Hoofdmenu

welke twee eiken?

Gestart door zakdrager, september 09, 2006, 22:04:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ik hou me o.a. bezig met bladmineerders (kleine vlindertjes, vliegjes e.d.). Plantenkennis is daarvoor vaak een eerste vereiste en daarin schiet ik nog wel eens tekort. Wie kan mij helpen aan de namen van deze twee eiken (beide aangeplant)? Bij de eerste denk ik aan Quercus palustris of coccinea (zie volgende mail voor de foto). Bij de onderstaande kom ik niet erg ver. Ik heb ontdekt dat er eiken zijn met wilg-, laurier-, en hulst-achtige bladeren, maar ik kom er niet echt uit.

Henk

mcbud

Weet je toevallig of ie 's winters zijn blad Laat vallen?
Als ie 'swinters groen blijft zou het een hybride kunnen zijn van de Steeneik (Quercus ilex) en de Zomereik (Quercus robur), tegenwoordig in de tuinwereld bekend als bekend als Quercus turneri 'Pseudoturneri', vroeger als Quercus austriaca sempervirens.
Je kunt het checken door naar de nerven aan de onderkant van het blad te kijken: die zijn behaard bij Q. turneri.

succes!

marc




han.endt

#2
Het blad klopt niet helemaal voor een Q. x turneri en de eikels helemaal niet.
Dit is een vorm van de wintereik: Q. petraea 'Mespilifolia'

zakdrager

CiteerHet blad klopt niet helemaal voor een Q. x turneri en de eikels helemaal niet.
Dit is een vorm van de wintereik: Q. petraea 'Mespilifolia'
Bedankt Han en Marc,

nee ik weet (nog) niet of hij zijn blad laat vallen maar ik zal voor de zekerheid de nerven nog bekijken. Voorlopig ga ik maar even op Han af gezien de stelligheid van zijn antwoord (het is nu donker).

Henk