Hoofdmenu

Rome

Gestart door Jos Welbedacht, januari 26, 2008, 14:40:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Citeerhagedissen tussen de stenen, Ruinehagedis, Podarcis sicula)
Rome is bekend vanwege een zwart-groen gekleurde populatie van de gewone muurhagdis, Podarcis muralis.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jos Welbedacht

Bedankt voor de commentaren, mij is duidelijk geworden dat er in Rome nog veel boeiende vogels te zien zijn. Italiaanse mus lijkt mij ondanks de onduidelijkheid over de status prachtig om waar te nemen, evenals de Blauwe Rotslijsters en misschien wel de Orpheusgrasmussen. Geelpootmeeuwen zie ik ook zeker niet dagelijks, dus dat lijkt mij ook prachtig.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

CiteerBedankt voor de commentaren, mij is duidelijk geworden dat er in Rome nog veel boeiende vogels te zien zijn. Italiaanse mus lijkt mij ondanks de onduidelijkheid over de status prachtig om waar te nemen, evenals de Blauwe Rotslijsters en misschien wel de Orpheusgrasmussen. Geelpootmeeuwen zie ik ook zeker niet dagelijks, dus dat lijkt mij ook prachtig.
Wie het kleine niet eert.... ;)

Ik zou trouwens eerder gokken op Kleine Zwartkop dan Orpheusgrasmus...
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

#33
Hey,

Toch nog even eenopmerking.  
Ik lees dat Pompei niets voorstelt op vogel gebied, volgens Redmar, maar er moet toch wel wàt te beleven zijn? Boompjes met zangertjes o.i.d.?
Iemand ervaring?
Ik kom toevallig in Pompei, dus ben wel benieuwd.
Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Ha Jos,

Toen ik er was (mei) was het er retedruk. Daarnaast was het enorm warm (35 graden). Niet uit te sluiten dat er niet wát te beleven valt ;)

Trouwens, ik weet niet hoe het zit met Vale Gierzwaluw in die omgeving. Wellicht is die daar wel te doen? (ik heb er zelf niet op gelet) Misschien dat je bij Ostia nog wat leuks kan zien?
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

Oke, bedankt.
Ik ga naar Pompei i.p.v. Ostia.




Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Dan nog even snel een vraag, want vrijdag zal ik vertrekken.
Hoe zit het nu met de meeuwen in Rome en Pompei?  
Geelpoten zitten er dus (natuurlijk) in overvloed, maar kan ik ook Pontische Meeuw verwachten? Die zullen nu wel weer naar de broedgebieden trekken, als ze er niet al zijn. Volgens Gulls broedt de Dunbekmeeuw ook in Italie, bij de kust nabij Rome. De Kokmeeuw is daarentegen een doortrekker, dus is alles wat ik zie dat op Kokmeeuw lijkt een Dunbekmeeuw? Is Dunbekmeeuw wel echt aanwezig daar?
Alvast bedankt.



Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Zit Dunbekmeeuw niet in Orbetello? Dat is in de provincie Lazio, op de grens met Toscane.
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

#38
Hallo,

Terug in Sneek.
Rome was echt een schitterende stad.
Ik zal even vertellen over de vogels die ik in deze week heb gezien.
Italiaanse Mus is overal te vinden in de hele stad en daar buiten.
Daarnaast barst het er van de Geelpoten. Ik meende twee 1e winter Ponten gezien te hebben, maar ben daar niet heel zeker van. Bij het Forum helaas geen Blauwe Rotslijster, maar wel veel Europese Kanaries. Die Eurokanaries zie (en hoor) je trouwens overal. In de stad zitten ook een aantal Torenvalkjes en bij het Sint-Pieter vloog een Slechtvalk rond. Overal Bonte Kraaien en zelfs een overvliegende Halsbandparkiet.
Pompei was nog mooier. 25 graden en Zon!
Dit resulteerde in een soort paradijs met overal zingende vogels. Een mooie Hop bij de ingang, waar het ook barstte van de Eurokanaries. Hier ook aardig wat Ringmussen en Italiaanse Mussen. De Zwartkop liet zich horen en zien, en als klapper van de week ontdekte ik een Orpheusgrasmus in het lage, dichte struikgewas. Vanuit de bus zag ik nog een Grote Zilverreiger, vermoedelijke Roodkopklauwieren en een onbekende roofvogel. Waarschijnlijk een Buizerd of Wespendief, maar het geheel kwam meer als een Bruine Kiekendief over.
Bedankt voor de informatie. Het was een geweldig weekje cultuur en vogelen.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht




Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Orpheusgrasmus is niet slecht! (ik neem aan dat dit in Italië een Westelijke is?)
Klauwieren heb ik inderdaad ook regelmatig gezien vanuit de bus, maar behalve Grauwe Klauwier kon ik er geen met zekerheid op naam brengen.
groet,
Redmar

petermeer

Komende donderdag ga ik naar Rome. Uiteraard voor het opsnuiven van de cultuur en natuurlijk ook stiekem voor de vogels en planten. Naast de cultuur van Rome (route van Bernini van Dan Brown) en de rest ben ik ook van plan om naar Ostia te gaan. Is er nog aanvullende informatie, wat betreft bijzondere waarnemingen?

Alvast bedankt.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Net terug uit Rome (17 t/m 20 april). In de stad opvallend weinig vogels. Op de rustige plekjes zoals parken hoor en zie je wel vogels.

Hieronder een (beknopt) lijstje:
* Huismus, Spaanse mus, Italiaanse mus, Merel, Spreeuw (o.a park in Rome)
* Blauwe rotslijster, Boerenzwaluw (Ostia antica)
* Geelpootmeeuw (o.a Colloseum)
* Bonte kraai (overal)
* Gierzwaluw (40-tal 'voor de deur' bij een kerk)

's Nacht ook veel kleine reigerachtige over zien vliegen, weet niet precies welke (Kleine zilver- of Koereiger).  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Flor Rhebergen

#42
Citeer* Huismus, Spaanse mus, Italiaanse mus, Merel, Spreeuw (o.a park in Rome)
Spaanse Mus lijkt me een hele harde soort voor Rome...Net als Huismus trouwens.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Jos Welbedacht

Citeer's Nacht ook veel kleine reigerachtige over zien vliegen, weet niet precies welke (Kleine zilver- of Koereiger).

Ik kan mij herrinneren dat de Geelpootmeeuwen 's nachts reiger-achtig wit overkomen omdat Rome nog al veel licht geeft. Niet gewoon Geelpootmeeuwen?

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

petermeer

Citeer
Citeer's Nacht ook veel kleine reigerachtige over zien vliegen, weet niet precies welke (Kleine zilver- of Koereiger).

Ik kan mij herrinneren dat de Geelpootmeeuwen 's nachts reiger-achtig wit overkomen omdat Rome nog al veel licht geeft. Niet gewoon Geelpootmeeuwen?
Ik hou het toch op Kleine zilverreiger, zeker ook omdat er Geelpootmeeuwen tussen vlogen en zo goed het verschil duidelijk te zien was.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Citeer
Citeer* Huismus, Spaanse mus, Italiaanse mus, Merel, Spreeuw (o.a park in Rome)
Spaanse Mus lijkt me een hele harde soort voor Rome...Net als Huismus trouwens.
In een parkje zaten ongeveer een 70-tal mussen en zo duidelijk het verschil kunnen zien tussen de verschillende soorten. Ik heb er langdurig (vanaf een bankje) naar kunnen kijken alhoewel ze wel erg schuw waren.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankw

Ik ga in september 3 dagen naar Rome, is er in die tijd ook nog wat te zien? In dit topic gaat het vooral over het voorjaar maar ik ben dus benieuwd of het in september beter of slechter is.. Ik kan me voorstellen dat er in die tijd wat trekvogels neer kunnen strijken in de parken ed..

frankw


JohanvantBosch

Citaat van: frankw op februari 11, 2010, 17:01:35 PM
Iemand? :angel:
Ik denk dat niemand verder komt dan 'het is mogelijk' of 'het zal wel vergelijkbaar zijn'. In het voorjaar is er trouwens ook trek... ;D

frankw

Nee! Trek in het voorjaar? Hoe is het mogelijk! :)

Ik hoopte stiekem dat iemand zou  kunnen vertellen over een mooi gebied net buiten de stad oid. waar het in de late zomer stikt van de vogels ;D .  Mocht dat er niet zijn dan zoek ik wel de plekken af zoals hierboven vermeld. :duim:

frankw

Volgende week is het zover, dan ga ik een 3tal dagen naar Rome. Nu hoopte ik dat er in de tussentijd meer mensen in Rome zijn geweest die wellicht nog wat goede tips hebben. Of nieuwe gebruikers van dit forum. Vandaar dat ik dit topic maar even omhoog schop via dit bericht. :angel:

frankw

#51
Ik zit net weer de foto's door te kijken genomen in Rome en daar kwam ik deze op tegen. Is dit nou ook een Bijeneter of toch wat anders? Hij zat iig op hetzelfde draad als de Bijeneters.

Ik zie het ff niet meer..


Overigens is Via Appia Antica een aanrader.

GijsB

doet mij denken aan een roodkopklauwier!
Gijs

Jan vH

Citaat van: dralion13 op oktober 28, 2010, 15:01:23 PM
doet mij denken aan een roodkopklauwier!
Daar moest ik ook aan denken toen ik de foto zag.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jos Welbedacht

Daar doet het inderdaad wel enigszins aan denken, maar het is een Bijeneter. De vogel lijkt wat plomp maar de kleurverdelingen passen prima op Bijeneter.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

GijsB

nu je het zegt, ik lette te veel op de kleuren
Gijs

frankw

Dat was precies wat er door mijn gedachten ging. Maar nu ik nog eens kijk lijkt het me idd 'gewoon' een Bijeneter. En jong beest dan?