Stormmeeuw uit Estland

Gestart door Rikstar, november 24, 2010, 16:19:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Afgelopen weekend een stormmeeuw gezien die rechts een witte kleurring had. Code: P1N8
Via de CR birding site komt de code nog het meest overeen met die uit Estland.
Ik ben vooral benieuwd of een gekleurringde stormmeeuwen uit estland nog regelmatig hier worden waargenomen of dat het toch vrij leuk is.
  http://waarneming.nl/waarneming/view/51001819
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

ruud_altenburg

Ik heb dit onderwerp verplaatst omdat het niet in het juiste topic stond (namelijk in Wat staat op deze ring en dat blijkt al bekend).

Om je vraag te beantwoorden: in Amsterdam heb ik regelmatig ringen uit Estland gezien, bv
http://adam.waarneming.nl/waarneming/view/46382360
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Hoi ruud en Jeroen,

Bedankt voor jullie reactie!
Wist niet zeker of ik hier een eigen topic voor moest maken maar bedankt ruud dat je het hebt verplaatst.
Zelf heb ik nog niet zoveel kleurringen uit het buitenland afgelezen dus ik vond het inderdaad wel leuk.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

ruud_altenburg

Het leuke aan Stormmeeuwen uit Estland is dat ze zeer goed onderzocht worden door Kalev Rattiste. Op de laatste gull meeting in Schotland stal hij de show met een geweldige presentatie over vogels in zijn kolonie. Stuur dus vooral je waarnemingen van witte P ringen naar kratt [at] zbi.ee.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Cygnus

De Stormmeeuw die jij hebt gezien is met 99,9% zekerheid geringd in de kolonie Kakrarahu (door Kalev Rattiste). Bijgaand een foto gemaakt op Kakrarahu. De vogels op de foto zitten op enkele op hun zij gelegde afleeshutjes die in de kolonie worden gebruikt. In die kolonie worden als sinds circa 1962 (bijna) alle vogels geringd. Ik woon zelf op 15 kilometer afstand van die kolonie. Het komt wel eens voor dat hier in het dorp van een groep van 20 vogels er 19 gekleurringd zijn.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rikstar

Hoi Trinus,

jij ook hartstikke bedankt voor deze waardevolle informatie! dan weet ik al beetje in welke hoek ik moet zoeken. Ik zal Kalev komende tijd wel een mail sturen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Eric Roeland

Citaat van: Rikstar op november 24, 2010, 16:19:07 PM
Afgelopen weekend een stormmeeuw gezien die rechts een witte kleurring had. Code: P1N8
Via de CR birding site komt de code nog het meest overeen met die uit Estland.
Ik ben vooral benieuwd of een gekleurringde stormmeeuwen uit estland nog regelmatig hier worden waargenomen of dat het toch vrij leuk is.
  http://waarneming.nl/waarneming/view/51001819


Ik heb deze vogel vandaag gezien langs de Dashorstdijk


zie http://waarneming.nl/waarneming/view/79230250



met vriendelijke groet, Eric Roeland

Jeroen Nagtegaal

Erg leuk! Nog in de actieve handpenrui. Al gemeld aan Kalev?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Eric Roeland

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 22, 2013, 18:31:01 PM
Erg leuk! Nog in de actieve handpenrui. Al gemeld aan Kalev?


Ja, ook al gemaild aan Kalev
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Rikstar

Hoi Eric,

Erg leuk zo'n waarneming na bijna 3 jaar!

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Adri Clements

Hoi Trinus,

ff een brutale vraag, hoe krijgt Kalev Rattiste dat met de financiering van de ringen voor elkaar?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jeroen Nagtegaal

Als ik Kalev goed begrepen heb tijdens zijn bezoek in NL is hij in dienst voor een universiteit aldaar.
Om de kosten, maar ook de terugmeldingen wat te drukken ringt hij pullen met alleen metaal, en worden ze pas gekleurringd als ze weer tot broeden komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: Adri Clements op oktober 02, 2013, 17:39:41 PM
Hoi Trinus,

ff een brutale vraag, hoe krijgt Kalev Rattiste dat met de financiering van de ringen voor elkaar?

Hoi Adri,

In Estland krijgen de ringers de metalen ringen gratis van de Estse Ringcentrale (dit in tegenstelling tot veel andere landen waaronder Nederland). Kleurringen worden in principe projectsgewijs gefinancierd (ik ring zelf Kraanvogels met kleurringen, daar hoef ik ook niet voor te betalen).  Dat Kalev jongen nog niet kleurringt heeft ook te maken met de hoeveelheid beschikbare combinaties, pas als de jongen later in de kolonie terugkomen om te broeden vangt hij ze weer terug om ze vervolgens een kleurring om te doen.

Hopelijk heb je hier iets aan. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Adri Clements

Vraag was naar aanleiding van Kleine zwanennieuws 1, 26-9-2013, met verzoek om Dmitrijs Boiko in Letland te nomineren zodat hij z'n ringproject (Kleine zwanen) gefinancierd krijgt.

Dank voor je reactie. Wordt de Estse Ringcentrale vervolgens gefinancierd door de Estse overheid?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Cygnus

Citaat van: Adri Clements op oktober 02, 2013, 19:02:37 PM
Vraag was naar aanleiding van Kleine zwanennieuws 1, 26-9-2013, met verzoek om Dmitrijs Boiko in Letland te nomineren zodat hij z'n ringproject (Kleine zwanen) gefinancierd krijgt.

Dank voor je reactie. Wordt de Estse Ringcentrale vervolgens gefinancierd door de Estse overheid?

De wijze waarop in Letland projecten worden uitgezocht om te financieren is een beetje een aparte manier. Hoe meer "aanhangers" je weet te vinden hoe meer kans op een subsidie. Dmitrijs zat volgens mij wel bij de eerste 4, dus in principe krijgt hij geld voor zijn onderzoek aan Kleine en Wilde Zwanen.

De ringcentrale Estonia-Matsalu valt onder de dienst Keskkonnaamet (in het engels Environmental Board). Er werken op de ringcentrale 2 mensen, die deels ook nog ander werk doen. Keskkonnaamet is een overheidsdienst.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema