Eb en vloed

Gestart door Joukjeb, november 04, 2010, 11:41:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joukjeb

Wat vragen over eb en vloed, dat ik wat meer rekening kan houden, hoe lat ik ergens moet zijn en of er veel verschillen zijn. komt er in de noordzee ook laag en hoog water voor, en welke tijden valt dat precies, is er verschil tussen Den helder en vlissingen. In de waddenzee zit daar verschil tussen de eilanden onderling en de dollard en lauwersoog. komt hoog en laag water altijd op de klok gelijk elke dag, dag in dag uit. En zit er verschil tussen de noordzee en de waddenzee zelf. is het altijd sochtends vloed en smiddags eb en begin van de avond. Wie kan mij hier iets meer over vertellen.

joukje

HPM

Herman van der Meer

Violet (en Remco)

Hoi Joukje,

Je zou ook kunnen googelen op 'getijdentabel' ofzo.

Maar om kort op je vragen in te gaan:
Ja, ook de Noordzee kent eb en vloed.
Ja, het getij verplaatst zich langs de kust, in het zuiden is het op een iets ander moment vloed/eb dan in het noorden.
Nee, het is niet elke dag op hetzelfde tijdstip eb of vloed. Het is 2x per dag eb en 2x per dag vloed. Als het bv vandaag 's ochtends om 12:00 uur vloed was zal het vannacht rond 00:30 uur vloed zijn en morgen weer rond iets van 12:55 uur. Het schuift dus steeds een stukje op.

Daarnaast heb je ook nog springtij en doodtij  ;)

Om te weten waar je wanneer moet zijn zal je dus echt de getijdentabellen moeten raadplegen. Dat kan via internet maar bv ook via de jaarlijkse Enkhuizer Almanak, een klein boekje met van alles en nog wat aan weetjes, en dus ook de getijden van de Nederlandse kust.

En inderdaad, lekker googelen. Succes!

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

HPM

Hier zijn de getijvoorspellingen voor een heleboel plaatsen in Nederland. Je kan er zelfs de voorspellingen uit het verleden mee bekijken. http://live.getij.nl/getij_locaties.cfm?taal=nl
De voorspelling heeft te maken met de hoogte van het tij, want de tijdstippen liggen min of meer vast.
Herman van der Meer