt van weinig tot geen respect.
Als laatse begrijp ik absoluut niet waarom je een topic leest wat ergernis oplevert en dan vindt dat dit verwijderd moet worden.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Gerard Troost

Ja, het PVV voorbeeld was niet handig, sorry daarvoor. (het was wel duidelijk O0)

En ik het het betrefende topic al veel langer gevolgt, reuze interessant materie. Maar het was aan het eind eigenlijk alleen maar christen belachelijk maken. Het lijkt me niet juist omdat hier te doen. Wie of wat je belachelijk maakt moet een ieder vooral zelf weten, maar mi niet op het forum van waarneming.nl

En @evertdirks, normaals (voor de 5e keer?!) ik heb geen enkel probleem met discussies over evolutie etc, (ik geloof zelf ook in evolutie), dat is niet de essentie van het verhaal. Wel verbazingwekkend dat ik de hele wereld over me heen krijg uitgestort omdat ik PVV aanhaal terwijl er allerlij "minder nette" dingen over christenen wordt gezegt waar niemand zich aan stoort? Leg dat eens uit Bart?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

joostheeremans

Ik heb het topic nooit gevolgd dat nu verwijderd is, dus kan niet de grofheid van het belachelijk maken beoordelen. Kan je een indicatie geven wat er ongeveer werd gezegd?


Nogmaals hoef je wat mij betreft over de PVV geen excuses te maken, ik zie niet in waarom je hun redenatie-methode niet als typering kan gebruiken, want die is in mijn ogen toch wel degelijk onderscheidend. Dat anderen wel over je heen vallen, doen ze volgens mij niet omdat ze zich persoonlijk aangevallen voelen, maar omdat het in een discussie nogal sterk is om inconsistentie (in woorden, inconsistentie in woord en daad is een drogreden) bij een ander te constateren.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

vuurvlinder

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 14, 2010, 18:07:43 PM
Er is dus duidelijk een topic verwijderd! Mens, geloof, etc, een uitdaging ontbreekt plots!
Nou ja, dan maar hier verder. Voor iedereen die nog twijfelt:
http://www.real-life.nl/index.html


Hmmm, ik geloof dat ik http://onzinnigetopics.hyves.nl/  toch maar laat bestaan. Ik zal in ieder geval niet zonder uitleg een topic verwijderen! ;-)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op december 14, 2010, 22:19:01 PM
Ik heb het topic nooit gevolgd dat nu verwijderd is, dus kan niet de grofheid van het belachelijk maken beoordelen. Kan je een indicatie geven wat er ongeveer werd

Ongeveer zulke dingen, bijzonder grof! (naar beneden scrollen) http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132569.30.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

INUIT SCHEPPINGSVERHAAL

Door met zijn vleugels te slaan maakte de Raaf de wereld en de wateren.

De Raaf had de krachten van zowel mens als vogel en was in staat om beide gedaantes aan te nemen. Hij deed dit door zijn snavel tot boven zijn hoofd te trekken, net zoals je een masker omhoog doet.

De aarde was donker en stil. De Raaf had water en bergen gemaakt en hij had het land bedekt met planten waaraan erwten groeiden.
Na vijf dagen barstten de hulzen van de erwtenplant open en een volwassen man kwam tevoorschijn. Hij was de eerste mens op aarde.
Aanvankelijk was de man duizelig en verward. Hij dronk uit een plas water die aan z'n voeten lag. Al snel voelde hij zich wat beter.
De Raaf zweefde boven de aarde en sloeg de gebeurtenissen onder hem gade.

Geruime tijd keken de Raaf en de man elkaar sprakeloos aan.
Uiteindelijk zei de Raaf: "Wie ben je en waar ben je vandaan gekomen?"
"Ik ben geboren uit een erwtenhuls" antwoordde de man en hij wees naar de plant.
De Raaf was stomverbaasd. Hij had de erwtenplant zelf gemaakt en had niet verwacht dat er zoiets zou kunnen gebeuren. Niettemin was hij blij dat zijn aarde nu een bewoner had gekregen.
"Heb je al gegeten?" vroeg de Raaf. "Ik heb net wat water gedronken..." antwoordde de man.
"Wacht hier op me,"  zei de Raaf en hij deed z'n snavel omlaag, waardoor hij weer de gedaante van een vogel aannam. Hij spreidde z'n zwarte vleugels en vloog de nacht in.

De man wachtte vier dagen op de Raaf.

De Raaf kwam terug en bracht twee frambozen en twee bosbessen mee. "Deze zijn voor jou. Overal op de aarde zullen ze groeien, zodat jij te eten hebt."
De man verslond de vruchten in één keer; de Raaf begreep dat er meer nodig zou zijn om de honger van de man te stillen.
De Raaf nam wat klei en maakte hieruit twee vette bergschapen. Hij spreidde zijn zwarte vleugels over de schapen waardoor ze tot leven kwamen. Ze sprongen op en renden de heuvel op.

De Raaf maakte nog meer schapen. De man keek er zo hongerig naar dat de Raaf de dieren ver weg in de bergen neerzette, zodat de man ze niet allemaal in één keer zou opeten.

De Raaf maakte vervolgens vissen, vogels en tal van andere dieren. Door z'n vleugels iedere keer over hen uit te spreiden, bracht hij ze tot leven. Ieder dier werd ergens buiten het bereik van de man neergezet, zodat hij ze niet allemaal kon doden - de vissen in de rivieren en de vogels in de lucht. In de erwten-hulzen zag de Raaf dat er andere mensen op komst waren en het was hem duidelijk dat deze wezens straks óók honger zouden hebben.
De Raaf nam weer klei en maakte een enorme beer, zodat de man iets had om bang voor te zijn.

Na een paar dagen zag de Raaf dat de man zich eenzaam voelde. De Raaf ging naar een rustige hoek van de aarde, waar de man hem niet kon zien.
Hij begon een nieuwe figuur van klei te maken. Dit nieuwe schepsel leek erg op de man, maar het was kleiner en zachter. De Raaf bedekte het lichaam met z'n vleugels, waardoor de figuur tot leven kwam en de man aankeek.
"Dit is de Vrouw. Zij zal je helpen en gezelschap houden," zei de Raaf.

De man was erg tevreden. Samen met hun kinderen bevolkten ze de aarde en overal ontstond er leven.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

De raaf is zondig, eet aas, pikt andere de ogen uit en verdomde het om Noach op de hoogte te stellen over het einde van de zondvloed en jij wilt beweren dat dit dier de wereld schiep? (en niet schepte wat ik hier laatst las, dat is iets anders ;) )




Ps: De raaf heeft ook wat woestijnmonniken en andere kluizenaars in leven gehouden door ze te voeden, dus ook nog iets positiefs voor dit dier in het christendom.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

evertdirks

Wat een prachtig verhaal.
Maar vooral al die parallelen in al die verschillende scheppings verhalen stemmen mij nieuwsgierig.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

HET SCHEPPINGSVERHAAL VAN DE MAYA'S

Voordat de wereld een vaste vorm kreeg waren er twee goden: Tepeu, de Schepper en Gucumatz, de Gevederde Geest.

Terwijl de wereld om hen heen nog donker was, glinsterden de prachtige blauwe en groene veren van deze twee goden. Gezamenlijk maakten Tepeu en Gucumatz de wereld.

Alles wat in hun fantasie opkwam ontstond onmiddellijk nadat ze het bedacht hadden. Ze dachten aan "Aarde" en spontaan ontstond er land in de duisternis. Verder bedachten ze bergen, valleien, pijnbomen en water en lucht. Zo ontstond de hele wereld.
Tepeu en Gucumatz besloten dat er wezens nodig waren om voor de hele schepping te zorgen en om hun naam als scheppers te prijzen.
Daarom maakten ze herten, vogels, panters en slangen en al de andere dieren die tot vandaag de dag de aarde bevolken.
"Prijs ons nu! Zeg onze namen!" bevalen de scheppers.
Maar de dieren konden alleen maar loeien, blaten, blaffen of sjilpen. Ze deden hun uiterste best om te spreken, maar het lukte hen niet. Ze kwetterden en krijsten uit volle borst totdat het geluid zo verdovend was dat Tepeu en Gucumatz hen de opdracht gaven ermee op te houden.

Teleurgesteld besloten de scheppers om betere wezens te maken. Deze schepsels zouden in staat moeten zijn om hun makers naar behoren te vereren.
De eerste mensensoort werd gemaakt uit natte klei. De scheppers brachten ze tot leven en de eerste mensen probeerden te spreken, maar al gauw nadat ze gemaakt waren vielen ze in kleine stukjes uit elkaar.
De Schepper en de Gevederde Geest besloten een steviger soort mensen te maken. De tweede mensensoort werd daarom uit hout gesneden. Deze mensen waren inderdaad veel sterker; ze konden spreken en lopen en ze vermenigvuldigden zich.
Maar deze mensen hadden geen hersenen en hun ziel was leeg. Hierdoor konden ze zich niets herinneren van de manier waarop ze ontstaan waren. De woorden die de mensen spraken waren zonder betekenis. Ze waren niet in staat om hun goden te aanbidden.

Tepeu en Gucamatz stuurden een grote zondvloed om deze mensensoort te vernietigen. De dieren kregen de opdracht om de overlevenden aan te vallen en hen in stukken te scheuren.
De weinige mensen die erin slaagden om te ontsnappen, vluchtten het bos in en veranderden in apen. De scheppers lieten hen daar met rust omdat ze zo als voorbeeld voor de volgende mensensoort konden dienen.

De Schepper en de Gevederde Geest dachten lang na hoe ze de mensen zouden kunnen maken die ze eigenlijk wilden. Het leek alsof er geen passend materiaal was waaruit deze mensen gemaakt zouden kunnen worden.
Uiteindelijk brachten enkele dieren de goden een voorraad maïs dat aan de andere kant van de aarde groeide. Tepeu en Gucumatz vermengden de maïs met andere grondstoffen en hieruit maakten ze vier verschillende mensen.
De nieuwe wezens leken volmaakt te zijn. Ze waren stevig genoeg om in leven te blijven en hun geesten waren vol gedachten en gevoelens. Nadat ze gemaakt waren begonnen ze meteen Tepeu en Gucumatz te aanbidden en hen dank te zeggen voor het leven.

Tepeu en Gucumatz waren tevreden.
"Wat zien jullie?" vroegen ze aan de maïs-mannen.
"We kunnen kijken tot in de eeuwigheid, dwars door rotsen en bomen, dwars door bergen en tot aan de uithoeken van de aarde met al z'n dieren en planten. We kunnen alles zien en begrijpen!"
Tepeu en Gucumatz keken elkaar aan.
"Misschien hebben we deze wezens té goed gemaakt."
"Ze zouden niet zo goed moeten kunnen zien als wij!"

De scheppers beperkten daarop het gezichtsvermogen van de eerste mensen. Ze konden nu alleen nog maar dingen zien die dichtbij waren en ze konden niet langer door of over dingen heen kijken. Hierdoor begrepen ze ook minder van de wereld om hen heen.
Niettemin zongen de mannen nog steeds liederen om hun scheppers te aanbidden en ze vestigden zich in het nieuwe land.
Tepeu en Gucumatz maakten vier vrouwen om hen gezelschap te houden.

Deze acht mannen en vrouwen waren de voorouders van het hele Quiche-volk (de Maya's) zoals dat tegenwoordig nog bestaat. Nog steeds is hun gezichtsvermogen en hun begrip van de wereld niet volledig.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

#59
Gucumatz is in de Maya-cultuur de gevederde slangenheer, dit zou best wel eens de oorsprong kunnen zijn van de slang in het paradijs waar de hebreeuwse sage over spreekt. De blauwe en groene veren uit de maya-sage doet weer denken aan de raaf van de inuit.
Het Maya-verhaal behandelt en passant ook de evolutietheorie (apen) en het verdwijnen van mensensoorten als Cro Magnon en Neanderthaler.
Het verhaal is eeuwenlang mondeling overleverd, wie weet hoe lang.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682