gebruik protocol 'gebied doorzocht'

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 17, 2010, 11:49:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Jan vH

http://waarneming.nl/user/view/12796

Ik vermoed dat de Nachtegaal zelfs buiten het gebied Nijkerk - Polder Arkemheen - West is gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Deze waarnemer zegt niet dat hij het hele gebied heeft onderzocht maar hij neemt in een gebied van bijna 2000 ha (en ca 25 km-hokken) niet de moeite om een pijl neer te zetten en de waarnemingen worden nog ogenblikkelijk goedgekeurd ook zonder dat iemand er iets van zegt.

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op juni 21, 2011, 16:23:14 PM
Deze waarnemer zegt niet dat hij het hele gebied heeft onderzocht maar hij neemt in een gebied van bijna 2000 ha (en ca 25 km-hokken) niet de moeite om een pijl neer te zetten en de waarnemingen worden nog ogenblikkelijk goedgekeurd ook zonder dat iemand er iets van zegt.

Citaat van: Hisko bij de waarneming
Beste R, zou je bij het invoeren/ wijzigen van je waarnemingen wel de de lokatie op de kaart willen aangeven. Nu zijn de waarnemingen niet echt bruikbaar.

Net also een losse roodborst met een exacte locatie in Meijendel wel bruikbaar is   :angel:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

we spreken elkaar over 10 jaar weer.
zie kuifleeuwerik
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: gtroost op juni 21, 2011, 16:42:44 PM
Citaat van: HPM op juni 21, 2011, 16:23:14 PM

Citaat van: Hisko bij de waarneming
Beste R, zou je bij het invoeren/ wijzigen van je waarnemingen wel de de lokatie op de kaart willen aangeven. Nu zijn de waarnemingen niet echt bruikbaar.

Net also een losse roodborst met een exacte locatie in Meijendel wel bruikbaar is   :angel:

Als je enige waarde hecht aan verspreidingsgegevens, iets waar Waarneming.nl op gebaseerd is, zijn waarnemingen van élke soort bruikbaar. Maar dan moeten ze wel een beetje nauwkeurig worden ingevoerd zodat niet in het midden blijft in welke van de 25 kolometerhokken of drie uurhokken de waarneming thuishoort.  Bovendien zijn er toch echt plekken waar de waarnemingen van een Roodborst onmogelijk zijn.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2011, 17:04:02 PM
zie kuifleeuwerik
Hoop / verwacht niet dat de roodborst over 10 jaar de Kuifleeuwerik van nu is
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org

Gerard Troost

Citaat van: HPM op juni 21, 2011, 17:28:32 PM
Als je enige waarde hecht aan verspreidingsgegevens, iets waar Waarneming.nl op gebaseerd is, zijn waarnemingen van élke soort bruikbaar. Maar dan moeten ze wel een beetje nauwkeurig worden ingevoerd zodat niet in het midden blijft in welke van de 25 kolometerhokken of drie uurhokken de waarneming thuishoort.  Bovendien zijn er toch echt plekken waar de waarnemingen van een Roodborst onmogelijk zijn.
Met het gevaar dat dit weer een onzinnige discussie gaat worden. Het ligt er aan waarvoor je ze wil gebruiken, in essentie zeg ik inderdaad hoe preciezer hoe beter maar ik vind het altijd wat "op jagerig" overkomen om die arme net beginnende invoerder gelijk een veeg uit de pan te geven mede omdat de toegevoegde waarde van deze enkele waarneming van deze algemene soort midden in jou habitat is nagenoeg nihil is. Als je dan zo graag exacte info wil zijn er echt heel wat betere dingen om mee te beginnen. . . kijk voor de lol eens hoeveel "1" waarnemingen er ingevoerd worden of bijvoorbeeld hoevaak allerlei mobiel ingevoerde vogels midden op de weg zitten. . .
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org

HPM

Citaat van: gtroost op juni 21, 2011, 19:05:34 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2011, 17:04:02 PM
zie kuifleeuwerik
Hoop / verwacht niet dat de roodborst over 10 jaar de Kuifleeuwerik van nu is

Nee, maar stel dat Kuifleeuweriken zo, of zo, of zo zouden worden ingevoerd. Zou dat voldoende informatie geven?

Citaat van: gtroost op juni 21, 2011, 19:17:10 PM
Met het gevaar dat dit weer een onzinnige discussie gaat worden. Het ligt er aan waarvoor je ze wil gebruiken, in essentie zeg ik inderdaad hoe preciezer hoe beter maar ik vind het altijd wat "op jagerig" overkomen om die arme net beginnende invoerder gelijk een veeg uit de pan te geven mede omdat de toegevoegde waarde van deze enkele waarneming van deze algemene soort midden in jou habitat is nagenoeg nihil is. Als je dan zo graag exacte info wil zijn er echt heel wat betere dingen om mee te beginnen. . . kijk voor de lol eens hoeveel "1" waarnemingen er ingevoerd worden of bijvoorbeeld hoevaak allerlei mobiel ingevoerde vogels midden op de weg zitten. . .

Juist het attenderen van een 'arme beginnende invoerder' is nuttig om te voorkomen dat het een ingesleten gewoonte wordt. Nu is het nog een Roodborst maar straks is het een Kuifleeuwerik. Als je niets zegt verandert er zeker niets en zitten we over een paar jaar met alleen nog maar waarnemingen die op gebiedsniveau zijn ingevoerd en bij iedere grote zeldzaamheid wil dan iedereen weten waar dan beest dan zat.
Van mobiele invoerders zou ik uiteraard ook graag willen dat ze de pijl op de plek van de waarneming zetten in plaats van op de plek van de waarnemer.

Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: gtroost op juni 21, 2011, 19:17:10 PM
worden de bsp cursussen bij sovon op deze wijze gegeven :
'maakt in het begin helemaal niet uit wat je opgeeft als het na een paar jaar maar goed gaat....'   nee toch neem ik aan.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Edwin Schuller

Ik heb de optie "gebied doorzocht" regelmatig aangevinkt toen ik net begonnen was met waarneming.nl. Later begreep ik dat deze optie een andere functie had dan ik toen dacht. Ik zou daarom graag al mijn waarnemingen op "losse waarneming" zetten omdat dat meer overeenkomt met de waarheid. Stuk voor stuk opzoeken en aanpassen is echter een hoop werk. Daarom mijn vraag; is het mogelijk om in één keer al mijn waarnemingen op "losse waarneming" te zetten, zonder dat de goedkeuringen verdwijnen?

Update: als ik een export maak zit daar onder andere de kolom "protocol" tussen met waardes 1 of 2. Ik gok dat 2 staat voor "gebied doorzocht". Kan een admin bij al mijn waarnemingen (en als voorgaande constatering klopt) alle waardes op 1 zetten? (Ervan uitgaande dat de goedkeuringen daarmee niet vervallen....). Waarvoor bij voorbaat dank!
Edwin Schuller

hiskodevries

Edwin, dat is heel vervelend maar dat zul je zelf moeten doen, het is namelijk niet alleen een kwestie van het protocol wijzigen, de precisie en de lokatie van de waarneming zijn daar ook afhankelijk van.
en ja uiteraard vervalt een evt. goed/ afkeuring

Edwin Schuller

Hisko, bedankt voor je reactie.

Handmatig aanpassen kan ik (helaas!) echt niet aan beginnen. Het gaat om teveel waarnemingen en ik wil bovendien graag mijn goedkeuringen behouden en zit het mij als gebruiker uiteindelijk niet in de weg. Het zou de nauwkeurigheid van de database echter wel ten goede komen, daarom leek het mij de moeite waard een poging te wagen.

Qua precisie en locatie snap ik het niet helemaal. Deze kunnen toch hetzelfde blijven, aangezien je bij "gebied doorzocht" niet de locatie kan aanprikken? De meldingen zijn dan niet erg precies maar dat zijn ze nu toch ook niet en in dat opzicht is het toch alleen maar een verbetering?

Mocht het echt niet lukken dan is het helaas pindakaas. In ieder geval bedankt voor de terugkoppeling.
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Edwin, waarom is de goedkeuring zo belangrijk?

Overigens lijkt het me toch weinig werk Hisko. Alle waarnemingen omzetten naar het juiste protocol en nauwkeurigheid op het gebied laten staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Edwin Schuller

Jeroen,

"Zo" belangrijk zijn ze niet, maar ik vind het wel erg leuk en nuttig om te weten welke waarnemingen goedgekeurd zijn. Ik zou het jammer vinden als ik ze kwijt raak, maar niet onoverkoombaar.

Het gaat vooral om de grote hoeveelheid werk. Dat ik graag mijn goedkeuringen wil behouden en dat deze onjuistheden mij als gebruiker verder niet raken zijn secundaire redenen.

Je voorstel is inderdaad ook hoe ik het voor me zie; de waarnemingen omzetten naar juiste protocol en de rest laten staan zoals het nu staat. Ik kan me zo voorstellen dat dit een kwestie is van getallen aanpassen in een database. Als ik daarbij kan helpen doe ik het graag.
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Over de goedkeuringen. Een goedkeuring staat praktisch gelijk aan geen beoordeling. In beide gevallen, zonder commentaar, kun je ervan uit gaan dat het allemaal klopt.
Wijzig je een waarneming, dan komt de waarneming weer in de schermen als "nieuw" en dan wordt gewoon de route naar goedkeuring weer doorlopen. Uiteindelijk zullen ze allemaal wel weer worden goedgekeurd.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Edwin Schuller

Jeroen, bedankt voor de uitleg. Echter het gaat me nogmaals vooral om de hoeveelheid werk. Dat de goedkeuringen dan blijven staan is mooi meegenomen (en scheelt toch ook weer werk voor admins).
Edwin Schuller

rapunzel

Als plantenman ben ik benieuwd wat de mededeling "Gebied doorzocht"  bij Waarneming.nl betekent.
Op de FLORON streeplijst wordt deze mededeling gebruikt om aan te geven dat het gehele kilometerhok geinventariseerd is.
Of wordt in het commentaar aangegeven dat bijv. alleen de Noordwest hoek van een kilometerhok is doorzocht.
Ik begrijpt trouwens ook niet wat het al of niet aan te kruisen hokje "ïnventarisatie"betekent.
Op die plek zou een vraag "het gehele gebied doorzocht ?" m.i. veel logischer zijn.
Koos

Koos Ballintijn

hiskodevries

CiteerOverigens lijkt het me toch weinig werk Hisko. Alle waarnemingen omzetten naar het juiste protocol en nauwkeurigheid op het gebied laten staan
dat kan maar wat levert dat verder op ? de waarnemingen blijven verder 'onbruikbaar' voor monitoring etc

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op januari 03, 2012, 09:10:47 AM
CiteerOverigens lijkt het me toch weinig werk Hisko. Alle waarnemingen omzetten naar het juiste protocol en nauwkeurigheid op het gebied laten staan
dat kan maar wat levert dat verder op ? de waarnemingen blijven verder 'onbruikbaar' voor monitoring etc
Een betere datebase. Nu staan de waarnemingen erin als zijnde er zat op datum xxx maar 5 van soort xxx in dat gebied. Dat lijtk me dus helemaal incorrect...
Groet, Jeroen Nagtegaal

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 03, 2012, 09:59:22 AM
Citaat van: hiskodevries op januari 03, 2012, 09:10:47 AM
Een betere datebase. Nu staan de waarnemingen erin als zijnde er zat op datum xxx maar 5 van soort xxx in dat gebied. Dat lijtk me dus helemaal incorrect...
dat is dan wel weer zo Jeroen
Citeer890 rij(en) gewijzigd.

Total runtime: 2,265.215 ms

SQL uitgevoerd.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Edwin Schuller

Citeer

Das was ook mijn gedachtegang.

Citeer
Top!

Helemaal!
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 15, 2012, 11:41:43 AM
http://waarneming.nl/user/view/9984

Daar staat niet dat het hele gebied is doorzocht.
Ik vind dit soort zinloze onnauwkeurigheid wel vervelend. In Meijendel is ook een groep waarnemers die consequent het hele gebied aangeeft, ik denk bewust. Of zou het lamlendigheid zijn?
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Daarom blijf ik het maar melden... Is gewoon veel onbekend heid bij waarnemers. Wat mij betreft kan de functie wel verdwijnen, of in elk geval, gescheiden worden van de losse invoer.
Groet, Jeroen Nagtegaal