DFB goes Amsterdamse Waterleidingduinen

Gestart door Vincent Hart, november 18, 2010, 22:53:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Omdat we al bijna een half jaar geen georganiseerde DFB-uitstap meer hebben gehad
Omdat het een schitterende plek is om 's winters te zijn, te wandelen, te vogelen
Omdat er voor een aantal van ons best eens één of meerdere soorten nieuwe soorten in kunnen zitten
Omdat het gezellig is
Omdat ik de laatste week van het jaar vrij heb
Omdat het 's winters doorgaans rustig is op het zeldzame soortenfront
Omdat ik iemand die het gebied op zijn duimpje kent en er ook heel graag komt (Norman Graafsma), bereid heb gevonden ons de mooiste plekjes te laten zien

En omdat ik geen zin heb het bovenstaande in een logische volgorde te zetten (als die al bestaat)

Stel ik voor in de kerstvakantie saampjes naar de Amsterdamse Waterleidingduinen te gaan!

Datum: Donderdag 30 december, 10u-donker
Twee vragen:
1) Wie wil er mee
2) Wie heeft er een voorkeur voor een bepaalde dag.

Uiteraard zijn ouders, kleine huisdieren (blaffend noch miauwend) en oudere jongeren ook van harte welkom.

Als je meegaat, geef je hier op! Mobiele nummers verzamelen we om evt. wijzigingen door te geven, contact te kunnen houden met laatkomers, etc. Onderaan diezelfde link kun je zien wie zich tot nu toe hebben opgegeven.

Tips en tricks van Norman:
Citaat van: Norman op november 26, 2010, 18:35:55 PM
Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Wel belangrijk om te beseffen is dat het duin een ruig gebied is waarbij we ook buiten de paden zullen lopen.
10   uur vertrekken is wel een mooie tijd, en beetje laat, maar er zijn   mensen die niet zoals ik op een kwartiertje afstand wonen.
Een eindtijd heb ik niet.

Wat mag je verwachten:


       
  • Een gids die het gebied goed kent.
  • Damherten, veel Damherten.
  • Mezen in verschillende soorten.
  • Diverse prachtige Watervogels (Zaagbekken, Brilduikers, etc.)
  • Wellicht nog Waterspreeuw(en).
  • Hopelijk nog een Vos
  • Etc.
Wat mag je niet verwachten:


       
  • Dat   de gids de allerbeste vogelaar is die je ooit heeft rondgeleid en die   elk piepje en fluitje om weet te zetten in een zeldzaamheid.
Wat trek je aan:

       
  • Warme wind- en en waterdichte kleding.
  • Eventueel een lange onderbroek (Vooral bij HEMA goed en voordelig).
  • Eventueel een gevoerde lange broek.
  • Goede schoenen, ik gebruik altijd goed waterdicht   gevette leren wandelschoenen, maar laarzen zijn een optie. Zeker geen   sportschoenen. Deze zijn binnen no-time doordrenkt en je voeten vriezen   er van af en je plezier is zoek.
  • Een warme muts!! Je koelt flink af via je hoofd dus een muts kan heel prettig zijn.
  • Handschoenen waarmee je makkelijk je kijker kunt bedienen.
  • Etc. etc.
Voor vele zijn dit open deuren, maar ik heb te vaak mensen mee gehad   bij een excursie die verkeerd gekleed waren en hierdoor de hele excursie   moesten blauwbekken en afzien.

Wat neem je verder nog mee:

       
  • Goede zin
  • Een stevig lunchpakket (We lunchen op ons gemak)
  • Warme drank in een thermosfles (koude drank ook als het vriest!!)
  • Een zitlap of een ultralicht krukje
  • Een kijker
  • Als je van sjouwen houd een scoop, maar je kunt zonder scoop prima uit de voeten in dit gebied.
  • Vogelboek
  • En al datgene wat je altijd meeneemt.
Let op! Alles wat je meeneemt moet je zelf sjouwen.

EHBO kit heb ik bij me, dus die hoeft niet iedereen mee te nemen.

Alvast vragen? PM me!

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2010, 22:53:26 PM
kleine huisdieren (blaffend nog miauwend)

ik zal speciaal voor deze gelegenheid een hamster kopen :duim:

Ik weet nog niet of ik kom, is wel ver weg
Gijs

firecrest

Voor mij om de hoek. Alleen op die dagen is het op 100-en kilometers afstand... We kinnen ook de eerste dagen van januari gaan, voor de jaarlijst. Dan is er ook een goede 2e gids bij  ;)

Stijn E.

Ik de data dat ik kan nu even niet bij de hand, wel wil ik mensen er nu alvast op attenderen dat de big day waarschijnlijk op 20 of 27 december is. Laatste datum is dus de dag voor de eerste mogelijke datum van de AWD excu (erg leuk trouwens!). (Slim ben ik toch weer :angel:). Misschien handig om in de gaten te houden?!  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: firecrest op november 18, 2010, 23:22:45 PM
Voor mij om de hoek. Alleen op die dagen is het op 100-en kilometers afstand... We kinnen ook de eerste dagen van januari gaan, voor de jaarlijst. Dan is er ook een goede 2e gids bij  ;)
Maar de geweldige gids van Vincent kan dan niet, die kan alleen op een van die drie dagen. En ik heb om mijn (veel te hoge) doel dit jaar te halen nog 20 soorten nodig ;D.
(gaat toch niet lukken, maar goed :rolleyes:)

Tuurlijk ga ik mee ;D.
Omdat het veel te lang geleden is dat ik de andere DFB'ers heb gezien
Omdat ik er zin in heb
Omdat de Klapekster daar nu spontaan Lunt heet (don't ask, don't tell)
Omdat we hopen dat de Waterspreeuwen (of tenminste eentje) blijft zitten
Omdat het beter is om in een groep tijdens het vogelen te bevriezen dan in je eentje
Omdat het gewoon heel erg leuk gaat worden
Omdat ik het jammer vind dat ik geen klein huisdier mee kan nemen omdat mijn konijn dood is (huh, wattes? Da's geen reden...)
Omdat ik van Vincent muizen mee moet nemen voor Lunt (;D)
Omdat ik geen redenen meer kan bedenken

Enneh... Rustig op het zeldzaamhedenfront? Dat fabeltje gaan wij met z'n allen de wereld uit helpen! ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Ik heb nog geen idee wat ik in de kerstvakantie ga doen, maar als ik vervoer heb en niet in Zeeland zit is de kans groot dat ik kom!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

smoely

Mijn ouders zijn niet van plan op een dag 500km te rijden

Vincent Hart

Voor Simon: Misschien kun je een slaapplek regelen, dan is het nog maar 250 per dag  ;)
Voor Lars: Anders breien we er gewoon een deel twee aan vast? Gaan we met mensen die dat leuk vinden (of eind december niet konden) in de eerste week van januari nog een keer. Als we zaterdag 1 of 2 nemen, ben ik ook van de partij met als het even mee zit wat recente plek-/soortinfo om de jaarlijst effectief te beginnen :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Ik zie zojuist dat ik alleen de 30e kan, en dan hebben we ook nog geen auto omdat m'n moeder dan werkt  :-\
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Yeronimo

Erg leuk initiatief. Hopen maar dat ik erbij kan zijn :)!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

firecrest

Zaterdag 1 januari is misschien niet heel handig, aangezien de meeste mensen waarschijnlijk niet veel zullen slapen die nacht. Zondag 2 lijkt me dan wat beter. Hopelijk is het weer dan ook goed...

Stijn E.

Citaat van: Stijn Eikelboom op november 19, 2010, 21:43:42 PM
Ik zie zojuist dat ik alleen de 30e kan, en dan hebben we ook nog geen auto omdat m'n moeder dan werkt  :-\

Auto is geregeld, ik kan de 30e  :blink:
Nu hopen dat iedereen dan kan...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Het weekend is voor mij echt niet handig. Op zaterdag moet ik werken, en op zondag doen mijn ouders moeilijk omdat ik naar de kerk moet. De 30e is dan handiger :)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Nou, omdat degenen die een datum geroepen hebben, voor de 30e gaan, zal ik onze gids vragen ons dan rond te leiden!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

smoely

ik zal proberen mee te gaan, maar ik beloof niks

firecrest

Ik kom blijkbaar de 29e terug uit Oman. Ik heb de 30e wel vrijgevraagd van mijn werk, dus dat komt wel weer mooi uit. Als ik geen jetlag heb en het niet te vroeg begint kan ik waarschijnlijk ook wel komen.
Wie wordt trouwens de gids? Een vogelaar uit regio Zuid-Kennemerland, of gewoon een boswachter?

Vincent Hart

Ik krijg voorzichtige voorstellen uit het veld om om een uurtje of 10 af te spreken. Met die 3 uur tijdsverschil zal je jetlag niet ZO heftig zijn, lijkt me  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

En om weer een goed overzicht te krijgen van wie er komt is er weer een aanmeldingsformuliertje  ;) Het zou fijn zijn als iedereen die komt 'm even invult  :duim:

http://defrisseblik.weebly.com/amsterdamse-waterleidingduinen.html
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: firecrest op november 21, 2010, 19:43:27 PM
Wie wordt trouwens de gids? Een vogelaar uit regio Zuid-Kennemerland, of gewoon een boswachter?
Dat zie je vanzelf wel ;). De AWD zijn zijn local patch :).
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

Gijs

Botervlieg

Hallo allemaal,

Als het mag zou ik eigenlijk ook wel graag meegaan naar de AWD.
Jong, sja, tot welke leeftijd gaat dat?
Beginnend ben ik wel.

Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2010, 22:53:26 PM
Uiteraard zijn ouders, kleine huisdieren (blaffend nog miauwend) en oudere jongeren ook van harte welkom.

Als het mag zou ik dan graag iemand van dit forum meenemen, als zij tegen die tijd nog kan en wil.
Maar we moeten nog even overleggen of ze als hond of als oudere jongere meegaat ;)  ;D
Zij is ook vooral beginnend.

(Mocht dit toch niet de bedoeling zijn, dan hoor ik dat graag even)

Als er een eerste-week-van-januari ronde komt,
zou ik het liefst met die ronde meegaan.

Ik hou dit topic in de gaten en zal tegen die tijd nog even definitief laten weten.

Groetjes, Marleen

DuDe

Nog een "oudje" hier (sorry Marleen  :angel:, geen idee wat je leeftijd is). Om dat DFB ook voor (relatieve) beginners is zou ik graag met Rineke meegaan. Het lijkt me leuk om wat gezichten bij namen te zien en daarnaast zijn de AWD onze belangrijste wandel- en vogelplek als Bollenstrekers. Hartstikke leuk om in dat fraaie gebied eventueel verrast te worden met onbekende plekjes en dan op vogels gewezen te worden die anders waarschijnlijk ongezien of ongehoord aan ons voorbij zouden zijn gegaan. Afsluiten met een triple en bitterballen bij Panneland of de Oase is overigens ook altijd wel geslaagd  :P

Kortom: mogen wij ook mee?

P.S. 30 december komt ons ook goed uit
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Vincent Hart

Wat mij betreft is iedereen welkom - zolang ze zich fris en fruitig gedragen uiteraard. Maar ik wil onze gids (Norman, is dat er ook uit) niet zonder overleg opzadelen met een grote groep. Dus: Geef je vooral op, maar mocht de groep te groot worden dan moeten we even kijken hoe we dat handig oplossen. Overigens Marleen, weet ik nog niet of we gaan op 2 januari - Norman in elk geval niet, en als we gaan heeft die dag denk ik niet echt het karakter van een excursie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Ik kan de 30e, als ik vervoer heb. Maar dat moet wel lukken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: Jan vH op november 23, 2010, 17:18:57 PM
Ik kan de 30e, als ik vervoer heb. Maar dat moet wel lukken.
Dat moet je aan Stijn en z'n vader vragen :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Vincent Hart op november 23, 2010, 01:08:49 AM
Wat mij betreft is iedereen welkom - zolang ze zich fris en fruitig gedragen uiteraard. Maar ik wil onze gids (Norman, is dat er ook uit) niet zonder overleg opzadelen met een grote groep. Dus: Geef je vooral op, maar mocht de groep te groot worden dan moeten we even kijken hoe we dat handig oplossen. Overigens Marleen, weet ik nog niet of we gaan op 2 januari - Norman in elk geval niet, en als we gaan heeft die dag denk ik niet echt het karakter van een excursie.

Hallo Vincent en de anderen.

Oke, ik ga nog even overleggen en laat zo snel mogelijk van mij horen.

:duim:

Groetjes, marleen

Norman

Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Wel belangrijk om te beseffen is dat het duin een ruig gebied is waarbij we ook buiten de paden zullen lopen.
10 uur vertrekken is wel een mooie tijd, en beetje laat, maar er zijn mensen die niet zoals ik op een kwartiertje afstand wonen.
Een eindtijd heb ik niet.

Wat mag je verwachten:


         
  • Een gids die het gebied goed kent.
  • Damherten, veel Damherten.
  • Mezen in verschillende soorten.
  • Diverse prachtige Watervogels (Zaagbekken, Brilduikers, etc.)
  • Wellicht nog Waterspreeuw(en).
  • Hopelijk nog een Vos
  • Etc.
Wat mag je niet verwachten:


         
  • Dat de gids de allerbeste vogelaar is die je ooit heeft rondgeleid en die elk piepje en fluitje om weet te zetten in een zeldzaamheid.
Wat trek je aan:

         
  • Warme wind- en en waterdichte kleding.
  • Eventueel een lange onderbroek (Vooral bij HEMA goed en voordelig).
  • Eventueel een gevoerde lange broek.
  • Goede schoenen, ik gebruik altijd goed waterdicht gevette leren wandelschoenen, maar laarzen zijn een optie. Zeker geen sportschoenen. Deze zijn binnen no-time doordrenkt en je voeten vriezen er van af en je plezier is zoek.
  • Een warme muts!! Je koelt flink af via je hoofd dus een muts kan heel prettig zijn.
  • Handschoenen waarmee je makkelijk je kijker kunt bedienen.
  • Etc. etc.
Voor vele zijn dit open deuren, maar ik heb te vaak mensen mee gehad bij een excursie die verkeerd gekleed waren en hierdoor de hele excursie moesten blauwbekken en afzien.

Wat neem je verder nog mee:

         
  • Goede zin
  • Een stevig lunchpakket (We lunchen op ons gemak)
  • Warme drank in een thermosfles (koude drank ook als het vriest!!)
  • Een zitlap of een ultralicht krukje
  • Een kijker
  • Als je van sjouwen houd een scoop, maar je kunt zonder scoop prima uit de voeten in dit gebied.
  • Vogelboek
  • En al datgene wat je altijd meeneemt.
Let op! Alles wat je meeneemt moet je zelf sjouwen.

EHBO kit heb ik bij me, dus die hoeft niet iedereen mee te nemen.

Alvast vragen? PM me!

Jarinka

Citaat van: Norman op november 26, 2010, 18:35:55 PM
Wat mag je niet verwachten:
  • Dat de gids de allerbeste vogelaar is die je ooit heeft rondgeleid en die elk piepje en fluitje om weet te zetten in een zeldzaamheid.
Maar zo'n allerbeste-vogelaar-gids is ook weer zo saai, zelf determineren is veel leuker :P.

Citeer
  • Goede schoenen, ik gebruik altijd goed waterdicht gevette leren wandelschoenen, maar laarzen zijn een optie. Zeker geen sportschoenen. Deze zijn binnen no-time doordrenkt en je voeten vriezen er van af en je plezier is zoek.
Moeten we ook door diepe plassen lopen? Ik heb namelijk wel laarzen, maar die zijn maar waterdicht tot de enkel.[/list]
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

We moeten regelmatig een stuk zwemmen  ;D

Goed verhaal, Norman! Ik heb er veel zin in  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers