Slaapplaats bewegingen

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 13, 2010, 22:20:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

In Limburg hebben we ca 8 slaapplaatsen voor Kokmeeuwen. Deze liggen allen ongeveer 20-25 km uit elkaar alleen zijn de vliegrichtingen vrij vreemd. Ik heb er nog geen goed beeld van, maar toch wel al wel opmerkelijk veldwaarnemingen.
15 km ten westen van de Groote Peel ligt een slaapplaats (Loozerheide) echter vliegen de vogels naar het zuiden, naar de slaapplaats op de Oolderplas, nabij Roermond. Dit is zo'n 20 km. Je zou verwachten dat vogels de slaapplaats het dichtsbij zouden kiezen.
Uit enkele aflezingen ditjaar blijkt ook dat een vogel die in Maashees zit gaat slapen in Belfeld terwijl ten oosten van Maashees ook een slaapplaats ligt op het Reindersmeer, deze is maar 2-3km vliegen. 5km ten zuiden van Maashees ligt een slaapplaats in Wanssum. Belfeld is maarliefst 30 km vliegen.

Verder hadden we vorige week een vogel van Harderwijk in Roermond tijdens de voorverzameling naar de slaapplaats op de Oolderplas, deze hadden we vandaag op de Slaapplaats in Belfeld hier zit zo'n 17km tussen.

Ik begin me dus af te vragen hoe plaats trouw slaapplaatsen door bepaalde vogels worden bezocht. Zijn hier onderzoekjes naar gedaan? En is bekend hoe ver andere slaapplaatsen uit elkaar liggen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

#1
                                Kokmeeuwslaapplekken  in willekeurige volgorde naar eigen waarneming.

1. Paesplas  - Gennep
(andere  plekken maar dan in andere provincies zijn plas bij Weurt, Kraaijenbergse  Plassen en de Loonse waard bij Wijchen) Voorverzamelplek o.a. Oude Maasarm bij  Heijen. Onbekend of er geslapen wordt op de Mookerplas.

2.  Reindersmeer
(vogels  voorverzamelen o.a. op het Leukermeer en Klein vink – Arcen). Het door jou  genoemde havenplas van Wanssum is geen slaapplaats.

3. Diepeling  – Tienray
Onbekend of  deze nog gebruikt wordt.

4. Mariapeel
(of gaat  alles slapen op de Brink bij Liessel, of de Zinkplas Budel of de Kruispeel bij  Weert (Lozerweg)

5.  Bosmolenplas – Panheel
Soms wordt  er ook geslapen op de WML plas.

6. Grote  Hegge – Thorn
Soms wordt  deze ingewisseld voor Kessenich/Maaseik

7.  Oolderplas

8. Asseltse  Plassen
Enkele jaren  terug bij het posten voor de Zeearend regelmatig slapen meeuwen hier, weet niet  of dit een reguliere plek is.

9.  Pietersplas – Maastricht
Sommige  vliegen door naar Belgie naar Lanaken of Luik.

10. Singrano  – Heerlen
Volgens mij  een slaapplek.

11.  Kerkrade?
Ik weet niet  of hier geslapen wordt.

12. Stuw  Baarlo
Sommige  vliegen toch door naar krickenberger See

  Hiermee vallen de afstanden van de slaapplaatsen mee naar elkaar, en met name  in Midden Limburg zijn ze dicht bij elkaar.  Regelmatig vliegen meeuwen over een bestaande slaapplek  heen. Eigen waarneming nog van gisteren op de Kraaijenbergse Plassen tijdens  een slaapplaatstelling.
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Wat betreft de vogels van Groote Peel, ik heb deze op meerdere plekken langs Kanaal Wessem- Nederweert zien vliegen.
Volgens mij wordt er op Asselt ed niet geslapen. Welke plas bedoel je overigens bij Panheel?

Je verhaal komt bij mij heel warrig en vluchtig over.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 13, 2010, 22:38:03 PM
Wat betreft de vogels van Groote Peel, ik heb deze op meerdere plekken langs Kanaal Wessem- Nederweert zien vliegen.
Volgens mij wordt er op Asselt ed niet geslapen. Welke plas bedoel je overigens bij Panheel?

Je verhaal komt bij mij heel warrig en vluchtig over.
Het is aangepast, zodat je het wat beter begrijpt.
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Stuk duidelijker. Zelf op Asselt nog nooit slapers gehad. Op de Bosmolenplas zijn volgens mij nu ook geen slapers meer. Ik meen wel dat alles voorverzameld op de WML-plas en dan doorvliegt naar de Oolderplas. In Baarlo heb ik meerdere keren gestaan tot het allerlaatste licht om (kleur)ringen te lezen en daar eigenlijk nauwelijks tot geen wegvliegers in de laaste 2-3 uur voor zondsondergang.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 13, 2010, 22:20:26 PMIk begin me dus af te vragen hoe trouw slaapplaatsen door bepaalde vogels worden bezocht. Zijn hier onderzoekjes naar gedaan? En is bekend hoe ver andere slaapplaatsen uit elkaar liggen?

hoi Jeroen,

Het staat me bij dat ik een artikel heb met resultaten van Belgisch onderzoek waaruit bleek dat Kokmeeuwen ook tijdens de nacht van slaapplaats kunnen wisselen. Ik zal kijken of ik het artikel kan vinden en scan het dan wel even in.

Ja, best moeilijk om plaatstrouw aan slaapplaatsen echt goed in de vingers te krijgen. Is ook erg afhankelijk hoe gemakkelijk je ge(kleur)ringde vogels bij de slaapplaats kunt aflezen. In het verleden is in allerlei delen van Nederland veel onderzoek uitgevoerd naar ligging van meeuwenslaapplaatsen, aanvliegrichtingen, aantallen, etc.

Frank heeft hier vroeger ook uitgebreid naar gekeken (zelf heb ik ook wel eens meegeteld). Zie
http://frankmajoor.nl/PDF/Slaapplaatsen-Kokmeeuwen-De-Korhaan-95.pdf en
http://frankmajoor.nl/PDF/Slaapplaatsen-Kokmeeuwen-De-Korhaan-93.pdf en
http://frankmajoor.nl/PDF/Slaaptrek-Kokmeeuwen-Aythya.pdf voor wat resultaten.

In en rond de stad Groningen zijn ook verschillende slaapplaatsen. Veel Kokmeeuwen slapen tijdens 'normaal' winterweer op het Paterswoldsemeer, maar wijken uit naar de omgeving van de Oostersluis (een totaal andere richting) als er ijs op het PWM ligt. Afgelopen zomer (juli/augustus/ begin september) sliepen de 'stadse' Kokmeeuwen ook niet / nauwelijks op het PWM, maar -vermoedelijk- op daken in de omgeving van de Oostersluis.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Dank! De PDF's openen alleen niet bij mij, kun je zel wellicht per mail zenden?

Verder zal ik het er eens over hebben met Frank. De meeuwen zijn op deze slaapplaats erg mak. Komen tot ca 1 meter voor je eten. Is ook het 1e jaar dat we hier voeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 14, 2010, 19:32:04 PMDank! De PDF's openen alleen niet bij mij, kun je zel wellicht per mail zenden? Verder zal ik het er eens over hebben met Frank. De meeuwen zijn op deze slaapplaats erg mak. Komen tot ca 1 meter voor je eten. Is ook het 1e jaar dat we hier voeren.

hoi Jeroen,

Erg vreemd dat de links bij jou niet werken. Ook al geprobeerd via http://frankmajoor.nl/indexartikelen1-nl.shtml of via http://frankmajoor.nl/indexkokmeeuw1-nl.shtml of via http://frankmajoor.nl/index1-nl.shtml of via www.frankmajoor.nl ?

Tuurlijk kan ik ze ook wel per e-mail zenden, geen enkel probleem. Maar ik begrijp er eerlijk gezegd niets van dat jij deze pdf's niet kunt openen. Of is er iets met de geheimzinnige 'browsers' aan de hand, weet je zeker dat je ook Adobe (of zoiets) hebt geïnstalleerd?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Opmerkelijk genoeg openen ze vandaag wel.. Ik zal ze eens doorlezen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

Hoi,

Interessant die slaapplaatsen. Zijn vaak ook plekken waar je veel meeuwen kan controleren op (kleur)ringen, maar vaak reageren niet alle meeuwen even goed op voer en komen vele aan als het al bijna donker is.
Voor de geïnteresseerden onder ons: Hieronder een lijstje van de (voorverzamel)slaapplaatsen in Zuid-Holland die ik bezoek en waar ik meeuwen controleer op ringen:
1. Leidschendam, vogelplas Starrevaart
2. Katwijk, Valkenburgsemeer
3. Rotterdam Zevenhuizen, Zevenhuizerplas
4. Rotterdam, Kralingseplas
5. Alphen aan den Rijn, Zegerplas
6. Zoetermeer, Zoetermeerse plas

Op basis van ringwaarnemingen lijkt het er op dat wel sprake is van plaatstrouw en weinig onderlinge uitwisseling.

Groet,
Benny

HPM

Toen ik in Den Haag een stuk dichter bij zee woonde dan nu zag ik tegen de avond vaak grote aantallen Kokmeeuwen naar het (wz)westen vliegen. Ik heb altijd aangenomen dat die op zee overnachten. In theorie zouden die van Vlietland (Starrevaart) kunnen komen.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Benny, heb je ook aflezingen van exemplaren nabij een slaapplaats en elders?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

Herman,
Jazeker, de kokmeeuwen waar ik op let slapen ook op het strand.
In de haven van Scheveningen lees ik vlak voor zonsondergang ook af en deze vogels komen van diverse plekken uit Den Haag. De slaapplaats in Leidschendam wordt ook gebruikt, deze vogels trekken, voor zover bekend, niet door naar het strand als je dat bedoeld.

Jeroen,
Ja, de meeuwen zijn gewend aan voeren op de genoemde plaatsen, echter ze zijn natuurlijk met name mak op de plaatsen waar ik vaker kom.  ;)
Leuke meldingen zijn de vogels die ik 's middags nog in het centrum van een stad zag en een uur later op de slaapplaats. Voordeel van de slaapplaats waarnemingen is dat je veel vogels kan controleren, echter je ziet een beperkt deel: veel vogels blijven in het midden van een plas zitten en kan je dus niet controleren. En zoals eerder gemeld, slechts een beperkt deel van alle meeuwen zijn 's avonds te controleren omdat een groot deel pas komt als het al schmering is. 's Ochtends kijk ik wat vaker dan 's avonds, is dan rustiger (minder verstoring).
Groet,
Benny



Jeroen Nagtegaal

Als ik dit zo lees heb je de vogels alleen over kleine afstanden? Dus niet vogels die je soms 10km. van een slaapplaats hebt en een andere keer op een slaapplaats?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

Klopt, tenminste wat ik heb kunnen vaststellen. Maximale afstand is 7 km.
Maar, dit is ook de maximale afstand tussen een stad (fourageerplek) en een potentiële slaapplaats die het dichtste bij ligt...
Gaan we er gemakshalve vanuit dat de meeuwen plaatstrouw zijn aan de fourageerplek in de stad en de slaapplaats kiezen die het dichtste bij ligt, is in mijn geval hier in de regio slaaptrek over een langere afstand niet aannemelijk (let op, dit is een aanname).
Groet,
Benny

HPM

Citaat van: vogelsbennym op november 17, 2010, 07:56:34 AM
Herman,
Jazeker, de kokmeeuwen waar ik op let slapen ook op het strand.
In de haven van Scheveningen lees ik vlak voor zonsondergang ook af en deze vogels komen van diverse plekken uit Den Haag. De slaapplaats in Leidschendam wordt ook gebruikt, deze vogels trekken, voor zover bekend, niet door naar het strand als je dat bedoeld.
[...]

Ze kwamen altijd zo hoog over dat ik dacht dat ze van buiten de stad moesten komen en met die herkomstrichting kom je dan al snel in de buurt van Starrevaart.
Ik zal toch weer eens goed gaan opletten of ik er hier iets van zie.
Herman van der Meer