Hoofdmenu

japanse oester

Gestart door frankvdknaap, november 06, 2010, 17:39:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Ik denk dat dit japanse oesters zijn,
maar ik zou graag een bevestiging willen hebben of ik het goed heb.
http://waarneming.nl/waarneming/view/48209195?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/44965608?_popup=1

groeten,
Frank

nielsyese

Waarom worden deze waarnemingen vervaagd? Algemener dan deze soort kan bijna niet. Nu valt ook niet te zien waar de schelpen zijn gevonden, het kan wel een schelpenpaadje zijn waar schelpen en gruis van waar dan ook ligt. In een normale situatie zeg ik: Japanse oester. De tweede waarneming zou iets anders kunnen wezen, deze is fossiel.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Frank van de Putte

Citaat van: nielsyese op november 06, 2010, 19:04:59 PM
Waarom worden deze waarnemingen vervaagd? Algemener dan deze soort kan bijna niet.

Vreemd ja, idd een plaag in o.a. de Oosterschelde. Ook raar trouwens dat deze niet als exoot te boek staat op Wrn.nl.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

frankvdknaap

Hallo,

Dat vervagen doe ik meer voor eigen privacy. Niet iedereen hoeft exact te weten waar ik werk/woon/verblijf.

Ik heb ze alle twee aan de oever van de nieuwe waterweg / callandkanaal gevonden.
Is geen fossiel. Maar ik heb wel een beetje bevestiging dat ik het juist had met japanse oester.
Bedankt.

groeten,
Frank

nielsyese

Weet je zeker dat de tweede geen fossiel is? Het lijkt me namelijk wel degelijk een gefossiliseerd exemplaar.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

frankvdknaap

Heel zeker kan ik het niet zeggen, maar de stenen op de oever en al het andere materiaal dat tussen de stenen lag hadden precies dezelfde kleur. Dit komt waarschijnlijk van bagger dat door schepen is opgedwareld van de bodem en alle stenen en schelpen heeft bedekt met een dun laagje vuil. Als ik de binnenkant van de schelp bekijk op de foto zie ik parelmoer. Dit heb je bij een fossiel volgens mij niet. Maar als ik het fout heb moet je het zeggen.

groeten,
Frank

Giny Kasemir

[size=78%]Het lijken mij wel degelijk allemaal Japanse oesters.[/size]
Na de oesterziekte (van onze inheemse oesters) in 1962/1963 zijn de Japanse oesters in Nederland ingevoerd.
[size=78%]Het lijkt me sterk dat je er nu al fossiele exemplaren van vind in [/size]ons[size=78%] land.[/size]

[size=78%]M.vr.gr. [/size]
[size=78%]Giny Kasemir[/size]