Hoofdmenu

Roze Bloem

Gestart door TESS13, september 11, 2006, 23:11:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

TESS13

Graag determinatie

Bvd   Vg Tess
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

alegro

CiteerGraag determinatie
Dat is Vage basterdwederik (Epilobium outoffocus).
Grüezi mitenand,
Arjan

mcbud

Geen twijfel mogelijk. :D

mcb

Corryabbink

#3
Dag Tess,

Daar hoef je niet naar te zoeken die bestaat niet.
Deze is zo niet op naam te brengen daarvoor is de foto te onscherp en veraf.

Je kunt hierbij denken aan de Kantige- of Beklierde basterdwederik.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

TESS13

Helaas geen betere foto, zal hem verwijderen.

                                             Tess
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Hinko

CiteerDat is Vage basterdwederik (Epilobium outoffocus).
das een goeie grap :-))

Ik hou wel van woordgrapjes
mvgr, Hinko

alegro

#6
CiteerHelaas geen betere foto, zal hem verwijderen.
Ik wil hier niet de schoolmeester gaan uithangen, maar desalniettemin wil ik je toch een paar plantenfotografeertips geven.

1) Probeer altijd zo dicht mogelijk op je onderwerp te kruipen, zodat je de plant als het ware "isoleert" van zijn omgeving.

2) Probeer de planten, althans de rechtopstaande gevallen (kruiperds wordt wat lastig), altijd vanuit een zo laag mogelijk perspectief te fotograferen. Dat betekent door de knieen gaan. Gebruik eventueel een vuilniszak oid als je bang bent om je kleren vuil te maken.

3) Als je camera een mogelijkheid heeft om handmatig zgn "scherpstelvelden" in te stellen, gebruik die mogelijkheid.

4) Experimenteer met belichtingscorrectie. In veel gevallen, zeker als de bloemen lichter van kleur zijn dan de omgeving, is het verstandig om de opname wat onder te belichten. Bovendien is het gemakkelijker een enigszins onderbelichte foto naderhand op je computer weer wat op te peppen. Ook belichtingscorrectie  is bij veel camera's een handmatige insteloptie.

O ja, en
5) Maak altijd meerdere foto's van je onderwerp, zelfs als je denkt dat de eerste al scherp was. Geheugenkaartjes zijn tegenwoordig spotgoedkoop en mislukte foto's zijn met 1 muisklik van je computer te verwijderen.  

Tot slot nog een opmerking van meer algemene aard. Op 6 september j.l. plaatste jij ook al een determinatievraagje met foto over basterdwederik. Corry heeft jou toen het een en ander geduldig uitgelegd.  Als jij een paar dagen later weer met precies dezelfde vraag komt, met zelfs een nog slechtere foto, dan geeft dat een beetje de indruk dat je niet erg goed zit op te letten.

Naar mijn idee is een forum er niet alleen om vragen te stellen, maar ook om er wat van op te steken.
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

Arjan ik heb er een pinned item van gemaakt. Bedankt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

#8
CiteerIk wil hier niet de schoolmeester gaan uithangen, maar desalniettemin wil ik je toch een paar plantenfotografeertips geven.

Tot slot nog een opmerking van meer algemene aard. Op 6 september j.l. plaatste jij ook al een determinatievraagje met foto over basterdwederik. Corry heeft jou toen het een en ander geduldig uitgelegd.  Als jij een paar dagen later weer met precies dezelfde vraag komt, met zelfs een nog slechtere foto, dan geeft dat een beetje de indruk dat je niet erg goed zit op te letten.

Naar mijn idee is een forum er niet alleen om vragen te stellen, maar ook om er wat van op te steken.
Sorry, dat ik het moet zeggen, maar je lijkt hier de schoolmeester in de meest conservatieve zin des woords.

Elmar

p.s. de tips zijn overigens ok !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

alegro

#9
CiteerSorry, dat ik het moet zeggen, maar je lijkt hier de schoolmeester in de meest conservatieve zin des woords.
Zou jij mij dan alsjeblieft willen vertellen hoe ik zoiets ietwat progressiever kan aanvatten?
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

Da's een goede Arjan,  :o

Daar heb je me goed te pakken.

Ik weet het niet.

' t had geen betrekking op de fototips, die prima zijn, maar meer op dat je eigenlijk tegen iemand zegt : je let niet op en je steekt er niets van op.

Ik vond dat een beetje onaardig direct lkinken.

Overigens ben ik van mening (en die dicussie is hier al eerder gevoerd) dat dit soort foto's gewoon geplaatst moeten worden op het forum. Soms is het namelijk best wel mogelijk om de Epilobium op naam te brengen vanaf een foto, maar de inzender kan natuurlijk niet weten wanneer dat wel of niet kan.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

overigens lijkt deze basterdwederik mij een jonge Epiloblium parviflorum.
De stengel lijkt zeer dicht behaard en de habitus doet me er ook aan denken.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Citeeroverigens lijkt deze basterdwederik mij een jonge Epiloblium parviflorum.
De stengel lijkt zeer dicht behaard en de habitus doet me er ook aan denken.


Elmar
De stempel geeft niet de indruk 4lobbig te zijn. De soort is m.i. niet op naam te brengen zonder betere foto.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Mmm, inderdaad mij ook niet echt, nee.

Skip.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

TESS13

Alegro,

Ook ik vond het onaardig klinken!
Als ik al mijn foto's vergelijk met vele anderen kom ik er best goed van af.
Ik ben pas begonnen,was met m'n nieuwe fototoestel aan het stoeien aan de rand
van verboden gebied en dat maakt het niet makkelijker.
Bovendien kan ik door omstandigheden niet lang in een bepaalde houding zitten.
Ik had die foto niet moeten plaatsen, maar was gewoon nieuwsgierig.
En ik maak altijd extra foto's!!!!!!!!!
Moest ook erg lachen om vage basterik daar had je het dan ook bij moeten laten.
Met vriendelijke groet
                                     Tess
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Corryabbink

Dag Tess,

Zo slecht is die foto nu ook weer niet. Bij vele soorten zou het voldoende zijn maar bij deze soorten is het heel belangrijk dat je de stempel in de bloem kunt zien. Bovendien is de beharing belangrijk. Al met al heb je gelijk dat je de foto geplaatst hebt. Het had best zo kunnen zijn dat we er wel uit konden komen.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#16
Citeer' t had geen betrekking op de fototips, die prima zijn, maar meer op dat je eigenlijk tegen iemand zegt : je let niet op en je steekt er niets van op.

Ik vond dat een beetje onaardig direct lkinken.
OK. Ik kan me voorstellen dat je mijn woorden onaardig en wellicht wat cru vond.
Daarom zal ik proberen zo beknopt mogelijk, en hopelijk zonder al teveel uitweidingen, uit te leggen waarom ik dat bericht gepost heb en wat de oorzaak was van de kritische toon.

Voor ik mij actief met dit forum ging bezighouden, heb ik mij een paar dagen behoorlijk ingelezen in het archief. Ik heb daar heel wat van opgestoken (de Persicaria tuitjes!), maar ik heb ook opgemerkt dat er een soort "eeuwige newbie cyclus" bestaat van vragen waar al meerdere malen antwoord op is gegeven, maar die toch steeds weer blijven terugkeren. Meestal zijn dat berichten met onderwerpen als "wat is dit?", "welke plant?" of "roze bloempje", met daarbij het verzoek om een naam bij de al dan niet geslaagde bijgevoegde foto te geven.

Ik vind dat op zich prima, maar ik vind ook dat er daarna wel iets met de verkregen informatie gedaan moet worden. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om, nadat je een naam hebt gekregen, er even een flora of iets dergelijks bij te pakken of om het plantje nog eens in het veld te gaan bekijken om je er wat meer vertrouwd met het plantje te maken. Ik krijg echter niet bepaald de indruk dat dit ook gebeurt.

Wat ik nu zie is dat er binnen 1 week twee keer naar exact hetzelfde wordt gevraagd, terwijl de eerste keer toch duidelijk is uitgelegd wat belangrijk is voor determinatie. En die basterdwederikjes zijn dan weliswaar lastig van elkaar te onderscheiden, als basterdwederik op zich zijn ze m.i. onmiskenbaar.

Overigens was dit niet de eerste of enige keer dat er nietsvermoedend naar de bekende weg werd gevraagd. Het komt vaker voor. Ik heb zelfs al eens iemand drie keer een vraag met foto over 1 en dezelfde soort zien posten!

En nu zit ik dus met een dilemma. Ik kan mijn mond houden, maar dan zou ik mij waarschijnlijk steeds meer gaan zitten ergeren, of ik zeg er wel wat van, wat mijzelf zou opluchten, maar wat anderen mij wellicht niet in dank zullen afnemen en Tess misschien boos en teleurgesteld doen afhaken. Ik heb daarover een tijdje zitten piekeren (zoals ik ook nu weer heb gedaan voor dit bericht) en ik heb uiteindelijk besloten om het positieve en het negatieve een beetje te mixen, maar het positieve (de tips) te laten prevaleren. Zo heeft het slachtoffer er hopelijk wat aan en kan ik ook weer opgelucht ademhalen.
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

#17
CiteerAls ik al mijn foto's vergelijk met vele anderen kom ik er best goed van af.
Je kunt niet kritisch genoeg zijn op je eigen werk. Ik maak soms wel eens 400 foto's op een middag, waarvan ik er naderhand hooguit 10 geslaagd vind.

CiteerIk ben pas begonnen,was met m'n nieuwe fototoestel aan het stoeien aan de rand van verboden gebied en dat maakt het niet makkelijker.
Ik zou je willen aanraden de handleiding van je camera goed te bestuderen, ook al lijkt er misschien niet doorheen te komen. Moderne digitale camera's hebben heel veel instelmogelijkheden waarmee je veel betere foto's kunt maken dan in de "Auto" modus.

CiteerBovendien kan ik door omstandigheden niet lang in een bepaalde houding zitten.
Is het niet een idee om zo'n handig opvouwbaar lichtgewicht visserskrukje mee te nemen voor laag-bij-de-grondse activiteiten? ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

Citeer
En nu zit ik dus met een dilemma. Ik kan mijn mond houden, maar dan zou ik mij waarschijnlijk steeds meer gaan zitten ergeren, of ik zeg er wel wat van, wat mijzelf zou opluchten, maar wat anderen mij wellicht niet in dank zullen afnemen en Tess misschien boos en teleurgesteld doen afhaken. Ik heb daarover een tijdje zitten piekeren (zoals ik ook nu weer heb gedaan voor dit bericht) en ik heb uiteindelijk besloten om het positieve en het negatieve een beetje te mixen, maar het positieve (de tips) te laten prevaleren. Zo heeft het slachtoffer er hopelijk wat aan en kan ik ook weer opgelucht ademhalen.
Niet je mond houden hoor !!!

Doe ik toch ook niet (zie mijn reactie) :D

Groetjes,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

i
Citeerk heb uiteindelijk besloten om het positieve en het negatieve een beetje te mixen, maar het positieve (de tips) te laten prevaleren. Zo heeft het slachtoffer er hopelijk wat aan en kan ik ook weer opgelucht ademhalen.

Dag Arjan,

Je praat dus wel over een slachtoffer :rolleyes:  Nu ik hoop niet dat Tess zich zo voelt. Aan de andere kant heb je wel een beetje gelijk.

Mij maakt het niet uit of ik 10 x hetzelfde antwoord moet geven. Ik heb me er ook niet in verdiept wie iets vaker dan 1 keer vraagt.
Je kan natuurlijk niet van iedereen verwachten dat ze alle items nalezen om te kijken of de soort al ooit gevraagd is. Er zullen dus vaak dezelfde soorten gevraagd worden.
Natuurlijk verwacht ik op den duur dat mensen iets met de uitleg doen en zelf proberen een plant op naam te brengen. Het is maar al te gemakkelijk een plant met de titel "Plant onbekend" in de database te zetten. Tess en meerderen met haar vragen tenminste nog op het forum om naam en/of uitleg. Dat is op zich heel positief en daaruit blijkt dat men toch moeite wil doen om een soort te leren kennen. Dat dan vergeten wordt dat b.v. een Basterdwederik al eens eerder gevraagd is kan ik me wel voorstellen. Er komen in het begin zoveel soorten op iemand af dat men al gauw de kluts kwijt is en daardoor het overzicht verliest. Alle begin is moeilijk, dat herinner ik me nog goed. Het leren kennen van planten duurt zeker een aantal jaren.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Mooi verwoord, Corry.

Het blijft lastig.

Een verkeerde opmerking is snel gemaakt.
En een opmerking wordt omgekeerd snel verkeerd opgevat.

Meestal is het niet zo slecht bedoeld als het soms overkomt. In tegendeel zelfs vaak.

Als we dat nu eens als uitgangspunt nemen dan is er veel gewonnen.

Elmar


p.s. ik denk dat ik morgen maar eens in Langeveen langs kom bij de FWT.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

CiteerHet leren kennen van planten duurt zeker een aantal jaren.
en dan ben je op een leeftijd dat je het allemaal niet meer zo goed onthoudt!

Marijke