Echt echt judasoor.

Gestart door graads, november 09, 2010, 10:05:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

graads

Hallo Allemaal,

Ik had de neiging Judas te gaan zoeken, hij kon dunkt mij niet ver weg zijn ;D

Graads.

JW_2all

Groet,
Jan

Gulistan

Zijn dat albino's die ernaast zitten?
Groeten van Christiane

graads

Citaat van: Gulistan op november 14, 2010, 10:54:50 AM
Zijn dat albino's die ernaast zitten?

Aardig dat jullie dit berichtje nog tegenkwamen.

Het zijn, Christiane, kleurloze types die  het (on)geluk hebben niet op te vallen; beetje afhankelijk van hoe ze in elkaar steken ... :) .

groeten, Graads.

Gulistan

Leuke waarneming, het is namelijk witte vorm van het Echt judasoor (witte vorm). Zeer zeldzaam ;)
Groeten van Christiane

Melchior van Tweel

Weten jullie dat wel zeker? Het lijkt er een beetje op dat de foto gesjopt is en alles om de judasoor zwart-wit is gemaakt. Of vergis ik me nu...
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gulistan

Ja, als er geshopt en gefopt wordt, dan weet ik het niet. Ik vond ze inderdaad ook wat grijzig...
Groeten van Christiane

Apollyon

Ik dacht dat Christiane een geintje maakte, gezien de smiley achter zeer zeldzaam, want deze foto is zeker weten geshopt en de rest van de kleur is eruit gehaald. Is goed te zien bij de achtergrond rechtsboven.

Gulistan

Ik wou dat het waar was. Ik vond ze wat grijzig en heb daarom gevraagd. Ik ben er niet zo op gespitst of er met kleuren eruit of erin gewerkt wordt, terwijl ik zelf soms wel mijn best doe om een foto goed te krijgen, niveaus bepalen, uitsnede maken, vergroten, verscherpen etc...
Groeten van Christiane

graads

Laat ik gauw een einde aan eventueel nog aanwezige onzekerheden maken. Deze foto is geshopt (dat doe ik trouwens met GIMP, een open source fotobewerkingsprogramma, maar als ik gegimpt zeg krijgen we weer nieuwe verwarring ;D ). Eerst gekanteld zodat het oor rechtop komt te staan, het vervolgens geselecteerd en de kleur er omheen weggehaald. Dat alles overigens zonder de bedoeling verwarring te zaaien :angel: .

Net als Apollyon heb ik de knipoog van Christiane opgevat als begrip voor de (presentatie)grap die me voor ogen stond en die ik, vrees ik, nog wel eens vaker zal gebruiken ... >:D

Hierbij nog de oorspronkelijke foto. Allemaal bedankt voor jullie reactie.

groeten, Graads.

Apollyon

Ik vind het iig een erg geslaagde foto (en grap ;D).

IngridBelser

Hoi Graads,

Wat is je overweging om een geshopte foto op het forum te plaatsen?
Ik bedoel niet een foto scherper maken of wanneer het plaatje te donker het geheel wat oplichten.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Gert Kremer

de speling niet de natuur is prachtig, maar... dit hoort niet.  >:(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Citaat van: graads op november 15, 2010, 11:05:32 AM

Net als Apollyon heb ik de knipoog van Christiane opgevat als begrip voor de (presentatie)grap die me voor ogen stond en die ik, vrees ik, nog wel eens vaker zal gebruiken ... >:D

Hallo Graads,

Ik wil er deze keer niet moeilijk over doen. Het was blijkbaar voor jou niet duidelijk of ik het snapte of niet. Als ik probeer te helpen met determinaties ben ik altijd serieus, anders heb je er weinig aan. Ik wens daarom in de toekomst van dat soort foppen shoppen gevrijwaard blijven. Ik wil niet bij elke foto die op het forum voorgelegd wordt ter determinatie eerst moeten kijken of de foto niet geshopt is om een grap uit te halen. Trouwens heb ik geleerd dat iets een grap is als de ander erom kan lachen. Dat was hier niet het geval.

Ik ben er zeer voor om het forum jeuïg te houden. Maar doe dat dan a.j.b.op een manier waar het geen verwarring zaait. Het kan anders tot gevolg hebben dat het interesse en de bereidwilligheid om paddenstoelen van foto's van anderen te determineren er bij sommigen afneemt.
Groeten van Christiane

Apollyon

Deze techniek wordt gebruikt om een bepaald onderwerp beter uit te lichten, meer te laten opvallen dus. Alles eromheen wordt op deze wijze zeg maar weggevaagd, onopvallender gemaakt. Het was in eerste instantie niet als grap bedoeld, geeft hij ook zelf aan in zn reply. We raakten in verwarring door de knipoog smiley en dachten dat je een grapje maakte. Sorry voor de misvatting. Ik waardeer het iig erg dat er veel mensen hier hun best doen om mee te helpen met determinatie.

graads

Beste paddenstoelenliefhebbers.

Christiane, ik wil er geen misverstand over laten bestaan dat ik aan jou en de andere leden van het forum geweldig veel heb te danken bij alles wat ik over paddenstoelen heb opgestoken. Wat ik van dit voorval heb opgestoken, en dat geldt ook voor Ingrid en Gert, is dat het beter is zo'n foto-manipulatie even te melden. Nadeel is dat uitgelegde grappen vaak minder leuk zijn maar ... onbegrepen grappen kunnen fatale gevolgen hebben. We kunnen ons gelukkig prijzen dat het hier om een relatief onschuldig misverstand gaat.

Op jouw vraag Ingrid kan ik zeggen dat het enige doel is geweest de frapante gelijkenis van dit Echte Judasoor met een menselijk oor te benadrukken. Dat het hier misging is te wijten aan het simpele feit dat ik van het bestaan van een witte vorm van het echt judasoor niet wist.

Over 'wat hoort' Gert blijven mensen van mening verschillen - het aantal politieke bewegingen en kerkgenootschappen is er het bewijs van - en het maakt de wereld een stuk boeiender. Als het over de presentatie van dit soort berichten gaat: ik zal ze ook in de toekomst zo blijven aankleden en zoals altijd met respect voor mijn medeforumleden; ik wil tenslotte graag dat ze het lezen en reageren.

Het voelde Apollyon goed, ondanks de milde toon van het debat, een medestander te hebben.

Nog een paar dingen.


       
  • Ik dacht door de formulering van mijn bericht en de latere reactie duidelijk te hebben gemaakt dat het niet om een vraag om determinatiehulp gaat. Dat was gezien de reactie van Christiane een gebrekkige inschatting. Het ware beter geweest het 'shoppen' van de foto expliciet te melden.
  • De discussie die is ontstaan heeft een escalerende component. Daarmee bedoel ik dat niet de aanleiding maar wat er vervolgens over gezegd wordt de (morele) lading en de reacties gaat kleuren op een manier die het lastig maakt er met 'shoppen' iets aan te doen.
Dat alles gezegd hebbend bied ik jullie als 'goedmakertje' nog een geshopte foto aan (het is een witte kluifzwam, alleen de kleuren zijn toegevoegd) die ik al eerder plaatste maar die me vanaf nu altijd een warme herinnering aan Christiane zal bezorgen.

groeten, Graads.

gko

Citaat van: graads op november 16, 2010, 12:11:45 PM
Beste paddenstoelenliefhebbers.

Christiane, ik wil er geen misverstand over laten bestaan dat ik aan jou en de andere leden van het forum geweldig veel heb te danken bij alles wat ik over paddenstoelen heb opgestoken. Wat ik van dit voorval heb opgestoken, en dat geldt ook voor Ingrid en Gert, is dat het beter is zo'n foto-manipulatie even te melden. Nadeel is dat uitgelegde grappen vaak minder leuk zijn maar ... onbegrepen grappen kunnen fatale gevolgen hebben. We kunnen ons gelukkig prijzen dat het hier om een relatief onschuldig misverstand gaat.

Op jouw vraag Ingrid kan ik zeggen dat het enige doel is geweest de frapante gelijkenis van dit Echte Judasoor met een menselijk oor te benadrukken. Dat het hier misging is te wijten aan het simpele feit dat ik van het bestaan van een witte vorm van het echt judasoor niet wist.

Over 'wat hoort' Gert blijven mensen van mening verschillen - het aantal politieke bewegingen en kerkgenootschappen is er het bewijs van - en het maakt de wereld een stuk boeiender. Als het over de presentatie van dit soort berichten gaat: ik zal ze ook in de toekomst zo blijven aankleden en zoals altijd met respect voor mijn medeforumleden; ik wil tenslotte graag dat ze het lezen en reageren.

Het voelde Apollyon goed, ondanks de milde toon van het debat, een medestander te hebben.

Nog een paar dingen.


       
  • Ik dacht door de formulering van mijn bericht en de latere reactie duidelijk te hebben gemaakt dat het niet om een vraag om determinatiehulp gaat. Dat was gezien de reactie van Christiane een gebrekkige inschatting. Het ware beter geweest het 'shoppen' van de foto expliciet te melden.
  • De discussie die is ontstaan heeft een escalerende component. Daarmee bedoel ik dat niet de aanleiding maar wat er vervolgens over gezegd wordt de (morele) lading en de reacties gaat kleuren op een manier die het lastig maakt er met 'shoppen' iets aan te doen.
Dat alles gezegd hebbend bied ik jullie als 'goedmakertje' nog een geshopte foto aan (het is een witte kluifzwam, alleen de kleuren zijn toegevoegd) die ik al eerder plaatste maar die me vanaf nu altijd een warme herinnering aan Christiane zal bezorgen.

groeten, Graads.
ook een methode: een fout goedmaken door hem nogmaals te maken :)
met vr gr gkoopman

graads

Citaat van: gko op november 16, 2010, 12:24:13 PM
ook een methode: een fout goedmaken door hem nogmaals te maken :)

De kwalificatie 'fout' is de jouwe en is misschien niet helemaal doordacht, maar wel een mooie illustratie van wat ik bedoelde toen ik schreef:

"De discussie die is ontstaan heeft een escalerende component. Daarmee   bedoel ik dat niet de aanleiding maar wat er vervolgens over gezegd   wordt de (morele) lading en de reacties gaat kleuren op een manier die   het lastig maakt er met 'shoppen' iets aan te doen."

groeten, Graads.




gko

photoshoppen en determineren van insecten is een gevaarlijk gebied,
het zou me 'weinig moeite kosten hier wat zeldzame soorten te 'fabriceren',
door kleurtjes te veranderen of beharing of uitsteeksels weg te halen.
Nu is dat bij jou allemaal niet aan de hand, je bent ongetwijfeld te goeder trouw.
maar er is dus zeker een reden voor die escalerende component waar je het over hebt,
je kunt het niet afdoen met 'kleuring' en 'morele lading', het is een gevaarlijk gebied,
als je van een bepaalde soort overtuigd bent, kun je dat ongewild in je bewerking benadrukken.
bijv bij witkop- of witkoppige staatmezen, als je er zeker van bent dat iets schaduw is, kun
je die schaduwpartij in de belichting wegschuiven, terwijl het toch echt donkere veertjes zijn.
met vr gr gkoopman

IngridBelser

Hoi Graads,

Ik verkeerde vanmorgen vroeg in een staat tussen slapen en waken en ergens speelde het fotoshoppen door mijn hoofd. Nogmaals, ik was nog niet helemaal wakker. Ik zag Roodkapje met een muts van een wasplaat, een mandje met chantarellen, voetjes van witvoetzwammen (bestaan die?) en in haar hand een suikermycena. Haar rokje was gezoomd met citroenstrookzwam. Ze stond in het bos met een prachtige collectie kleurige paddenstoelen om haar heen. Jij stond er ook bij, je stond op een afstand te kijken. Er werd je van alle kanten glimlachend lof toegezwaaid, en je glom van oor tot oor! Toen werd ik wakker.
Tot mijn verbazing blijkt nu dat je oma al gemaakt hebt, al kwam zij in mijn droom niet voor. Mijn dag is weer goed. Ik ben benieuwd of je bovenstaan tafreeltje ook kan maken.

PS. Ik heb dit echt gedroomd.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Gulistan

Citaat van: graads op november 16, 2010, 12:11:45 PM

Dat alles gezegd hebbend bied ik jullie als 'goedmakertje' nog een geshopte foto aan (het is een witte kluifzwam, alleen de kleuren zijn toegevoegd) die ik al eerder plaatste maar die me vanaf nu altijd een warme herinnering aan Christiane zal bezorgen.
Hallo Graads,
Dit goedmakertje verzoent me met de het misverstand en ik wil er nu ook een eind aan breien. Jouw opmerking dat dit prachtige "oude vrouwtje" jou aan mij doet denken is bijna teveel eer. Genoeg gemijmerd, laten we verder gaan met onze boeiende hobby: paddenstoelen, mooie vondsten, goede foto's en determinaties.
Groeten van Christiane

JW_2all

En dan te bedenken dat menig kind gewoon hartstikke blij is om een echt judasoor tussen duim en wijsvinger  te kunnen omdraaien, zonder gekrijs te horen.
Groet,
Jan

graads

De verbeelding van het sprookje van Ingrid lijkt me heel leuk om te doen; misschien wil jij, gKoopman, wel helpen? Het moet wel even wachten tot de paddenstoelen er wat tijd voor overlaten. Ingrid ik heb je zinsnede over 'oma' niet door, maar misschien valt het kwartje nog. Voor het overige is me het voorstel van Christiane uit het hart gegrepen en ga ik weer verder waar ik gebleven was met de Paddenstoelen.

Bedankt allemaal.
groeten, Graads.

gko

eventueel wil ik wel helpen, maar i.i.g. na vrijdag
met vr gr gkoopman

IngridBelser

Hoi Graads,

Jouw reactie van 16 nov. laat een plaatje zien van een  kluifzwam die ke hebt omgetoverd tot een oma. Ik het sprookje van Roodkapje past dat perfect. Ik was blij verrast te zien dat je oma al gemaakt had. Zo simpel was het.
met vriendelijke groet.

Ingrid

graads

Citaat van: IngridBelser op november 17, 2010, 20:17:37 PM
... Zo simpel was het ...

Beetje dom van mij Ingrid; even niet scherp denk ik. Overigens kan de verbeelding van je sprookje nog wel even op zich laten wachten vrees ik; ambitie, inspiratie, beschikbare tijd en zo vallen nu even niet samen. Laat dat jou (jullie) er niet van van weerhouden alvast aan de slag te gaan ...

groeten, Graads.

IngridBelser

Hoi Graads,

Dat is te hoge wiskunde. Een sprookjeslandschap van paddenstoelen maken dat gaat mij niet lukken. Ik wacht rustig af en laat me verrassen. Veel plezier met de uitwerking. De weg er naartoe is het doel, niet het eindresultaat.
met vriendelijke groet.

Ingrid

bruggeman

Wat betreft deze var. lactea zegt Mycobank:

MycoBank's opinion:
this name is a synonym of Auricularia auricula-judae (Bull.) J. Schröt.) Ofwel wij zien geen reden om deze kleurvorm als aparte varieteit te erkennen.

Ik ben sterk geneigd dit te onderschrijven want ik vind hem ook af en toe en altijd tussen normaal gekleurde exemplaren.
groet,
Ida

graads

Citaat van: bruggeman op november 22, 2010, 13:24:42 PM
Ik ben sterk geneigd dit te onderschrijven want ik vind hem ook af en toe en altijd tussen normaal gekleurde exemplaren.

Ida als je de moeite neemt dit hele topic door te nemen zal je duidelijk worden dat de kleuren in mijn eerste foto met een bepaald doel gemanipuleerd zijn. Het gaat hier dus niet om een serieus determinatie probleem van een anders gekleurd exemplaar van het echt judasoor.

groeten, Graads.