Hoofdmenu

Vlieland Herfstvakantie

Gestart door joost van der Laan, november 07, 2010, 14:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost van der Laan

Helaas kon ik deze herfstvakantie niet naar Vlieland toe, maar waarschijnlijk de volgende herfstvakantie wel  ;D

Ik zag dat er in deze afgelopen vakantie heel veel mooie waarnemingen gedaan zijn, en ik wou vragen waar deze soorten vooral zitten voor als ik daar ben:

Pestvogel
Sijs
Pallas boszanger
Goudhaan
IJsgors
Sneeuwgors
Geelgors
Verschilende Pieperachtigen
Keep
Appelvink

Ik kom sowieso elke Zomervakantie op Vlieland, dus ik ken de gebieden over het algemeen wel.
Nog 2 vraagjes:
ten eerste: Wat zit er in die tijd allemaal op het strand? (ik zag al wat foto's van Drieteentjes, maar zitten er ook Bonte en Paarse? en ook Sneeuw en IJsgors?)
ten tweede: Komen er ook stormvogels enzo langs vlieland elke herfstvakanite en is het miss nog een idee om een middagje bij de zee te tellen? of ligt dat ook weer aan de wind en het weer?

En trouwens erg mooie foto's Lars  :duim:

Allemaal alvast heel erg bedankt, en tot de volgende herfstvakantie  ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan


JohanvantBosch

Citaat van: joost van der Laan op november 07, 2010, 14:41:12 PM
Helaas kon ik deze herfstvakantie niet naar Vlieland toe, maar waarschijnlijk de volgende herfstvakantie wel  ;D

Ik zag dat er in deze afgelopen vakantie heel veel mooie waarnemingen gedaan zijn, en ik wou vragen waar deze soorten vooral zitten voor als ik daar ben:

Pestvogel
Sijs
Pallas boszanger
Goudhaan
IJsgors
Sneeuwgors
Geelgors
Verschilende Pieperachtigen
Keep
Appelvink

Ik kom sowieso elke Zomervakantie op Vlieland, dus ik ken de gebieden over het algemeen wel.
Nog 2 vraagjes:
ten eerste: Wat zit er in die tijd allemaal op het strand? (ik zag al wat foto's van Drieteentjes, maar zitten er ook Bonte en Paarse? en ook Sneeuw en IJsgors?)
ten tweede: Komen er ook stormvogels enzo langs vlieland elke herfstvakanite en is het miss nog een idee om een middagje bij de zee te tellen? of ligt dat ook weer aan de wind en het weer?

En trouwens erg mooie foto's Lars  :duim:

Allemaal alvast heel erg bedankt, en tot de volgende herfstvakantie  ;)
Voordat andere mensen plekken gaan noemen waar de rest wel kan, wil ik even voorkomen dat je gaat denken dat sommige van deze soorten er gewoon zitten of vaste plekken hebben:
pestvogel: het is niet gewoon dat die er zit, dit jaar is er een invasie, waardoor ze nu zijn opgedoken. Ga ervanuit dat ze er niet zitten. In een jaar als dit, kunnen ze mogelijk zitten waar eetbare bessen te vinden zijn.
pallas boszanger: dit is een dwaalgast (onregelmatige gast), geen vast meubilair. Er zijn dus geen vaste plekken voor en het is een geluk als je er toevallig tegen een aanloopt, in principe kan dat overal, maar meestal dus nergens.
Ga er dus niet vanuit dat je die beesten wel zult zien.

Voor de rest zijn er natuurlijk wel wat plekjes te geven, dat laat ik aan Lars (of anderen). Maar in principe noem je allemaal doortrekkers - zonder vaste woon of verblijfplaats dus.... ;D

joost van der Laan

Ja, dat snap ik. Ik ga gewoon het hele eiland overfietsen  ;D en dan fiets ik waarschijnlijk vanzelf tegen een lifer aan, want ik heb ook nog enkele doortrekkende schaamsoorten  :-X

Maar hoe zit het met stormvogels? of moet het daarvoor ook een invasie zijn?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

JaapHennevanger

Gewoon aan zee gaan zitten en met een beetje goede wind, moeten die wel lukken!
Jaap Hennevanger



JohanvantBosch

Citaat van: joost van der Laan op november 07, 2010, 15:12:06 PM
Ja, dat snap ik. Ik ga gewoon het hele eiland overfietsen  ;D en dan fiets ik waarschijnlijk vanzelf tegen een lifer aan, want ik heb ook nog enkele doortrekkende schaamsoorten  :-X
Misschien wil Lars je wel aan wat plekjes helpen die in elk geval handig zijn om te checken  ;)

firecrest

Pestvogel  - Overal in bessenstruiken, vooral in dorp
Sijs   - Overal op het eiland, vooral bij Lange Paal
Pallas boszanger   - Zeldzaam in de bossen, vaak in groepje Goudhanen
Goudhaan   - Overal in bossen, vooral in naaldbomen
IJsgors    - Westerveld en de duinstrook van de Oost
Sneeuwgors   -  duinstrook van de Oost
Geelgors    - Dijkje tussen Waterzuivering en Jachthaven, duinstrook van de Oost
Verschilende Pieperachtigen - Westerveld voor Graspiep en Oeverpiep, Kroonspolders voor Waterpiep, Sibopi op Lange Paal
Keep  - Overal op het eiland, voederplaats bij vuurtorenbosje
Appelvink   - Vuurtorenbosje, RWS huisje op de Oost


Stormvogels komen soms bij noordwestelijke wind voorbij. Beste plek voor zeetrektellen is bij hotel Seeduin

joost van der Laan

Heel erg bedankt Lars, en het is mooi, want ik zit vlakbij het strand in een huisje in Duinkersoord. Vlakbij Seeduyn dus ;D
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op november 07, 2010, 17:40:37 PM
Heel erg bedankt Lars, en het is mooi, want ik zit vlakbij het strand in een huisje in Duinkersoord. Vlakbij Seeduyn dus ;D
Daar zit ik volgend jaar in de herfstvakantie ook ;)

joost van der Laan

Zien we elkaar daar dan ;) is een telescoop echt nodig? ik heb wel een kleine verrekijker en een camera met 18x zoom ;D
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

JohanvantBosch

Citaat van: joost van der Laan op november 07, 2010, 18:23:20 PM
is een telescoop echt nodig?

Als je die Noordse stormvogels wilt zien is een telescoop wel erg handig ja. Die vliegen meestal niet over de branding. Of als je op het wad wilt kijken. Maar verder kun je 't heel vaak zonder scoop af.

Wouter van der Ham

lars schrijft ook echt : SiBoPi bij Lange paal  :P
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Predator




Stormvogels komen soms bij noordwestelijke wind voorbij. Beste plek voor zeetrektellen is bij hotel Seeduin


Daar ben ik het niet mee eens.
Beste zeetrektelpost is de strandopgang bij het militaire kamp, of anders de duinen ten noorden van bomenland (waar je vanaf het fietspad de zee kunt zien). Hotel zeeduin ligt namelijk een beetje in de luwte van Terschelling waardoor de zeevogels een stuk verder uit de kust langs komen, ook heb ik het idee dat de zee hier ondieper is als bij het kamp.
Groet, Maarten

firecrest

Citaat van: Predator op november 07, 2010, 20:20:38 PM
Daar ben ik het niet mee eens.
Beste zeetrektelpost is de strandopgang bij het militaire kamp, of anders de duinen ten noorden van bomenland (waar je vanaf het fietspad de zee kunt zien). Hotel zeeduin ligt namelijk een beetje in de luwte van Terschelling waardoor de zeevogels een stuk verder uit de kust langs komen, ook heb ik het idee dat de zee hier ondieper is als bij het kamp.
Maar het is wel de beste plek om te tellen. Je zit er lekker uit de wind en je kan makkelijk schuilen. Er zitten ook vaak andere vogelaars, waardoor je minstens evenveel ziet als bij pad van zes.

joost van der Laan

Lars, ga jij ook nog daar ringen volgende herfstvakantie?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op november 15, 2010, 18:58:41 PM
Lars, ga jij ook nog daar ringen volgende herfstvakantie?
Dat licht een beetje aan het weer, de ringers en met wie we naar Vlieland gaan. Maar waarschijnlijk wel een dagje ja. In de herfstvakantie zijn er dagelijks excursies naar het ringstation, tussen 12 en 1 geloof ik, waarop je naar het ringstation kan en daar uitleg krijgt over het vangen van vogels.

joost van der Laan

#16
Gaaf, ga ik daar wel een paar keer heen  ;)
Zullen vast wel wat mooie vogels worden gevangen  ;D

CiteerKeep  - Overal op het eiland, voederplaats bij vuurtorenbosje

Edit: waar is dat voederplekje precies? (google maps?) en wat komt er behalve keep nog meer op af, of alleen keep?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op november 15, 2010, 20:08:31 PM
Gaaf, ga ik daar wel een paar keer heen  ;)
Zullen vast wel wat mooie vogels worden gevangen  ;D

CiteerKeep  - Overal op het eiland, voederplaats bij vuurtorenbosje

Edit: waar is dat voederplekje precies? (google maps?) en wat komt er behalve keep nog meer op af, of alleen keep?
De voederplek is hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/50729695.
Er zat dit jaar ook een grote groep Huismussen, 3 Ringmussen, Vinken, Sijsjes en mezen.

joost van der Laan

Ohja, dat ken ik wel.
Daar zaten deze zomervakantie ook al koolmezen, pimpelmezen en huismussen.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

joost van der Laan

Lars, welke vogels kun je eigenlijk sowieso verwachten en zijn er eigenlijk elk jaar wel in de herfstvakantie?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op november 22, 2010, 22:23:05 PM
Lars, welke vogels kun je eigenlijk sowieso verwachten en zijn er eigenlijk elk jaar wel in de herfstvakantie?
Dat kan je het beste zien bij mijn waarnemingen van Vlieland. ;)

joost van der Laan

Is het nog de moeite waard om een Kroonspolder-excursie te doen?

En hoe zit het met de strandlopertje, ik zie wel een aantal waarnemingen van drieteentjes, maar zitten er ook paarse en bonte? en zo ja, waar?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

joost van der Laan

Lars, waar zit jij morgen? zag dat je vandaag bij vliehors zat  ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

firecrest

Ik zit overal  ;)
Als je je nummer in een pm zet laat ik je wel we
ten waar de leuke dingen zitten.
Je kan het beste eerst de Brubo scoren, die is erg makkelijk. En daarna een tijdje op het bankje zitten bij het plasje van de Witbanden.

Vincent Hart

Als het niet teveel moeite is, hou die brubo daar tot vrijdag  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Ik zal in ieder geval morgen voor je zoeken Vincent (en ook een beetje voor mezelf)  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Kom je vrijdag pas? Wanneer mag ik hem dan een keer wegjagen?  ;D
Hij zit rustig te foerageren in een klein overzichtelijk bosje, dus het gaat vast lukken ;-)

Vincent Hart

Citaat van: firecrest op oktober 17, 2011, 08:42:08 AM
Wanneer mag ik hem dan een keer wegjagen?
Zodra ik hem gezien heb  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre