Wat te doen met de OVP?

Gestart door Norman, november 05, 2010, 11:56:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Even een antwoord van Twan Teunissen uit het OVP topic gekopieerd om te gebruiken voor deze poll.       


Vandaag in Trouw een overzicht met zes opties voor de OVP:



"Trouw, 5 november 2010"     Staatssecretaris Bleker wil het wild beschermen en loopt daarmee vooruit op evaluatie van commissie-Gabor      Trouw zet de opties voor de toekomst van de dieren in het natuurgebied alvast op een rij.

1 Bijvoeren
Deskundigen zijn het erover eens dat bijvoeren geen optie is. Vooral de sterke dieren krijgen toegang tot het voer, de zwakke hebben geen kans. Het bijvoeren verstoort ook het natuurlijke afweermechanisme tegen kou. In de winter, als het voedselaanbod van nature klein is, daalt ook de activiteit van de dieren, en daarmee de behoefte aan voedsel. Ook het aantal geboorten daalt.

De natuur zet de dieren als het ware in de 'slaapstand'. Als de mens toch voer aanlevert, worden de dieren actief en krijgen dan meer behoefte aan voedsel. Ook worden ze eerder vruchtbaar, waardoor er jonge dieren worden geboren op ongunstige momenten.

2 Uitbreiding terrein
Bij de aanleg en de ontwikkeling van de Oostvaardersplassen (6000 hectare) is ervan uitgegaan dat dit afgesloten gebied wordt verbonden met andere  natuurgebieden. De plassen moeten gekoppeld worden aan het Horsterwold bij Zeewolde, zodat het Oostvaardersland ontstaat van ruim 13.000 ha.

Dat zou weer gekoppeld moeten worden aan het nog aan te leggen Oosterwold, dat dwars door de Flevopolder heen een verbinding moet vormen met de randmeren,
het Veluwe-massief en via het Duitse Reichswald met de rest van Europa. De dieren kunnen zo migreren.

Het kabinet heeft deze ontwikkeling stopgezet. Het Oosterwold moet wat Bleker betreft landbouwgrond blijven.

3 Elk jaar jagen
De beroepsorganisatie van dierenartsen heeft voorgesteld nog voor de winter dertig procent (zo'n 900 stuks) van de dieren af te schieten, zodat de overgebleven paarden, runderen en herten meer kans maken. Net als bij het bijvoeren, zullen de kunstmatig verbeterde leefomstandigheden juist leiden tot extra groei van de populatie.

Het afschot zal daarom jaar op jaar moeten worden herhaald, en neemt dan de vorm aan van de jacht op de Veluwe. Daar wordt jaarlijks 90 procent van de zwijnen afgeschoten en 60 procent van de herten. Door de jacht verliezen de dieren van de Oostvaardersplassen hun natuurlijke gedrag en worden schichtig.

4 Geboortebeperking
De Zuid-Afrikaan Hendrik Jan Bertschinger promoveerde op een prikpil voor wild, die ook bij runderen toepasbaar zou zijn. Vrouwelijke dieren worden ingespoten met een vloeistof waarin de schaal van dierlijke eicellen is verwerkt, en kunnen daarna niet worden bevrucht. Het middel wordt met darts op de dieren afgeschoten.

Zo is het volgens Bertschinger na een aantal jaren mogelijk populaties in toom te houden. Critici vragen zich af of Bertschingers Afrikaanse ervaring hier wel kan worden toegepast. De inenting moet jaarlijks herhaald worden, terwijl dan niet duidelijk is welke runderen eerder zijn behandeld. Ook leidt het geschiet tot grote stress bij de kudde. Meer onderzoek is nodig.

5 Bij lijden afschieten
'Monitoring' is een lelijk woord voor 'in de gaten houden'. Personeelsleden van Staatsbosbeheer gaan dagelijks door het gebied om het welzijn van de dieren te controleren. Als zij dieren zien lijden – door ziekte, verwonding of honger – lost de beheerder een genadeschot. Dat doet hij op basis van een protocol dat is opgesteld door een commissie van internationaal deskundigen. Als het dier tot drie meter benaderbaar is, stelt het protocol, is hij zo verzwakt dat hij uit zijn lijden moet worden verlost. Er gaan stemmen op om die criteria te versoepelen en eerder tot het genadeschot over te gaan. Het langdurig creperen van dieren moet zo worden voorkomen.


6 Verhuizen
In 2002 zijn 144 Schotse hooglanders uit nationaal park Veluwezoom verhuisd naar acht andere natuurgebieden in Nederland. De kudde was zo groot geworden dat de
dieren in de wintermaanden niet meer voldoende voedsel konden vinden. Omdat de kudde niet was geoormerkt, mochten de dieren op grond van de Europese regels niet levend worden verplaatst. Dat geldt ook voor de populatie in de Oostvaardersplassen.

Toenmalig minister Veerman van landbouw maakte destijds voor één keer een uitzondering. Van de dieren werd bloed afgenomen voor onderzoek naar veeziekten.
Daarna vertrokken ze naar hun nieuwe bestemming, maar als rund mét oormerk."

Groeten, Twan

Jeroen Nagtegaal

Ik mis de optie's bijplaatsen ander wild (Wild-Zwijn ed.) en niets doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Wat zou het bijplaatsen van ander wild toevoegen aan het gebied? En welke dieren zou je waarom willen toevoegen?

En niets doen. Optie 5 bij lijden, afschieten lijkt mij toch niet zo verkeerd.
Het dier gaat toch dood, alleen je verkort de termijn waarop. Lijkt me wel zo sympathiek.

Jeroen Nagtegaal

Door het bijplaatsen van andere soorten krijg je andere voedsel concurentie en waarschijnlijk dus ook een daling in van de hoeveelheid groot wild. Optie's zijn dan Wild Zwijn, Das, Ree, Damhert ed. Evt een ander paardenras en/of koeienras

Van mij mogen de beesten best blijven lopen zoals ze lopen, en ik heb er ook geen moeite mee als ze een beetje lijden (zoals men dat noemt). Die beesten zoeken zelf hun rustplek wel, en dat zal veelal uit het zicht zijn. Als men gewoon goed gaat voorlichten, en zo draagvlak creert is er veel mogelijk in mijn ogen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 05, 2010, 22:10:02 PM
Door het bijplaatsen van andere soorten krijg je andere voedsel concurentie en waarschijnlijk dus ook een daling in van de hoeveelheid groot wild. Optie's zijn dan Wild Zwijn, Das, Ree, Damhert ed. Evt een ander paardenras en/of koeienras

Kun je me daar meer over vertellen? Ik ken deze methode niet.

Ree zat er, maar niet meer. Door de grote grazers.
Das is geen concurrent voor de grote grazers en daarnaast denk ik dat het gebied te vochtig is voor een Das.
Damhert delft het onderspit in de concurrentie met grotere concurrenten.
En het Wild Zwijn, ik ben er fan van en ik denk dat deze zeker kan concurreren met de aanwezige grazers.
Maar past deze in het geboden biotoop?

Je zou kunnen denken aan predatoren toevoegen. Maar welke?
Wolven? Daar zijn de OVP te klein voor.
Lynx? Daar zijn de prooien doorgaans te groot voor. Een jong edelhert zal wel gaan, maar deze zijn ook niet het hele jaar beschikbaar. En daarnaast past het biotoop niet voor de Lynx.

Jeroen Nagtegaal

Predatoren daar is het gebied helaas te klein voor. Maar het is maar een suggestie zonder enige basis.
Wild Zwijn doet het overigens erg goed in de "natte gebieden" in Limrbug. Ik kan me voorstellen dat woelplekken erg leuke effecten kunnen hebben op het gebied!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Op de korte termijn zou ik kiezen voor afschot van, als dat kan, lijdende dieren. Tegelijk moet er gewoon verder worden gegaan met de verbindingen naar de Veluwe en Duitsland. Dan komen de andere dieren vanzelf wel. Dan krijg je wel de optie die naar mijn idee het beste is voor de natuur.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jeroenroelofsen

Zoals ik in het andere topic al schreef. Ik ben in eerste instantie voor afschot. Voor de korte termijn wel te verstaan. Dit is snel te realiseren, en gebeurt eigenlijk al.
Op die manier kun je de populatie wat kleiner houden waardoor per individu het voedsel aanbod groter is.

Als vervolgens de verbindingszone is gemaakt. Dan hoef je denk ik niet meer af te schieten (behalve zieke/zwakke dieren). De predatoren zullen dan ook komen. Hetzij als dwaalgast, dan wel dat ze zich vestigen. Kan me namelijk zomaar voorstellen dat als die goede verbinding met de veluwe er is. Het gebied in totaal (dus Veluwe + verbinding + OVP) wel groot genoeg is voor een roedel wolven.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Folkert Jan

uitbreiden en verbinding met andere natuurgebieden. Laat die wolven maar komen om de zwakke te pakken ;)
Tot die tijd jagen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Norman

Citaat van: rnbflavour op november 10, 2010, 20:20:00 PM
uitbreiden en verbinding met andere natuurgebieden. Laat die wolven maar komen om de zwakke te pakken ;)
Tot die tijd jagen.

Folkert-Jan,

Voordat het gebied groot genoeg is voor Wolven zijn we wel een paar kabinetten verder.

En jagen, wat bedoel je daar mee? De zwakkere afschieten of de populatie naar beneden brengen door afschot?

Folkert Jan

Citaat van: Norman op november 10, 2010, 20:25:18 PM
Citaat van: rnbflavour op november 10, 2010, 20:20:00 PM
uitbreiden en verbinding met andere natuurgebieden. Laat die wolven maar komen om de zwakke te pakken ;)
Tot die tijd jagen.

Folkert-Jan,

Voordat het gebied groot genoeg is voor Wolven zijn we wel een paar kabinetten verder.

En jagen, wat bedoel je daar mee? De zwakkere afschieten of de populatie naar beneden brengen door afschot?

O laatst las ik ergens dat de OVP best een aantal wolven kan bergen.
En ja met jagen. liever de zwakken natuurlijk, maar door niet bij te voeren...blijven er dan nog teveel over?
Zou leuk zijn als er eens wat gieren komen foerangeren op die dooie beesten  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joostheeremans

Citaat van: rnbflavour op november 10, 2010, 21:38:05 PM
Citaat van: Norman op november 10, 2010, 20:25:18 PM
Citaat van: rnbflavour op november 10, 2010, 20:20:00 PM
uitbreiden en verbinding met andere natuurgebieden. Laat die wolven maar komen om de zwakke te pakken ;)
Tot die tijd jagen.

Folkert-Jan,

Voordat het gebied groot genoeg is voor Wolven zijn we wel een paar kabinetten verder.

En jagen, wat bedoel je daar mee? De zwakkere afschieten of de populatie naar beneden brengen door afschot?

O laatst las ik ergens dat de OVP best een aantal wolven kan bergen.
En ja met jagen. liever de zwakken natuurlijk, maar door niet bij te voeren...blijven er dan nog teveel over?
  :angel:
...


Nee, dat is het juist mooie van de natuur, als je niet bijvoert blijven er precies genoeg over.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Margreet Kwh

Wat doe je met combinatiestemmen bij de poll? Ik heb gestemd voor bijvoeren, en afschieten bij lijden. Kun je die ook grafisch zichtbaar maken?
Ik denk dat de situatie nu een soort uitgebreide boerderij is, of liever een ranch. De cowboy moet goed zorgen voor zijn dieren, die daar immers niet van nature vandaan komen. Het bijzondere van deze ranch is dat de dieren niet primair voor de productie van vlees en/of melk dienen, maar voor de productie van "natuur". Natuur is echter ook een product, zoals ik het zie. En bovendien betreft het levende wezens, waarvoor we als mens een zorgplicht hebben, vind ik.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joostheeremans

Citaat van: MarKoHu op november 11, 2010, 14:01:24 PM
Wat doe je met combinatiestemmen bij de poll? Ik heb gestemd voor bijvoeren, en afschieten bij lijden. Kun je die ook grafisch zichtbaar maken?
Ik denk dat de situatie nu een soort uitgebreide boerderij is, of liever een ranch. De cowboy moet goed zorgen voor zijn dieren, die daar immers niet van nature vandaan komen. Het bijzondere van deze ranch is dat de dieren niet primair voor de productie van vlees en/of melk dienen, maar voor de productie van "natuur". Natuur is echter ook een product, zoals ik het zie. En bovendien betreft het levende wezens, waarvoor we als mens een zorgplicht hebben, vind ik.

Margreet.


Maar hoe ver strekt de zorgplicht? Dat een boer zijn vee niet laat verhongeren lijkt me duidelijk, maar hoe doe je dit bij dieren die van niemand zijn (zoals in de OVP)? De afgelopen winter zijn bijvoorbeeld veel ijsvogels (onder andere) door voedselgebrek aan hun einde gekomen, maar zijn wij hier voor verantwoordelijk? Valt het open houden van water onder onze zorgplicht? Is er alleen zorgplicht als dieren in ons zicht lijden of strekt het verder? Als wij de OVP vrij maken van grote grazers en dus van kadavers, zullen aaseters het moeilijker krijgen daar, hebben wij hierover (kraaien, vossen, zeearend, aaskever etc.) ook zorgplicht?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Margreet Kwh

Citaat van: joostheeremans op november 11, 2010, 15:07:28 PM



Maar hoe ver strekt de zorgplicht? Dat een boer zijn vee niet laat verhongeren lijkt me duidelijk, maar hoe doe je dit bij dieren die van niemand zijn (zoals in de OVP)? De afgelopen winter zijn bijvoorbeeld veel ijsvogels (onder andere) door voedselgebrek aan hun einde gekomen, maar zijn wij hier voor verantwoordelijk? Valt het open houden van water onder onze zorgplicht? Is er alleen zorgplicht als dieren in ons zicht lijden of strekt het verder? Als wij de OVP vrij maken van grote grazers en dus van kadavers, zullen aaseters het moeilijker krijgen daar, hebben wij hierover (kraaien, vossen, zeearend, aaskever etc.) ook zorgplicht?
Joost, ik bedoel de grote grazers, de Konikpaarden, de herten en de runderen. Die vallen volgens mij onder onze zorgplicht, ook al hebben ze zich zonder mensen vermeerderd. Wat de vogels betreft, daarvoor kunnen we de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken, zoals we doen bij onze tuinvogels, maar die zorgplicht ligt een beetje anders, het zijn geen "boerderijdieren", zoals de eerder genoemde drie groepen volgens mij wel zijn.
Zoogdieren zoals vossen en konijnen zie ik als een zelfde categorie als de vogels, dus hoogstens omstandigheden verbeteren, maar niet echt verzorgen.
In geval van ziekten gaat echter de volksgezondheid voor, dus bijvoorbeeld bij rabiës, gelden andere regels. En ook in geval van dijkdoorgraving geldt dat de bescherming van de dijken belangrijker is dan het welzijn van de gravende zoogdieren.
Insecten zijn een geval apart. Voorwaarden scheppen (bijvoorbeeld dode bomen laten liggen, kadavers laten liggen als ze niet in het zicht van het publiek liggen en zolang het voor de volksgezondheid verantwoord is) maar geen insectenreservaat.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat mensen deze beesten los moeten gaan zien van gehouden dieren. En zien als natuurlijke dieren.

We gingen toch ook geen konijnen schieten omdat ze konden gaan lijden door heersende ziektes? (Myxomatose ed.)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 11, 2010, 16:05:36 PM
Ik denk dat mensen deze beesten los moeten gaan zien van gehouden dieren. En zien als natuurlijke dieren.

We gingen toch ook geen konijnen schieten omdat ze konden gaan lijden door heersende ziektes? (Myxomatose ed.)
Welke dieren bedoel je Jeroen?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Dat men de koeien/paarden/edelherten in de OVP niet ziet als gehouden dieren, maar ziet als wilde dieren.

Zou erg trouwens echt een voedseltekort zijn dan stond er ook geen riet, geen bomen etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Bedoel je dat die koeien/paarden/edelherten eerst al het riet en alle boomschors op moeten eten, voordat jij in actie wilt komen?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joostheeremans

Margreet, jij maakt een onderscheid tussen zorgplicht voor "boerderijdieren" en tussen de andere (inheemse?) dieren. Maar dit onderscheid is behalve persoonlijk niet zo eenduidig. De dieren in de Oostvaarders plassen zijn géén gehouden dieren of vee. In het andere topic (waarom gebruiken we die niet? er stond veel interessante en relevante informatie) is dit ook al aan de orde geweest. Ik verwijs je graag door naar de uitspraak van de rechtbank van 's Gravenhage over deze kwestie (te vinden via www.rechtspraak.nl en dan zoeken op LJN: AV4486 of rolnummer: KG 06/171)

Overigens geldt bij zorgplicht geen onderscheid tussen gehouden en wilde dieren. Ik citeer uit bovenstaande uitspraak " De van toepassing zijnde wetgeving bevat –kort gezegd– een zorgplicht voor alle hulpbehoevende dieren, zowel voor wilde als gehouden dieren."

Het feit dat de dieren in de OVP geen gehouden dieren zijn ontslaat ons dus niet van onze zorgplicht maar plaatst het geheel wel wat in perspectief. Mijn vorige voorbeeld over de ijsvogel is wellicht wat flauw, maar geeft wel aan dat er door de politiek blijkbaar een onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende dieren waar op grond van de wet geen aanleiding toe is. Wat wel aanleiding geeft tot het onderscheid is het feit dat dit sterven in het zicht van bezoekers gebeurt wat emoties oproept. Beleid moet in mijn ogen echter niet gevormd worden op basis van emoties of onderbuikgevoelens ook al geeft het huidige politiek landschap aanleiding om het tegenovergestelde te denken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Citaat van: joostheeremans op november 11, 2010, 18:56:10 PM
(waarom gebruiken we die niet? er stond veel interessante en relevante informatie)

Omdat ik daar geen poll in kon starten en daarom een nieuw topic heb gestart.

Wellicht een Admin die dit topic kan bijvoegen aan het andere topic.

Margreet Kwh

Sorry Joost, ik ben er ingestapt zonder het andere topic te kennen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100406.0.html
Vanuit de recente berichten.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joostheeremans

Citaat van: MarKoHu op november 11, 2010, 19:09:52 PM
Sorry Joost, ik ben er ingestapt zonder het andere topic te kennen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100406.0.html
Vanuit de recente berichten.

Margreet.


Het was geen verwijt maar meer een verzoek om alles in een topic te bundelen en een tip voor extra informatie over deze kwestie (de discussie wordt namelijk jaarlijks gevoerd).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: MarKoHu op november 11, 2010, 17:27:28 PM
Bedoel je dat die koeien/paarden/edelherten eerst al het riet en alle boomschors op moeten eten, voordat jij in actie wilt komen?

Margreet.
Nee, dat zeg ik niet. Maar dat geeft wel aan dat de exemplaren niet echt verhongeren. De levensverwachting in het wild is gewoon veel minder dan gehouden dieren. Daar moet gewoon rekening mee gehouden worden.

Mensen in Ivoorkust of Nepal hebben toch ook een veel kortere levensverwachting dan in Nederland of Denemarken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 11, 2010, 19:26:17 PM
Citaat van: MarKoHu op november 11, 2010, 17:27:28 PM
Bedoel je dat die koeien/paarden/edelherten eerst al het riet en alle boomschors op moeten eten, voordat jij in actie wilt komen?

Margreet.
Nee, dat zeg ik niet. Maar dat geeft wel aan dat de exemplaren niet echt verhongeren. De levensverwachting in het wild is gewoon veel minder dan gehouden dieren. Daar moet gewoon rekening mee gehouden worden.

Mensen in Ivoorkust of Nepal hebben toch ook een veel kortere levensverwachting dan in Nederland of Denemarken.


Ik weet niet zo zeker of de levensverwachting van in het wild levende dieren per definitie lager is dan bij gehouden dieren. Ik denk dat een heckrund in de OVP ouder wordt (zowel gemiddeld als absoluut) dan een vleeskoe in de veeteelt, maar ik snap je punt. Het heeft geen zin om met een boerenbril naar de OVP te kijken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Folkert Jan

Ik denk dat Margreet (dierenvriend in hart en nieren) iets teveel naar de korte termijn kijkt.
Nu de dieren bijvoeren levert later grote problemen op.
Ik kan me voorstellen dat individueel dierenleed pijn doet, maar ik kijk toch liever naar het grotere plaatje.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

KorHaan

Ik heb gestemd voor uitbreiding. Het is van het grootste belang dat de OVP met de Veluwe verbonden gaat worden. Steek daar geld in. Beknibbel maar op andere dingen, zoals die straaljagers die we "zo nodig" zouden moeten hebben.

Gelukkig heb ik in al het tumult rond de toekomst van de Oostvaardersplassen ook Midas Dekkers mogen horen, en hij heeft het standpunt dat je met je poten van natuur afblijft als je wilt dat het natuur is. Bovendien alle koeien en paarden eruit, zei hij, en daar ben ik het ook van harte mee eens. Wat moeten die beesten daar?
En als je ze al uitzet in een natuurgebied, dan moet je ook niet gaan bijvoeren, prikpillen, of anderszins pamperen. Je zet ze erin en laat ze aan hun lot over, of je haalt ze eruit.

Edelherten, elanden, reeën, wilde zwijnen, dat soort knagers moeten we hebben. Geen koeien en paarden.

Het CDA heeft trouwens geen flauw benul. Laatst hoorde ik een CDA-ster zeggen dat het "boer'nland" toch "" best wel" voor biodiversiteit zorgde, want "d'r bunnen heul veul" hazen afgeschoten, "nou, dan valt dat toch best wel reuze mee" met die biodiversiteit, en "het boer'nlaand da's toch zoo praachtig".
Nitwit. Dubbele agenda, dat is wat ze heeft.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Over het bijvoeren;

Dat kan natuurlijk helpen bij acute problemen. Echter, tijdens de excursie naar de hertenbronst werd aangegeven dat met name de grote en sterke stieren als heer en meester van zo'n voedsel plek op ging stellen. Zwakkere beesten kregen daardoor geen eten. En dat is dus een extra probleem; de sterke beesten hebben eigenlijk dit extra voer minder hard nodig dan de zwakkeren.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)