Welke zakdrager is dit? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Gestart door Mira, november 17, 2010, 16:03:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mira

Goedendag allemaal,

Wij hebben een nieuw huisdiertje en nadat ik mijn bericht op het prikbord van de startpagina (insecten)
had gezet wees iemand me op jullie site.

Zo te horen is het een zakdrager althans het vermoeden is er.
Ik zal proberen een foto te plaatsen. Hoe lang leeft deze?
En wat moet hij of zij eten? We hebben nu al een band  ;)
Of eet hij uit zijn/haar coconnetje? We hebben m al een paar weken en we waren zo verbaasd dat hij/zij nog leefde.

Dit is hem of haar:






Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord.

Groet,

Mira

Hetty Soetekouw

#1
Hallo Mira,

Welkom op het forum!  ;D
Kan je de foto ook iets groter plaatsen zodat er zichtbaar is welk materiaal er voor de cocon gebruikt is?
(Onder je bericht op extra opties klikken en bladeren in je foto's)
800 pixels breed levert meestal al een goed plaatje op

Op dit moment denk ik aan een poederzakdrager
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

acherontia

#2
Oeps dit is een lid van de Tineidae (echte motten) oftewel de familie met de beruchte kleermotten. Jouw exemplaar is denk ik Tinea spec. (wellicht pellionella).

Groeten,

Jeroen

Hetty Soetekouw

wat leuk! die kende ik nog niet  ;D  maar als je het niet erg vind.....
heb ik hem liever niet bij mij binnenshuis  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Mira

Hallo allemaal!

Ik had niet zo snel al antwoord verwacht!
Ik zal hier een grotere foto zetten.
Het is dus een motje begrijp ik? Dus ik moet hem/haar mijn trui maar geven om op te eten?

Hahaa

Nou ik vind m wel grappig. Hij leeft nu in een glaasje en ik wilde m wel eten geven hihi... maar wist niet wat en of hij wel moet eten voor hetzelfde geld eet hij zijn zak gewoon op weet ik ut haha.

Nou hier de grotere foto:



Groetjes Mira

Mira

Zal ik m Pluisje noemen  ;)

Leuk dat jullie zo snel op mijn berichtje reageren.

Bedankt hoor.

Groetjes Mira

thijsdegraaf

Hallo Mira
Je weet nu heel wat meer zie ik.  :)

Groeten, Thijs   (van startpagina)

zakdrager

Dag Mira

Leuk dat je zo relaxt reageert op een klerenmot-rupsje. Veel mensen worden meteen ietwat panisch.
Waarschijnlijk heb je er (veel?) meer dan één in huis. Je zou kunnen proberen om te kijken op de plek waar je hem gevonden hebt of daar in de buurt oud textiel (tapijt, kleding, oude stoel, schapevacht, konijnevel, etc) is. De kleur van de textielvezels op het zakje geven je misschien een aanwijzing waar hij geleefd heeft voordat je hem vondt. Dat kun je hem dan ook te eten geven. Hij komt dan ongeveer in april/mei volgend jaar als vlindertje te voorschijn. Als je die fotografeert/bewaart, kunnen we er misschien meer over zeggen.

Groet

Henk

PS Ze eten ook braakballen van roofvogels, dus als je die hebt liggen ...

Mira

@ Thijs,
Ja aardig van je dat je me doorverwees naar deze site. Ik was zo nieuwsgierig omdat ik het een interessant beestje vond. Hij is zo grappig en ik had nog nooit eerder zo'n diertje gezien.
Hij leeft nog steeds ik denk echt dat hij zijn zak gewoon opeet ofzo ;D
We zullen zien wat er gebeurd. Toch heb ik nou niet het idee dat hij veel groter word. In de avond klimt hij steeds omhoog in het glaasje waar hij inzit. Ach we zien wel wat er gebeurd. Het is wel interessant.

@ Henk,
Bedankt voor je antwoord. Ja de meeste mensen willen alles doden wat in hun huis komt. Zo ben ik niet. Ik vang de meeste beestjes met een glas en papiertje en zet deze buiten. Als het echt een joekel van een spin is dan mag mijn partner deze vangen en buiten zetten. Alleen een mug sla ik dood omdat deze ziektes over kan brengen en ik het geen fijn idee vind om lek te worden gestoken. Het idee dat er uit je getapt word zeg maar. haha.


Ik heb gewoon wel respect voor beesten groot en klein. Mij zul je niet met een bus insectenspray in de weer gaan. Nergens voor nodig hoor. Maar goed ik dwaal af.

Een braakbal heb ik niet nog ergens in het keukenkastje, nee en ik ga er ook niet naar op zoek ;D

Het beestje hebben we gevonden net onder de rand van de schoorsteen. Daar staat niks in de buurt. Ik denk dat er gewoon een hoop pluisjes op de gestukte muur zat en dat hij daar heerlijk van gesmult heeft.

Ik zal Pluisje in de gaten houden. Mocht deze zich ineens gaan verpoppen dan zal ik een foto maken en hier plaatsen. Ook als er een vlinder uitkomt hihi..

Groetjes van mij.


zakdrager

Mira

Zo snel groeien ze niet, zeker niet in de winter. Je moet hem wel iets te eten geven hoor, anders gaat ie dood en krijg je geen vlindertje te zien volgend jaar. Hij eet heus zijn zakje niet op, hij maakt juist een zakje en bekleedt dat met zijn voedsel omdat hij dan goed gecamoufleerd is.

Groet,

Henk