Slechte foto's van twee .... boom/steenmarters?

Gestart door JohnvR, november 16, 2010, 19:57:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Op 13 augustus bezocht ik het Beekbergerwoud en werd plots verrast door twee marterachtigen die op enige afstand langsliepen. Helaas lukte het me in dit korte moment niet om er goede foto's van te maken. Is er nog iets over de soort te zeggen?

Lampe

op de onderste kan ik duidelijk bunzing onderscheiden en ik geloof de bovenste ook.
Vriendelijke groet,

Nico

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden



Klaas v d Meer

Groeten van Klaas.

JohnvR

Het zijn best wel duidelijk geen marters zie ik nu ook. Hartelijk dank voor de hulp.

Theo Linders

Citaat van: JohnvR op november 16, 2010, 20:52:15 PM
Het zijn best wel duidelijk geen marters zie ik nu ook. Hartelijk dank voor de hulp.

een bunzing is ook een marter....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

JohnvR

Je bedoelt waarschijnlijk dat de bunzing net als de marters tot de familie van de marterachtigen (Mustelidae) behoort? Omdat ze tot een ander genus behoren kun je denk ik niet zeggen dat bunzings ook marters zijn, maar het blijft natuurlijk een kwestie van definitie.

www.soortenregister.nl

         
  • Carnivora[ordo]
    (23 soorten in totaal / 13 inheems)
       

              
    • Mustelidae[familia](9/8)   

rombout

#8
In het gangbare taalgebruik noemen we marterachtigen dus gewoon marters. Bij zoogdieren heb ik dat altijd zo geleerd. Maar ja, consequent is men natuurlijk niet altijd, want bij lijsterachtigen spreek je alleen van lijsters bij de grotere soorten, niet bij de kleine. En soortnamen zijn al helemaal niet consequent, want we hebben het over merel en niet merellijster (of zwarte lijster). En wat te denken van ratten versus muizen. Zwarte en bruine rat zijn gewoon grote ware muizen en woelrat is gewoon een grote woelmuis. Om maar te zwijgen van vleermuizen. Een zootje is het......
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

logico

Waarom een zootje? Het staat allemaal duidelijk vast..... En dus, duidelijk terug te halen. Is het niet?
dieren en insecten ezn enz zijn ingedeeld in families, ordes en daar wordt het juist alleen maar makkelijker van.
De bruine rat behoord tot de familie ware muizen en de orde knaagdieren.
De veldmuis ( net zoals de woelrat ) valt onder de familie woelmuizen en tot de orde knaagdieren.
De steenmarter valt onder de familie marterachtigen en de orde roofdieren
De bunzing valt onder de familie marterachtigen en de orde roofdieren                                                                                                                                                                                                De kauw valt onder de familie kraaiachtigen en onder de orde zangvogels
And so on
Best logisch toch?  :rolleye: ;D

Met vriendelijke groet,
Patrick

rombout

Ik doelde natuurlijk uitsluitend op de Nederlandse namen, niet op de systematiek.......
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick