Xanthocnemis zealandica

Gestart door Pieter Stolwijk, november 28, 2010, 08:35:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

ik heb even gezocht of ik een soortenlijst van nieuw zeeland kan vinden. vremd genoeg wil dat niet erg lukken. veel soorten komen er niet voor, max 17 of 20 of zo. maar je wilt toch ff weten of er nog iets zit dat er op lijkt. op dit moment weet ik het niet.

Goyatlah

Er zijn 4 soorten Xanthocnemis, waarvan zealandica verreweg de meest algemene is. Verder zijn er geen look-a-likes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Pieter Stolwijk

Dank.
Ik heb me vooral gebaseerd op foto's op observado, met name die van Ria Vogels.
Binnenkort kom ik in Christchurch. Zal daar kijken of ik een libellenboek kan vinden. Natuurliteratuur is hier sowieso lastig te vinden.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

JohanvantBosch

ha dolf, begrijp ik je goed dat die andere xanthocnemis soorten dus niet op deze soort lijken/niet rood met zwart zijn?
waar heb jij trouwens je info vandaan? ...voor de volgende keer. ;)

Goyatlah

Die lijken vermoedelijk wel op elkaar, want 2 van de 4 soorten heeft een vraagteken op de nieuw-zeelandse soorten lijst.
Er is een boek over nieuw-zeeland maar die heb ik nog niet te pakken kunnen krijgen. Naturalis heeft die wel en de NEV ook, dus als je een kopie kunt maken... (en er is een tabel over nieuw-zeelandse waterfauna, waar ook de larven van libellen in behandeld staan. Is wel ergens op het web te vinden)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Pieter Stolwijk

#6
Heb alleen van X. sinclairi een afbeelding gevonden; het dier is overwegend blauw, maar weet niet of man of vrouw.
De nz-naam van X.zealandica is Redcoated damselfly, wat er op zou kunnen wijzen dat de kleur specifiek voor deze soort geldt.
We zien verder.

ps In Christchurch geen libellenboek kunnen vinden, helaas.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente