Keuze: opnieuw 'hybride' camera of toch spiegelreflex...

Gestart door Dragonfly, oktober 03, 2010, 19:39:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Sinds enkele jaren fotografeer ik met erg veel plezier met mijn Panasonic Lumix DMC FZ-7. Maar inmiddels begint hij te slijten en werken enkele knopjes niet meer goed. Voordat de camera echt kapot gaat, wil ik een nieuwe, zodat ik altijd een reserve zal hebben. Voor de goede orde: dat de camera kapot gaat, ligt aan de tienduizenden foto's die ik ermee heb genomen, veelal tijdens wat slechtere omstandigheden en de vele reizen die ik ermee heb gemaakt  :angel:

Nu heb ik aardig wat rondgekeken en gesurft en kom ik op twee opties uit, alleen merk ik dat ik het erg moeilijk vind de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Daarom was ik benieuwd of er mensen waren die ervaring hebben met de toestellen en die misschien kunnen helpen?

Belangrijk zijn voor mij: optie voor macrolenzen en kantelbaar display (want veel macro en paddestoelen, op het moment groot gemis).

Optie 1: opnieuw een hybride camera, dan wordt het de Panasonic DMC FZ100.
Want: erg goede ervaringen met Panasonic, en dit zou een flinke update zijn op mijn bestaande camera.

Optie 2: een spiegelreflex, en dan de Nikon d5000.
Want: heb een Nikon tik  :rolleye: , kantelbaar display, heb nog twee lenzen liggen die erop kunnen (50mm en 75-300mm).
Maar ben beetje bang voor alle bijkomende kosten, zoals echt goede lenzen.

Volgens mij is de afweging weinig meesjouwen versus veel meer en sneller de camera kunnen instellen  ???

Hierbij nog wat foto's die ik met mijn "oude" camera heb gemaakt, en ik hoop met mijn nieuwe ook te kunnen maken (of nog beter uiteraard  :duim: ) of voor meer foto's: http://godelievewandelt.blogspot.com
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

rrrrr

Als je een Nikon tik hebt heb je deze vast al bekeken  ;)
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/coolpix/performance/coolpix-p100
Tele en macro in 1, kantelbare display en hij komt goed uit een aantal recensies.....
Misschien toch even proberen?

Rob

Dragonfly

#2
Die heb ik inderdaad ook gezien, maar heb er een aantal slechte recensies over gezien...
En aangezien ik erg goede ervaringen met mijn huidige heb, wil ik qua hybride toch bij Panasonic blijven.
Ik merk alleen dat de keuze "verbeterde versie van huidige camera" en een spiegelreflex erg lastig is...

Nu ik zo aan het zoeken ben naar die slechte recensies kan ik ze niet meer vinden... alleen maar goede inderdaad . De keuze wordt er niet makkelijker op haha.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

rrrrr


jpdejong

hoi,

lenzen kunnen wel op de D5000, maar dan moet je handmatig scherpstellen. in de D5000(d40/d60/d3000/d3100) zit geen scherpstelmotor, je lenzen moeten dan af-s hebben. Of hsm van sigma. Een D90 heeft dat wel weer.

ik zou niet meer terug willen naar een compact/hybride.

groeten jan-peter, ook met nikon tik


Dragonfly

#5
Tsja, heb inmiddels bedacht dat het het veiligst is om voor de goedkoopste optie te gaan, ofwel de Panasonic FZ 100 (deze: http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=17721)
De Nikon spiegelreflex lijkt mij erg leuk, maar dan komt er weer een lensje-zus-en-een-lensje-zo bij. Goede macrolens bijvoorbeeld. En al dat handmatige scherpgestel met mijn oude lenzen is ook niet ideaal...
Op den duur wil ik wel een spiegelreflex, dat wordt dan over een paar jaar  ;D

Dus morgen maar op naar DigitalStreet (zit toevallig hier in het dorp, dus aangewezen plek om alles te halen  :angel: ) om de camera te halen. Ik laat uiteraard nog wel weten hoe het bevalt!
En Rob en Jan-Peter, bedankt voor de reacties  :duim:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

Hallo allen,

Kleine update: vanochtend heb ik - zoals gezegd - de Panasonic FZ 100 gehaald. Gelijk toen ik 'm thuis uit de verpakking haalde, merkte ik al dat mijn vingers wat te lang zijn voor het toestel, wat ik ook probeerde, hij lag mij niet lekker in de hand.
In de tuin ben ik begonnen met het maken van testfoto's, maar ik werd er steeds minder enthousiast van. Vond het scherm niet fijn kijken, alles wat je boven de 18-20x zoom maakt, geeft ruis/korrelig beeld en vond het vooral een vlees-noch-vis camera. Het is uiteraard geen spiegelreflex, maar alles wat je handmatig kon instellen ging via een irritant klein wieltje waar mijn vingers telkens afgleden.
Afijn, de conclusie is duidelijk: het zal best een goed toestel zijn, maar het was niets voor mij...
Ben zojuist teruggeweest naar DigitalStreet en ze keken de camera (uiteraard) na, zagen dat ik er niets stoms mee had gedaan en ik kon zo het geld terugkrijgen!

Het wordt dus toch de Nikon d5000, heb 'm gelijk besteld bij ze samen met een Sigma 18-125mm OS lens.
Zie http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=16737
Morgenmiddag kan ik 'm ophalen.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

jpdejong

hoi,

goede keus, ik zou alleen gaan voor de nikon lens 18-105 vr is ook nog 50euro goed koper. lens is nieuwer en het is nikon.

groeten jan-peter

michel.wissink

Ik heb een jaar lang met een zelfde dilemma gezeten. Ik had al 5 jaar (en heb nog steeds) de Fuji FinePix S5600. Toen die wat ouder werd, en ik eigenlijk een keus wilde gaan maken tussen weer hybride of toch spiegelreflex, kon ik van mijn vader een Nikon D70s met een mooie zoomlens in bruikleen krijgen.
Na nu een jaar met beide camera's gewerkt te hebben ben ik eruit, maar in mijn geval in het voordeel van de hybride. De S5600 is mij uitstekend bevallen: enorm veelzijdig, snel, handzaam, goede optische èn digitale zoom, kortom: diverse aspecten die bij de D70s minder gunstig uitvielen of zelfs tegenvielen. De S5600 deed gewoon niet onder voor de D70s.
Mijn nieuwe camera wordt weer een Fuji; de HS10.
Zo'n besluit hangt dus helemaal af van persoonlijke voorkeuren.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

rrrrr

Het is natuurlijk wel zo dat de techniek sinds de donkere jaren van de D70s enorm veranderd is.....
Ik zou een "antiekje" als een D70 (die wij zelf hebben en nauwelijks meer gebruiken overigens) of een D70s niet gaan vergelijken met een brandnagelnieuwe "hybride".
Dat lijkt op appels en peren vergelijken. Beide niet verkeerd, maar anders.
Overigens niets mis met jullie weloverwogen keuzes hoor  :duim: .

Rob

michel.wissink

Citaat van: rrrrr op oktober 08, 2010, 20:07:24 PM
Het is natuurlijk wel zo dat de techniek sinds de donkere jaren van de D70s enorm veranderd is.....
Ik zou een "antiekje" als een D70 (die wij zelf hebben en nauwelijks meer gebruiken overigens) of een D70s niet gaan vergelijken met een brandnagelnieuwe "hybride".
Dat lijkt op appels en peren vergelijken. Beide niet verkeerd, maar anders.
Overigens niets mis met jullie weloverwogen keuzes hoor  :duim: .

Rob
Voor de goede orde: ik heb de D70s dus vergeleken met de S5600; beide camera's komen uit dezelfde 'donkere jaren' (2005/2006)  ;)
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

rrrrr

 :duim:
Dan toch maar "al het nieuwe spul" met elkaar gaan vergelijken, want er is toch wel veel veranderd in die paar jaar.....

Rob

J.S.

#12
Ik wens iedereen veel plezier met zijn camera hoor. Dus de OP met zijn Nikon, die zonder meer zal bevallen maar ook wel wennen is.

Maar waarom heb je niet voor een Panasonic G1 of zoiets gekozen. De interface is sterk gelijkend op die van je FZ-7, de beeldkwaliteit is die van een DSLR. De sensor is namelijk veel groter! De manier waarop je deze gebruikt lijkt erg op die FZ-7 van je. Makkelijke keuze denk ik.  De foto's zijn bijvoorbeeld met een macrolens prima. Ik heb de Tokina 2.5 90mm en daar kun je echt prima dingen mee doen in de natuur! Vergt heel veel oefening en vaak een statief, maar de kwaliteit is denk ik goed. De camera met deze lens en de kitlens had je nu +/- 600-700 euro gekost. De lens dan wel tweedehands. Die is van zeer goede kwaliteit en nieuw niet meer te krijgen.

Op de Panasonics kun je echt alle oude manueel focusserende lenzen gebruiken. Dus ook Canon FD lenzen, Leica, Carl Zeiss, Olympus. Die kosten vaak erg weinig. Doordat er MF-assist op de camea zit kun je prima scherpstellen. Deze vergroot het beeld 5 of 10 keer. Dat is naar keuze. Diverse Panasonic m4/3 camera's hebben een zwenkbaar display. Dat werkt ook goed en handig. Ik heb al eens bijen op bloemen gefotografeerd op 2.5 m hoogte vanuit mijn hand en met behulp van dat display. Dat was nog goed te doen.

Hier wat samples met de Panasonic Lumix G1 en de 90 mm f2.5 Tokina lens:

http://flickriver.com/photos/elchivato/tags/lumix/

Dragonfly

#13
Inmiddels heb ik ruim anderhalve maand de Nikon D5000 in mijn bezit en ik ben er erg blij mee!
Het wennen valt heel erg mee gelukkig.
De kwaliteit van mijn foto's is weer leuk vooruitgegaan en zaterdag begin ik met een nieuwe fotocursus om nog wat verder te gaan met de spiegelreflex.

Zie voor foto's die ik ermee heb gemaakt: http://godelievewandelt.blogspot.com

Nog bedankt voor alle reacties  :duim:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

rrrrr

Mistige bomen gespiegeld in windstil water........SCHITTEREND!
Moet het nu NOG beter?

Dit soort dingen probeer ik ook (wel eens).
Ik kijk er naar maar ZIE  het niet.
Jij wel.
Mooi hoor. :duim:

Rob

Dragonfly

Dank je Rob  :angel:

Was ook een hele mooie ochtend, met die mistfoto's.
Ik moest er gewoon op uit, gelukkig maar.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!