Reiger Oostvaardersplassen

Gestart door Ben Gaxiola, november 13, 2010, 11:46:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Gaxiola

Hoi allemaal,

Kan iemand iets zeggen over de reiger uit het topic Nog meer Oostvaardersplassen van Joost Zuidberg?
Op de 2e foto lijkt de nek te lang voor Koereiger, maar op de 1e foto en 2e foto lijkt de snavel weer te kort voor Grote zilver...

Ik heb de foto's maar achter elkaar gezet.

Ben Gaxiola

Robertmeer

Dit lijkt mij 'gewoon' een Grote Zilverreiger.
Dat de snavel kort en dik lijkt, is denk ik gewoon veroorzaakt door fotografisch effect.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

jonas D

Ik ga mee met Robert.
Ik vind dat hij op de 2e foto ook een nog al te lange nek heeft voor een koereiger.
Groeten,
Jonas

Jos Welbedacht

Mee eens, vooral op foto 2 en foto 3 komt de vogel heel normaal over voor een Grote Zilverreiger om eerder in dit topic genoemde redenen. Op basis van alleen foto 1 kan ik me echter goed voorstellen dat er twijfel ontstaat.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Niet mee eens. Ik wil niet zeggen dat het een koereiger is maar ik vind dat de vogel ook op foto 2 en 3 niet echt het langgerekte slangehalsachtige postuur heeft van een karakteristieke grote zilverreiger. (Op foto 2 mag de hals misschien net te lang overkomen voor koereiger, maar nog lang niet zo lang en dun als grote zilverreiger.) Natuurlijk kan dat allemaal aan houding liggen. Ik vind helaas de grootte op de foto's moeilijk in te schatten. Dat zou natuurlijk doorslaggevend zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Die nek is lastig te beoordelen, evenals de snavellengte maar de kop dan? Die lijkt nogal groot voor een Grote Zillie die meestal een relatief kleine kop met platte kruin en niet zulke zware 'kaken' laat zien: zelfs als de kruinveren iets omhoog staan zie je een geleidelijk oplopend voorhoofd met de hoogste piek van de kruin op ca. 2/3 van de snavelbasis. Bij Koereiger zie je de hoogste piek vaak een stuk naar voren, ca. boven het oog, ongeveer zoals op deze foto's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: guusp op november 13, 2010, 19:56:45 PM
Ik vind helaas de grootte op de foto's moeilijk in te schatten. Dat zou natuurlijk doorslaggevend zijn.

In het andere topic zegt de waarnemer het volgende hierover:

Citaat van: Zuidberg op november 12, 2010, 09:23:34 AM

Nou, ik vond de vogel opvallend klein, daarom heb ik er ook een paar plaatjes van geschoten. Daarbij komt de in mijn ogen korte snavel (in ieder geval een stuk korter dan (andere) grote zilverreigers die ik daar heb gezien). Maar goed, wellicht dat ik één van jullie de complete foto's toe kan sturen. Die geven wat meer informatie over het formaat van de vogel dan de uitsneden.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

pwolf

ik zou wel rekening houden met het feit dat de plaatjes nogal onscherp zijn, daardoor migreren er nogal wat witte en gele pixels naar plekken waar ze wellicht niet horen. Een Koereiger is het natuurlijk zeker niet maar de nek lijkt inderdaad kort voor Grote Zilver. Die plantjes op het derde plaatje, hoe groot zijn die in " het echie"?

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Ben Gaxiola

Vooropgesteld dat hoogstwaarschijnlijk "pixelmigratie" (kijk dat is nou nog eens een Scrabble-woord) de verklarende factor is krijg ik toch in het kader van "alles-kan-altijd-en-overal" Middelste zilverreiger maar niet uit mijn hoofd....

Want:

1. De vogel heeft een te lange nek voor Koereiger en staat ook te hoog op de poten.

en.

2. De vogel heeft weer een te korte nek voor Grote zilver en een te korte snavel;

3. en was volgens de waarnemer beduidend kleiner.

Voor de liefhebber:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://orientalbirdimages.org/images/data/intermediate_egret_3398_kht.jpg&imgrefurl=http://orientalbirdimages.org/search.php%3FBird_ID%3D1109%26Bird_Image_ID%3D7820%26Bird_Family_ID%3D%26p%3D26&usg=__rpREySqscKBUiuEVssWB90busLU=&h=391&w=600&sz=27&hl=nl&start=0&zoom=0&tbnid=gwmWDXh98lKeKM:&tbnh=88&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dintermediate%2Begret%26hl%3Dnl%26biw%3D1676%26bih%3D849%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=1473&vpy=666&dur=6136&hovh=88&hovw=135&tx=96&ty=69&ei=yR7gTLyEBZGYOuPn4fgO&oei=Dx7gTIifO43oOeGP5MoO&esq=12&page=1&ndsp=46&ved=1t:429,r:45,s:0

Ik heb Joost Zuidberg al om de oorspronkelijke foto's gevraagd.
Ben Gaxiola

Zuidberg

Hallo allen,


Excuses voor mijn niet reageren, maar ik was een weekendje weg en had geen internet voor handen. Ik heb Ben naar zijn e-mailadres gevraagd om de drie originelen toe te sturen. Zijn er meer mensen die mee willen kijken? Zoals gezegd, vond ik de vogel opvallend afwijken van de vele grote zilverreigers die ik in en rond de Oostvaardersplassen heb gezien, vandaar de plaatjes die ik heb geschoten. Verder durf ik als uberamateurvogelaar er weinig meer over te zeggen.


Groet,
Joost Zuidberg

Ben Gaxiola

De foto's laten een middelgrote tot grote witte reiger zien met een behoorlijk lange nek die hoog op de poten staan.

Op basis hiervan is Koereiger uit te sluiten.

De meest logische verklaring zou dan Grote zilverreiger zijn,

maar daarvoor lijkt:

- de nek niet lang, dun en "sinus-achting" genoeg;

- de snavel te kort en te stomp; en

- de kop te groot.

Al met al is op basis van de foto's Middelste zilverreiger voor mij niet uit te sluiten, al was het maar omdat ik bij deze foto's meteen moest denken aan de foto's van het Italiaanse geval van 30 mei 2001 bij Rome in Birding World 14 nr 6, p 247-249 (wonderlijk hoe het geheugen werkt).

Ik heb overigens geen ervaring met Middelste zilverreiger en ben niet zo goed in het zien van nuances bij (foto's van) vogels op afstand.

Ik meen aan de foto's te zien dat ze genomen zijn aan het Jan van den Boschpad (Joost, graag correctie indien nodig). Als ik in de buurt zou wonen zou ik de komende tijd er regelmatig even mijn telescoop opzetten...
Ben Gaxiola

Zuidberg


Ben en anderen,


De eerste twee foto's zijn genomen vanaf de wandellus rechts van het nieuwe bezoekerscentrum en de derde foto vanaf het Jan van den Boschpad links van het bezoekerscentrum. Allemaal dus vanuit de Jan van den Boschregio inderdaad.


Groet,
Joost Zuidberg

frankw

Weet je dan wel zeker dat het 1 vogel is?

Zuidberg


In theorie kan het zo zijn dat de ene vogel is weggevlogen en dat er, pak 'm beet, binnen dertig seconden een andere vogel is gaan zitten. Ergo, zeker weten doe ik het niet, maar het is wel heel erg waarschijnlijk.
Joost Zuidberg

frankw

Ok. Ik dacht dat je eerst een eind had gelopen ofzo..

Zuidberg


Begrijp dat het zo te interpreteren was. Excuses voor de verwarring.
Joost Zuidberg