Eenden

Gestart door Zuidberg, november 10, 2010, 21:09:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zuidberg


Beste kenners,


Hieronder enkele eenden, die ik niet met zekerheid kan plaatsen (foto's 1 t/m 4 zijn afgelopen weekend gemaakt, foto 5 in augustus dit jaar, allen in de Oostvaardersplassen):
- Op foto's 1 en 2 staat dezelfde eend. Verklapt het kleine groene venstertje op de tweede foto dat het een wintertaling (v) is? Op de eerste foto is zo opvallend veel wit aanwezig.
- Foto 3 toont een eend met een roodbruinige kop en een grijze snavel. Wellicht een pijlstaart (v)? Alhoewel ik daarvoor de lange staartveren mis.
- Onduidelijkheid troef op foto 4, maar misschien kan iemand van jullie er toch iets van maken.
- Oranje zijkanten van de snavels maken de eenden op foto 5 slobeenden (v), of zit ik er naast?

Alvast dank voor jullie ophelderingen.


Groet,
Joost Zuidberg

Jarinka

Foto 1 en 2 durf ik niks over te zeggen. 3 is een Wintertaling, 4 durf ik ook niks over te zeggen en 5 zijn Krakeenden.
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

1, 2 en 3 zijn Wintertalingen, 5 Krakeenden.
Van 4 kan ik niks maken.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Zuidberg


Dank voor de snelle reacties, Jarinka en Robert.

Krakeenden hebben uiteraard ook die deels oranje snavels. Iets te snel geoordeeld. Bovendien is een slobeendensnavel natuurlijk een stuk zwaarder. Maar goed, al doende leert men..
Joost Zuidberg

Lonnie Bregman

Foto 1 en 2 is idd een Wintertaling, idd door de groene spiegel die op foto 2 te zien is.
Foto 3 vind ik lastig, het zal op kop- en snavelvorm en kleur idd ook wel een Wintertaling zijn, maar ik ben benieuwd waarom Jarinka zo zeker is?
Foto 4 is (voor mij) echt onmogelijk...
Foto 5 zijn idd Krakeenden. Het beste kenmerk, de witte spiegel (witte vlek op vleugel), is op de middelste aardig te zien. De kleuren op de snavel en kop zijn ook wel kenmerkend, maar daar is enige ervaring voor nodig (ik weet niet wat Wilde eend uitsluit, maar ik weet wel dat die het niet is). Slobeenden hebben o.a. veel grotere en bredere snavels.

Ah, ik was er blijkbaar iets te lang mee bezig.  :-X
Groeten, Lonnie Bregman

Zuidberg

Citaat van: lonnie20 op november 10, 2010, 21:20:50 PM
Ah, ik was er blijkbaar iets te lang mee bezig.  :-X

Hehe, geen probleem. Dank voor de uitgebreide uitleg.
Joost Zuidberg

Jarinka

Citaat van: lonnie20 op november 10, 2010, 21:20:50 PM
Foto 3 vind ik lastig, het zal op kop- en snavelvorm en kleur idd ook wel een Wintertaling zijn, maar ik ben benieuwd waarom Jarinka zo zeker is?
Door de kop. Je ziet duidelijk een donkere druppelvormige vlek rond het oog, en de enige eenden die dat zo hebben zijn mannetjes Wintertalingen. Hij zal van of naar zijn eclipskleed aan het ruien zijn, vandaar dat die druppel niet zo duidelijk is en hij een rare tekening op de rug heeft.
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

Ja ik zie wat je bedoelt, snap ik het ook weer! :)
Groeten, Lonnie Bregman

Zuidberg


Je ziet die groene vlek rond het oog inderdaad opdoemen. Volgende keer toch beter kijken..  :rolleye:

Er zaten daar trouwens nog wel wat wintertalingen (m), die al wel volledig in het winterkleed zaten (erg mooi!), dus dit is dan wel een achterblijvertje..
Joost Zuidberg

Rikstar

foto 4 is ook wintertaling.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Zuidberg


Dank, Rik. Zijn we weer helemaal up-to-date.
Joost Zuidberg