Biotopen in Wrn.nl

Gestart door Frank van de Putte, november 20, 2010, 19:14:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik probeer elke waarneming altijd zo volledig mogelijk in te voeren, inclusief het juiste "biotoop", maar ik weet vaak niet wat ik hier moet invullen. Ook in de huidige keuzelijst met talloze opties kan ik vaak niet vinden wat ik zoek, zelfs na het raadplegen van dit document; (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/60498CFE-24BD-437B-BB25-EC7ECF6D76B6/0/2005j66pub.pdf)

Een paar voorbeelden;
- De Noordzee; valt dit onder "Niet-lijnvormige open wateren" ?
- Bomen/struiken naast een weg. Valt dit onder "Infrastructuur" ?
- Een waarneming in een bunker in de duinen; "Bebouwd gebied"... of "Duingebied" ?

Misschien zijn er meer waarnemers die hier problemen mee hebben? Het blijft voor mij in elke geval vaak een gokje, en ik zou hierover graag wat duidelijkheid  hebben.

bij voorbaat dank,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Het zijn inderdaad soms lastige keuzes.

Ik geloof niet dat er in de Noordzee is voorzien. Je zal dan inderdaad wel op "Niet-lijnvormige open wateren" uitkomen maar wellicht kan je sommige waarnemingen ook wel bij Getijdengebied kwijt. Het strand valt geloof ik onder Zeereep.

Bomen en struiken lang een weg zullen onder Singels, Bomenrijen  of Struwelen vallen.

Een bunker in het duin is wel gebouwd maar daarmee is het nog geen bebouwd gebied. Het gebied blijft duin. Als het om begroeiing van het beton gaat zou je het onder Muren en wallekanten kunnen laten vallen.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Bedankt, de voorbeelden zal ik in het vervolg als zodanig invoeren. Overigens kan ik het grootste deel van m'n waarneming wel "plaatsen", al mis als kustbewoner toch idd optie "(Noord-)zee", terwijl het IJsselmeer wel als biotoop in de keuzelijst staat.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte