Sperwer, Havik of toch beide?

Gestart door mgieskens, oktober 21, 2010, 12:59:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

Ruim 2 weken geleden zag ik boven de sloot grenzend aan het Achterbos (http://waarneming.nl/gebied/info/91627 een lijsterachtige uit het bos vluchten en er even verderop weer in verdwijnen achterna gezeten door een roofvogel van het formaat forse valk. Het gebeurde zo flitsend snel onverwacht, dat ik niet eens de kans had om m'n kijker te pakken. Laat staan het beter te bekijken. Maar de maat, het gedrag en het feit dat hij uit het bos kwam en er net zo snel weer in dook, deden mij vermoeden dat het om een Sperwer ging.

Een week later zag ik wandelend door hetzelfde Achterbos een Buizerd-achtige schim tussen de bomen door glijden. Bomen, struiken en beperkt licht maakten een goede observatie onmogelijk. Ik moet echter de eerste Buizerd nog tegen komen die zich op dergelijke wijze een weeg weet te banen door dergelijke vrij dicht bossages. Dus zal het wel een Havik zijn geweest. Ik hoorde even later wel het mauwen van een Buizerd uit de richting waarin de havik was verdwenen. Nu kent de Havik naar mijn weten ook een Buizerd-achtige roep, maar het kan ook gewoon toeval zijn, er zitten ook Buizerds in de omgeving.

Gezien het feit dat er een week tussen beide waarnemingen zit, kan ik het er op houden dat het vermoedelijk om een Sperwer én een Havik gaat. De waarnemingen zijn echter zo kort en onduidelijk geweest, dat het toch bij mij blijft knagen. Was de "grote valk" wel een Sperwer (vrouwtje) of misschien een kleine Havik (mannetje)? En die waarneming in het bos was meer op kleur (bruinig) en roep dan op grootte. Een jonge Havik behoort dus tot de mogelijkheden.
Gezien het feit dat de Havik als standvogel doorgaans honkvast is, zou het in beide gevallen wel dezelfde vogel kunnen zijn geweest. Als ik dan alle feiten en onduidelijkheden bij elkaar optel kom ik tot: Jaagt in een flits achter lijsters aan, postuur tussen een valk en een Buizerd, bruinig van kleur, vliegt met gemak tussen de bomen door en heeft een Buizerd-achtige roep. Een jong Havik mannetje?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

BramtK

#1
Hallo mgieskens. Heel veel gissen, vooral die tweede "zal dus wel een Havik geweest zijn", daar kan ik niet in meegaan. Een Buizerd kan ook door het bos vliegen, de vraag is wanneer dat bos te dicht is voor een Buizerd en nog niet dicht genoeg voor Havik. In het betreffende gebied komen alle drie de soorten voor.
Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

#2
Hallo Bram,
Dat het veel gissen is, ben ik met je eens. Als het allemaal zo klaar als een klontje was, had ik de vraag niet hoeven stellen.
Zelf heb ik vaak zat Buizerds in het bos gezien, zelfs op de foto staan, dus dat op zich verwondert mij niet. Alleen het snelle vliegen tussen naar mijn idee behoorlijk dichte begroeiing, deed mij vermoeden hier met een Havik van maken te hebben. De vraag of het te dicht was voor een Buizerd, vind ik lastig te beantwoorden. Zoals ik al schreef heb 'ik' iets dergelijks nog niet mee gemaakt met een Buizerd.
Met uitzondering van enkele rechte sloten en wandelpaden heeft het een stammen dichtheid van verwilderde hakhout bosjes.
Deze oudere foto geeft wel een redelijk representatief beeld.
Ik ben bang dat het wel gissen zal blijven, maar blijf geïnteresseerd in de ervaringen en feedback van anderen wat dit aangaat.

M.vr.gr.
Michèl
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jan vH

Die eerste klinkt in ieder geval wel als Sperwer. Havik en buizerd zouden wel groter moeten lijken, denk ik. Ook het jagen achter een lijster aan is logischer voor Sperwer. Die tweede zou ik houden op Havik/Buizerd, daar valt waarschijnlijk geen soortnaam meer aan te plakken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

michel.wissink

Met Jan eens, zeker omdat het 'flitsend en onverwacht' gebeurde. Typisch sperwer, is mijn ervaring in eigen tuin.
Over de 2e vogel durf ik niets te zeggen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60