verschil icarusblauwtje - bruin blauwtje

Gestart door cvsw123, september 10, 2006, 20:16:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

cvsw123

Update 24 januari 2016
Er is nu ook een zoekkaart voor blauwtjes. Download de pdf met:
https://assets.vlinderstichting.nl/docs/6b8f3cd8-f13d-468d-80c1-2e645e11d8a3.pdf


Origineel bericht van 12 september 2006:

Met dank aan Stefan Hermans alias Perrush die deze foto al een paar keer op het forum postte (maar die altijd weer kwijt zijn als je ze zoekt): het verschil in stippenvolgorde tussen icarusblauwtje en bruin blauwtje. Dit is trouwens ook te gebruiken om in het buitenland het geslacht Aricia van de andere blauwtjes (Polyommatus, Plebicula, etc) te onderscheiden.

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

boogey55

Ja, dank je. Ik maak je een favoriet/bladwijzer
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

Ik heb het zaterdag geod kunnen gebruiken het kenmerk, het leverde tientallen bruine blauwtjes op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees van Bochove

Ik kan het plaatje niet meer zien :(
Ligt het aan mij. (ik vondt het wel makkelijk kenmerk)
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Elachista

Hij staat er nog, refresh de pagina eens, of probeer het later eens even weer  :)

Op de bovenvleugel is ook een stip die bij het bruin blauwtje ontbreekt.
Het blijkt dat er ook al varianten zijn van het icarusblauwtje waarbij ook deze vlek ontbreekt. Bruine blauwtjes hebben doorgaans ook een wat bruine bestuiving aan de buitenkant, het icarusblauwtje is vrij lichtblauw/blauwgrijs.


Groet,
Tymo

cvsw123

#5
Stippen aan de basis van de voorvleugelonderzijde bij icarus zijn inderdaad niet constant. Naar schatting bij 1 op de 1000 ontbreken die. Maar omdat er zoveel icarusblauwtjes zijn, kom je er elk jaar toch een keer of wat een tegen zonder die stippen.
Tot slot is het kenmerk bij mijn bericht van 10 september ook niet constant. Bij ongeveer 5% van de bruine blauwtjes liggen de stippen bijna als bij een icarusblauwtje (blijkt uit museumonderzoek van een Franse collega).

Kortom: let op alle kenmerken, dan kom je er bijna altijd uit.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Kees van Bochove

ok, nu  kan ik hem weer zien :)

bedankt ook voor de verdere tips ;)
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

lo.troisfontaine

Hallo,

vandaag heb ik in mijn ogen een Icarus gefotografeerd met zulke ontbrekende stip op de voorvleugelonderzijde.
Ik neem aan dat deze gewoon als Icarusblauwtje weggeschreven wordt?

hartelijke groet,

Lo

cvsw123

#8
Hallo Lo,
Dit is heel wat anders, nl. een heideblauwtje. Let op de mooie blauwe vlekjes in de oranje band aan de achterrand van de achtervleugel onderkant.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

lo.troisfontaine

o.k.  bedankt Chris,

ik had deze nog nooit eerder (hier) waargenomen en heb deze dus over het hoofd gezien.

groeten,

Lo

cvandewege

Ik heb me wijs laten maken dat de zwarte vlek op de voorvleugels ook een kenmerk is?

cvandewege


Jeroen Nagtegaal

Voor Bruin blauwtje meen ik wel, zoals deze is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohnvR

Bij een Bruin blauwtje zie je die stip vaak duidelijker, maar een vrouwtje Icarusblauwtje heeft ook een stip, zie foto. Ik vind die altijd zo mooi, zulke vrouwtjes Icarus.  :wub:  Als je een vrouwtje Icarus hebt met minder (of geen) blauwe bestuiving en een onduidelijk (afgevlogen, verkleurd) Bruin blauwtje, dan kan het verschil niet meer goed te zien zijn en moet je bij de ondervleugel zijn. Aan dit Icarusblauwtje kun je overigens ook zien dat de zwarte adering niet doorloopt in de buitenste rand van de franje, maar dit is vaak een lastig kenmerk, vooral als de vlinders niet meer vers zijn.

Martin Scheper

Naast de wijze waarop de Belgische vlinderkenner Stefan Hermans het stippenpatroon presenteert, kan er ook naar gekeken worden door een lijn te trekken tussen de postdiscale stipjes in cel 7 en cel 5, en dan te kijken naar de ligging van het postdiscale stipje in cel 6 ten opzichte van deze lijn. Op de foto van Stefan ontbreekt bij het bruin blauwtje overigens het postdiscale stipje in cel 4, een uitzondering.
Omdat bij het bruin blauwtje het postdiscale stipje in cel 6 onder de lijn ligt cq. iets meer naar binnen ligt, is de afstand tussen die in cel 6 en cel 7 beduidend kleiner dan de afstand tussen die in cel 6 en cel 5; terwijl bij icarus het postdiscale stipje in cel 6 op de lijn ligt en de afstand tussen die in cel 6 en cel 7 resp. cel 5 ongeveer gelijk is. (een beetje variatie in afstanden bij zowel bruin blauwtje als icarus is er wel, maar bij bruin blauwtje komt het postdiscale stipje in cel 6 niet op die lijn)


Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

JohnvR

Ik probeer mij meestal een driehoek voor te stellen. Als je geluk hebt met de positie van de voorvleugel ligt de wortelvlek in de punt van de driehoek bij een icarusblauwtje, maar de positie van de vlekjes is inderdaad licht variabel. Bij een icarusblauwtje liggen de punten 5, 6 en 7 min of meer op een lijn. Als je de lijn van Martin neemt tussen 5 en 7, dan ligt vlekje 6 onder die lijn voor het bruin blauwtje. Als je de driehoeken hanteert, dan ligt vlekje 7 boven de lijn die je dan door 5 en 6 trekt. Het kan allebei, het is maar net wat je zelf het makkelijkst vindt. Bij de methode van Martin heb je maar 1 lijn nodig, misschien sneller te zien voordat de vlinder wegvliegt  :lol:  .

Bruin blauwtje, zelfde als Martin, vlekje 6  ligt onder de lijn 5-7.


Bruin blauwtje met driehoeken, vlekje 7 ligt boven de lijn die je op deze manier door vlekje 5 en 6 trekt.


Icarusblauwtje, vlekjes 5, 6 en 7 liggen min of meer op een lijn

Martin Scheper

Voor alle duidelijkheid nog een plaatje er bij ..... bij agestis ligt het postdiscaal stipje in cel 6 een stukje naar binnen, waardoor dit onder de lijn tussen 5 en 7 komt te liggen. Er is bij beide soorten wat variatie, maar bij icarus ligt de zwarte kern van 6 nooit geheel onder de lijn; en bij agestis ligt de zwarte kern van 6 nooit geheel op de lijn.

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

#17
Zeg nooit nooit ....

Bij wijze van uitzondering kan de postdiscale stip in cel 6 wel ongeveer op de plek liggen waar je hem zou verwachten bij agestis, maar dat de pd stip in cel 7 wat meer naar binnen ligt of meer richting het basale veld: dan kan de situatie zo zijn dat de pd stip 6 toch (bijna) op de lijn komt te liggen.  Een totaalbeeld aan kenmerken is natuurlijk nog altijd het beste.
Zie verder deze link: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=68831
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Voor de uitleg over de wortelvlekken zie bijgaande foto met rode pijlen van Tymo ('Avondrood') uit dit topic. Het icarusblauwtje heeft wortelvlekken op de onderzijde van de voorvleugel. Bij het exemplaar op de foto (links) is een wortelvlek voor de helft te zien omdat de voorvleugel voor een deel schuil gaat achter de achtervleugel. Heel soms heeft het icarusblauwtje geen wortelvlekken, en dan heb je de zeldzame variant die in de boeken staat als Polyommatus icarus f. icarinus. Maar dan heb je nog het kenmerk van de ordening van de postdiscale stippen op de onderzijde van de achtervleugel, hier moet je ook naar kijken in gevallen waarbij de voorvleugel nog verder schuil gaat achter de achtervleugel en je dus niet kunt zien of er al dan niet wortelvlekken aanwezig zijn.
Het bruin blauwtje (rechts) heeft nooit wortelvlekken.



Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

hollandbee

Citaat van: Martin Scheper op juni 03, 2009, 12:48:56 PM
Heel soms heeft het icarusblauwtje geen wortelvlekken, en dan heb je de zeldzame variant die in de boeken staat als Polyommatus icarus f. icarinus.


zoals deze dus: http://zeeland.waarneming.nl/waarneming/view/49157956



groet,
Kees van Rij

gko

#20
en wat vinden we van deze?
(= Icarusblauwtje)
met vr gr gkoopman

Lbird

#21
Ik dacht dat ik Icarusblauwtje heb gefotografeerd, maar nu ik de determinatiekenmerken zie, zouden het ook weleens bruin blauwtje kunnen zijn? 3 stippen op rij is Icarus, maar geen lage stip op voorvleugel is Bruin. Graag hulp bij de determinatie.





Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink
Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

JohnvR

Die van G. Koopman heeft inderdaad wel opvallend weinig stippen - een mooie variatie vastgelegd -, maar nu weer net wel de wortelstip, twee zelfs. De onderste twee van Albert Vrielink zijn inderdaad Icarusblauwtjes. Ze hebben de voorvleugel zodanig verstopt dat de wortelvlek niet zichtbaar is, maar het stippenpatroon duidt op icarus.

Lbird

Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

DetteSophie



Is dit dan een Icarusblauwtje?

greetz, DetteSophie.

JohnvR


tobiasdansen

Heb afgelopen zondag een Bruin blauwtje gezien op Amelisweerd bij Utrecht.  Vanochtend weer (ander exemplaar) gevonden. Volgens mij is dat een vreemde plek voor een Bruin blauwtje, of worden die hier vaker gezien?

groet, Tobias


Lucy

Ontzettend handig, dit topic!
Toch nog even ter xontrole.. is dit 'dus' een bruin blauwtje? (natuurlijk wilde het diertje geen wortelvlek, of de afwezigheid ervan, laten zien..). En is dit exemplaar eitjes aan het afzetten?





groter formaat: http://www.flickr.com/photos/muskje/4906894103/sizes/o/in/photostream/


Martin Scheper

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!