Hoofdmenu

waarneming of niet

Gestart door colossus, november 02, 2010, 12:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Beste mensen,

Ik ben nog een betrekkelijk 'frisse' vogelaar en kom niet uit het volgende:

In een tuin vlak buiten Zwolle houden mensen diverse exotische dieren, zoals Struisvogels en Wallabi's.
In diezelfde tuin is een vijver waar ik Mandarijneend, Carolina-eend en Roodhalsgans heb gezien.
Deze vogels zijn allemaal geringd. Ik weet niet of ze op een of andere manier eigendom zijn van de tuineigenaar.
Volgens mij hebben ze wel de vrijheid weg te vliegen. Ze liggen niet aan de ketting ...
Bovendien zijn in elk geval een Mandarijneend en een Roodhalsgans een paar honderd meter verderop in een openbare vijver al een paar keer als escape gemeld.
Mogen de dieren uit de tuin zelf als waarneming worden ingevoerd? En zo ja, moet dat dan als escape?

Graag (ook) wat commentaar van Admins!

Hartelijk dank,
Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

stefanhageman

Zolang ze in de tuin zitten niet melden in ieder geval.
Stefan Hageman


ArjenDrost †

Citaat van: colossus op november 02, 2010, 12:26:03 PM
Mogen de dieren uit de tuin zelf als waarneming worden ingevoerd? En zo ja, moet dat dan als escape?
Het lijkt me inderdaad dat deze vogels gewoon bij de tuin horen. Mogelijk zijn ze gekort- of geleewiekt en kunnen ze dus niet meer wegvliegen. Dat ze allemaal geringd zijn, geeft ook aan dat het kooivogels betreft (zonder de kooi dan).


Het is niet de bedoeling dat deze soorten ingevoerd gaan worden (het zegt namelijk niks over het natuurlijk voorkomen van deze vogels). Mochten ze nou ontsnappen en ergens anders opduiken, kunnen ze als escape ingevoerd worden.


Groeten, Arjen

Guus Peterse

Citaat van: colossus op november 02, 2010, 12:26:03 PMGraag (ook) wat commentaar van Admins!
Admins hebben hier verder niets aan toe te voegen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

colossus

Mensen, helemaal helder. Hartelijk dank!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper