Hoofdmenu

Geelvleugelara's

Gestart door Botervlieg, november 15, 2010, 14:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen

Robertmeer

Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen
Apart, gaaf!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Botervlieg

Citaat van: Robertmeer op november 15, 2010, 15:07:33 PM
Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen
Apart, gaaf!

Ja, zeker!

Zag net dat er op die plek al een tijdje een zit.


DuDe

Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen
Ik heb ze vroeger vaker op Elswout gezien. Hier wat meer informatie:  http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article715958.ece
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Margreet Kwh

Wat een kleurige waarneming! En goed dat artikel erbij over Elswout.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: DuDe op november 15, 2010, 15:16:11 PM
Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen
Ik heb ze vroeger vaker op Elswout gezien. Hier wat meer informatie:  http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article715958.ece

Ik had wel gezien in de waarnemingen dat ze in Elswout gezien waren ja.
Bedankt voor de toevoeging van dit artikel.

Was wel nieuwsgierig naar het "achtergrondverhaal" van de geelvleugelara.
Zo te lezen, waren ze dus van iemand die bij overveen woonde.
Grappig dat deze soort dan zo hier in de omgeving blijft hangen.

@ Margreet,
Ja, zeker. Ik denk dat als je een losse veer vind, dat je denkt dat ie nep is. haha.
Lijkt wel alsof die vogel zo in de verf is gedoopt.
Prachtig, die kleuren!

Groetjes, Marleen




joostheeremans

Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen


Niet om hier te zuurpruimen, maar was het geen goed gebruik om deze waarnemingen onder embargo te houden of is er inmiddels een reden om dat niet meer te doen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op november 15, 2010, 17:44:01 PM
Niet om hier te zuurpruimen, maar was het geen goed gebruik om deze waarnemingen onder embargo te houden of is er inmiddels een reden om dat niet meer te doen?

Waarom zou je iets wat je vandaag gezien hebt niet bij vandaag gezien posten?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: joostheeremans op november 15, 2010, 17:44:01 PM
Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen


Niet om hier te zuurpruimen, maar was het geen goed gebruik om deze waarnemingen onder embargo te houden of is er inmiddels een reden om dat niet meer te doen?

Ik heb daar over gedacht, om eerlijk te zijn.

Maar de waarneming staat niet als zeldzaam.
En de eerdere waarnemingen staan ook niet onder embargo.

Dus daarom het ook maar niet gedaan.

Maar ik vind het geen probleem dat alsnog te doen, als dat jullie advies is.

firecrest

Citaat van: joostheeremans op november 15, 2010, 17:44:01 PM
Citaat van: M. Baltus op november 15, 2010, 14:23:13 PM
Vandaag in Haarlem een geelvleugelara (?) gezien.

Wat een prachtige vogel!
En wat zijn die groot!!!

Leuke waarneming!
Kan er zeker de hele dag, maar vast wel ook de rest van de week, van nagenieten!

Groetjes, Marleen


Niet om hier te zuurpruimen, maar was het geen goed gebruik om deze waarnemingen onder embargo te houden of is er inmiddels een reden om dat niet meer te doen?
Volgens mij werden deze waarnemingen vooral onder embargo gezet om de broedplaatsgeheim te houden, aangezien de juveniele vogels elk jaar van het nest geroofd werden. Helaas is het vrouwtje wat jarenlang voor het broedsel zorgde doodgeschoten door een gestoord persoon. Het vrouwtje dat vorig jaar is uitgevlogen is gepakt door een kat. Er zijn nu nog maar 2 mannetjes Geelvleugelara over. Dus de mensen die de soort graag nog willen zien kunnen dat nu nog even doen.

Botervlieg

@ Vincent, of een andere admin,
Is het handig van dit topic een nieuwe discussie te maken?
Zo ja, wat mij betreft prima.


Wat erg dat die twee vrouwtjes van het leven zijn beroofd!

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben...
Deze vogel is geen 'natuurlijke' soort hier in NL.

Andere onnatuurlijke soorten zijn soms een gevaar voor de dieren die hier wel horen.
Is dat met de geelvleugelara niet zo? (Het lijkt mij een vriendelijk dier, maar toch...?)

Wordt er overwogen om nieuwe vrouwtjes uit te zetten?

Groetjes, Marleen

joostheeremans

Ik was me er niet bewust van dat er nog slechts mannetjes rondvliegen en er dus geen sprake meer is van een kwetsbare situatie, dus embargo lijkt me dan inderdaad niet meer noodzakelijk. In het verleden heeft deze populatie echter wel te maken gehad met het leegroven van nesten. Ik kan het zo gauw niet vinden maar er staat me ook iets bij dat deze populatie veel groter was en op een nacht ineens was gedecimeerd, weet iemand dit nog?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Maar is het erg dat ze zijn "opgeruimd". Ik denk dat we blij moeten zijn, dit zijn gevallen om mee op te passen. Denk aan de Halsbandparkieten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2010, 19:09:08 PMDenk aan de Halsbandparkieten...
En welke slechte invloed hebben die precies, Jeroen? Noem eens een concurerende soort die niet in aantal toeneemt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Ik durf zeker te zijn dat ze niet alleen een leegstaande niche opvullen. Ze concurreren met andere soorten. In welke mate is onbekend. Overigens zou een toenemend aantal van bijv. spreeuw niet betekenen dat de spreeuw geen hinder ondervind van Halsbandparkieten.

Door gebrekkig onderzoek kun je hier geen sluitende conclusies over geven. Om een goed beeld te zien zou je op diverse plekken, langjarig onderzoek moeten doen naar de broedpopulaties van meerdere soorten in vergelijkbare biotopen om trends te vergelijken. Helaas is er maar een beperkte groep onderzoekers/ringers die zich richt op algemene soorten en exoten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2010, 19:09:08 PM
Maar is het erg dat ze zijn "opgeruimd". Ik denk dat we blij moeten zijn, dit zijn gevallen om mee op te passen. Denk aan de Halsbandparkieten...


Blij? Nee dat ben ik niet, bij mij blijft toch een nare bijsmaak hangen over deze "opruiming". Over de eventuele schade van deze beesten is mij ook niets bekend, waarmee ik ook niet wil beweren dat ze totaal geen kwaad kunnen. Maar dit verhaal riekt naar stroperij, dat de uitkomst eventueel negatieve effecten heeft voorkomen doet daar in mijn ogen niets aan af.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Had je er ook bezwaar tegen als het een nestje Fazanten was? Dat het niet helemaal netjes is gebeurd ben ik met je eens, maar volgens mij is er geen enkele wet overtreden. Deze soort hoort namelijk tot gehouden dieren met zorgplicht. De eigenaar die ze heeft laten ontsnappen/losgelaten is dus zelfs strafbaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Als het een nest fazanten was geweest dan had ik er ook bezwaar tegen gehad, als je exoten wilt bestrijden moet dit netjes gebeuren en met een reden. Hoe het exact met de wetgeving zit weet ik niet maar volgens mij staat het mij niet vrij om morgen, pak 'm beet een nijlgans te vangen en mee naar huis te nemen. Maar misschien zit ik ernaast.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Ik denk dat we ons vooral moeten afvragen waarom Nederland zo makkelijk te koloniseren is door exoten (en waarom er zoveel exoten zo eenvoudig in het wild terechtkomen). Ik denk dat het veel zinvoller is oorzaken aan te pakken dan aan symptoombestrijding te doen. Nog even afgezien van het feit dat doordat je de oorzaken niet wegneemt, het 'ruimen' van soorten als habapa dweilen met de kraan open is - maar hoera, 'we doen er iets aan' ...

Overigens, lees eens de alinea onder het kopje City hoppen op http://www.sovon.nl/pdf/Pb20101401_10000%20parkieten.pdf ...
En wat betreft de geelvleugelara: Het was die beesten bij Haarlem welgeteld 1x in zeventien jaar gelukt geslaagd te broeden: http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200708/nw57647.htm (gaat de deur op het nachtslot doen)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

De ara's konden broeden, dat moet wat mij betreft zo snel mogelijk gestopt worden, nu is het nog geen groot probleem, maar als het zo door gegaan was hadden we misschien wel de zelfde problemen als met halsbandparkieten.
De manier ben ik geen voorstander van, door een kat gegrepen kan altijd gebeuren, maar dat doodschieten is niet echt de ideale manier.
het chemisch onvruchtbaar maken van de vogels was ik meer voorstander van geweest, kunnen ze zich niet meer voortplanten, en toch nog vrij rondvliegen hun hele leven
Gijs

Vincent Hart

Citaat van: dralion13 op november 15, 2010, 23:24:59 PMde zelfde problemen als met halsbandparkieten.
Noem er eens één (probleem). En lees nog even de twee links in mijn vorige post. 'Er zijn er heel veel en dat is erg en misschien hebben/krijgen andere soorten daar last van' reken ik niet goed  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Tja, er zijn ook heel veel mensen... :angel:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Daarvan is in elk geval onomstotelijk vastgesteld dat veel andere soorten daar last van hebben  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Een ding is in ieder geval zeker nu -> Vincent heeft niet op Geert Wilders gestemd!!! ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2010, 23:42:26 PM
Citaat van: dralion13 op november 15, 2010, 23:24:59 PMde zelfde problemen als met halsbandparkieten.
Noem er eens één (probleem). En lees nog even de twee links in mijn vorige post. 'Er zijn er heel veel en dat is erg en misschien hebben/krijgen andere soorten daar last van' reken ik niet goed  :-\

maar andere soorten hebben er last van, dus waarom zou je dat niet goed rekenen?
Er is geen onbeperkte hoeveelheid holen waar holenbroeders in kunnen broeden, holen waar halsbandparkieten in broeden kunnen andere holenbroeders niet meer broeden.

en waarom zou je exoten hun gang laten gaan, je weet niet wat het gevolg kan zijn, het kan goed uitpakken, dat er geen problemen ontstaan, maar je kan nu nog niet zeggen of er problemen ontstaan. En stel dat er in eens honderduizenden van die ara's rondvliegen (bij wijze van spreke) en er wel grote problemen zijn, dan baal je er weer van dat je niet vroegtijdig hebt ingegrepen. Het is niet te voorspellen hoe exoten zich gedragen in een ecosysteem, dus waarom dan een risico nemen?
Gijs

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op november 15, 2010, 23:45:00 PM
Tja, er zijn ook heel veel mensen... :angel:

Margreet.

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2010, 23:46:25 PM
Daarvan is in elk geval onomstotelijk vastgesteld dat veel andere soorten daar last van hebben  ;)

;D


Pim

Als die geelvleugelara's een plaag zouden worden zou dit een zegen zijn voor de Nederlandse economie, zo'n vogel doet al gauw duizenden euro's.  ;)  (ik plaats tegen mijn principe in maar een icoontje om duidelijk te maken dat deze opmerking niet al te serieus is).

Verder sta ik helemaal achter mijn collega-admin Vincent.

Natuurlijk zijn er exoten die een gevaar voor andere soorten opleveren, maar veel mensen (eigenlijk diep in hun hart jagers) willen veel te snel een soort uitroeien zonder argumenten. Ook halsbandparkieten zijn levende wezens en hebben recht op leven.

Je moet de problemen bij de bron aanpakken, dus eerst die hele vogelhandelmaffia stopzetten. Anders is het dweilen met de kraan open.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jarinka

Citaat van: dralion13 op november 15, 2010, 23:24:59 PM
De ara's konden broeden, dat moet wat mij betreft zo snel mogelijk gestopt worden, nu is het nog geen groot probleem, maar als het zo door gegaan was hadden we misschien wel de zelfde problemen als met halsbandparkieten.
De manier ben ik geen voorstander van, door een kat gegrepen kan altijd gebeuren, maar dat doodschieten is niet echt de ideale manier.
het chemisch onvruchtbaar maken van de vogels was ik meer voorstander van geweest, kunnen ze zich niet meer voortplanten, en toch nog vrij rondvliegen hun hele leven
Maar waarom chemisch onvruchtbaar maken wel, en afschieten niet? Omdat dat laatste je een minder prettig gevoel bezorgt?
Al maak je ze onvruchtbaar, dan zullen ze zeer waarschijnlijk toch elke lente proberen te broeden, en daarbij holen bezetten. Als je het wilt doen, doe het dan goed en.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Ik ben niet direct voor uitroeien overigens, maar moeite heb ik er ook niet erg mee. Het gaat mij er gewoon om dat zulk beesten weer komen waar ze vandaan kwamen. Kooitjes... Het liefst zie ik weer een beperking in het aantal te houden soorten.

Overigens zijn de gevolgen van sterilisatie (op welke wijze dan ook) lang niet altijd bekend. Chemisch kan ook gevolgen hebben voor de volksgezondheid...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Of de link het nog doet weet ik niet, maar Roelant Jonker had altijd meer informatie over deze ara's op www.araproject.nl
M.v.g., Justin Jansen