De motivatie van een vogelaar.

Gestart door CeesvanDijk, november 14, 2010, 21:36:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

Geachte forumleden;
Slechts kort ben ik bezig met het waarnemen en fotograferen van eerst libellen en vlinders en nu het kouder is geworden vogels.
Al wandelend door de natuur vroeg ik me zelf af wat nu mijn motivatie is om dit te doen.
Uit eindelijk kwam het bij mij neer op drie punten;
1 Na een week hard werken in soms hectische omstandigheden is het heerlijk ontspannend om alleen in de natuur te zijn en ook als ik niets bijzonders spot kom ik toch herboren terug.
2 Het leren om zo veel mogelijk soorten libellen, vlinders en vogels te zien en herkennen.
3 Proberen om zo mooi mogelijke foto's te maken ook al heb ik nog geen spiegelreflexcamera.

Wat is uw motivatie?
Zo veel mogelijk verschillende soorten spotten en is dan een foto belangrijk?
Het valt me op dat er veel vogels ingevoerd worden zonder foto, persoonlijk zal ik dat nooit doen.
(natuurlijk met alle respect voor de mensen die dat wel doen)
Of gaat het u om zo mooi mogelijke foto te maken en maakt u daarbij gebruik van voerplekken?
(ik zit hier zelf wel aan te denken maar weet nog niet precies hoe)
Gaat u het liefst alleen of samen met iemand?
Of zijn er andere motivaties die ik hier niet genoemd heb.

Zomaar wat hersenspinsels van mij en ik hoop eigenlijk dat u hier op wil reageren zodat iedereen een beetje kan zien wat er achter de namen en profielen schuilt.
Eigenlijk ben ik niet zo'n schrijver en vind dat ik hier aardig mijn best heb gedaan ;D.

Hier onder een foto die ik een poosje geleden heb gemaakt en toen mijn weekend volledig goed maakte.

Margreet Kwh

#1
Hallo Cees,

welkom bij Praat maar raak. 
Leuk dat je een topic opent om elkaar te leren kennen. Als je hier wat rondkijkt, zie je al aan de onderwerpen die de mensen beginnen, waar ze mee bezig zijn. Soms lopen de onderwerpen ook wat door elkaar.

Als je snel wat mensen wilt leren kennen, kun je ook kijken in het topic van Marleen. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=104942.0.html
Verder heeft André een topic met Zet je kop erop: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123148.0.html

En dan wat antwoorden op je vragen van mijzelf:
Waarom neem je waar in de natuur? Ik denk dat ik dat van jongs af aan al doe, en waarom? Denk dat ik het gewoon leuk vind, en gestimuleerd ben door mijn ouders en later door anderen in mijn omgeving. Het noteren van waarnemingen heb ik bij vlagen intensief gedaan, en vooral weer sinds ik lid ben geworden van de KNNV, dat was pas in 1995. Ik zit sinds 2008 op waarneming.nl, door een mede-KNNV'er.
Ik ben geen soortenjager, maar vind het leuk om te zien hoe allerlei verschijnselen in de natuur met elkaar samenhangen, en daarbinnen trekken me de planten, de weekdieren, de vlinders en de gallen het meest, maar ik kan ook genieten van een mooie vogel.
Het fotograferen van een en ander is een hele uitdaging. Vogels op de foto zetten vind ik lastig, want ze zitten niet zo stil. Een bloem is wat dat betreft wat makkelijker.
Soms ga ik er alleen op uit, maar ik vind het ook leuk om samen met anderen iets te gaan bekijken, bijvoorbeeld in KNNV-verband.
Het uitzoeken van wat je gezien hebt, vind ik ook wel leuk, en op waarneming probeer ik soms mensen te helpen bij de determinatie, vooral bij weekdieren, gallen en soms bij planten.

Wie volgt?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Beste Cees,

leuke foto! Dat is een van de redenen voor mij om af en toe mee te gaan op een excursie. Ik ben geen soortenjager maar vind het wel leuk om af en toe eens een diersoort te zien die niet in mijn omgeving voor komt.

Ik ben voornamelijk actief in mijn eigen omgeving en ga meestal alleen op pad. Mijn camera neem ik altijd mee. Wat ik voornamelijk schiet zijn meestal hele gewone soorten. Ik probeer wel om steeds betere foto's te maken, zodat ze bruikbaar zijn als cover op ons verenigingsblad: http://s3.amazonaws.com/data.smic.nl/Publish/194590/4/194590ISSUE4_RGBWeb.pdf

Verder doe ik mijn uiterste best om zeldzaamheden in mijn omgeving te beschermen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

welkom Cees,

goede vraag meteen, wat is de motivatie? soms vraag ik me dat zelf wel eens af. zelf ben ik dan libellenfanaat, ook de larvenhuidjes ervan hou ik me graag mee bezig. de ene keer is het gewoon om lekker buiten te zijn en schrijf ik soms ook helemaal niks op, dan geniet ik er alleen maar van. de andere keer wil ik libellen onderzoeken, de levenswijzen van bepaalde soorten uitpluizen, hoe, wat waar en waarom?

ik heb veel libellen gefilmd, maar nu de camera stuk is ligt dat even stil. maar ik heb een tijdje terug een compact cameraatje gekocht om voor het onderzoek biotoopfoto's te kunnen maken, maar dat dingetje blijkt zulke mooie foto's te maken, ook van kleine dingetjes dat ik me nu ook heel erg mee bezig kan houden met het op de foto zetten van alles wat me maar voor de lens komt, al voeren nog wel libellen en hun biotoop de boventoon.

als je het over voerplekken hebt, in de tijd dat ik wat heb gevogeld heb ik wel eens vetbollen in het bos op een mooi plekje gehangen en me erbij verstopt, om daarna urenlang naar waarschijnlijk het meest vogelarme stukje bos in de omgeving te hebben zitten kijken. vogelen ben ik niet erg goed in, dat heb ik maar opgegegeven en ik was wel blij toen ik er achter kwam dat libellen lastig vallen me stukken beter afgaat  ;)

ik weet niet meer of ik deze foto al eerder heb geplaats, maar dit is een van mijn mooiste libellenfoto's. vind ik voor een compact camera echt super. ik zet hem op super macro, hou de camera goed stil, en voila, zelfs ik kan nu leuke foto's maken! (met spiegelreflex was ik niet altijd even handig)
groeten, Ronald van Seijen

CeesvanDijk

Allen bedankt voor de bijdrage zover, dit gaat de goede kant op :duim:
Ik moet zo afsluiten, het word al laat maar ik hoop dat meer mensen meedoen met dit topic.
Prachtige paardenbijter trouwens.

ronald

Citaat van: CeesvanDijk op november 14, 2010, 22:42:58 PM
Allen bedankt voor de bijdrage zover, dit gaat de goede kant op :duim:
Ik moet zo afsluiten, het word al laat maar ik hoop dat meer mensen meedoen met dit topic.
Prachtige paardenbijter trouwens.
dankje Cees, leuk dat je er was/bent, en een goede nacht toegewenst!
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Slaap lekker, Cees!
Mooie dromen gewenst.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


Bart van Hoogstraten

Hoi Cees,

Welkom!
Ik ben eigenlijk net als jij all-round waarnemer. Toch richt ik me voornamelijk op vogels -> vogels stellen nooit teleur, zijn altijd en overal aanwezig en een zoektocht naar ze levert altijd "bijvangsten" op die net zo interessant zijn en brengt je op plekjes waar je anders niet zou komen. Vogelen is voor mij dus geen doel maar een middel. Zowel dus een middel om de natuur maximaal te absorberen als een middel om "ergens" te komen en te reizen.
Ik kan je de "Frisse Blik" erg aanbevelen -> lijkt voor vogelende jongeren maar is voor alle beginnende waarnemers en je leert er veel van anderen zonder je te hoeven schamen. Als je blij bent met bijvoorbeeld een waarneming van een ringslang kun je dit "uitroepen" onder "Gezien Vandaag". Ook kun je foto's waar je trots op bent posten onder "My own Shots" of meedoen aan de competitie van beginnende fotografen onder "Maandopdracht".

Veel plezier bij Waarneming!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2010, 12:45:11 PM
-> lijkt voor vogelende jongeren maar ...

maar misschien is Cees wel een jongere? er staat geen leeftijd bij zn profiel
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Tja niet aan gedacht, beetje voorbarig van me -> er zijn natuurlijk ook jongeren die na een hele week hard werken de rust in de natuur opzoeken en die schrijven/formuleren kunnen zonder de woorden vet en cool te gebruiken  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

CeesvanDijk

Ja, die Cees ;D
Goh 43 alweer, wat gaat de tijd hard realiseer ik me nu.
Ja de  "Frisse Blik" is mij bekend en ik schaam me zeker niet om daar te posten.
Het doet me goed om te zien dat er nog jongeren zijn die liefde hebben voor de natuur en een aantal van hun weet al verrassend veel.
Ronald, wat de compact camera betreft ik heb zelf een Canon PowerShot SX120is waar ik erg tevreden over ben.
Vooral voor Libellen en Vlinders voldoet hij perfect alleen voor vogels schiet hij eigenlijk wat te kort.
Vandaar de ik me bezin op het maken van een voerplek ergens niet te ver weg en dan zal ik ook iets van een voer automaat moeten maken omdat ik vaak te laat thuis ben om nog te voeren.
Genoeg plannen dus maar nu moet ik het nog doen met mijn uitstapjes op verschillende plaatsen in de natuur en op een dag als gisteren met veel regen heb ik nog een voerplek op het dakterras waar al heel wat vogels komen.
Helaas komen daar natuurlijk geen zeldzame soorten en zal ik het daar moeten doen met Koolmezen, Pimpelmezen, Roodborstjes en Merels en als het wat kouder word misschien Kramsvogels en Koperwieken en dan vergeet ik er nog wel een paar.
(misschien wel een leuk topic, wat komt er in uw eigen tuin in het vogelhuisje)
Ook de heggenmus die gisteren langs kwam was een welkome verschijning.
Goed dit was het voor even ik kijk later nog wel even.
   

Marina

Voor roodborstjes heb je geen voerplek nodig: die "van mij" zat al in de woonkamer, in de schuur, en zelfs in mn auto.
Op zich wel leuk maar die poepjes mag ie wat mij betreft wel buiten laten. En ik moet steeds oppassen dat ik er niet op trap.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Ik kan me even heerlijk van de wereld afsluiten als ik op ontdekkingstocht in de natuur ga struinen. Regen, zon, sneeuw, het maakt me eigenlijk nooit uit. Ik vermaak me altijd wel.

Ik kijk voornamelijk vogels, omdat deze relatief makkelijk waar te nemen zijn. Ook zoogdieren, alles groter dan een Wezel, vind ik erg leuk. Helaas woon ik in het westen (Hoofddorp) van het land en moet ik best een stukje rijden voor de Edelherten, Wilde Zwijnen of zelfs Dassen, maar een paar keer per jaar verwen ik mijzelf met een reisje naar het oosten van het land om ook deze dieren te mogen ontdekken. Ik heb ook geprobeerd om Libellen te kijken, maar deze zijn me te snel en voor de details ben ik veel te kleurenblind.

Ik heb niets met levenslijsten, waarnemingen noteren, twitchen, etc. Maar ik kan wel heerlijk op mijn buik een bepaalde vogel minutenlang observeren of dit nu een enorme zeldzaamheid is of een doorordinaire Wilde Eend.

Buiten zijn is genieten, ongeacht wat ik waarneem. Een bijzonderheid zorgt slechts voor een kers op de taart, maar zonder kers is die taart ook heerlijk.

Michiel en Milka

#16
Motivatie? Meestal gewoon lekker buiten zijn, met vogels kijken als excuus. Tenminste, daar is het mee begonnen. Het laatste jaar zijn daar (dag-)vlinders en libellen bijgekomen. Maar ook planten krijgen zo nu en dan de aandacht.
Vaak ga ik met mijn vrouw op stap, die 'over de fotocamera gaat'. Tijdens zo'n wandeling gaan dan alle mooie dingen op de foto, en dat beperkt zich niet tot bovengenoemde drie: kevers, zweefvliegen, sprinkhanen, reeën, wilde zwijnen... Soms probeer ik die dan (via het forum) op naam te krijgen.
Afgelopen zaterdag trouwens met een paddenstoelenexcursie mee geweest. 39 soorten opgeschreven, waarvan ik er van slechts drie zelf de naam wist. Als je dat zo allemaal onder elkaar zet, krijg je wel een heel gevarieerde lijst. Trouwens ook heel mooie korstmossen gezien! Zo gaat dat dus.  :D
Per onderwerp niet echt een soortenjager, maar meer een algemene waarnemer.

Citaat van: CeesvanDijk op november 15, 2010, 20:01:15 PM
...
(misschien wel een leuk topic, wat komt er in uw eigen tuin in het vogelhuisje)
...
;D
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99699.0.html

edit: veel foto's betekent niet dat er bij elke waarneming een foto staat. Bij bijzondere dingen meestal wel. Maar beslist niet bij elke vogel.
Groet, Michiel

Jeroen Nagtegaal

Waarom niet?
Zelf neemt het een heel groot deel van mijn tijd in beslag. Bijna overal en altijd ben ik bezig met de natuur. In een klaslokaal toch altijd weer even naar buiten kijken wat er in de boom zit. In de trein ook. En de vogels hebben op het MBO er geregeld voor gezorgd dat ik iets te laat kwam...

Bij mij heeft het alle kanten gehad. Fotografie, Herpeto, Zoogdieren, Libellen, Dagvlinders, Sprinkhanen. Momenteel is het merendeel Vogels en het ringen en aflezen van ringen. In de zomerdag ook erg bezig met Libellen. Maar vooral het in de eigen regio bezig zijn trekt me. Ik maak van de meeste zaken vaak wel "bewijsplaatjes" alleen komt daarvan maar een heel beperkt deel op Wrn.nl

Ik twitch ook wel eens, maar de lijstjeswedstrijd trekt me niet altijd. Een klein bruin vogeltje trek me veel minder, vaak vind het ik geheel van een dagje weg toch erg leuk. Daarbij komt wellicht ook dat ik vrij nuchter ben tegenwoordig en zoiets heb van, wat nu niet komt wel een volgende keer. En anders was het jammer. Met ringen zit er wel een bepaalde drang om toch die gekke buitenlander geheel af te lezen. Hiervoor blijken mij iets minder grenzen te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

CeesvanDijk


Guus Peterse

Citaat van: CeesvanDijk op november 14, 2010, 21:36:53 PMHet valt me op dat er veel vogels ingevoerd worden zonder foto, persoonlijk zal ik dat nooit doen. (natuurlijk met alle respect voor de mensen die dat wel doen)
Met alle respect natuurlijk voor alle fotografen onder ons, maar dit vind ik toch wel een erg vreemd zienswijze. De fotograaf als norm, alsof wij allen fotograaf zouden moeten zijn. Mij gaat het om het waarnemen, het genieten, het leren en of ik dan een foto heb, is totaal niet relevant.
Wat betreft mijn motivatie: die is erg breed. Wat ik hierboven schrijf: het waarnemen, het genieten, het leren. Misschien nog vooral dat laatste: kennis en ervaring opdoen, ergens goed in worden. Om mezelf te citeren:
'Een normaal mens ziet vogels en nog eens vogels. Meeuwen misschien nog, eenden en ganzen. Wij zien bonte strandlopers op het eerste droogvallende wad, kanoeten, rosse grutto's en wulpen, onder meer. Dicht onder de dijk ook bontbekplevieren. En in de polder rotganzen.
Het is natuurlijk nutteloze kennis die hier aan de orde is, kennis die dient tot niets. Een vaardigheid waar niemand beter van wordt. Niemand behalve hooguit ikzelf. De vaardigheid om rosse grutto's, slechtvalk en goudhaantje te herkennen: welke werkgever zit daarop te wachten? Welke geldschieter is bereid daarin te investeren? Je wint er de oorlog niet mee, bouwt er na de oorlog ook je land niet mee op. Maar toch: kennis, vaardigheid. Je zou er een filosofische verhandeling aan kunnen wijden, over het nut van het nutteloze, de waarde van het waarde-loze. Ik waag me daar niet aan. Ik kijk liever naar rosse grutto's, een slechtvalk, goudhaantjes.'
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op november 16, 2010, 09:17:03 AM
'Een normaal mens ziet vogels en nog eens vogels. Meeuwen misschien nog, eenden en ganzen. Wij zien bonte strandlopers op het eerste droogvallende wad, kanoeten, rosse grutto's en wulpen, onder meer. Dicht onder de dijk ook bontbekplevieren. En in de polder rotganzen.
Het is natuurlijk nutteloze kennis die hier aan de orde is, kennis die dient tot niets. Een vaardigheid waar niemand beter van wordt. Niemand behalve hooguit ikzelf. De vaardigheid om rosse grutto's, slechtvalk en goudhaantje te herkennen: welke werkgever zit daarop te wachten? Welke geldschieter is bereid daarin te investeren? Je wint er de oorlog niet mee, bouwt er na de oorlog ook je land niet mee op. Maar toch: kennis, vaardigheid. Je zou er een filosofische verhandeling aan kunnen wijden, over het nut van het nutteloze, de waarde van het waarde-loze. Ik waag me daar niet aan. Ik kijk liever naar rosse grutto's, een slechtvalk, goudhaantjes.'

Da's wijsheid Guus!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Nee, daar waagt ie zich niet aan -> kijkt liever naar Rosse Grutto's, een Slechtvalk, Goudhaantjes... (afsluiting van zijn tekst)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Ik heb af en toe een kleine bijdrage geleverd geloof ik, en lees af en toe mee maar als ik een beetje kritisch mag zijn: dat loopt zodanig uit de hand met oeverloos gewauwel over niks (zoals wel meer topics hier) dat de moed me in de schoenen zakt.
Hoop dat ik toch nog welkom ben nu, mocht het weer serieus worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op november 16, 2010, 12:09:22 PM
gewauwel over niks (zoals wel meer topics hier) dat de moed me in de schoenen zakt.

Sorry Guus, het loopt inderdaad af en toe behoorlijk off-topic met nonsens. Maar van de andere kant is het ook wel te begrijpen dat er (vooral bij zware onderwerpen) even over wat luchtigs tussendoor verschijnt. We zijn blijven hangen bij "tijd". Meeste mensen blijken het erover eens te zijn dat tijd rechtlijnig is in slechts 1 richting; voorwaarts.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121129.630.html#lastPost
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Niks sorry!
Het onderdeel is Praat Maar Raak en dat hoeft echt niet allemaal zwaar op de hand te zijn.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

neheee GEEN sorry zeggen
ook niet tegen mij  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Guus Peterse

Citaat van: Marina op november 16, 2010, 12:16:26 PMNiks sorry!
Het onderdeel is Praat Maar Raak en dat hoeft echt niet allemaal zwaar op de hand te zijn.
Ik vind het ook prima, praat gerust raak, ik geef alleen aan waarom ik het niet meer zo intensief volg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015