3x compostvlieg

Gestart door blaauw7, november 12, 2010, 14:53:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

3 kleine vliegen. Vandaag gevonden op de composthoop in de tuin ....?
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Dat zijn niet direct de makkelijkste ;D
1 Scatopsidae
2 Sphaeroceridae
3 Chloropidae?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

Als ze makkelijk waren stonden ze niet hier ;D
Zou nr.1 Coboldia fuscipes kunnen zijn?
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Het zou kunnen. Deze lijken wel uit de Scatopsinae te komen, verder weet ik het ook niet.. De poten zijn niet ' fuscous'? (zie bijv.: http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=32357&highlight=coboldia&pid=144330#post_144330)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jeeweevz

Hoi Dick,

Heb je de derde verzameld? Als ik me niet vergis een mannetje van Pseudopomyza atrimana. Zou de tweede vondst van deze soort in Nederland zijn! De eerste kwam van mij uit een bierval in "De Kaaistoep". Zou een onder het achterlijf teruggeklapt genitaal moeten hebben, een beetje zoals bij Dolichopodidae. De voelsprieten hebben dan weer meer iets als die van Sphaeroceridae.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

blaauw7

Dat is erg leuk. Heb even in het potje gekeken waar ik ze in bewaar. Zit er niet meer tussen >:(  Ontsnapt!  De andere twee heb ik nog wel. Probeer er morgen nog 1 te vangen. Heb daar een speciale methode voor ontwikkeld! Ik stuur ze je dan toe. Bedankt!
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Heel goed Jan Willem :duim: . Pseudopomyza atrimana is bevestigd door Paul Beuk. Nummer 2 is volgens Paul een Sphaerocera curvipes .
Groeten,
Dick Belgers

harry60

Zou foto 1 geen Scatpose notata kunnen zijn?
Ik heb niet veel ervaring met vliegjes maar heb zo iets al eens gefotografeerd wat hier veel op lijkt.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeeweevz

Inmiddels heb ik de Scatopsidae bekeken en ben het helemaal met Dick eens dat het om Coboldia fuscipes gaat.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea