havik?

Gestart door PNB77, november 03, 2010, 17:36:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

PNB77

Toen ik deze vogel zag moest ik meteen aan havik denken. Vloog hoog, in vrij lange (cirkelvormige) glijvlucht. Op de foto lijkt hij me ook breedere heupen te hebben dan sperwer bv.

Ben ik nu te optimistisch, of is het inderdaad een havik?


Bedankt voor jullie reacties!


Groeten Nathan
 
Groeten uit Spanje!

frankw

Ik denk een vrouwtje Sperwer, maar ik vind het altijd lastig van foto's. Zo lijkt de vogel op foto 1 langere vleugels te hebben..

PieterH

Ik denk ook een sperwer.  Op de bovenste foto lijkt de vogel een te klein kopje en te korte hals te hebben voor een havik. Op de tweede foto lijkt de vogel het wat meer het gedrongen lijf van een sperwer te hebben dan  dat van een havik. Ook de staart lijkt wat rechthoekig afgesneden te zijn in plaats van meer afgerond zoals bij de havik . Maar ben het met Frank eens moeilijk te beoordelen van deze foto's .
Groeten , Pieter Hilgeman

PNB77

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nooit eerder een havik gezien maar wel geregeld sperwers, en bij deze vogel leek mij toch vooral de vlucht anders dan ik bij sperwers gewend ben. Meer buizerd achtig: veel hoger en in lange cirkelvormige glijvlucht.   

Misschien dat deze foto meer duidelijkheid brengt.


Groet Nathan
   
Groeten uit Spanje!

PieterH

Hmm als ik deze foto zie moet ik mijn mening denk ik toch bijstellen. Dit lijkt toch wel erg op een havik.
Groeten , Pieter Hilgeman

ahjoon

Citaat van: PieterH op november 03, 2010, 20:41:06 PM
Hmm als ik deze foto zie moet ik mijn mening denk ik toch bijstellen. Dit lijkt toch wel erg op een havik.

Mwah.. Lijkt me toch een Sperwer. Atypische bandering op laatste foto fotografisch effect?
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: ahjoon op november 03, 2010, 21:51:08 PM
Citaat van: PieterH op november 03, 2010, 20:41:06 PM
Hmm als ik deze foto zie moet ik mijn mening denk ik toch bijstellen. Dit lijkt toch wel erg op een havik.

Mwah.. Lijkt me toch een Sperwer. Atypische bandering op laatste foto fotografisch effect?

Lijkt me niet Arjan: die "a-typische bandering" is nl. ook te zien op de andere vleugel die onder een geheel andere hoek is gefotografeerd. Bovendien betreft het de binnenste handpennen (terwijl de buitenste hp en de armpennen wèl een 'nornale' bandering tonen) en dat zie je dikwijls bij Haviken waar ook de forse kop en de afgeronde staarthoeken m.i. op wijzen....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Die laatste foto brengt enige verwarring, is dat wel dezelfde vogel als die in de eerste twee foto's. De eerste twee foto's laten toch duidelijk een Sperwer zien.
Groeten,

Bram ter Keurs

Mark Zevenbergen

Hmm... Ik zou bij de eerste foto zelfs Sperwer niet overwegen, maar Torenvalk (vooral vanwege de lange dunne staart en lange vleugels) .... En dus 3 foto's met 3 verschillende vogels ?

mvg Mark

frankw

Lijkt me niet.. De 1e is toch echt geen valk, kijk eens naar die vleugels.

ahjoon

Citaat van: frankneijts op november 03, 2010, 22:42:04 PM
Citaat van: ahjoon op november 03, 2010, 21:51:08 PM
Citaat van: PieterH op november 03, 2010, 20:41:06 PM
Hmm als ik deze foto zie moet ik mijn mening denk ik toch bijstellen. Dit lijkt toch wel erg op een havik.

Mwah.. Lijkt me toch een Sperwer. Atypische bandering op laatste foto fotografisch effect?

Lijkt me niet Arjan: die "a-typische bandering" is nl. ook te zien op de andere vleugel die onder een geheel andere hoek is gefotografeerd. Bovendien betreft het de binnenste handpennen (terwijl de buitenste hp en de armpennen wèl een 'nornale' bandering tonen) en dat zie je dikwijls bij Haviken waar ook de forse kop en de afgeronde staarthoeken m.i. op wijzen....

Indien het dezelfde vogel betreft als op de andere foto's heb je een punt. Maar daar wordt inmiddels aan getwijfeld.
Op basis van de 3 foto allèèn neig ik bij nader inzien naar Havik.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Mark Zevenbergen

Citaat van: frankw op november 04, 2010, 09:40:41 AM
Lijkt me niet.. De 1e is toch echt geen valk, kijk eens naar die vleugels.
Yep, ik keek ook naar de vleugels... Te smal en lang (voor Havik/Sperwer) op de eerste foto..

Mark

PS: Maar dat kan ook fotografisch effect zijn, of het feit dat ik net uit de nachtdienst kom  :rolleye:

frankw

Mark, de vleugels lijken wellicht lang en smal maar kloppen zeker niet voor een valk.

Nathan, wellicht is het handig om een volgende keer meteen ook de duidelijkste foto te plaatsen.. :angel:

Aan de hand van die laatste foto neig ik toch ook naar Havik. Maar doe mij ze maar gewoon overvliegend in het veld. Veul makkelijker dan van foto's. ;)

BramtK

Ja! Nu schept die eerste foto ook verwarring, maar alhoewel die eerste vogel er wat vreemd uitziet, eens met Frank W; te korte vleugels voor een valkachtige. En nog een keer met Frank eens als hij zegt dat we betere foto's nodig hebben.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Op foto 2 van Nathan zien we toch een fors uitgevallen borstkast  ..??

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Ja, maar dat is m.i. een kwestie van perspectief. Een Havik ziet er in dit perspectief nog topzwaarder moeten uit. Bovendien relatief korte vleugels en smalle, recht afgesneden staart dus verder weinig aanleiding om aan Havik te denken.
Groeten,

Bram ter Keurs

PNB77

Ik merk dat de fotos nogal wat twijfels teweeg brengen, dus zal ik fotos 1 en 2 opnieuw posten, maar nu voor de duidelijkheid ietwat 'gecropped'. Misschien had ik dat beter meteen moeten doen, maar ik ging er van uit dat deze fotos al een positieve determinatie zouden opleveren. :-[

Even voor de duidelijkheid: fotos 1, 2 en 3 betreffen absoluut dezelfde vogel!

Bedankt voor jullie tijd ;)

 
Groeten uit Spanje!

PNB77

En dan heb ik er nog twee..............
Groeten uit Spanje!

frankneijts

M.i. staat op alle foto's een Havik en afgaande op de 1e (de oudste zeg maar) en de laatste, dezelfde vogel met die wat vaag getekende binnenste handpennen. Denk dat het (weer) 's goed laat zien hoe voorzichtig je moet zijn met het beoordelen van de structuur van (roof-)vogels aan de hand van 1 of slechts een paar kleine rotfotootjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Citaat van: frankneijts op november 04, 2010, 20:05:33 PM
M.i. staat op alle foto's een Havik en afgaande op de 1e (de oudste zeg maar) en de laatste, dezelfde vogel met die wat vaag getekende binnenste handpennen. Denk dat het (weer) 's goed laat zien hoe voorzichtig je moet zijn met het beoordelen van de structuur van (roof-)vogels aan de hand van 1 of slechts een paar kleine rotfotootjes.

Havik  :right:
Voorzichtig zijn met rotfotootjes  :right:
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Mark Zevenbergen

Goeiemorgen,

Ben ik weer... Lag aan mij hoor... Havik is het, zoals anderen al hadden aangegeven...

Mark

PieterH

Het blijkt in ieder geval dat een foto je wel op het verkeerde been kan zetten.
Het ligt er maar net aan hoe de foto genomen is , wat je denkt te zien .
Aan de hand van de eerste twee foto's leek Sperwer duidelijk , bij de derde bleek het opeens een Havik te zijn . Als je ze echt in het veld ziet is het in ieder geval ( meestal ) duidelijker te beoordelen  :blink: .
Groeten , Pieter Hilgeman

jameslidster

begrijp ik het goed? Denken jullie dat het een Havik is? Ik zie maar een Sperwer in elke foto...
of heb ik niet goed vertaald?
Groet
James

frankneijts

We kunnen je prima volgen James maar wel graag een toelichting!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

PNB77

Citaat van: frankneijts op november 04, 2010, 20:05:33 PM
M.i. staat op alle foto's een Havik en afgaande op de 1e (de oudste zeg maar) en de laatste, dezelfde vogel met die wat vaag getekende binnenste handpennen. Denk dat het (weer) 's goed laat zien hoe voorzichtig je moet zijn met het beoordelen van de structuur van (roof-)vogels aan de hand van 1 of slechts een paar kleine rotfotootjes.

Bedankt voor je opheldering wat betreft de vogelsoort, ook al vind ik je opmerking over die rotfotootjes overbodig. Om die rotfotootjes te maken, heeft het de fotograaf misschien wel de nodige moeite gekost om enigsinds in de buurt van de vogel te komen.

RESPECT :angel:







 
Groeten uit Spanje!

jameslidster

Hi Frank,

Ik doe mijn best!

In de eerste foto (jpeg 2) zie ik een lange, dunne staart, nog te veel 'banderen' op de onder vleugels, een 'T' shape profiel (vanwege de klein kop), een de 'hand' ziet niet dunner genoeg uit (in vergelijking met de inner wing).

Maar...ik snap wat je bedoelt in jpeg 1, met licht binnenste handpennen, kan dat alleen van te veel licht komen?

Groet

James

adriaens

Dit moet wel een Sperwer zijn, met zo'n scherp afgelijnde en dunne donkere achterrand aan de arm- en binnenste handpennen.
Voeg daar nog die dikke bandering bij op armpennen, die opvallend donkerder is dan de ondervleugeldekveren, de kleine kop met korte hals, en ook nog de relatief rechte achterrand van de armvleugel en dan is het wellicht duidelijk ?

PieterH

Ik denk nog steeds een Havik en wel een Havik man . Als je naar de lengte van de vleugels kijkt  ( dan heb ik het over de derde foto , die het duidelijkst is ) zijn die te lang voor een sperwer m.i. de kop is zeker niet zo klein en de afgeronde staart is toch duidelijk te zien .
Groeten , Pieter Hilgeman

PieterH

Als ik een Sperwer in het veld zie heeft die toch een wat "springerige" vlucht vergeleken met een Havik die een wat "machtiger" vlucht heeft  . Ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken  ;D .
Als ik dan Nathan's quote zie "Ik heb nooit eerder een havik gezien maar wel geregeld sperwers, en bij deze vogel leek mij toch vooral de vlucht anders dan ik bij sperwers gewend ben. Meer buizerd achtig: veel hoger en in lange cirkelvormige glijvlucht. "  , doet me dan ook meer richting Havik  denken .
P.S. een Sperwer zie je ook wel eens heel hoog cirkelen , dus dat is niet echt doorslaggevend , maar het buizerd achtige doet me wel meer richting Havik denken .



Groeten , Pieter Hilgeman