libel uit Basrah, 5-11-2010 -> onzekere Crocothemis servilia/erythraea

Gestart door Margreet Kwh, november 08, 2010, 15:41:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh



Beste libellenliefhebbers,

Wie kan helpen bij de determinatie van deze oranjerode libel uit Basrah, Irak?
Helaas is de foto niet optimaal, maar misschien is er toch een naam bij te vinden.
Alvast hartelijk dank, namens Linda Rose.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Dat was ook mijn eerste indruk, maar vind 'm wel erg oranje.

JohanvantBosch

#3
Oostelijke vuurlibel was ook mijn eerste gedachte, gezien de opvallende rug- en schouderstrepen, er lijkt ook een donkere voorrand langs de vleugel te zitten. Ik weet niet of er nog meer soorten Crocothemis (behalve erythraea en servilia) in Irak voorkomen.
Waarom is het erg dat hij oranje lijkt?

JohanvantBosch

Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2010, 19:18:20 PM
Oostelijke vuurlibel was ook mijn eerste gedachte, gezien de opvallende rug- en schouderstrepen, er lijkt ook een donkere voorrand langs de vleugel te zitten. Ik weet niet of er nog meer soorten Crocothemis (behalve erythraea en servilia) in Irak voorkomen.
Waarom is het erg dat hij oranje lijkt?

even gekeken, C. sanguinolenta is niet in Irak vastgesteld. Ik weet trouwens ook niet precies hoe die eruit ziet.....  ;)

t is trouwens jammer dat de foto zo onscherp is, in dit stadium zou ik het liefst de vleugel goed willen zien (aangezien je geen rugstreep op het achterlijf meer kunt zien)

Gert Veurink

is erythraea daar niet véél algemener dan sevilla? dat is niet voldoende argument, snap ik zelf ook wel, maar ik denk dat erythraea ondanks de rugstreep ook niet helemaal uit te sluiten is... Croco spec of onzekere Crocothemis sevilla wat mij betreft

Wel bijzonder interessant, libellen uit Irak... zou je meer foto's kunnen regelen?
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: Gert Veurink op november 08, 2010, 19:29:28 PM
is erythraea daar niet véél algemener dan sevilla? dat is niet voldoende argument, snap ik zelf ook wel, maar ik denk dat erythraea ondanks de rugstreep ook niet helemaal uit te sluiten is... Croco spec of onzekere Crocothemis sevilla wat mij betreft

Wel bijzonder interessant, libellen uit Irak... zou je meer foto's kunnen regelen?
In het oosten van Syrie kwamen wij zeker zoveel servilia (die we konden determineren) tegen als vermoedelijke c. erythraea. Mogelijk zelfs alleen c. servilia, dat is de enige waarvan we verse beesten tegen kwamen. Maar ja... misschien ligt de uitsluippiek van die soort daar wel later. Afijn.... ik  denk dat niemand weet hoe het met het voorkomen van beide in Irak zit, maar op basis van mijn eigen ervaringen verwacht ik niet dat c. erythraea algemener is (behalve lokaal).

Wel eens met vraagteken, ik zou het met deze foto net niet met zekerheid durven zeggen.

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2010, 19:18:20 PM
Waarom is het erg dat hij oranje lijkt?

Dacht daarom, dat het misschien nog een andere Crocothemis zou kunnen zijn, erythraea en servilia zijn, volgens mij, niet zo oranje.
Ook eens met vraagteken.

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op november 08, 2010, 19:53:04 PM
Citaat van: JohanvantBosch op november 08, 2010, 19:18:20 PM
Waarom is het erg dat hij oranje lijkt?

Dacht daarom, dat het misschien nog een andere Crocothemis zou kunnen zijn, erythraea en servilia zijn, volgens mij, niet zo oranje.

Ah... maar het is een niet volledig uitgekleurd beest, dan kunnen ze wel deze kleur hebben. En deels is het volgens mij de belichting. Zie ook bijgaande van mezelf, c. servilia, niet zo oranje als deze, maar wel een blekerd.


en deze van Tom Kompier uit Japan:
http://observado.org/foto/view/1594846

Afijn.... bij onze Vuurlibel heb je natuurlijk hetzelfde.

Margreet Kwh

Weia, Anne, Johan, Gert, en andere kijkers,
hartelijk dank voor de hulp, dan wordt het een onzekere Crocothemis servilia of C. erythraea.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


Gert Veurink

Citaat van: Anne Hueber op november 08, 2010, 21:48:47 PM
Kan Linda Rose de waarneming ook nog invoeren?

en nog veel meer? libellen, vogels, vlinders alles? Irak is for obvious reasons een gebied waar we weinig waarnemingen uit krijgen en dus extra interessant
groet!
Gert Veurink



Margreet Kwh

Dat weet ik niet, ze zit daar in een bewaakte compound.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Gert Veurink

Citaat van: MarKoHu op november 08, 2010, 21:53:12 PM
Dat weet ik niet, ze zit daar in een bewaakte compound.

Margreet.

snap ik, maar zelfs daar heb je vaak een soort van tuin-achtige situatie, vogels vliegen overal over en libellen zijn heel handig in het ontwijken van beveiliging ;)

ik snap de complicaties, maar elke waarneming is er weer één
groet!
Gert Veurink