damherten in gevaar?

Gestart door leonwillems@home.nl, november 15, 2010, 13:51:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Norman

Toevallig had ik afgelopen zaterdag last van behoorlijke gemengde gevoelens door de Damherten in de AWD.
Ik vind het altijd weer leuk om die Damherten te zien in de AWD, maar ik schrok wel even toen ik zaterdag een terreinbeheerder sprak en hij mij wist te vertellen dat de Reeenstand gereduceerd was tot 18 stuks in het zuidelijke deel.

De Reeen zijn inheems, de Damherten niet. Maar ja € 88.000,00 is natuurlijk wisselgeld ten op zichtte van € 5.000.000,00 opbrengsten. Tel daar een paar verkeersmaatregelen bij op en met wat flitspalen voor de handhaving hiervan en dan is er, behalve voor de Reeen, eigenlijk geen echt probleem.

Zonder afschot kan ik in ieder geval nog tal van Damhertenexcursies geven in de AWD.  ;D

Oenanthe

Damherten schijnen de geit onder de hertachtigen te zijn. Die vreten alles. Reeen zijn naar verluidt zeer kritisch in hun voedselkeus en eten vooral licht verteerbaar jong. Op papier kunnen ze dus best naast elkaar bestaan. Welk bewijs is er dat de achteruitgang van de reeenstand wordt veroorzaakt door damherten?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Reeën eten dingen die andere grazers niet kunnen verteren of die zelfs giftig voor ze zijn.
Herman van der Meer

Oenanthe

Reeen? Ik dacht damherten? Verklaar je nader Herman?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

Citaat van: Oenanthe op november 15, 2010, 19:32:46 PM
Damherten schijnen de geit onder de hertachtigen te zijn. Die vreten alles. Reeen zijn naar verluidt zeer kritisch in hun voedselkeus en eten vooral licht verteerbaar jong. Op papier kunnen ze dus best naast elkaar bestaan. Welk bewijs is er dat de achteruitgang van de reeenstand wordt veroorzaakt door damherten?

Dan mogen ze zich wel eens als een geit gaan gedragen.  ;D  Er staat nog Amerikaanse Vogelkers zat waar ze graag van af willen.
Het schijnt dat de Ree de aanwezigheid van de Damherten niet accepteerd. Net zoals de Reeën in de OVP de Edelherten niet tolereerden en hierdoor verdwenen zijn uit de OVP. Wetenschappelijke onderzoeken weet ik zo niet.

HPM

Citaat van: Oenanthe op november 15, 2010, 19:52:40 PM
Reeen? Ik dacht damherten? Verklaar je nader Herman?

Je schreef zelf al dat Reeen zeer kritisch zijn in hun voedsel. Dat komt er op neer dat ze veel dingen eten die niet door andere grazers (kunnen) worden gegeten. Volgens mij is er betrekkelijk weinig overlap in het dieet van grote grazers  maar de dichtheid van concurrenten zal vast wel uitmaken.  Ik zal wat proberen er wat over  op te zoeken.
Herman van der Meer

Oenanthe

Damherten worden veel in gevangenschap gehouden en zijn daar makkelijk te houden vanwege hun weinig kritische voedselkeuze. In kinderboerderijen schijnen ze zelfs dropveters van kindertjes aan te nemen. Reeen zie je nooit in gevangenschap want die zouden alleen het beste van het beste eten. Jong fris groen dus, omdat ze niets anders kunnen verdragen. Damherten dus wel. Althans: zo heb ik het altijd begrepen. Benieuwd dus waarmee Herman voor de dag komt met zijn literatuuronderzoek.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Hierbij een paar clipjes waar je misschien wat aan hebt. Ik moet nog meer bronnen hebben over voedsel en competitie bij grote grazers maar ik weet zo gauw niet waar dat is. Ergens in een doos in de berging denk ik.

Overigens is het geloof ik niet zozeer (of alleen) voedsel wat het houden van reeën moeilijk maakt maar dat ze niet goed tegen gevangenschap kunnen en een sterke neiging hebben om te ontsnappen. Ik heb eens iemand gesproken die reeen hield en die had er een hek van een meter of vier omheen staan want als het lager was kwamen ze er overheen.
Herman van der Meer