waterspreeuwen AWduinen

Gestart door Norman, november 07, 2010, 08:07:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2010, 23:29:40 PM
Als je met OV komt, is ingang Zandvoortselaan wel stukken makkelijker te bereiken, lijkt me. Bus 80 vanaf Sloterdijk.
Volgens 9292ov moet ik de trein naar heemstede-aerdenhout nemen en dan kan ik bus 80 naar zandvoortselaan of bus 90 naar de oase ingang nemen, dat maakt qua reistijd niet veel uit en vanaf oase is het denk ik minder ver lopen. de optie bus 80 vanaf sloterdijk komt er nergens in voor, maar is denk ik met de reis naar sloterdijk niet veel sneller dan met de trein naar heemstede en dan een kort stukje met de bus? apeldoorn - heemstede is 1:35u, apeldoorn-sloterdijk is 1:17u, maar wel langere busreis :)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Idd, vanaf heemstede lijn 80. dan stop je direct voor ingang noord en kun je bij het restaurant een kaartje kopen (wel contant betalen ;) )
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

@Theo, zeker een lange busreis, de 80 stopt niet op Sloterdijk ... Sorry! Het is wel echt een aanrader! Vanmiddag tot op 1,5m ...  Buikschuiven wel noodzakelijk, maar het beest kwam een aantal keer  rustig terug op dat plekje, na wat zwempartijen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Citaat van: Theovanv op november 09, 2010, 23:48:46 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2010, 23:29:40 PM
Als je met OV komt, is ingang Zandvoortselaan wel stukken makkelijker te bereiken, lijkt me. Bus 80 vanaf Sloterdijk.
Volgens 9292ov moet ik de trein naar heemstede-aerdenhout nemen en dan kan ik bus 80 naar zandvoortselaan of bus 90 naar de oase ingang nemen, dat maakt qua reistijd niet veel uit en vanaf oase is het denk ik minder ver lopen. de optie bus 80 vanaf sloterdijk komt er nergens in voor, maar is denk ik met de reis naar sloterdijk niet veel sneller dan met de trein naar heemstede en dan een kort stukje met de bus? apeldoorn - heemstede is 1:35u, apeldoorn-sloterdijk is 1:17u, maar wel langere busreis :)
Fiets huren in Heemstede? Of meenemen in trein?

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op november 10, 2010, 18:47:35 PM
Citaat van: Theovanv op november 09, 2010, 23:48:46 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2010, 23:29:40 PM
Als je met OV komt, is ingang Zandvoortselaan wel stukken makkelijker te bereiken, lijkt me. Bus 80 vanaf Sloterdijk.
Volgens 9292ov moet ik de trein naar heemstede-aerdenhout nemen en dan kan ik bus 80 naar zandvoortselaan of bus 90 naar de oase ingang nemen, dat maakt qua reistijd niet veel uit en vanaf oase is het denk ik minder ver lopen. de optie bus 80 vanaf sloterdijk komt er nergens in voor, maar is denk ik met de reis naar sloterdijk niet veel sneller dan met de trein naar heemstede en dan een kort stukje met de bus? apeldoorn - heemstede is 1:35u, apeldoorn-sloterdijk is 1:17u, maar wel langere busreis :)
Fiets huren in Heemstede? Of meenemen in trein?

je kunt op heemstede alleen huren als je lid bent van ov-fiets en dat kan niet ter plaatse (geloof me, ik heb het geprobeerd), maar met buslijn 80 uitstappen bij de ingang en dan stukje lopen zou ik zeggen  :duim:
fiets in de trein kost weer 6 euro en de tijd die het kost om die 5 km te fietsen naar uberhaupt de ingang kun je ook weer gebruiken om te lopen ;)

tot morgen!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rein Genuït

#35
Kon morgen weleens letterlijk en figuurlijk een Water Waterspreeuw worden  ;D

O ja, die Rosse Franjes zitten er ook nog Theo
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Het is gelukt vandaag, het was wel een flink stuk wandelen kriskras door het gebied vanaf ingang Noord, maar het was het meer dan waard! Ik ben bij 1 exemplaar geweest, en die liet zich geweldig zien, soms was ie gewoon te dichtbij en kon ik niet meer scherpstellen, hij trok zich niks aan van de fotografen en ging gewoon zn gang, echt fantastisch!

Waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/50888763












Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Die ander was wel een stuk dichterbij  ;D Maar geen straf om door de AWD te struinen. Blij dat je je 400mm niet weg hebt gedaan, gok ik zo ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Nee, die doe ik voor geen goud weg! ;)

Die was idd dichterbij, maar ik was aan het begin een beetje anders gelopen dan gepland :P En ik wist ook niet dat die daar zat, er was er wel eentje gemeld, wss daar, als ik achteraf aan de plaatsbeschrijving terugdenk, maar die pijl stond heel ergens anders.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

#40
Wauw!

Vandaag beide waterspreeuwen gezien!
Dippend, zwemmend, beestjes vangend, roepend, vliegend en geleerd hoe je ze op leeftijd kunt brengen.

Wauw!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: rnbflavour op november 11, 2010, 21:01:00 PM

Vandaag beide waterspreeuwen gezien!
En daar gaan je doelen voor 2011 ;)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

zijn doel was toch 350 halen, de waterspreeuw was alleen een middel, dus hij komt alleen maar dichter bij zijn doel
Gijs

j.steenbergen

Hoe je ze op leeftijd kunt brengen? Gewoon bijvoeren, dan komen ze er vanzelf... ;)
Jeroen Steenbergen

Norman

Citaat van: Theovanv op november 10, 2010, 23:36:59 PM
Het is gelukt vandaag, het was wel een flink stuk wandelen kriskras door het gebied vanaf ingang Noord, maar het was het meer dan waard! Ik ben bij 1 exemplaar geweest, en die liet zich geweldig zien, soms was ie gewoon te dichtbij en kon ik niet meer scherpstellen, hij trok zich niks aan van de fotografen en ging gewoon zn gang, echt fantastisch!

Waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/50888763

En, heb ik iets teveel gezegd? Ook zonder die Waterspreeuw was het de moeite waard toch? Of niet?

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Inge van der Wulp

Nog niet gezien vandaag? Zijn ze weggewaaid?
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl


Bas vd Burg

Via mailgroep VZK is het volgende bericht verspreid:

Ja, er waren er woensdag zeker drie en mogelijk zelfs wel vier. Ik zag er om 11.00 uur een in de lange waterval nabij de Oranjekom. Dat was duidelijk een adulte vogel die verdween in de richting van de inlaat van WRK. Dat exemplaar was niet erg toeschietelijk. In het betonkanaal zat om die tijd een tweede exemplaar dat opvallend mak was en zich goed liet fotograferen.Toen ik daarmee bezig was kwamen er twee vogelaars die vertelden dat er een exemplaar zat aan het einde van het (beton)kanaal.Ik ben daar naar toe gelopen en trof daar inderdaad ook een adulte Waterspreeuw aan bij de rvs overstort. Vlakbij staat ANWBpaal 22187,op de uiterste noordwestpunt van het GrootZwarteveld. Omdat vrijwel gelijktijdig nog een ex. werd gezien door o.a. Marcel Rijkelijkhuizen in het Renbaanveld durf ik met zekerheid te stellen dat er drie ex.(4?) in het gebied zaten of zitten. De vogel van het Renbaan- en het Groot Zwarteveld zou een en dezelfde kunnen zijn, maar dat hoeft niet Bij de waarnemingen heb ik gelet op de toppen van de primaries (zouden lichtere punten moeten hebben bij 1kj).en op de oogkleur Die is bij adult warm bruin en bij 1kj olijfgrijs.Op basis daarvan heb ik mijn waarnemingen als ""adult" gedaan.Het is echter de vraag wanneer de 1kj kenmerken in het najaar zijn verdwenen, want het lijkt me sterk dat in de ADW alleen adulte exemplaren verschijnen (verschenen),

Chris van Deursen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

#50
Vanmorgen weer een rondje in de AWD gewandeld en geprobeerd de Waterspreeuw op de film te zetten.
Ik ben maar matig tevreden over het resultaat, maar zal ze wel uploaden op mijn joeptjoep kanaal.

Nu lag ik daar op mijn buik met de Waterspreeuw prachtig in beeld, komt er een andere vogelaar langs. Hierdoor vloog het beest naar het andere eind van het kanaaltje.

De aanwezige fotograven gedroegen zich buitengewoon voorzichtig. :duim:   

Andere leuke vogels waren Brilduikers, Kleine Bonte Specht, Witkoppige staartmees, zaagbekken, etc.

Als je zoveel vogelaars ziet in "jouw" doorgaans uitgestorven favoriete vogelplek dan vraag je je af of je de Waterspreeuwen wel had moeten melden.  ??? 

Ik heb ook nog even een Waternetmedewerker gesproken en deze heeft maximaal 3 exemplaren gezien en hij wist niet waar het gerucht van 4 stuks vandaan komt.

dupont

#51
Ha Norman,
Op basis van hoe jij het beschrijft: triest het gedrag van deze collega-vogelaar. Wat mij betreft plaats je een link naar jouw filmpje zodat de naam van deze persoon bekend wordt. Wil je dit alsnog doen? Want dat is hoe we het ongeveer hebben afgesproken. Wie zich niet kan gedragen: aan de (fatsoenlijke) schandpaal ermee.  :police: Dus niet op een manier zoals het witte Kuifje het wil.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Norman

Aangezien de betreffende vogelaar zich middels onderstaand bericht via een PM heeft verontschuldigt heb ik mijn eerdere bericht iets aangepast en zal ik het filmpje niet posten. De naam is bij mij bekend

Ondanks was ruis in onze communicatie in het veld is het wat mij betreft dankzij onderstaande PM vergeten en vergeven.

Mea Culpa, Norman!

Het spijt me dat de vogel weg vloog op het moment dat ik langs liep! Als je gewoon even een gesprekje met me had aangeknopt
dan hadden we het er even over kunnen hebben, maar nu deed je dit in het voorbij lopen en je stemming was niet van dien aard, wat ik een klein beetje kan begrijpen, dat het gesprek een positieve uitwerking zou hebben op dat moment.
Wij zullen allebei een ander idee hebben van de gebeurtenis. Het was in ieder geval NIET mijn bedoeling om de vogel op te jagen of zo, daar komt volgens mij meer voor kijken dan voorzichtig langslopen.


Hartelijke groeten,

Mijn eigen lezing is iets anders, maar ik waardeer dit bericht zeer en vind het dan ook niet meer gepast om het filmpje te openbaren.
En nee, ik ga niet met namen strooien. Dat is natrappen en dat is niet nodig.

Norman

http://www.youtube.com/watch?v=CeknrgFzNA8

Via deze link kun je wat korte filmpjes zien van de AWD Waterspreeuw.

steenl

Nou, toch nog een mooi filmpje geworden  :o
Gave beesten. Vooral het witte ooglid valt me nu op. Vogel met duikbril.

f_a_roos

Geweldig leuk!

Wat een mooi gebied trouwens. Ik waande me in het buitenland en de Spreeuw vermoedelijk ook.

Citaat van: Norman op november 13, 2010, 16:26:30 PM
http://www.youtube.com/watch?v=CeknrgFzNA8

Via deze link kun je wat korte filmpjes zien van de AWD Waterspreeuw.

dupont

De ruis in communicatie tussen beide is opgelost (niet zozeer door mijn inbreng); dat is mooi. Ook ik kreeg een pm van de bewuste persoon.
Waarvoor dank. Dat doet mij beseffen dat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten, zo ook hier. Ik kan en wil niet zeggen wiens verhaal ik het meest voor waarheid aanneem. Daar gaat het niet om, ieder beleeft iets op zijn eigen manier. Rest mij te zeggen dat ik toch wat primair reageerde. Ben verder blij voor iedereen dat de Waterspreeuw zich zo goed laat zien  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Guus Peterse

Citaat van: Norman op november 13, 2010, 13:42:54 PMAls je zoveel vogelaars ziet in "jouw" doorgaans uitgestorven favoriete vogelplek dan vraag je je af of je de Waterspreeuwen wel had moeten melden.
Tsja, eeuwige discussie, maar je zegt zelf dat ze zich voorbeeldig gedroegen, dus wat is dan het probleem? Dat ook andere mensen van jouw duingebied komen genieten?
Trouwens, heel wat meer trimmers vandaag dan vogelaars.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Norman

Citaat van: guusp op november 13, 2010, 18:44:12 PM
Citaat van: Norman op november 13, 2010, 13:42:54 PMAls je zoveel vogelaars ziet in "jouw" doorgaans uitgestorven favoriete vogelplek dan vraag je je af of je de Waterspreeuwen wel had moeten melden.
Tsja, eeuwige discussie, maar je zegt zelf dat ze zich voorbeeldig gedroegen, dus wat is dan het probleem? Dat ook andere mensen van jouw duingebied komen genieten?
Trouwens, heel wat meer trimmers vandaag dan vogelaars.

Guus,

Er zijn vast meer mensen die dat herkennen. Altijd vrijwel alleen door je favoriete gebied kunnen struinen en in eens komen uit allerlei hoeken en gaten vogelaars en fotografen, terwijl je normaal gesproken slechts een paar mensen tegenkomt als je het gebied weer uitloopt.

Maar ik vond dat een Waterspreeuw niet voorbij gelaten mocht worden voor de regionale vogelaars en ik verwachtte geen massale toeloop omdat de meeste soortenverzamelaars deze al op het lijstje hebben. 

Maar dat het even wennen is, zo'n drukte in je "eigen" gebiedje, moet voor meer mensen herkenbaar zijn. 

En als je veel trimmers tegenkomt, dan heb je te lang uitgeslapen.  :angel:

Guus Peterse

Natuurlijk herken ik dat. Maar voor mij zou dat in elk geval nooit een overweging zijn om zo'n soort niet te melden. Maar goed, dat kan voor iedereen anders zijn.
En ik ben om 7 uur opgestaan. Voor de waterspreeuw was dat in elk geval nog vroeg genoeg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015