Gewone hooiwagen

Gestart door Frank van de Putte, november 08, 2010, 21:05:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Nog een hooiwagen; is dit Phalangium opilio, Leiobunum rotundum of zijn er nog meer kandidaten?
En hoe zijn de soorten te onderscheiden, zijn er goede determinatie-sites voor hooiwagens?
Ik kan weinig info vinden op internet, dus kom ik niet verder dan plaatjes vergelijken.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50864153
een onzekere Gewone Hooiwagen - Phalangium opilio gezien op 2010-10-19 te Middelburg - Binnenstad
foto`s :

bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

JohnvR

Hallo Frank,

Met zulke wapens voor de deur kom je inderdaad uit bij Phalangium opilio van het mannelijk geslacht.

Het boekje van Hay is (zeer) aan te bevelen.
Hay Wijnhoven. De Nederlandse hooiwagens (Opiliones). Entomologische Tabellen 3 - 2009.

Arp (volgens mij) heeft ook zijn best gedaan op het soortenoverzicht: http://waarneming.nl/familie/view/317

Vriendelijke groeten,
John

Frank van de Putte

Citaat van: JohnvR op november 08, 2010, 23:16:26 PM
Hallo Frank,

Met zulke wapens voor de deur kom je inderdaad uit bij Phalangium opilio van het mannelijk geslacht.

Het boekje van Hay is (zeer) aan te bevelen.
Hay Wijnhoven. De Nederlandse hooiwagens (Opiliones). Entomologische Tabellen 3 - 2009.

Arp (volgens mij) heeft ook zijn best gedaan op het soortenoverzicht: http://waarneming.nl/familie/view/317

Vriendelijke groeten,
John

Bedankt voor de bevestiging John, ik zie inderdaad dat het overzicht en de soortinfo aardig is bijgewerkt!
Voor mij als beginner is het in het familieoverzicht met (overigens zeer fraaie) macrofoto's wel lastig inschatten wat het formaat en vooral de pootlengte van de soorten is. Ik ga maar eens op zoek naar dat boekje van Hay!

groeten

Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

De soortinfo etc is (vooral?) gemaakt door Hay - ik ben alleen de laatste tijd wat met foto's aan het schuiven geweest om wat handigere foto's in het familieoverzicht te krijgen, maar dat is niet altijd even makkelijk.

@John: Zou jij bijvoorbeeld bij deze twee kleed imago en man/vrouw bij de foto's willen invullen, anders kan ik ze niet beide in het overzicht krijgen (mooie determinerende kiekjes trouwens  :duim: )

@Frank: Al een hele tijd (jaren?) niet meer bijgewerkt, maar hier vind je nog wat links naar sites met foto's en info en wat literatuur. Een echte determinatiesleutel (voor Nederland) die volledig online te vinden is weet ik niks, maar hier (Stol, 1999) is een oude voor Noorwegen. Als je het handig aanpakt kun je van het boek van Hillyard & Sankey (1989) ook de meeste pagina's wel binnen krijgen.

Qua plaatjes kijken is vooral de galerij van AraGes een aanrader, en tegenwoordig is ook de Wiki van het Spinnenforum steeds verder uitgewerkt.

Maar verder dus gewoon het deeltje "De Nederlandse hooiwagens (Opiliones)" uit de Entomologische Tabellen bestellen  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Citaat van: Pudding4brains op november 09, 2010, 14:29:54 PM
@John: Zou jij bijvoorbeeld bij deze twee kleed imago en man/vrouw bij de foto's willen invullen, anders kan ik ze niet beide in het overzicht krijgen (mooie determinerende kiekjes trouwens  :duim: )

:right:  Imago of niet, vaak toch nog lastig.

Arp

Toppie John - ik had het al zo voorbereid dat de dame automatisch op haar plaats is gevallen  :P

Imago/subadult inderdaad een beetje lastig, maar bij deze twee zou ik het wel aandurven - het is voor mijn gevoel meer een hachelijke aangelegenheid bij subadult vs. verse adult ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Bedankt voor de links Arp; Wiki.spinnenforum.de is inderdaad een interessante site, wel eens bezocht, maar ik wist nog niet dat daar ook hooiwagens te vinden waren. Maar m'n Duits is niet zo best (laat staan m'n Noors  ;) ), dus ik heb het boekje van Hay maar besteld.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

JohnvR

Top Arp. Zo'n mooi en compleet fotooverzicht (voor zover de waarnemingen dat toelaten) is erg prettig.  :duim: