Heliozela sericiella in larve stadium?

Gestart door Hetty Soetekouw, november 17, 2010, 15:29:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

Ik zou graag willen weten of deze determinatie juist is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50968052
Eikenzilvervlekmot - Heliozela sericiella gezien op 2010-11-17 te Soest (gemeente)
foto`s :










bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Elachista

Heb je 'm nog? Bewaren!!

Misschien is ook dit weer een Adela of Nemapogon, maar in het andere geval, wat ook kan: een Pseudatemelia. Van deze soorten is zeer weinig bekend, blijf vooral zoeken! en ze op kweek zetten.
Groet,
Tymo

Hetty Soetekouw

CiteerHeb je 'm nog? Bewaren!!
Jazeker!!!  ;D
Tips voor het kweken zijn welkom
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Elachista

Bakkie aarde, eik omzagen  :D in een bakkie zetten, vooral buiten houden en afwachten! Maar misschien moet je 'm eerst weer iéts warmer zetten zodat hij weer iets actiever kan worden om z'n zakje weer te repareren. Indien hij dit niet zelf doet, druppeltje lijm ofzo? Hoewel dat laatste erg prutserig klinkt. Probleem is dat sommige rupsen niet overleven als je zakjes openmaakt, zeker als ze in overwinterend (rust) stadium verkeren. En anders de zakdelen op elkaar leggen er gewoon wat bladsnippers bovenop leggen, zodat hij alsnog wat bescherming tegen de kou heeft.
Groet,
Tymo

Hetty Soetekouw

#4
aan zijn activiteit voor het openmaken van het zakje was te merken dat hij nog niet aan zijn verpoppingsstadium bezig was
hij keek één keer om het hoekje  ;D
op dit moment is hij bezig de op elkaar gelegde helftjes te repareren  :duim:  en staat hij in een bakje op de vensterbank met het eikenblad erbij
morgen zal ik hem nog koeler zetten
bedankt voor je tips!

-zagen!zagen!-
-wiedewiedewagen!-
:D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

zakdrager

Hoi Hetty,

Leuke vondst en foto's. Wat ik nog zou willen weten zijn de maten van het zakje en de rups.

Groet

Henk

Hetty Soetekouw

Hallo Henk,

Ik zal het zakje vandaag even opmeten, maar het rupsje laat ik nu verder met rust  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

De lengte van het zakje is ca 13mm, de breedte ca. 8mm en de lengte van het rupsje
vermoedelijk ca 8mm. Voor deze schatting heb ik de bolling van het zakje als maat aangehouden
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Elachista

Maar hoe dan ook geen sericiella he. Dat vlindertje is echt enorm klein: 3-4 mm in rusthouding.

Een tortricide kan ook nog, deze (bijlage) misschien niet, maar de wijze van zakjes maken komt er overeen. Op jouw foto Hetty kan ik de kop niet goed zien, daar valt al veel aan te herkennen.
Groet,
Tymo

Sifco

Gaaf!!

Overwinteren die Adelidae etc in de strooisellaag, ja toch? Indien dit het geval is zou ik het buiten zoveel mogelijk proberen na te bootsen. Larve in een bak of pot met strooisel (aarde, blad(resten etc) ingraven, overdekken met een kous en zorgen dat er geen direct regenwater en zonlicht bij kan komen, misschien een soort van overdekt stenen of houten bouwsel erboven.. Zoiets?
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Hetty Soetekouw

Tymo, die kleine uit jouw linkje kan nog wat leren van het kunstwerkje dat die kleine van mij heeft gemaakt
perfecte ovaaltjes en keurig op elkaar gesponnen  ;D
Ik zal kijken of ik een plekje in de tuin kan vinden voor mijn kleintje om op te groeien
Ik ben benieuwd!

Sifra, bedankt voor de tips!  :duim:

Hierbij nog enkele foto's waarop de kop beter zichtbaar is
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

zakdrager

Ik heb nog eens zitten nadenken wat het kan zijn. Niet dat ik het zeker weet maar ik geef wat overwegingen en redenen. Het is natuurlijk sowieso geen sericiella, niet alleen door het formaat maar ook omdat de bladzak niet door een mineerder is gemaakt terwijl hij in het blad zat. Dan zou je de boven- en onderkant van één blad zien. Deze bladzak is aan elkaar geplakt uit twee verschillende bladeren door een vrijlevende rups.
Wat volgens mij ook afvalt is Pseudatemelia, die maakt zijn zak uit een opgerold bladstukje. Om dezelfde reden vallen volgens mij ook bladrollers af. De zak van S. bifasciana is bijv ook een opgerold bladstukje (maar misschien zijn er toch bladrollers die het op deze manier doen?).
Ik denk dus dat we het in de Adelidae en Incurvariidae moeten zoeken. Echter, Adela en Nemophora vallen volgens mij af, die maken toch andere zakjes. Houden we volgens mij over Incurvaria en misschien Lampronia. Incurvaria masculella lijkt me dan op basis van zakbouw en -grootte en voedselplant het meest waarschijnlijk. Wel hebben de masculella-zakjes die ik ken van die typische inkepingen die deze niet heeft, maar misschien maakt hij die pas na de winter.

Of je op basis van de rups in dezelfde richting uitkomt, weet ik zo nog niet.

Wat verder nog opvallend is, is dat hij op een boomstam is gevonden terwijl van veel van deze soorten gezegd wordt dat ze na het jeugdstadium op de grond  leven en overwinteren in de bladzak. Vraagje aan Hetty is daarom nog of de bladzak vastgesponnen zat op de boomstam of dat hij omhoog of omlaag liep.

Groet

Henk


Hetty Soetekouw

CiteerVraagje aan Hetty is daarom nog of de bladzak vastgesponnen zat op de boomstam of dat hij omhoog of omlaag liep.
Het zakje wapperde aan de boom terwijl het aan de voorzijde tegen de boom rustte en bovenaan vastgesponnen zat met een stormlijntje (zie 1e foto)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

acherontia

#13
CiteerWat verder nog opvallend is, is dat hij op een boomstam is gevonden terwijl van veel van deze soorten gezegd wordt dat ze na het jeugdstadium op de grond  leven en overwinteren in de bladzak.

Maar wanneer het extreem nat is zie je dat veel bodembewoners het tijdelijk hogerop zoeken......  Dat is ook de reden dat een zeer natte periode de idelae tijd is om rupsen op stammen te zoeken die je normaliter niet of nauwelijks vindt.


Jeroen

Hetty Soetekouw

CiteerIncurvaria masculella lijkt me dan op basis van zakbouw en -grootte en voedselplant het meest waarschijnlijk. Wel hebben de masculella-zakjes die ik ken van die typische inkepingen die deze niet heeft, maar misschien maakt hij die pas na de winter
bij de soort Incurvaria masculella lees ik op microlepidoptera.nl
"De larve snijdt steeds nieuw kapje uit het blad en maakt dit vast tegen de binnenzijde van het oude kapje aan tegenovergestelde zijde. Frass wordt alleen naar buiten gewerkt tijdens eerste en tweede kapje, daarna blijft de frass waarschijnlijk vastzitten in de oudere kapjes die onder de nieuwe kapjes zitten"
Bij het openen van het zakje zag ik echter geen oudere, kleinere kapjes
of zie ik die gewoon over het hoofd?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Sifco

#15
Die tekst heb ik nog geschreven en ik heb meerdere exemplaren gehad in kweek en op basis daarvan de tekst gemaakt en de opbouw van de kapjes was bij allen gelijk. Volgens mij zitten er wel dubbele bladlagen..of heb je dat al gezien? Ik denk overigens op basis van de kapjes en de rups zelf dat het geen masculella is..maar ik kan me vergissen..
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


zakdrager

Citaat van: acherontia op november 19, 2010, 11:07:45 AM
CiteerWat verder nog opvallend is, is dat hij op een boomstam is gevonden terwijl van veel van deze soorten gezegd wordt dat ze na het jeugdstadium op de grond  leven en overwinteren in de bladzak.

Maar wanneer het extreem nat is zie je dat veel bodembewoners het tijdelijk hogerop zoeken......  Dat is ook de reden dat een zeer natte periode de idelae tijd is om rupsen op stammen te zoeken die je normaliter niet of nauwelijks vindt.

Jeroen

Klopt natuurlijk en dat zal hier ook wel gelden, maar ik heb het nog nooit gelezen over deze groep en je vindt ze toch maar zeer zelden op stammen en muren. Dat maakt de vondst toch interessant voor mij. Tijdens het jarenlange stammen en muren afzoeken heb ik welgeteld 1 bladzak op een muur gevonden. Verder heb ik 1x een reeds ontpopte Incurvaria masculella-zak gevonden aan de binnenkant van een omgekeerde emmer (ca 20 cm boven de grond).

Henk

zakdrager

Citaat van: Sifco op november 19, 2010, 22:46:53 PM
Die tekst heb ik nog geschreven en ik heb meerdere exemplaren gehad in kweek en op basis daarvan de tekst gemaakt en de opbouw van de kapjes was bij allen gelijk. Volgens mij zitten er wel dubbele bladlagen..of heb je dat al gezien? Ik denk overigens op basis van de kapjes en de rups zelf dat het geen masculella is..maar ik kan me vergissen..

Hoi Sifra

Leuk dat je die gekweekt hebt! Interessante beschrijving, ik heb wel wat moeite om ze te vertalen in 'beeld', m.a.w. om me voor te stellen hoe het precies werkt. Hoe groot zijn die 'kapjes' t.o.v. de bladzak. Heb je ook tekeningen gemaakt?

En als je hem gekweekt hebt, heb je ook de rups gefotografeerd? Dat zou helpen.

Ook wat mij betreft is het best mogelijk dat het wat anders is. Ik heb gewoon geprobeerd een redenering op te zetten om te kijken of ik tot een plausibele hypothese kon komen en die hier beschreven zodat anderen kunnen reageren. Misschien komen we er dan achter wat het kan zijn.

Groet

Henk

PS Ik lees nu in MBGBI 1 bij pectinea dat die het net zo lijkt te doen als je bij masculella aangeeft. Daar staat nog bij dat de rupsen de oude zak opeten. Overigens lees ik nu ook dat beide Incurvaria's hun zak in de winter laag/aan de voet van een stam bevestigen.

zakdrager

Citaat van: Seraka op november 19, 2010, 07:36:29 AM
CiteerVraagje aan Hetty is daarom nog of de bladzak vastgesponnen zat op de boomstam of dat hij omhoog of omlaag liep.
Het zakje wapperde aan de boom terwijl het aan de voorzijde tegen de boom rustte en bovenaan vastgesponnen zat met een stormlijntje (zie 1e foto)

Hoi Hetty

Ja, mooi dat stormlijntje. Hoe hoog zat ie? Een stuk hoger dan de voet van de stam zo te zien aan de foto.

Groet

Henk

acherontia

CiteerKlopt natuurlijk en dat zal hier ook wel gelden, maar ik heb het nog nooit gelezen over deze groep en je vindt ze toch maar zeer zelden op stammen en muren.

Blijf het raar vinden dat veel vlinderaars iets pas geloven als ze het zelf gezien/ervaren hebben en verder veelal blind op de literatuur vertrouwen.... Overigens is dat een opmerking in zijn algemeenheid. Ik heb gisteren (zie ander topic) 5 van dergelijke zakjes op beukenstammen gevonden. Voordeel van beuken is dat de stammen relatief glad zijn en daardoor wellicht dergelijke zakjes beter opvallen en dus makkelijker vindbaar zijn.

Jeroen

Hetty Soetekouw

CiteerHoe hoog zat ie? Een stuk hoger dan de voet van de stam zo te zien aan de foto
Hij zat ongeveer op ooghoogte Henk
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

Vandaag ben ik naar de plek terug gegaan en ik heb in de strooisellaag van nabije bomen nog twee zakjes aangetroffen
Zo op het oog dezelfde soort

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51031797
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2010-11-22 te Soest (gemeente)
foto`s :






Deze keer ben ik zo slim geweest het rupsje ook even te meten  ;D  zo goed als mogelijk dan  ;D

Ook deze exemplaren gaan op de kweek
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

acherontia

Leuk hoor! Ik denk dat iedereen nu plotseling strooisellaag materiaal gaat verzamelen......., is overigens ook mijn manier (onder solitaire dennen op de heide) om overwinterende rupsen van Dendrolimus pini te vinden.


Jeroen

zakdrager

Kijk, dat lijkt dan toch wel aardig op Incurvaria masculella,

Groet

Henk

Sifco


@ Hetty, wat gaaf dat je nog meer hebt gevonden :)

@ Henk, volgens mij heb je gelijk..t zou zomaar kunnen. Wbt mijn kweek, zie fotos op ML. Ik heb verschillende beestjes op Rosa sp. gevonden en ook uitgekweekt. Ik heb destijds de kapjes na t overwinteren niet opengemaakt geloof ik.  Goed te weten dat ze de binnenkapjes wellicht opeten, dat heb ik destijds niet waargenomen, maar kan in de herfstmaanden natuurlijk zeker plaats vinden. Hij wisselt steeds van kant om op de oude zijde weer een nieuw kapje te monteren. Ik kan me voorstellen dat naarmate de rups groeit die oude kapjes in de weg gaan zitten en dat die dan als voedsel dienen.


Voor de fotos, zie oa
http://www.microlepidoptera.nl/soorten/species.php?speciescode=80060&p=4

Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


zakdrager

Hoi Sifra,

Erg leuk die kweek en ik snap nu ook wat je met kapjes bedoeld (traag van begrip als ik ben  :) )!

Henk

Hetty Soetekouw

Vandaag heb ik de pot met strooisellaag even naar binnen gehaald om de ingesponnen rupsen in cocon te onderzoeken.
Opvallend was dat de rupsen de cocon vastgesponnen hadden aan materiaal in de strooisellaag.
Na alle vorst en sneeuw bleken ze nog steeds niet verpopt te zijn en ze bewogen (minimaal) tijdens het onderzoek.
Ik ben benieuwd wanneer ze gaan verpoppen
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

#27
1e exemplaar is uitgekweekt
betreft Adela reaumurella
zie nieuwe topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137047.0.html
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

bij nadere bestudering van de zakjes en poppen in de kweekbak blijkt het toch om de incurvaria masculella te gaan
zie topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137047.0.html
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Elachista

Groet,
Tymo