Hoofdmenu

Geelvleugelara's

Gestart door Botervlieg, november 15, 2010, 14:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 16, 2010, 08:01:10 AMHet liefst zie ik weer een beperking in het aantal te houden soorten.
:duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Citaat van: Justin Jansen op november 16, 2010, 08:39:09 AM
Of de link het nog doet weet ik niet, maar Roelant Jonker had altijd meer informatie over deze ara's op www.araproject.nl
Bij mij doet die link het niet, Justin.

Gisteren heb ik nog genoten van een langsvliegende groene parkiet, toen ik op de fiets zat. Ik vind dat een bijzondere ervaring.
Zo'n groene golvende pijl tussen de herfstkleuren, alsof je in een reuzenvoliëre fietst. En dat in Haarlem.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

Maar we willen toch helemaal niet dat de natuur op aarde overal op elkaar gaat lijken? Ik vind het mooi dat je naar Australië moet om Grasparkieten te zien (van de Ara's weet ik het niet) en naar Afrika om Nijlganzen te zien.
Groeten, Lonnie Bregman

laatvlieger

Website van Roelant heeft al een jaar problemen. Dat is jammer want daar was inderdaad veel info over deze Ara's te vinden, wellicht dat Roelant hier e.e.a. zelf nog kan toelichten. Wel weet ik dat het allemaal een beetje anders ligt dan hier wordt geschreven.

De Ara's (CITES 1) hebben waarschijnlijk ieder jaar jongen gekregen, maar deze werden ieder jaar gestolen. Heel jammer want het was een groep die zichzelf wist te redden en voor eventuele herintroductieprogramma's dus een ideale groep was (dit itt tot vele vogels die in Dierentuinen of opvanghuizen wegkwijnen). Pas toen Roelant een jaar een camera op de nestboom heeft gezet zijn de jongen niet gestolen en zijn er twee vogels uitgevlogen. Van deze twee is een vogel na ik geloof twee dagen in een park op de grond gedonderd (mogelijk toen ook nog even door een hond gegrepen). De vogel is toen naar een Vogelasiel in Haarlem gebracht. Die mensen hadden daar te weinig kennis en hebben de vogel losgelaten bij het asiel (Dat is raar, er is bijvoorbeeld geen check geweest of er een eigenaar was. Verder was het overduidelijk nog een jonge vogel die nog afhankelijk van oudervogels was. Ze hebben die jonge vogel dus bij het asiel losgelaten i.p.v. in het parkje waar die gevonden was. Dit betekende dus een gewisse dood voor die jonge vogel, die daarna nog een paar dagen op verschillende plekken is gezien, voordat die dood is gegaan. De andere jonge vogel heeft tot het volgende broedseizoen met zijn ouders opgetrokken en is daarna nooit meer gezien.

Het oude vrouwtje is dood in de buurt van het nest gevonden. Nadat er klimsporen op de boom waren gevonden en het nest wederom leeg was geroofd.  (Dit was een ander nest, ditmaal op het terrein van Elswout). Als ik het goed begrepen heb, wilde men daar geen webcam plaatsen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

City Parrots

http://www.flickr.com/photos/parrots/collections/72157623561142542/

In bovenstaande link alle "live events" van de ara's van de afgelopen 5 jaar. Het vrouwtje Toos is in 2009 bij het stropen van de jongen komen te overlijden. Het mannetje vliegt nog steeds rond. Het is treurig hem in z'n eentje te zien.

Geelvleugel ara's zijn CITES 1 vogels en hadden best wat betere bescherming mogen genieten van staatsbosbeheer.

Hert is overigens uitzonderlijk dat vogels ecologische problemen veroorzaken als invasieve exoot. Mochten een van de 5 in Nederland verwilderde soorten papegaaien op die regel een uitzondering vormen kan die conclusie alleen gebaseerd worden op gedegen onderzoek. Niet enkele op het sentiment dat alle exoten fout zijn.

joostheeremans

Roelant, weet jij hoe groot de populatie op zijn top was?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2010, 23:42:26 PM
Citaat van: dralion13 op november 15, 2010, 23:24:59 PMde zelfde problemen als met halsbandparkieten.
Noem er eens één (probleem). En lees nog even de twee links in mijn vorige post. 'Er zijn er heel veel en dat is erg en misschien hebben/krijgen andere soorten daar last van' reken ik niet goed  :-\

Willem van Esch heeft hier een onderzoek naar gedaan.
Samenvatting valt hier te belezen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

City Parrots

#37
Citaat van: joostheeremans op november 16, 2010, 11:13:53 AM
Roelant, weet jij hoe groot de populatie op zijn top was?

Pim de Nobel heeft er ooit over geschreven in De Fitis (38 2002) en meld daar een groep van 13. Maar deze groep bestond uit een scala van soorten waaronder Blauw-gele ara's en andere kleinere papegaaiachtigen. Met de dood van de eigenaar schijnt de grote groep te zijn verdwenen. Waarschijnlijk de meest tamme vogels die in de boerderij sliepen. De inmiddels in het wild geboren exemplaren zette de populatie voort maar hun nesten zijn dus decennia lang systematisch gestroopt.

Margreet Kwh

Leuk, dat onderzoek. Vanmorgen heb ik met interesse gekeken naar een groepje Halsbandparkieten in een groepje Abelen hier aan de Molenplas. Ik zag er één in een hol verdwijnen, en verder riepen ze geregeld naar elkaar (denk ik). Verderop zat een Winterkoninkje zijn riedel te roepen. Dus beide soorten aanwezig. Ik ga dit bosje eens vaker bekijken (amateuronderzoekje?)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Fijn dat je hier reageert, Roelant  :duim: En dank voor je inhoudelijke bijdrage.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers