Maandopdracht foto november: Eenden, ganzen, zwanen

Gestart door Vincent Hart, november 01, 2010, 19:24:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Eerlijk geleend van Birdpix: De 'maandopdracht'! Elke maand een themaopdracht. Stuur je mooiste/beste foto die aansluit op het thema naar vincenthartAPENSTAARTJEhotmail.com ('APENSTAARTJE' vervangen door '@').
*** Vermeld in je mail ook de plaats waar de foto genomen is, en op welke datum ***Na de sluitingsdatum worden de foto's op http://defrisseblik.weebly.com/november.html geplaatst, zonder vermelding van fotograaf. Na plaatsing kan de foto's kan iedereen zijn/haar favoriete foto's nomineren in de poll in dit topic. De foto met de meeste nominaties wint.
 


 
Opdracht voor november: Eenden, ganzen, zwanen. Maak een foto van een eend, gans of zwaan. Meerdere exemplaren/soorten mag natuurlijk ook! Let op: In deze ronde zijn escapes uitgesloten. Twijfel je of de door jou gefotografeerde soort inheems is of exoot: De status van die soort op waarneming.nl is leidend.

Ingangsdatum opdracht (foto's moeten op of na deze datum gemaakt zijn): maandag 1 november
Sluitingsdatum insturen: dinsdag 30 november 23.59u!
 


 
   
Spelregels Maandopdracht

Voor fotografen
* Foto maximaal 800 x 600 pixels.
* De foto moet gemaakt zijn op of na de ingangsdatum van de opdracht.
* De inzender moet de foto zelf gemaakt hebben.
* Deelnemers moeten jonger zijn dan 25 jaar, of pas net begonnen zijn met fotograferen.
* 1 inzending per deelnemer, MAAR:
* VOOR de sluitingsdatum mag je nog wisselen: Als je al een foto gestuurd hebt, maar vindt dat je inmiddels een betere foto hebt gemaakt, stuur je gewoon die betere foto op. Je eerdere inzending doet dan dus niet meer mee.
* LET OP: Het welzijn van vogel en omgeving zijn ALTIJD belangrijker dan je foto. Oftewel: Houd je ook bij het maken van foto's aan de Gedragsregels. GEEN nestfoto's!

Voor nomineerders
* Je mag een foto maar 1 keer nomineren.
* Uiteraard mag je niet je eigen foto nomineren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

stefanhageman

Doen we met Nijlganzen, Zwarte Zwanen, Mandarijneenden etc. of alleen inheems? Mij maakt het in ieder geval niks uit.
Stefan Hageman


firecrest

Citaat van: stefanhageman op november 01, 2010, 19:39:22 PM
Doen we met Nijlganzen, Zwarte Zwanen, Mandarijneenden etc. of alleen inheems? Mij maakt het in ieder geval niks uit.
Zullen we het inheems houden?
Even naar de dierentuin gaan voor een foto van een Zwarte Zwaan is niet zo leuk...
Wel een leuke opdracht trouwens, veel mee te bedenken!

stefanhageman

#3
Ik ga ermee akkoord.
Maar ik kan er niks aan doen als er weer zo'n groep "vervuiling"(lees: Nijlganzen) tussen de Grauwe Ganzen etc. staat.  :-X


Psst: De link staat nog naar oktober.
Stefan Hageman


Vincent Hart

Link aangepast - niet dat de nieuwe het al doet natuurlijk  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Hoi Vincent,

Voordat ik grijs werd was ik BLONT -> hoe breng ik mijn stem uit op de foto die ik het mooist vind?
Erg mooie inzendingen trouwens, zitten werkelijk echte pro's tussen!!! (ontmoedigt me een beetje mbt toekomstige deelname  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

firecrest

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 02, 2010, 10:46:54 AM
Hoi Vincent,

Voordat ik grijs werd was ik BLONT -> hoe breng ik mijn stem uit op de foto die ik het mooist vind?
Erg mooie inzendingen trouwens, zitten werkelijk echte pro's tussen!!! (ontmoedigt me een beetje mbt toekomstige deelname  :P ).
Zie het topic over de maandopdracht van oktober. Daar kan je je stem uitbrengen ;)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: firecrest op november 02, 2010, 10:54:21 AM
Zie het topic over de maandopdracht van oktober. Daar kan je je stem uitbrengen ;)

Firecrest bedankt en met blonde groet!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarten Hotting

Ik vind dat soorten als: Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans, Zwarte Zwaan, Rosse Stekelstaart en Manderijneend gewoon mee mogen doen. Deze moeten dan natuurlijk wel in de vrije natuur zijn gefotografeerd en niet zoals Lars zegt in een dierentuin of een andere plek waar ze gehouden worden.
Deze soorten zijn ondertussen zo ingeburgerd dat ze er voor mij gewoon bijna helemaal bij horen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ga me best doen om een mooie Nijlgans te fotograveren  ;) !
Groet,
Maarten

Rickschonewille

Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 19:06:45 PM
Ik vind dat soorten als: Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans, Zwarte Zwaan, Rosse Stekelstaart en Manderijneend gewoon mee mogen doen. Deze moeten dan natuurlijk wel in de vrije natuur zijn gefotografeerd en niet zoals Lars zegt in een dierentuin of een andere plek waar ze gehouden worden.
Deze soorten zijn ondertussen zo ingeburgerd dat ze er voor mij gewoon bijna helemaal bij horen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ga me best doen om een mooie Nijlgans te fotograveren  ;) !

Mee eens, ik ga voor een mooie Kleine Zwaan, en zo niet een mooie man smient :)

Vincent Hart

Zullen we een poll doen over de vraag 'met of zonder exoten'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Jeroen Nagtegaal

Overigens vliegen die "Escape's" ook. Zo zijn er meldingen van langere afstanden! Mandarijneend (Arnhem -> Noorwegen) en meerdere Indische ganzen (Finland-> Nederland) En dan heb je nog de Canada's die in Engeland aankomen rechtstreeks vanaf de andere kant.

Zal eens kijken wat ik Arnhem kan doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jonas D

Groeten,
Jonas

firecrest

Citaat van: jonas D op november 02, 2010, 19:26:48 PM
Poll mag geopend worden :duim: ;D
Je moet altijd even geduld hebben met Vincent, hij moet eerst ademhalen ;)


Mandarijneenden zullen best vliegen, maar het blijven escapes en ze horen hier nog steeds niet thuis. Daarom lijkt het mij leuker om enkel inheemse vogels op te foto te zetten. Maar blijkbaar zijn daar andere meningen over...

GijsB

Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 19:06:45 PM
Ik vind dat soorten als: Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans, Zwarte Zwaan, Rosse Stekelstaart en Manderijneend gewoon mee mogen doen. Deze moeten dan natuurlijk wel in de vrije natuur zijn gefotografeerd en niet zoals Lars zegt in een dierentuin of een andere plek waar ze gehouden worden.
Deze soorten zijn ondertussen zo ingeburgerd dat ze er voor mij gewoon bijna helemaal bij horen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ga me best doen om een mooie Nijlgans te fotograveren  ;) !

succes, ik heb nog nooit een mooie nijlgans gezien, zou de eerste voor nederland zijn denk ik
Gijs

Vincent Hart

Citaat van: firecrest op november 02, 2010, 19:32:37 PM
Citaat van: jonas D op november 02, 2010, 19:26:48 PM
Poll mag geopend worden :duim: ;D
Je moet altijd even geduld hebben met Vincent, hij moet eerst ademhalen ;)
;D Nog zoiets achterlijks: Ik heb maar één toetsenbord, en dat was al in gebruik om de vraag van 'een zeker iemand' over levenslijsten en ringvangsten op het adminforum te stellen  :P Ik zet 'm er NU in ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Hotting

Citaat van: dralion13 op november 02, 2010, 19:33:50 PM
Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 19:06:45 PM
Ik vind dat soorten als: Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans, Zwarte Zwaan, Rosse Stekelstaart en Manderijneend gewoon mee mogen doen. Deze moeten dan natuurlijk wel in de vrije natuur zijn gefotografeerd en niet zoals Lars zegt in een dierentuin of een andere plek waar ze gehouden worden.
Deze soorten zijn ondertussen zo ingeburgerd dat ze er voor mij gewoon bijna helemaal bij horen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ga me best doen om een mooie Nijlgans te fotograveren  ;) !

succes, ik heb nog nooit een mooie nijlgans gezien, zou de eerste voor nederland zijn denk ik

Zo lelijk zijn die Nijlganzen niet.
Ik bedoelde eigenlijk een mooie en goede foto ;) !
Want daar gaat het om bij de maandopdracht.
Groet,
Maarten

Vincent Hart

Citeerja        4 (50%)
nee    4 (50%)

Kóm op, jongens (en meisjes)  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

stefanhageman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 02, 2010, 19:20:10 PM
Overigens vliegen die "Escape's" ook. Zo zijn er meldingen van langere afstanden! Mandarijneend (Arnhem -> Noorwegen) en meerdere Indische ganzen (Finland-> Nederland) En dan heb je nog de Canada's die in Engeland aankomen rechtstreeks vanaf de andere kant.

Zal eens kijken wat ik Arnhem kan doen.


Ja, daar in Arnhem is op eenden/ganzen gebied een hoop exotisch waterwild te zien. (Mandarijneenden, Nijlganzen, Muskuseend en een Manengans.)
Maar gelukkig ook Kuifeenden, Wilde Eenden, Knobbelzwanen en Grauwe Ganzen. (en dan nog die kant-en-klaarhapjes van een Soepganzen)
Stefan Hageman


Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 20:22:53 PM
Citaat van: dralion13 op november 02, 2010, 19:33:50 PM
Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 19:06:45 PM
Ik vind dat soorten als: Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans, Zwarte Zwaan, Rosse Stekelstaart en Manderijneend gewoon mee mogen doen. Deze moeten dan natuurlijk wel in de vrije natuur zijn gefotografeerd en niet zoals Lars zegt in een dierentuin of een andere plek waar ze gehouden worden.
Deze soorten zijn ondertussen zo ingeburgerd dat ze er voor mij gewoon bijna helemaal bij horen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ga me best doen om een mooie Nijlgans te fotograveren  ;) !

succes, ik heb nog nooit een mooie nijlgans gezien, zou de eerste voor nederland zijn denk ik

Zo lelijk zijn die Nijlganzen niet.
Huh? Hebben we het over dezelfde soort? De Nijlgans? Die vogel die al onze inheemse vogels pest en broedplaatsen voor ze verpest.
Ik stem tegen ;)


stefanhageman

Citaat van: firecrest op november 02, 2010, 20:49:09 PM
Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 20:22:53 PM
Citaat van: dralion13 op november 02, 2010, 19:33:50 PM
Citaat van: Maarten Hotting op november 02, 2010, 19:06:45 PM
Ik vind dat soorten als: Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans, Zwarte Zwaan, Rosse Stekelstaart en Manderijneend gewoon mee mogen doen. Deze moeten dan natuurlijk wel in de vrije natuur zijn gefotografeerd en niet zoals Lars zegt in een dierentuin of een andere plek waar ze gehouden worden.
Deze soorten zijn ondertussen zo ingeburgerd dat ze er voor mij gewoon bijna helemaal bij horen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ga me best doen om een mooie Nijlgans te fotograveren  ;) !

succes, ik heb nog nooit een mooie nijlgans gezien, zou de eerste voor nederland zijn denk ik

Zo lelijk zijn die Nijlganzen niet.
Huh? Hebben we het over dezelfde soort? De Nijlgans? Die vogel die al onze inheemse vogels pest en broedplaatsen voor ze verpest.
Ik stem tegen ;)




En die zo'n pokke lawaai maakt! Overigens heb ik voor gestemd maar dan wel echt alleen voor zowat ingeburgerde soorten (Nijlgans, Mandarijneend, Canadese Gans, Indische Gans etc.) en niet een ontsnapte Lepelbekeend of een Surinaamse poekiewoekie kuifsnavelgans ofzo iets.
Stefan Hageman


Sjoerd


stefanhageman

Citaat van: Sjoerd V. op november 02, 2010, 20:56:13 PM
Grote canadese gans is toch gewoon inheems...


De dwaalgasten wel (alleen geringde worden daar toegerekend) maar die hier het hele jaar voorkomen niet. Die Canadese die hier jaarrond zijn komen van een ontsnapte populatie en ze heten natuurlijk niet voor niets CANADESE Gans. ;)
Stefan Hageman


Vincent Hart

Om te zorgen dat Stefan niet straks al z'n nijlganzenfoto's hoeft weg te gooien, houd ik de poll niet 'al te lang' open: Morgen eind van de avond gaat ie dicht!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

stefanhageman

Citaat van: Vincent Hart op november 02, 2010, 21:02:31 PM
Om te zorgen dat Stefan niet straks al z'n nijlganzenfoto's hoeft weg te gooien, houd ik de poll niet 'al te lang' open: Morgen eind van de avond gaat ie dicht!


Maak je daar maar geen zorgen om.  ;)
Stefan Hageman


smoely

Sorry maar ik vind ik echt al deze vogels klote.
Rosse stekelstaart zorgt voor het verdwijnen van de witkopeend in Spanje. Dit gebeurt door te hybrideren.
Grote canadese gansen schijten gans de boel onder en verjagen andere inheemse soorten.
Over casarca's ga ik mij niet uitspreken, er hangt een soort van mysterie rond die soort: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22958&term=cas
Nijlganzen verwoesten nesten zoals Lars al zei.
Al die soepeenden in grote steden zorgen ook voor overlast.

Zo dat lucht even op ;D

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op november 02, 2010, 21:02:31 PM
Om te zorgen dat Stefan niet straks al z'n nijlganzenfoto's hoeft weg te gooien, houd ik de poll niet 'al te lang' open: Morgen eind van de avond gaat ie dicht!
Ach, het is nu al redelijk duidelijk: 5 mensen voor escapes, 10 mensen tegen escapes...

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers