Hoofdmenu

Duivenoverlast

Gestart door Freek Verkerk, oktober 18, 2010, 00:24:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,
ik woon op al ruim 10 jaar op een flat in de randstad en dit jaar komen er opeens duiven op mijn balcon. In de buurt wordt een nieuw winkelcentrum gebouwd en daarvoor is een klein parkje gekapt en mijn inschatting is dat de duiven daar vandaan komen. Ze schijnen vrij honkvast te zijn namelijk. De buren klagen wegens duivenoverlast en inderdaad ze poepen mijn hele balcon onder en waarschijnlijk ook bij de buren.  Nu kom ik weinig op mij balcon dus interesseert mij dat weinig en ik vind die dieren eigenlijk wel leuk, met name hun geluid.

De buren hebben allemaal preventieve maatregelen getroffen met lijntjes om te voorkomen dat ze landen. Bij mij overnachten nu een 4 tal duiven elke nacht. Nu wil de woningbouw vereniging contact met mij wegens de duivenoverlast.

Hoe zit dat eigenlijk met duiven. Kan ik ze met een windbuks, katapult of zo wegschieten, eventueel vangen en dood maken of eventueel vergiftigen. Mag je eigenlijk wel duiven voeren/vergiftigen?


Want er hing een plakaat tegen het voeren van duiven in de lift, daar zijn ze helemaal vel tegen. Ik weet wel dat er vroeger o de dam in Amsterdam nog duiven gevoerd werden. Ook werden / worden veel eenden etc gevoerd. Er wordt gezegd dat ze ziektes overbrengen, maar dat lijkt me bangmakerij. En dat ze de was onderschijten zal wel, maar ik hang mijn was niet buiten, dus in ieder geval niet mijn was. Bovendien is het vaak verboden om was buiten te hangen omdat het een asociaal gezicht schijnt te zijn.


Kortom hoe zit het met duivenoverlast en wat mag/moet je wel en niet doen

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Euh, vraagje.

Wil je ze nou voeren of dood hebben? :rolleye:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

janjaap63

Wil jij ze ook kwijt? Zo ja, dan ligt er een mooie taak voor de verhuurder lijkt me. Jij hebt de duiven niet uitgenodigd, toch...

JJ

Of je neemt een goeie kat  ;D

Margreet Kwh

Er is of was een landelijke werkgroep duivenoverlast, http://www.duivenoverlast.nl/index.htm

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

#4
Wat een leuke website, Margreet, die kende ik nog niet!
Duiven doden heeft idd geen nut, die beesten hebben diverse keren per jaar een nestje en open plekken worden meteen weer opgevuld.
Vergiftigen mag zowiezo niet maar geeft daarnaast nog veel meer problemen, dan beïnvloedt je heel de voedselketen, roofvogels bijvoorbeeld. De roofvogel zal nog niet meteen doodgaan, maar bij elke duif (die er zelf niet eens aan dood hoeft te gaan) "stapelt" het gif een beetje verder en op een dag als de roofvogel zijn vetreserves aanspreekt legt hij het loodje. Met als gevolg NOG meer duiven want je schakelt ook nog eens de natuurlijke vijand uit.

Degeen die opdracht heeft gegeven het parkgroen te verwijderen heeft niet goed nagedacht over de gevolgen, dan krijg je dit.
Als jij dakloos bent ga jij ook op zoek naar een ander huis, dat is bij duiven echt niet anders. 
Voer geven zal de duiven naar de flat toelokken, als ze geen voedsel vinden zullen ze dat elders moeten gaan zoeken. Hopelijk is dat op een plek waar ze ook Veiligheid en Voortplanting kunnen vinden (al broeden die beesten op de gekste plekken).

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Zolang niet ziet dat jij ze vangt en dood, zal er niemand over klagen. Vaak kun je ze vangen met een mand, stokje en voer. Of gewoon van de slaapplek plukken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

andre.schulten

Marina heeft misschien nog wel een halloweenoutfit, kun je een duivenverschrikker maken  ;D ;D

Bart van Hoogstraten

Volgens artikel 4 van de Flora- en Faunawet kun je ze gewoon afschieten zonder een boete voor stroperij te krijgen. Wel even opletten dat je geen Houtduiven of Turkse Tortels neerhaalt of de Duif van een duivenmelker! Voor die laatste loop je het risico dat je een boete krijgt voor het opzettelijk beschadigen van andermans eigendom...
zie:
http://nl.wikisource.org/wiki/Flora-_en_faunawet/Hoofdstuk_II
(ik meen trouwens dat je onder bepaalde omstandigheden ook de veldmuis mag bestrijden, maar dan alleen na vergunningverlening. Maar dat terzijde)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: andre.schulten op oktober 18, 2010, 13:05:04 PM
Marina heeft misschien nog wel een halloweenoutfit, kun je een duivenverschrikker maken  ;D ;D
ja maar die draag ik nog  :P
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

#9
Ik wou ze niet vergiftigen of doden. Ik vind ze eigenlijk wel leuk. Maar ik wil ook geen ruzie met de buren en die vinden ze niet leuk. Ik voer ze ook niet, ik doe helemaal niets. Ik laat de natuur zn gang gaan. Als ze ook op mijn balkon gaan broeden wordt het misschien anders, maar eigenlijk is dat ook weer leuk, alleen de buren, die begrijpen het niet, en de woningverhuurder. Tegenwoordig heeft toch iedereen een was droger, wie heeft er nu nog zn was buiten te drogen hangen?

En enge ziektes? Ja misschien als je ze opeet, maar dat was ik niet van plan.


Ik heb vandaag 2 maal de verhuurder gebeld, want die wou contact met mij opnemen, maar die nam niet op.


Wel interessant wat de verhuurder dan zou willen doen. Vangen?

Wordt vervolgd
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Voor zover ik weet hebben duiven geen enge ziektes bij zich?
Wel hebben ze nogal eens last van inwendige parasieten, maar die brengen ze niet over tenzij je ze rauw opeet.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op oktober 18, 2010, 20:40:50 PM
Voor zover ik weet hebben duiven geen enge ziektes bij zich?

Stadsduif verspreidt papagaaienziekte
door onze medische redactie
AMSTERDAM - Acht procent van de Amsterdamse stadsduiven draagt een bacterie bij zich die zijn menselijke stadgenoten ziek maakt. Het gaat om de bacterie Chlamydophila psittaci.

Dat blijkt uit onderzoek waarop de medisch microbioloog Edou Heddema eind maart aan de Universiteit van Amsterdam, promoveert. Heddema ontwikkelde een moleculaire test waarmee binnen een dag kan worden aangegeven of iemand is besmet met de bacterie, die de veroorzaker is van de papagaaienziekte. Deze bacterie, die onder meer longontsteking veroorzaakt, wordt overgedragen via vogels. Er is lang gedacht dat alleen papagaai-achtige vogels de bacterie doorgaven, maar uit het onderzoek van Heddema blijkt nu dat ook 8% van de Amsterdamse stadsduiven de bacterie uitscheidt. In aansluiting op dat gegeven onderzocht Heddema tien patiënten. Enkelen van hen waren inderdaad met de duivenbacterie besmet.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Dat riekt naar onnodige paniekzaaierij.
Dat een klein percentage van duiven een bacterie bij zich heeft wil absoluut niet zeggen dat je ziek wordt als er duiven op je balkon zitten.
Alleen duivenmelkers en mensen die duiven vastpakken die lopen dus (weinig) risico dat makkelijk kan worden voorkomen door goed je handen te wassen.

Er zitten meer gevaarlijke bacteriën op openbare wc's (vooral de kranen!).
Als je zelf een Grote Boodschap hebt gedaan of je wc schoonmaakt loop je meer "risico" dan als er een duif overvliegt.   
Bovendien wassen de meeste mensen hun handen niet goed: 15 seconden met zeep, dan pas afspoelen.
Ik ken ook viezeriken die hun handen zelfs helemaal niet wassen, of die van alles aanraken op weg naar de kraan.

Dus als we het over bacteriën gaan hebben...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

mijn wasbak houdt me altijd heel goed in de gaten...

Bart van Hoogstraten

80% van de kamerbewoners pist in zijn wasbak! (20% heeft er geen)  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

..en ik kan niet doortrekken.. B)

ronald

bij ons op het werk wordt best veel gepoetst in de wc's, maar toch, als je er komt lijkt het wel of er bij ons allemaal mensen werken die blind zijn maar dat niet willen toegeven (en we hebben er zelfs een of meer kunstenaars rondlopen die het gebrek aan bruine verf daar handig weten te compenseren  :o ). handenwassen wordt door mij dan ook voorafgegaan door het eerst grondig wassen van de kraan. erg fijn dat we er tegenwoordig alcohol hebben om de handen na het wassen nog te ontsmetten, al vertrouw ik het hendeltje ervan niet helemaal...
doe mij dan toch maar een paar duiven!

je zou op een duivenbalkon evt een paar stevige boxen kunnen zetten en de hele dag het liedje: alle duiven op de dam kunnen draaien. dan gaan vanzelf of die duiven weg, of de buren, en is het probleem opgelost en loop je alleen nog maar de rest van je leven met dat liedje in je hoofd rond  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: andre.schulten op oktober 19, 2010, 13:07:54 PM
mijn wasbak houdt me altijd heel goed in de gaten...

haha, de verschrikte blik van die wasbak! die heeft zo te zien al heel wat mee moeten maken  ;D
groeten, Ronald van Seijen


ronald

Citaat van: M. Baltus op oktober 19, 2010, 13:16:00 PM
Citaat van: Marina op oktober 19, 2010, 12:50:12 PM
Dus als we het over bacteriën gaan hebben...

Toetsenbord viezer dan toiletbril
haha, das idd een leuke, zulke dingen wil je eigenlijk niet weten he!
en het aanrechtdoekje waarmee van alles wordt schoongemaakt schijnt ook vaak erg druk bezet te zijn door bacteriën.
gelukkig zit ik niet zo vaak op aanrechtdoekjes en toetsenborden, dat scheelt toch weer een heel klein stukje  ;)

(zullen we het maar niet hebben over bv snacks op bv de bar in een kroeg  :o )
groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

je zult hier maar werken:

ronald

Citaat van: andre.schulten op oktober 19, 2010, 13:38:41 PM
je zult hier maar werken:
dat riekt naar een vleesmagneetcentrale...
groeten, Ronald van Seijen

Lampe

verstoor ze steeds als ze slapen (dus in de avond, in het donker).. Dan blijven ze vanzelf weg.
Vriendelijke groet,

Nico

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Lampe op oktober 19, 2010, 20:47:33 PM
verstoor ze steeds als ze slapen (dus in de avond, in het donker).. Dan blijven ze vanzelf weg.

Hoi Nico,

Jouw avatar klopt niet  -> daar moet een Haas staan, geen Reetje!
(van de andere kant... er zijn ook bedrijven die v/d Valk heten en een Tukan als logo hebben...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Freek Verkerk

Het worden er steeds minder. Op een gegeven moment had ik er 4, en nu nog maar 2. Kennelijk gaat de koude winter ook hen niet in de kouwe kleren zitten. De verhuurder heeft zich niet meer gemeld. Ik ben benieuwd of ze de winter overleven en wat het voorjaar dan gaat brengen.


Ik heb er geen overlast van, alleen maar plezier.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk