Rotskruiper Maastricht

Gestart door Bas vd Burg, november 22, 2010, 11:23:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Indien aanvaardt is dit het tweede (of derde afhankelijk hoe je telt) geval in Nederland http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/1576?code=4
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Timo Roeke

Wow, wat een soort. Morgen gelukkig in de buurt voor mijn werk. Hopen....

Vincent Hart

Nou kan dit natuurlijk altijd gebeuren, een groot deel van de groeve kun je niet overzien:
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=25672&page=1
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

frankw

Citaat van: Vincent Hart op november 22, 2010, 16:14:56 PM
Nou kan dit natuurlijk altijd gebeuren, een groot deel van de groeve kun je niet overzien:
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=25672&page=1
Die gaat gewoon verderop slapen zodat ie morgen vroeg bij het eerst licht weer vit op de oude plek te zien is. 8)

Vincent Hart

Citaat van: MarKoHu op november 22, 2010, 16:20:04 PM
Natuurmonumenten heeft het ook al op haar site.
'Bron: Internet'? Ik zou als Avibirds toch even een factuurtje sturen ...  ???
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Als ik het goed begrijp is de vogel na 16.15 niet meer gezien?

Edwin Russer

#40
Citaat van: frankw op november 22, 2010, 17:45:52 PM
Als ik het goed begrijp is de vogel na 16.15 niet meer gezien?

Waarschijnlijk achter de nuon-letters van Staatbosbeheer verdwenen ;)  Ik meen mij te kunnen herinneren dat de vogel van Amsterdam ook voor schemering al achter de letters van de VU verdween. Morgen zit de vogel er gewoon weer :duim:

Het is alleen niet te hopen dat die Buizerd nog roet in het eten gaat gooien.....

http://waarneming.nl/waarneming/view/51033705
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ted van der Knaap

bron: Sovon

We hebben er 20 jaar op moeten wachten...
22-11-2010 - Vandaag is het weer zo'n dag dat de vogelwereld op zijn kop staat. In de St. Pietersberg in Limburg is vandaag een superzeldzame rotkruiper ontdekt.

Laat in een groep doorgewinterde vogelaars de naam rotskruiper vallen en meteen begint iedereen enthousiast te vertellen over de laatste rotskruiper die Nederland wist te bereiken. In de winters van 1989/1990 en 1990/1991 overwinterde een rotskruiper op de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zeer spectaculair destijds. Toen zei men al dat het waarschijnlijk heel veel jaren zou duren tot er weer eens eentje op zou duiken.

Vanochtend ontdekte Arnold Meijer met zijn vrouw in de St. Pietersberg, alwaar oehoes zitten, een heuse rotskruiper. Natuurlijk de allermooiste plek waar je een rotskruiper wil ontdekken.
Vele vogelaars, zeker van de laatste generaties hebben een dagje vrij genomen van het werk om deze prachtvogel te aanschouwen.

De rotskruiper staat al vliegend afgebeeld op de rug van de ANWB Vogelgids van Europa. En terecht. Al vliegend komen de rood, zwart en wit getekende vleugels pas goed tot hun recht. Het is net een reuzenvlinder als hij vliegt. In zit valt zijn overwegend grijze kleed veel minder op, zeker als hij in zijn favoriete habitat, rotswanden in hooggebergte, tegen een grijze rots zit. In ons land is hij superzeldzaam met dat ene overwinterende exemplaar eind jaren '80. In België, met iets meer steengroeven zijn er ongeveer 10 exemplaren bekend. Het zal nog wel even onrustig blijven in Limburg de komende tijd.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

Citaat van: Ted van der Knaap op november 22, 2010, 19:33:09 PMWe hebben er 20 jaar op moeten wachten...
22-11-2010 - Vandaag is het weer zo'n dag dat de vogelwereld op zijn kop staat. In de St. Pietersberg in Limburg is vandaag een superzeldzame rotkruiper ontdekt.
Een rotkruiper nog wel B)
Leuk stukje verder :)
Groeten, Jarinka Heijink

frankw

CiteerMorgen zit de vogel er gewoon weer :duim:
Daar hou ik je aan! ;)

Theovanv

Citaat van: frankw op november 22, 2010, 20:12:33 PM
CiteerMorgen zit de vogel er gewoon weer :duim:
Daar hou ik je aan! ;)
En doe dan woensdag ook! ;)
Theo van Veenendaal

HJDT

Het was opvallend rustig vandaag bij de Rotskruiper. Hoewel er al veel mensen weg waren toen ik er aankwam viel het aantal mensen me toch tegen. Tussen kwart voor drie en kwart over vier was de vogel in ieder geval zo goed als constant in beeld, te zien vanaf het uitkuikpunt aan de noordkant. Gelukkig had de vogel de minst begroeide (en steilste!!) rotswand gekozen om de middag door te brengen en werd hij alleen aan het zicht onttrokken door onregelmatigheden in de rotswand zelf. Hij zat ook af en toe langdurig stil en zat dan om zich heen te kijken, te poetsen en te strekken.
Om kwart over vier is de vogel naar de oostkant van de groeve gevlogen en uit zicht verdwenen. Het is, voor zover ik weet, niet bekend of de vogel daar geland is, dat deel van de groeve is tegenwoordig niet meer te overzien.

De kans dat de vogel hier nog wel een tijdje zal zitten lijkt me vrij groot maar dat hebben we in het verleden wel vaker gedacht. Voor de vele bezoekers de komende dagen is het te hopen dat ze niet urenlang naar een lege rotswand zullen staan staren. In ieder geval veel succes!!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Pieter van der Luit

CiteerDe kans dat de vogel hier nog wel een tijdje zal zitten lijkt me vrij groot maar dat hebben we in het verleden wel vaker gedacht. Voor de vele bezoekers de komende dagen is het te hopen dat ze niet urenlang naar een lege rotswand zullen staan staren. In ieder geval veel succes!!

Ik vond het risico wat te groot en ben maar gaan rijden. Van Oost-Groningen naar Maastricht (en terug!) is best een eindje.....
Vogel zal wel blijven hangen vermoed ik, er zijn dit jaar al meerdere beesten noordelijk van hun verspreidingsgebied gevonden, dus over een week of 3 op de lokale kerktoren hier?
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Predator

Zijn er al mensen die hem met het ov hebben getwitched?
Ik zie dat je vanaf station Maastricht met de bus (1x overstappen)  bij Mergelweg sint Pieters kunt komen?
Vanaf daar is het denk ik makkelijk te lopen.
Groet, Maarten

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Predator op november 22, 2010, 21:08:50 PM
Zijn er al mensen die hem met het ov hebben getwitched?
Ik zie dat je vanaf station Maastricht met de bus (1x overstappen)  bij Mergelweg sint Pieters kunt komen?
Vanaf daar is het denk ik makkelijk te lopen.
Is ongeveer 15 min. Fietsen vanaf het station. Je moet wel een heuvel op, maar scheelt veel tijd.
Fietsverhuur is (vroeger in elk geval) erg vriendelijk!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: HJDT op november 22, 2010, 20:50:22 PM
Het was opvallend rustig vandaag bij de Rotskruiper. Hoewel er al veel mensen weg waren toen ik er aankwam viel het aantal mensen me toch tegen. Tussen kwart voor drie en kwart over vier was de vogel in ieder geval zo goed als constant in beeld, te zien vanaf het uitkuikpunt aan de noordkant. Gelukkig had de vogel de minst begroeide (en steilste!!) rotswand gekozen om de middag door te brengen en werd hij alleen aan het zicht onttrokken door onregelmatigheden in de rotswand zelf. Hij zat ook af en toe langdurig stil en zat dan om zich heen te kijken, te poetsen en te strekken.
Om kwart over vier is de vogel naar de oostkant van de groeve gevlogen en uit zicht verdwenen. Het is, voor zover ik weet, niet bekend of de vogel daar geland is, dat deel van de groeve is tegenwoordig niet meer te overzien.

De kans dat de vogel hier nog wel een tijdje zal zitten lijkt me vrij groot maar dat hebben we in het verleden wel vaker gedacht. Voor de vele bezoekers de komende dagen is het te hopen dat ze niet urenlang naar een lege rotswand zullen staan staren. In ieder geval veel succes!!

Groeten Michel
Misschien dat mensen moesten werken of naar school moesten? ;)

@Predator: De bushalte die ik er het dichtst bij zie liggen is nog wel een aardig stukje lopen volgens mij. Ik ben daar nog nooit geweest, dus waar moet je precies zijn in/bij die groeve?
Theo van Veenendaal

Thijs Fijen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 22, 2010, 21:11:19 PM
Citaat van: Predator op november 22, 2010, 21:08:50 PM
Zijn er al mensen die hem met het ov hebben getwitched?
Ik zie dat je vanaf station Maastricht met de bus (1x overstappen)  bij Mergelweg sint Pieters kunt komen?
Vanaf daar is het denk ik makkelijk te lopen.
Is ongeveer 15 min. Fietsen vanaf het station. Je moet wel een heuvel op, maar scheelt veel tijd.
Fietsverhuur is (vroeger in elk geval) erg vriendelijk!
OV-fiets, goedkoop en goed zat (2,85 als je een kaart hebt)
Ja OV is veel gedaan en prima te doen met een directe verbinding vanaf Amsterdam Centraal (en Utrecht, Den Bosch en Eindhoven)
Thijs Fijen

Albert de Jong

Citeer
Misschien dat mensen moesten werken of naar school moesten? ;)

@Predator: De bushalte die ik er het dichtst bij zie liggen is nog wel een aardig stukje lopen volgens mij. Ik ben daar nog nooit geweest, dus waar moet je precies zijn in/bij die groeve?

Vanaf de bushalte is het hooguit 15 minuten lopen.

Mocht je helemaal niemand tegenkomen om je de weg te wijzen (wat me sterk lijkt):
Vanaf de bushalte bij het café rechts de weg richting berg inlopen, de volkstuintjes en het restaurant passeren. Even tussen de velden door lopen en dan heb je links een parkeerplaats. Rechts ligt de groeve. Succes en wellicht tot morgen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rickschonewille

Het komt dan ook mooi uit, dat Natuurmonumenten sinds 1 oktober 2010 eigenaar is van deze oehoevallei. Zou de vogel dat aangevoeld hebben?

Als de Rotskruiper verder in het onoverzichtelijke deel van de groeve zit, zou het dan mogelijk zijn dat er een excursie komt, van natuurmonumenten? Of mag dat niet omdat er gewerkt word daar?

Jorrit Vlot

Stadsbus 4 naar Mergelweg. Op 9292ov staat dat je over moet stappen naar een andere stadsbus 4, maar dat is gewoon dezelfde bus. Daarna routebeschrijving van Albert (alhoewel het wel sneller kan dan 15min lopen, zeker als er een Rotskruiper op je wacht... ;) )


Theovanv

Citaat van: Jorrit Vlot op november 22, 2010, 21:46:58 PM
Stadsbus 4 naar Mergelweg. Op 9292ov staat dat je over moet stappen naar een andere stadsbus 4, maar dat is gewoon dezelfde bus. Daarna routebeschrijving van Albert (alhoewel het wel sneller kan dan 15min lopen, zeker als er een Rotskruiper op je wacht... ;) )
Halte Mergelweg Sportpark? Ik zie daar niet de wegen uit de routebeschrijving :)
Theo van Veenendaal

Jorrit Vlot

1 halte verder (richting oosten), en daarna de Luikerweg omhoog lopen.

Theovanv

Citaat van: Jorrit Vlot op november 22, 2010, 21:55:30 PM
1 halte verder (richting oosten), en daarna de Luikerweg omhoog lopen.
Ok, I see :) En hoe kom je dan bij de plek waar je moet zijn? Want op google maps is het onduidelijk waar je nou precies de groeve kan bekijken. Moet je dan zuidelijker de Luikerweg af dan de Van Schaikweg? Of moet je de Van Schaikweg in?
Theo van Veenendaal


Guus Peterse

De Luikerweg de berg op en bovenop de berg de Luikerweg blijven volgen voorbij het restaurant (Berglust, meen ik) en nog verder tussen de velden door tot het parkeerplaatsje (links, dus NIET die van het restaurant). Daar zie je het vanzelf want daar is rechts de groeve. Het beste kun je net voor de groeve het weggetje naar rechts nemen (dat is inderdaad de van Schaikweg, zie ik nu). Van daar kun je op enkele plaatsen de groeve in kijken.
En als je inderdaad woensdag gaat, dan zie ik je misschien nog. Kunnen we hopelijk elkaar feliciteren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015