wasbeerhond friesland nu.nl

Gestart door HansJWG, november 14, 2010, 11:26:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

diertjesvriend

afgelopen zomer heeft een vriendin van mij naar eigen zeggen idd een wasbeer(hond?) gezien in friesland.
ik heb het verder niet doorgegeven als waarneming, was er zelf niet bij.
maar ze is niet iemand die zoiets verzint en was erg verbaast over de verschijning van het dier.

dus ja, blijkbaar zitten ze hier wel!

ik had gelezen dat het moeilijk is ze te zien, dat ze vooral gezien worden als ze dood of heel zwak zijn, en dat het zien van 1 exemplaar het waarschijnlijk maakt dat er dan nog (veel?) meer zijn.
het zijn natuurlijk wel dieren die zich al snel weten te redden.

grutto


Precies het aantal meldingen in Friesland gaat oplopen.

Naast de links heb ik nog fotos van een wasbeerhond doodgereden op de A32 bij Grou. (2 jaar terug)
en vorige week kreeg ik een telefoontje van een witte wasbeerhond bij Terhorne. Deze foto heb ik nog niet gezien en het verhaal er achter ken ik ook nog niet.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Zonnekoning

Ik had er gisteren al melding van gemaakt op het (invasieve) exoten-forum en word er in ieder geval niet vrolijk van...

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=130733.0.html
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marina

Lodewijk, wat is het nu precies waar jij niet vrolijk van wordt?
Van het feit dat ze hier binnenwandelen of het feit dat ze in de maismachine eindigen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Omdat het om een invasieve soort gaat die hier niet thuis hoort en nogal wat schade kan aanrichten aan onze inheemse fauna, gezien het dieet van de soort...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Theo Linders

Citaat van: Zonnekoning op november 14, 2010, 18:38:31 PM
Omdat het om een invasieve soort gaat die hier niet thuis hoort en nogal wat schade kan aanrichten aan onze inheemse fauna, gezien het dieet van de soort...

is dit ooit bewezen??

Ik kan zo snel geen onderzoeken hierover vinden en in Finland en oost Europa lijkt hij "vredig" samen te leven met vos en das. Ook lijkt hij daar geen signifacante impact te hebben op andere diersoorten, muv van een kikkerpopulatie in Finland en een aantal watervogelkolonies.

Interessante studies daarover:

Kauhala K. (1996) Introduced carnivores in Europe with special reference to central and northern Europe. Wildlife Biology, vol. 2, 197-204, Wildlife Biology

Kauhala K. (2004) Removal of medium-sized predators and the breeding succes of ducks in Finland. Folia Zoologica, vol. 53, 367-378, Institute of Vertebrate Biology ASCR
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Zonnekoning

Citaat van: blaat op november 14, 2010, 19:22:23 PM
Citaat van: Zonnekoning op november 14, 2010, 18:38:31 PM
Omdat het om een invasieve soort gaat die hier niet thuis hoort en nogal wat schade kan aanrichten aan onze inheemse fauna, gezien het dieet van de soort...
is dit ooit bewezen??

Ik kan zo snel geen onderzoeken hierover vinden en in Finland en oost Europa lijkt hij "vredig" samen te leven met vos en das. Ook lijkt hij daar geen signifacante impact te hebben op andere diersoorten, muv van een kikkerpopulatie in Finland en een aantal watervogelkolonies.
Waarom moet eerst bewezen worden dat de Wasbeerhond niet schadelijk voor inheemse fauna, het gaat toch om een invasieve exoot? ???
Vooral "muv van een kikkerpopulatie in Finland en een aantal watervogelkolonies." is voor mij reden genoeg om er in Friesland snel iets aan te doen!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Theo Linders

Citaat van: Zonnekoning op november 14, 2010, 19:55:31 PM
Citaat van: blaat op november 14, 2010, 19:22:23 PM
Citaat van: Zonnekoning op november 14, 2010, 18:38:31 PM
Omdat het om een invasieve soort gaat die hier niet thuis hoort en nogal wat schade kan aanrichten aan onze inheemse fauna, gezien het dieet van de soort...
is dit ooit bewezen??

Ik kan zo snel geen onderzoeken hierover vinden en in Finland en oost Europa lijkt hij "vredig" samen te leven met vos en das. Ook lijkt hij daar geen signifacante impact te hebben op andere diersoorten, muv van een kikkerpopulatie in Finland en een aantal watervogelkolonies.
Waarom moet eerst bewezen worden dat de Wasbeerhond niet schadelijk voor inheemse fauna, het gaat toch om een invasieve exoot? ???
Vooral "muv van een kikkerpopulatie in Finland en een aantal watervogelkolonies." is voor mij reden genoeg om er in Friesland snel iets aan te doen!

Is een exoot per definitie schadelijk, nee toch?

Als je kijkt waar de wasbeerhond tegenwoordig voorkomt in Europa is dat een gigantisch gebied, dat van Finland, Europees Rusland tot aan Duitsland en nu dus ook Nederland reikt. Als er dan maar op een paar plaatsen in dat gigantische gebied bewezen is dat de wasbeerhond schadelijk is, dan vind ik dat niet alarmerend. Dit zijn trouwens ook gebeurtenissen die ook door inheemse diersoorten zouden kunnen zijn veroorzaakt. Als je het laatste onderzoek (Kauhala 2004) zou hebben doorgelezen zie je dat de boommarter en niet de wasbeerhond een significant negatief effect heeft op het broedsucces.

Je moet dingen in verhouding tot het geheel kunnen zien en als je dat doet, vindt ik niet dat de wasbeerhond echte schade toebrengt aan inheemse flora en fauna, het is ook nog eens een generalist die met weinig genoegen neemt. We kunnen wel proberen ons land "exotenvrij" te maken, maar dat is onmogelijk, zeker als je naar ons boombestand kijkt. Als een soort zich gewoon goed inpast en geen schade toebrengt, waarom kunnen we hem dan niet accepteren?

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

evertdirks

Los van de discussie of het wel of niet een bedreiging is vind ik het bijzonder dat er nog geen enkel exemplaar is ingevoerd in waarneming.nl

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

evertdirks

 ::) Oke gevonden maar nog nix op de locatie friesland.
Toch eens gaan zoeken daar.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

diertjesvriend

op zoogdieratlas provincie friesland als je dan zoekt in periode 1 of 2 jaar dan zie je wel dat doorgegeven is dat hij daar gezien is.

HPM

In 27 kilometerhokken sinds 2000, voornamelijk in het zuidoosten.
Herman van der Meer

Jasja

#14
Ook lezenswaardig, want over mogelijke impact van wasbeerhonden in NL is dit stuk in Lutra:

http://www.zoogdiervereniging.nl/node/557

Overigens wordt het dier wel vaker gezien en gemeld Friesland, o.a. rond de afsluitdijk. Jaap Mulder werft gericht (dode) dieren en waarnemingen. Doodvondsten zijn zeer gewenst voor zijn onderzoek. www.mulder-natuurlijk.nl

HPM

Hier zijn directe links
Wasbeerhond: een nieuwe soort in Nederland
http://www.mulder-natuurlijk.nl/Wasbeerhond,%20een%20nieuwe%20soort%20in%20Nederland.htm


Possible implications of the presence of the raccoon dog (Nyctereutes procyonoides) in the Netherlands
Marcella Oerlemans & Paul Koene (2008)
http://www.zoogdiervereniging.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Publicatie%20fotos/Lutra/downloads/51-2%20Oerlemans-Koene.pdf
Herman van der Meer

diertjesvriend

waarmee zouden waarnemers de wasbeerhond dan moeten verwarren, het is een typisch en herkenbaar dier.
ga je er vanuit dat mensen 'zomaar iets' neerzetten als waarneming?
of kunnen er ook gewone wasberen zijn dat die twee soorten door elkaar worden gehaald.

sluitende zekerheid heb je zonder foto toch niet, en er kunnen ook 20 mensen dezelfde wasbeerhond doorgeven zodat dan lijkt alsof er in een gebied heel veel zitten.

maar hoe dan ook, als er meerdere waarnemingen zijn van zo'n dier dan kan je er wel vanuit gaan dat het in die regio 'leeft', hij zal er wel niet alleen zitten dan neem ik aan..

HPM

Maurice, van die 27 in Friesland zijn er 10 ongevalideerd dus er wordt zeker niet klakkeloos goedgekeurd. Op het kaartje van Jaap Mulder passen de Friese waarnemingen ook prima in het landelijke beeld. Weliswaar gaat het daar bij de zichtwaarnemingen veelal ook om ongevalideerde waarnemingen maar al die doodvondsten zullen toch wel betrouwbaar zijn en die geven globaal hetzelfde beeld.
Herman van der Meer

HPM

Hier nog wat nuttig informatie over de Wasbeerhond.

Drygala. F. (2010) Space use pattern, dispersal and social organisation of the raccoon dog, an invasive, alien canid in Central Europe, Dissertation TU Dresden
http://www.qucosa.de/fileadmin/data/qucosa/documents/3971/DISS_Drygala_Maerz2010.pdf (125 pp, 2.1 Mb)

Between October 1999 and October 2003, 30 adult and 48 young (< 1 year) raccoon dogs (Nyctereutes procyonoides) were monitored using radio-telemetry in an area of North-East Germany which has been occupied by this invasive alien species since the early 1990s. Additionally, three pairs of raccoon dogs were observed by continuous radio-tracking during the first six weeks after parturition in 2003. Furthermore 136 raccoon dog pubs [sic] were ear-tagged between June 1999 and August 2006.
There were relocations of 59 (43.4%) ear-tagged young raccoon dogs and mean distance from marking point was 13.5 km ±20.1 SD. Most animals (55.9%) were recovered nearer than 5 km from the marking point, whereas only 8.5% relocations were recorded further than 50 km from the marking point.
Most (53.7%) relocations of ear-tagged young raccoon dogs were in August and September and, only 34.1% were recorded from October to April. Hunting (55 %) and traffic (27 %) were the major mortality factors. Radio-collared young raccoon dogs generally dispersed between July and September. The mean natal home range size with and without excursions was 502.6 ha ±66.4 SD (n = 9) and 92.1 ha, respectively. The direction of travel for dispersing animals appeared to be random, with distances from 0.5 km to 91.2 km. A highly flexible dispersing behaviour is certainly one of the reasons which contribute to the high expansion success of the species.




Kauhala, K et al (2006) Home ranges and densities of medium-sized carnivores in south-east Finland, with special reference to rabies spread. Acta Theriologica 51(1):1–13
http://acta.zbs.bialowieza.pl/contents/output_pdf.php/at_2006-051-001-0001.pdf (13 pp, 2.6 Mb)

Home ranges and densities of medium-sized carnivores were studied in south-east Finland by radio tracking. The species studied included potential vectors of rabies: the raccoon dogs, red fox, European badger and domestic cat. Home ranges of badgers were largest (mean 14.7 km2 ) and those of cats smallest (1.5 km2). The mean and maximum dispersal distances for raccoon dog males were estimated to 19 km and 71 km, respectively. The corresponding figures for females were 14 km and 48 km. Home ranges over lapped largely, both within and be tween species. Most home ranges were larger and population densities lower in south-east Finland compared with those in Western Europe.
Herman van der Meer

Zonnekoning

#19
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto


Ik hoorde dat er bij Terhorne een witte Marterhond is gevonden.

Groet,

Grutto


Oh e.e.a. is er net al opgezet en het woord gevonden met geschoten worden  ;D
Groet
Tjeerd

Zonnekoning

Een ander vraagje...
Past dit draadje beter in het forum (inheemse) Zoogdieren of (invasieve) Exoten...? ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

http://www.lc.nl/friesland/regio/article12710231.ece/Wasbeerhond-verdient-bescherming

Ik ben wel benieuwd wat er in staat en zal mijn moeder vragen of ze het artikel naar me wil opsturen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

joost van der Laan

In de buurt van Lemmer (zuidwest-friesland) is er ook een Wasbeerhond geschoten, een helemaal witte nogwel. Stond laatst in de LC
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

wijnands

Laten de Friezen nou eerst maar 's ophouden met roofvogels uitroeien voordat ze zich over deze exoot druk gaan maken.
Groeten,
Jeroen Wijnands