Hoofdmenu

Een 'Tymootje' ?!

Gestart door acherontia, november 13, 2010, 09:03:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Hoi Tymo en andere gebruikers van Waarneming.nl,

Ik twijfel erg over de determinatie van onderstaande rups die ik op 18 september op ruwe berk heb gevonden (tussen samengesponnen bladeren) op een solitair klein berkje op de Edense Heide. De rups was bijna 3 cm groot en is inmiddels verpopt. Hij heeft een opmerkelijk verdikte derde borstpoot maar volgens mij is het geen Diurnea-soort. Kan iemand er iets definitiefs van maken?

Jeroen


acherontia

Ik ben er uit: Dasystoma salicella. Ik heb de pop en zal deze uitkweken ter bevestiging.

Jeroen

Marina

nieuwe voor de Grote Van Dale?
"een tymootje doen"
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Elachista

Haha, ja, die naam heeft Jeroen uitgevonden  ;D En inderdaad salicella, een in Nederland niet veel gevonden soort meer. Gezien die verdikte poot dus sowieso een Chimabachidae, en als-ie dan een bruinrode kop heeft met gespikkeld nekschild...salicella.
Groet,
Tymo

zakdrager

Ha Jeroen,

4 centimeter??

Groeten

Henk

acherontia

Dat is een grove typefout, moet 3 zijn ik pas het gelijk aan.

Jeroen

zakdrager

Hoi Jeroen,

OK. Ik ken die rups en de volwassen vlinder niet uit eigen ervaring. Wel die van Diurnea fagella en die is als adult een stuk groter dan salicella. Daarom lijkt ook 30 mm me voor salicella nog steeds aan de ruime kant, maar goed. Er zijn sowieso niet veel microrupsen die dat halen. Ian heeft het op ukmoths over 15 mm al is het niet helemaal duidelijk of dat de maximale lengte is.

Overigens wel een superleuke vondst. Ik hoop dat je een vrouwtje hebt en wil hem dan graag kweken.

Groet,

Henk

acherontia

Het is zeker een vrouwtje, de pop is vrij fors en dik: 11mm lang!

Jeroen

acherontia

En ze is vandaag uitgekomen....


Jeroen

Elachista

En nu mannetjes lokken maar? :D
Groet,
Tymo

acherontia

Dag Tymo,

Ik zou wel willen maar heb daar de komende week geen gelegenheid voor.... Mocht iemand haar willen hebben/ophalen....

Jeroen

Elachista

Het lijkt me wel leuk om het in ieder geval te proberen. Dinsdag en woensdag ben ik in principe vrij, dus als je het toestaat.. leuk!
Groet,
Tymo