Het was maandje of 2 geleden rond 23 uur, donker dus, ik zat op de fiets op een onverlicht pad langs de Caumerbeek. Maar fiets heeft een nogal sterke led verlichting. Ik heb het dier voor me opgeschrikt en ging er vandoor voor me uit over het pad. Ik hoorde zijn nagels over het asfalt schrapen. het was een flinke knaap erg laag gebouwd en brede rug. Het was dus duidelijk iets met korte poten. Rende ongeveer een meter of 30 met me mee voor me uit vol in de lamp. Voor dat het links af het hoge gras in vluchtte, keek het nog even om en was weg.. Ik had het nog nooit gezien, bruin / zwart op de rug en toen het omkeek zag in een lichte snoet met een donker masker.
qua formaat dacht ik dit moet een das geweest zijn? Er rent niets anders rond van dit formaat hier, maar de kleur kwan niet overeen. Ik ben toen op zoek gegaan naar de Das en of deze ook bruin kan zijn.. Het enige wat ik kon vinden wat qua kleur en formaat overeen komt was de Amerikaanse das. Nu weet ik dat deze ook gedomesticeerd zijn door boeren als ongedierteverdelger. Maar kon geen vermeldingen vinden dat deze ooit in Europa zijn gehouden. Dus heb ik me al die tijd afgevraagd wat ik daar nu gezien heb. Ik wist niet eens van het bestaan van de Wasbeerhond. Lees het voor het eerst op dit forum. Gezocht naar afbeeldingen en met het verhaal erbij dat ze inmiddels ook hier in Nederland rondstruinen ben ik er met grote zekerheid van overtuigt dat ik dit heb gezien.