waterspreeuwen AWduinen

Gestart door Norman, november 07, 2010, 08:07:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: ArjanH op november 07, 2010, 00:05:57 AM
Ik zou wel eens willen weten hoeveel zeldzaamheden er NIET worden doorgegeven.

Genoeg, de Zwartbuikwaterspreeuw uit de AWD laatst komt ook bij iemand vandaan die nooit iets meld.
En van deze zelfde waarnemer weet ik nog wel meer opmerkelijke waarneming. Zijn motto, echte vogelaars zitten in het veld, niet achter de computer. Nu wil ik het iets genuaceerder stellen dat die computer je kennis zeker versterkt, maar hij heeft een punt.

frankw

Maar hoe weet ik wat er in de ADW gebeurd als ik met mn kop in een struik zit op de Veluwe.. Toch wel handig die computers. 8)

HPM

Citaat van: frankw op november 07, 2010, 11:01:08 AM
Maar hoe weet ik wat er in de ADW gebeurd als ik met mn kop in een struik zit op de Veluwe.. Toch wel handig die computers. 8)
Maar waarom zou je willen weten wat er in de AWD gebeurt als je met je kop in een struik op de Veluwe zit? Ik zou dan andere dingen aan mijn hoofd hebben.
Herman van der Meer

frankw

Citaat van: HPM op november 07, 2010, 11:06:04 AM
Citaat van: frankw op november 07, 2010, 11:01:08 AM
Maar hoe weet ik wat er in de ADW gebeurd als ik met mn kop in een struik zit op de Veluwe.. Toch wel handig die computers. 8)
Maar waarom zou je willen weten wat er in de AWD gebeurt als je met je kop in een struik op de Veluwe zit? Ik zou dan andere dingen aan mijn hoofd hebben.
Ik ben altijd wel te porren voor een leuke soort als Waterspreeuw. 8)

JohanvantBosch

Citaat van: frankw op november 07, 2010, 13:37:25 PM
Citaat van: HPM op november 07, 2010, 11:06:04 AM
Citaat van: frankw op november 07, 2010, 11:01:08 AM
Maar hoe weet ik wat er in de ADW gebeurd als ik met mn kop in een struik zit op de Veluwe.. Toch wel handig die computers. 8)
Maar waarom zou je willen weten wat er in de AWD gebeurt als je met je kop in een struik op de Veluwe zit? Ik zou dan andere dingen aan mijn hoofd hebben.
Ik ben altijd wel te porren voor een leuke soort als Waterspreeuw. 8)
NOu..... hij is weer gemeld!  ;D

Rickschonewille

Mogelijk 2 waterspreeuwen in de AWD, op bijna hetzelfde moment ( 15:30 en 15:40 ) Zijn ze beide op een andere plek gezien.

Wouter van der Ham

#6
Rick, Er zitten er waarschijnlijk zelfs 4!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Rickschonewille

Die ene die het dichtst bij ingang Zandvoort zit is enorm fotogeniek, schitterend gewoon. Je kan em ook nog is geweldig zien zwemmen onder water. http://waarneming.nl/waarneming/view/50857880 Hier wat foto's

Theovanv

Citaat van: Rickschonewille op november 08, 2010, 17:04:40 PM
Die ene die het dichtst bij ingang Zandvoort zit is enorm fotogeniek, schitterend gewoon. Je kan em ook nog is geweldig zien zwemmen onder water. http://waarneming.nl/waarneming/view/50857880 Hier wat foto's
Gaaf zeg! Is deze soort een beetje twitchbaar? Ben daar nooit geweest, maar ziet eruit als een heel groot gebied.
Theo van Veenendaal

Rickschonewille

Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 18:10:55 PM
Citaat van: Rickschonewille op november 08, 2010, 17:04:40 PM
Die ene die het dichtst bij ingang Zandvoort zit is enorm fotogeniek, schitterend gewoon. Je kan em ook nog is geweldig zien zwemmen onder water. http://waarneming.nl/waarneming/view/50857880 Hier wat foto's
Gaaf zeg! Is deze soort een beetje twitchbaar? Ben daar nooit geweest, maar ziet eruit als een heel groot gebied.

Hij is prima twitchbaar! Het is 20 minuutjes lopen ofzo, en dan heb je ook wat. Een echte aanrader dus! Ik zou wel eve wachten tot er een melding is geweest op Dutchbirding, dan ben je zeker van je zaak. Je moet je auto parkeren/de bus uitstappen bij ingang zandvoort.

Theovanv

Citaat van: Rickschonewille op november 08, 2010, 18:18:37 PM
Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 18:10:55 PM
Citaat van: Rickschonewille op november 08, 2010, 17:04:40 PM
Die ene die het dichtst bij ingang Zandvoort zit is enorm fotogeniek, schitterend gewoon. Je kan em ook nog is geweldig zien zwemmen onder water. http://waarneming.nl/waarneming/view/50857880 Hier wat foto's
Gaaf zeg! Is deze soort een beetje twitchbaar? Ben daar nooit geweest, maar ziet eruit als een heel groot gebied.

Hij is prima twitchbaar! Het is 20 minuutjes lopen ofzo, en dan heb je ook wat. Een echte aanrader dus! Ik zou wel eve wachten tot er een melding is geweest op Dutchbirding, dan ben je zeker van je zaak. Je moet je auto parkeren/de bus uitstappen bij ingang zandvoort.
Ok, bedankt, als er een melding komt ga ik morgen misschien een kijkje nemen, ik zal vast niet de enige zijn ;) Balen dat het al zo snel donker is, want het zal nog wel 2,5 - 3 uur duren voor ik met het OV daar ben na een eventuele melding.
Theo van Veenendaal

JohanvantBosch

Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 18:27:41 PM
Ok, bedankt, als er een melding komt ga ik morgen misschien een kijkje nemen, ik zal vast niet de enige zijn ;) Balen dat het al zo snel donker is, want het zal nog wel 2,5 - 3 uur duren voor ik met het OV daar ben na een eventuele melding.
Waarom dan wachten tot er een melding komt? Als je meteen gaat, heb je veel meer tijd... ???

Rickschonewille

Oh, je woont helemaal in Apeldoorn.. Dan kan je idd beter gelijk gaan.

Theovanv

#13
Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2010, 19:16:14 PM
Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 18:27:41 PM
Ok, bedankt, als er een melding komt ga ik morgen misschien een kijkje nemen, ik zal vast niet de enige zijn ;) Balen dat het al zo snel donker is, want het zal nog wel 2,5 - 3 uur duren voor ik met het OV daar ben na een eventuele melding.
Waarom dan wachten tot er een melding komt? Als je meteen gaat, heb je veel meer tijd... ???
Kleinere kans dat je voor niks gaat ;) Maar ik ga denk ik toch die kant op, anders ga ik gewoon naar Starrevaart ;)

Hoe zit dat nou precies met die Waterspreeuw? Ik zie er ssp (subspecies?) achterstaan, maar je hebt ook de zwartbuik en roodbuik. Als je hem als Waterspreeuw invoert is het een soort, geen ondersoort, maar is het dan niet een soort Waterspreeuw spec? Maar als je er Zwartbuik of Roodbuik van maakt is het een ondersoort, geen soort, maar ik neem aan dat je dit wel als soort rekent?
Theo van Veenendaal

Rein Genuït

Word gewoon als soort gerekend
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Lonnie Bregman

Maar dan wel als de soort Waterspreeuw ssp. natuurlijk.
Groeten, Lonnie Bregman

Theovanv

Citaat van: lonnie20 op november 08, 2010, 19:52:19 PM
Maar dan wel als de soort Waterspreeuw ssp. natuurlijk.
Vandaar die ssp?
Theo van Veenendaal

Lonnie Bregman

Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 20:11:40 PM
Citaat van: lonnie20 op november 08, 2010, 19:52:19 PM
Maar dan wel als de soort Waterspreeuw ssp. natuurlijk.
Vandaar die ssp?

Ja, dat betekent dat beide ondersoorten (Zwartbuik en Roodbuik) onder de soort Waterspreeuw vallen.
Groeten, Lonnie Bregman

Norman

Theo,

Omdat het het gebied is waar ik de meeste tijd doorbreng durf ik wel te stellen, je gaat nooit voor niets naar de AWD.
Het is mijn inziens het mooiste gebied dat ik ken. Ik vind het vooral fijn dat je overal mag lopen, behalve het infriltratiegebied.
Je hoeft niet steeds op de paden te blijven lopen.

Dus als je er heen gaat, je zal onder de indruk zijn als weer onderweg naar huis rijd, ook als de Waterspreeuwen al weer gevlogen blijken te zijn.

Ik ben vandaag van ingang Pannenland naar ingang Zandvoortse laan gelopen in twee uurtjes. Dan heb ik niet uitgebreid rondgekeken. Doel waren de 2 Waterspreeuwen. Bonussen waren de burlende Damherten, de roepende Bosuilen en een Bunzing.
Ik heb vandaag de Waterspreeuw mogen aanschouwen, maar zonder deze was mijn wandeling ook top geweest. Maar ik heb dan ook niet van dat bruisende twitchersbloed.  ;)

Theovanv

Citaat van: Norman op november 08, 2010, 21:08:14 PM
Theo,

Omdat het het gebied is waar ik de meeste tijd doorbreng durf ik wel te stellen, je gaat nooit voor niets naar de AWD.
Het is mijn inziens het mooiste gebied dat ik ken. Ik vind het vooral fijn dat je overal mag lopen, behalve het infriltratiegebied.
Je hoeft niet steeds op de paden te blijven lopen.

Dus als je er heen gaat, je zal onder de indruk zijn als weer onderweg naar huis rijd, ook als de Waterspreeuwen al weer gevlogen blijken te zijn.

Ik ben vandaag van ingang Pannenland naar ingang Zandvoortse laan gelopen in twee uurtjes. Dan heb ik niet uitgebreid rondgekeken. Doel waren de 2 Waterspreeuwen. Bonussen waren de burlende Damherten, de roepende Bosuilen en een Bunzing.
Ik heb vandaag de Waterspreeuw mogen aanschouwen, maar zonder deze was mijn wandeling ook top geweest. Maar ik heb dan ook niet van dat bruisende twitchersbloed.  ;)
Dat klinkt veelbelovend! ;)
Theo van Veenendaal

frankmeer

Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 20:11:40 PM
Citaat van: lonnie20 op november 08, 2010, 19:52:19 PM
Maar dan wel als de soort Waterspreeuw ssp. natuurlijk.
Vandaar die ssp?

Die ssp kan je ook gewoon weglaten.
Frank van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Norman op november 08, 2010, 21:08:14 PM
Theo,

Omdat het het gebied is waar ik de meeste tijd doorbreng durf ik wel te stellen, je gaat nooit voor niets naar de AWD.
Het is mijn inziens het mooiste gebied dat ik ken. Ik vind het vooral fijn dat je overal mag lopen, behalve het infriltratiegebied.
Je hoeft niet steeds op de paden te blijven lopen.

Dus als je er heen gaat, je zal onder de indruk zijn als weer onderweg naar huis rijd, ook als de Waterspreeuwen al weer gevlogen blijken te zijn.

Ik ben vandaag van ingang Pannenland naar ingang Zandvoortse laan gelopen in twee uurtjes. Dan heb ik niet uitgebreid rondgekeken. Doel waren de 2 Waterspreeuwen. Bonussen waren de burlende Damherten, de roepende Bosuilen en een Bunzing.
Ik heb vandaag de Waterspreeuw mogen aanschouwen, maar zonder deze was mijn wandeling ook top geweest. Maar ik heb dan ook niet van dat bruisende twitchersbloed.  ;)

Ben het volledig met je eens!
Vorige week de waterspreeuw gedipt, maar toch een mooie wandeling gemaakt. Nog een ijsvogel roepend onder de hoge brug door.
Donderdag weer een poging wagen.

Ook erg goed te doen met OV trouwens
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op november 09, 2010, 16:11:22 PM
Citaat van: Norman op november 08, 2010, 21:08:14 PM
Theo,

Omdat het het gebied is waar ik de meeste tijd doorbreng durf ik wel te stellen, je gaat nooit voor niets naar de AWD.
Het is mijn inziens het mooiste gebied dat ik ken. Ik vind het vooral fijn dat je overal mag lopen, behalve het infriltratiegebied.
Je hoeft niet steeds op de paden te blijven lopen.

Dus als je er heen gaat, je zal onder de indruk zijn als weer onderweg naar huis rijd, ook als de Waterspreeuwen al weer gevlogen blijken te zijn.

Ik ben vandaag van ingang Pannenland naar ingang Zandvoortse laan gelopen in twee uurtjes. Dan heb ik niet uitgebreid rondgekeken. Doel waren de 2 Waterspreeuwen. Bonussen waren de burlende Damherten, de roepende Bosuilen en een Bunzing.
Ik heb vandaag de Waterspreeuw mogen aanschouwen, maar zonder deze was mijn wandeling ook top geweest. Maar ik heb dan ook niet van dat bruisende twitchersbloed.  ;)

Ben het volledig met je eens!
Vorige week de waterspreeuw gedipt, maar toch een mooie wandeling gemaakt. Nog een ijsvogel roepend onder de hoge brug door.
Donderdag weer een poging wagen.

Ook erg goed te doen met OV trouwens
Ok, hopen dat ie er nog zit dan! Ik ga morgen, had vandaag geen tijd. Ik lees dat de Rosse Franjepoot waarschijnlijk verder gaat trekken, daar wilde ik ook morgen langs gaan. Hopelijk blijven de Waterspreeuwen nog wel ff hangen ;) Het weer lijkt ook redelijk goed, ik hoop op mooie foto's ;)
Theo van Veenendaal

Rein Genuït

 Ik lees dat de Rosse Franjepoot waarschijnlijk verder gaat trekken, daar wilde ik ook morgen langs gaan. Hopelijk blijven de Waterspreeuwen nog wel ff hangen ;) Het weer lijkt ook redelijk goed, ik hoop op mooie foto's ;)


Je moet niet alles geloven wat je leest  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Theovanv

Citaat van: rlhgenuit op november 09, 2010, 19:17:25 PM
Ik lees dat de Rosse Franjepoot waarschijnlijk verder gaat trekken, daar wilde ik ook morgen langs gaan. Hopelijk blijven de Waterspreeuwen nog wel ff hangen ;) Het weer lijkt ook redelijk goed, ik hoop op mooie foto's ;)


Je moet niet alles geloven wat je leest  ;D
True, maar als er nu nog maar 1 zit, die maar 1x gezien is en die ook nog ineens erg vliegerig is, zegt dat wel wat, maar we zien wel morgen, eerst richting AWD, kijken of die er nog zijn, I'll keep my fingers crossed ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Voor mensen die de AWD een beetje kennen, van welke kant kan ik morgen het beste de AWD ingaan voor de Waterspreeuwen? Ik zie dat ze vandaag weer op andere plaatsen zitten dan gister.
Theo van Veenendaal

firecrest

Citaat van: Theovanv op november 09, 2010, 22:20:47 PM
Voor mensen die de AWD een beetje kennen, van welke kant kan ik morgen het beste de AWD ingaan voor de Waterspreeuwen? Ik zie dat ze vandaag weer op andere plaatsen zitten dan gister.
Ingang Oase is het makkelijkst. Loop helemaal rechtdoor over het klinkerpad, en aan het einde met de bocht mee naar links. Dan een stukje naar rechts en dan zie je een betonnen kanaaltje liggen. Aan het begin zit Waterspreeuw 1. Als je het kanaaltje afloopt naar het westen kom je aan het eind bij een vrij breed kanaal, dat dwars op het betonnen kanaaltje staat. Over dit kanaal loopt een sluisje. Daar zit Waterspreeuw 2. Zo was het vandaag tenminste...

DuDe

Citaat van: Theovanv op november 09, 2010, 22:20:47 PM
Voor mensen die de AWD een beetje kennen, van welke kant kan ik morgen het beste de AWD ingaan voor de Waterspreeuwen? Ik zie dat ze vandaag weer op andere plaatsen zitten dan gister.
Met zo'n lange reistijd, extra succes gewenst Theo!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Theovanv

Citaat van: DuDe op november 09, 2010, 22:28:58 PM
Citaat van: Theovanv op november 09, 2010, 22:20:47 PM
Voor mensen die de AWD een beetje kennen, van welke kant kan ik morgen het beste de AWD ingaan voor de Waterspreeuwen? Ik zie dat ze vandaag weer op andere plaatsen zitten dan gister.
Met zo'n lange reistijd, extra succes gewenst Theo!
Dank je! Ach ja, beetje genieten van mn OV-kaart en in de trein een beetje leren ;) :P
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Als je met OV komt, is ingang Zandvoortselaan wel stukken makkelijker te bereiken, lijkt me. Bus 80 vanaf Sloterdijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers