Nog een keer La Rhune

Gestart door Judiver, november 08, 2010, 17:10:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Judiver

Is dit wellicht 'gewoon eekhoorntjesbrood'?

Mijn Franse medewandelaar heeft ze geplukt om ze op te eten... Fransen interesseren zich voor paddenstoelen niet zozeer vanwege botanische overwegingen als wel vanuit culinair oogpunt. De eerste reactie bij 't zien van een paddenstoel is dan ook steevast "est-ce que c'est mangeable" (is 't eetbaar). Ik vind dat maar eng, als leek zijnde. Ik hoop dat ie z'n omelette aux "cèpes" (zo noemt men hier eekhoorntjesbrood) overleeft...

Mijn dank voor jullie input.

Judith

IngridBelser

Hoi Judith,

De bijlage is voor mij niet te openen.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Judiver

Ingrid,
 
  Heb de foto nog een keer opgeladen. Hoop dat 't nu wel lukt.

xenion

In Nederland zou ik hier Gewone heksenboleet van maken.
Groeten,
Martin

Judiver

Martin,

Waarom denk je aan een heksenboleet en niet eekhoorntjesbrood?
Heeft dat te maken met de blauwe kleur bij beschadiging? Geeft gewoon eekhoorntjesbrood ook zo'n blauwe kleur?
Hij rook wel lekker trouwens.

BenS

Hoi,
Gewone heksenboleet heeft (goed te zien op foto) rode porien en verkleurt (knal-)blauw, eekhoorntjesbrood mist dat alle twee.
Dat de maaltijd heeft mogen bekomen  :angel: .
De kenner had gezien: cepes=porcini en is blank!!

Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

Judiver

Dank je wel voor de uitleg Ben. Da's zeer handig voor een volgende keer.

Gelukkig geen omelet à la satansboleet dus...!

Mijn medewandelaar houdt zich voor iemand die wel een cèpe van andere paddenstoelen c.q. boleten kan herkennen. Maar hij kan nog niet een wilg van een eik onderscheiden (laat staan dat ie weet wat een beuk, berk of lariks is), en in dat geval zou ik maar helemaal niet aan paddenstoelen beginnen... Waarschuwen dat ie niet slim bezig is helpt niks... Dus die omelet, die heeft ie mooi alleen opgegeten, zonder te weten wat ie nou eigenlijk aan 't eten was. Je zal maar 'n tête de mule hebben! Ik ga geen risico lopen op maag/darmproblemen of erger... 'n paar champignonnetjes de Paris van de supermarkt zijn mij goed genoeg.

In ieder geval ben ik weer wat wijzer geworden vandaag. Bedankt!

Judith