De motivatie van een vogelaar.

Gestart door CeesvanDijk, november 14, 2010, 21:36:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

Citaat van: guusp op november 16, 2010, 12:24:13 PM
Citaat van: Marina op november 16, 2010, 12:16:26 PMNiks sorry!
Het onderdeel is Praat Maar Raak en dat hoeft echt niet allemaal zwaar op de hand te zijn.
Ik vind het ook prima, praat gerust raak, ik geef alleen aan waarom ik het niet meer zo intensief volg.
mooi, ieder zijn mening!  :duim:
en je bent altijd welkom als het weer eens serieus wordt hoor!  :)
groeten, Ronald van Seijen

Frank van de Putte

Citaat van: guusp op november 16, 2010, 09:17:03 AM
Citaat van: CeesvanDijk op november 14, 2010, 21:36:53 PMHet valt me op dat er veel vogels ingevoerd worden zonder foto, persoonlijk zal ik dat nooit doen. (natuurlijk met alle respect voor de mensen die dat wel doen)
Met alle respect natuurlijk voor alle fotografen onder ons, maar dit vind ik toch wel een erg vreemd zienswijze. De fotograaf als norm, alsof wij allen fotograaf zouden moeten zijn.

Ik vind dit niet zo'n vreemde gedachtengang van Cees hoor, als beginnend vogelaar/waarnemer (net als ik) is dit juist een goede manier en motivatie om te leren, en soorten te kunnen onderscheiden. Vroeger zag ik ook alleen meeuwen, ganzen, libellen en juffers. Door het invoeren van foto's en alle correcties heb ik veel soorten leren herkennen. Want zelfs met een goede veldgids zit ik er nog vaak naast. En ieder mag toch z'n eigen motivatie hebben voor het waarnemen?
Bij mij is dat toch voornamelijk het dmv een foto vastleggen en proberen te determineren van wat ik gezien heb.
Want je kunt toch niet iets invoeren wat je helemaal niet kent?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Guus Peterse

Ik vind het ook helemaal niet vreemd als iemand het zelf zo doet. Ik vind het wat merkwaardig als men impliciet ervanuit gaat, zoals hier het geval LIJKT te zijn, dat iedereen dat doet. We zijn niet allemaal beginnende vogelaars.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

CeesvanDijk

Hallo Guus.

Ik denk dat je me toch een beetje verkeert begrepen heb al ben ik wel blij dat je ook het stukje tussen haakjes geciteerd heb, Je weet wel , over alle respect voor die gene die dat wel doen.
Zelf, en vele met mij, Waarneem/observeer ik de hele dag ook als ik aan het werk ben.
Zoals vanochtend toen ik in het halve donker een vossenspoor opmerk vlak naast de platenbaan bij het gasleiding tracé waar ik nu werk.
Alleen heb ik dan nooit een camera bij me en vind het dus niet de moeite waard om het in te voeren wat niet weg neemt dat ik er plezier aan beleef.
De fotograaf als norm, nee natuurlijk niet.
Een fotograaf gaat voor het alle beste plaatje en niet om de waarneming.
Voor de rest, alle respect voor die gene die invoeren zonder foto en ongetwijfeld zullen die waarnemingen van grote waarde zijn maar ik doe het liever op mijn manier.
Jammer dat je dit topic verder 'oeverloos gewauwel over niks' vind maar ach ik vind de Story ook niks en lees het daarom ook niet.
   

Bart van Hoogstraten

Hoi Cees,

Guus bedoelt het Filosofie-topic, niet het jouwe, valt jou heus niet aan en eigenlijk niemand.
Ik heb trouwens ook een tijdje gehuiverd met invoeren van waarnemingen waarvan ik geen foto had, dacht dat het dan toch niet goedgekeurd wordt. Maar niets is minder waar, ik heb al diverse waarnemingen zonder foto ingevoerd die goedgekeurd zijn!
Leuk van dat Vossenspoor!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: CeesvanDijk op november 16, 2010, 21:38:03 PM
vind de Story ook niks en lees het daarom ook niet.
   

Ik ook niet, daarom vraag ik bij de kapper altijd om de Donald Duck.
Ieder zn ding hè, dat maakt het juist leuk, al die verschillende mensen hier op Wng.nl.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Guus Peterse

#36
Citaat van: CeesvanDijk op november 16, 2010, 21:38:03 PMIk denk dat je me toch een beetje verkeert begrepen heb al ben ik wel blij dat je ook het stukje tussen haakjes geciteerd heb, Je weet wel , over alle respect voor die gene die dat wel doen.
Zelf, en vele met mij, Waarneem/observeer ik de hele dag ook als ik aan het werk ben.
Zoals vanochtend toen ik in het halve donker een vossenspoor opmerk vlak naast de platenbaan bij het gasleiding tracé waar ik nu werk.
Alleen heb ik dan nooit een camera bij me en vind het dus niet de moeite waard om het in te voeren wat niet weg neemt dat ik er plezier aan beleef.
De fotograaf als norm, nee natuurlijk niet.
Een fotograaf gaat voor het alle beste plaatje en niet om de waarneming.
Voor de rest, alle respect voor die gene die invoeren zonder foto en ongetwijfeld zullen die waarnemingen van grote waarde zijn maar ik doe het liever op mijn manier.
Jammer dat je dit topic verder 'oeverloos gewauwel over niks' vind maar ach ik vind de Story ook niks en lees het daarom ook niet.
Het is al rechtgezet door Bart maar voor de volledigheid: met dat gewauwel bedoel ik inderdaad niet dit topic.
En dan nog even over het invoeren zonder foto: vooraf wellicht ten overvloede maar toch even: iedereen moet de site natuurlijk gebruiken hoe het hem of haar goeddunkt, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Ik probeer alleen maar antwoord te geven op de impliciete vraag uit de beginpost van dit topic: 'Het valt me op dat er veel vogels ingevoerd worden zonder foto, persoonlijk zal ik dat nooit doen.'
Wat mij betreft heeft de site op twee manieren waarde:
1: om waarnemingen te registreren en daarmee mee te helpen een beeld te creëren van wat er in Nederland aan natuur voorkomt, waar en wanneer.
2: als persoonlijk archief van wat ikzelf allemaal heb waargenomen, waar en wanneer.
Het mag duidelijk zijn dat in beide gevallen ook waarnemingen zonder foto waardevol zijn. Mits ze betrouwbaar zijn natuurlijk. Dus ook dat vossenspoor zouden we graag als waarneming ingevoerd zien, denk ik.
Overigens, terzijde: ik zou natuurlijk vrijwel niks kunnen invoeren als het met foto moest, want ik heb maar een heel simpel toestelletje en dat maar zelden bij me. Foto's maken is gewoonweg geen prioriteit voor me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015