Maandopdracht foto november: Eenden, ganzen, zwanen

Gestart door Vincent Hart, november 01, 2010, 19:24:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Het is leuk als zoveel mogelijk foto's anoniem zijn, maar wat dan als je heel erg blij bent met een prachtige foto en er een verhaal bij wilt vertellen? En wat als je de dag voor de sluitingsdatum nog geen mooie foto hebt gemaakt, en je daarom maar een foto instuurt die je al bij een waarneming had ingevoerd? Zelfs al is de foto nog niet op Waarneming ingevoerd, dan is het alsnog vrij makkelijk om achter de fotograaf te komen (bijvoorbeeld via de EXIF).
Een voorbeeld: de Maandopdracht van oktober. Er waren een aantal mensen die vrolijk hadden verteld dat ze Pestvogels hadden gezien en gefotografeerd. Een beetje puzzelen, en je weet al van twee foto's (zonder gebruik gemaakt te hebben van de EXIF) de fotograaf. Vervolgens kijk je naar de Rosse Franjepoot: ook twee foto's. Stijn en Robert hadden die gezien, en Stijn had verteld dat hij gedigiscopete foto's had gemaakt. Hup, weer twee namen. En bij de Pallas' Boszanger is het helemaal makkelijk; zoveel mensen hebben die niet gezien.
Bovendien laten vrienden hun mooiste foto's vaak aan elkaar zien. Stel dat Stijn zijn Rosse Franjepoot heeft laten zien, dan weet ik dat die foto van hem is en kan ik op hem gaan stemmen.

Ik geloof trouwens niet dat er vriendjespolitiek komt als we de anonimiteit afschaffen. Sterker nog, als we de naam van de fotograaf en het fototoestel neerzetten, wordt er misschien ook gekeken naar hoe goed de fotograaf met zijn/haar kennis en middelen kon voldoen aan de maandopdracht. Voor mij (met m'n Lumix met 12x optische zoom) is het namelijk veel moeilijker om een beeldvullende foto van een Pestvogel te maken dan voor iemand met een 500 mm.

Misschien kunnen we één maand uittesten of dat werkt, en daarna overleggen of we de naam + camera erbij zetten of dat we het weer anoniem maken.
Groeten, Jarinka Heijink

Maarten Hotting

Citaat van: rrrrr op december 11, 2010, 10:22:38 AM
Ik zag op birdpix deze bekende
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=238746&recent=1
voorbij komen.......
Blijft een mooie plaat.

Rob
Dankje, ik heb expres gewacht met het plaatsen van die foto tot de sluitingsdatum van de poll.
Groet,
Maarten

Bart van Hoogstraten

Weet je misschien de maandopdracht van Januari al, Rob?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rrrrr

Ik heb wel een idee......maar ik wil eerst overleggen met Vincent.
Ik meld mij wel weer.

Rob

Vincent Hart

And the winner is ... Inderdaad Rob! Dacht dat ik hier vrijdag al iets geroepen had, maar dat was dus niet zo  :-[

Gefeliciteerd Rob  :duim:
En Rob, inderdaad is het als de winnaar jouw gewichtige taak de opdracht voor januari te bepalen. Nou vond ik het idee dat je me mailde erg leuk maar ik zou zeggen: Gooi je voorstel in dit topic in de groep dan kunnen we kijken of (veel belangrijker) de andere fotografen zich daarin kunnen vinden ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rrrrr

#155
Eerlijk gezegd was het toch wel een beetje een verrassing dat ik gewonnen had, want ik ga normaal gesproken voor "de details".
Toen er steeds meer op mijn foto gestemd werd was ik best wel een beetje verbaasd (en al vrij snel erg blij).
Dank aan alle stemmers voor deze keuze.
Dat laat maar weer eens zien dat wij niet allemaal op dezelfde dingen vallen. (En ik ben toch best wel tevreden over dit "lucky shot", wat dat was het).

Nou bij deze dan mijn idee voor de maandopdracht voor de eerste maand van 2011:

Huis- en ringmussen.

Voor de beeldvorming heb ik een aantal van mijn mussenplaatjes bijgevoegd.

Hier zit ik aan te denken. Dit soort plaatjes (of beter natuurlijk....)
Ludiek, pakkend, vertederend, badderend, voerend, typisch mussengedrag........Noem maar op.
Moet te doen zijn, zelfs vanuit je ziekbed (zie My own shots: Beterschap toegewenst!).
Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee/deze opdracht vinden.
Vinden jullie het niks?: ga ik proberen wat anders te bedenken (maar dit voorstel heeft mijn grote voorkeur).
Schieten maar! (met de camera natuurlijk.....).
Rob

firecrest

Gaat voor mij erg moeilijk worden. Ik ben al blij als ik 1 keer per maand weer eens een Huismus zie, laat staan een Ringmus...
Die zitten hier in het duin niet zo...
Zouden Heggenmussen misschien ook mee mogen doen? :blink:

Robert V.T

Citaat van: firecrest op december 13, 2010, 20:37:08 PM
Gaat voor mij erg moeilijk worden. Ik ben al blij als ik 1 keer per maand weer eens een Huismus zie, laat staan een Ringmus...
Die zitten hier in het duin niet zo...
Zouden Heggenmussen misschien ook mee mogen doen? :blink:

Mee eens, bij ons zitten ook bijna geen huismussen, en al helemaal geen ringmussen.
Groeten,

Robert van Tiel

Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op december 13, 2010, 20:37:08 PM
Gaat voor mij erg moeilijk worden. Ik ben al blij als ik 1 keer per maand weer eens een Huismus zie, laat staan een Ringmus...
Die zitten hier in het duin niet zo...
Zouden Heggenmussen misschien ook mee mogen doen? :)

Citaat van: Robert V.T op december 13, 2010, 20:41:55 PM
Mee eens, bij ons zitten ook bijna geen huismussen, en al helemaal geen ringmussen.

Nou, het moet niet gekker worden! :rolleye:
Groeten, Lonnie Bregman

GijsB

tuinvogels van maken dan maar

Ik heb hier in de buurt ook niet echt veel huismussen zitten, ik weet wel een plek, maar dit soort ludieke foto's zijn eigenlijk alleen in een tuin of bij een voederplaats mogelijk
Gijs

Jarinka

Citaat van: dralion13 op december 13, 2010, 21:48:24 PM
tuinvogels van maken dan maar

Ik heb hier in de buurt ook niet echt veel huismussen zitten, ik weet wel een plek, maar dit soort ludieke foto's zijn eigenlijk alleen in een tuin of bij een voederplaats mogelijk
Een poosje geleden werd dat ook al bedacht, maar wat telt als een tuin? De een heeft alleen een balkonnetje, terwijl de ander in de Biesbosch woont.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

Gijs

rrrrr

Misschien snap ik iets niet, maar moeten de vogels rond je eigen huis zitten?
"Die zwanen van mij" zaten ook 40km verderop...
Enne: Ludieke foto's hoeven niet hoor........
En om nou een voederplaatsfotosessie in het leven te roepen... :P


Rob

Maarten Sluijter

Ik heb hier gelukkig wél nog een kolonie van 30+ Huismussen.
.

DuDe

Citaat van: rrrrr op december 14, 2010, 07:53:23 AM
Misschien snap ik iets niet, maar moeten de vogels rond je eigen huis zitten?
"Die zwanen van mij" zaten ook 40km verderop...
Enne: Ludieke foto's hoeven niet hoor........
En om nou een voederplaatsfotosessie in het leven te roepen... :P


Rob
Precies! Er staat toch ook niet thuismussen?  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

stefanhageman

Ik vind het een leuk onderwerp. Hier nog zo'n 35 Huismussen en anders fiets ik ff 10 kilometer en ik heb Ringmussen(zijn toch net ff iets mooier).
Stefan Hageman


Stijn E.

Leuk idee Rob  :duim: Ik heb toevallig al een leuke foto, maar ik ga kijken of ik nog iets beters kan maken  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marije

Ik vind het een leuk idee.
Overigens, die foto van de mus op de vetbol...  :duim: :duim:

GijsB

Citaat van: Stijn Eikelboom op december 14, 2010, 15:12:19 PM
Leuk idee Rob  :duim: Ik heb toevallig al een leuke foto, maar ik ga kijken of ik nog iets beters kan maken  ;)

het is voor januari, dus de leuke foto die je al hebt mag je niet insturen ;)
Gijs

Stijn E.

Citaat van: dralion13 op december 14, 2010, 15:50:17 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op december 14, 2010, 15:12:19 PM
Leuk idee Rob  :duim: Ik heb toevallig al een leuke foto, maar ik ga kijken of ik nog iets beters kan maken  ;)

het is voor januari, dus de leuke foto die je al hebt mag je niet insturen ;)

Dank voor je helderheid Gijs  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: Jarinka op december 11, 2010, 19:45:01 PM[...heel lang verhaal dat je maar in het originele bericht moet lezen...]
Misschien kunnen we één maand uittesten of dat werkt, en daarna overleggen of we de naam + camera erbij zetten of dat we het weer anoniem maken.
Zijn er hier verder nog meningen over?
Groeten, Jarinka Heijink

DuDe

Citaat van: Jarinka op december 23, 2010, 21:53:03 PM
Citaat van: Jarinka op december 11, 2010, 19:45:01 PM[...heel lang verhaal dat je maar in het originele bericht moet lezen...]
Misschien kunnen we één maand uittesten of dat werkt, en daarna overleggen of we de naam + camera erbij zetten of dat we het weer anoniem maken.
Zijn er hier verder nog meningen over?
Hoewel ik (nog..) niet mee doe is mijn mening als volgt:

Ik vind het het leukst wanneer de fotograaf (en zijn toestel) onbekend zijn. Als je als deelnemer het spel op zijn leukst wilt meespelen, dan vertoon je je foto nog niet voortijdig. Ook al ben je blij met je foto, houdt je kruit gewoon nog even droog en verras de anderen pas bij de wedstrijd. Maar maak hier geen wet van Meden en Perzen van. Het is niet zo dat je niet mee mag doen als je je foto al eerder (al is het bij je waarneming) hebt vertoond.

Daarnaast vind ik dat de camera er niet toe doet (en onbekend moet blijven). Uiteraard kun je technisch betere foto's maken met een dure spiegelreflex, maar dat hoeven niet per sé minder mooi foto's te zijn. Scherp bijvoorbeeld, betekent nog niet goed. Als je het type camera erbij zet verwacht je toch dat er bij de beoordeling rekening mee wordt gehouden. Maar het blijft toch appels met peren vergelijken. Als ik met mijn opoe-fiets met de plaatselijke wielerronde ga meedoen, vraag ik toch ook niet of men daar rekening mee wil houden bij het uitreiken van de prijzen? Maak dan - wanneer meer mensen meedoen - verschillende klasses.

Het plaatsen van teksten bij de foto's kan op zich leuk zijn en maken het begrip over de foto groter. Echter, een foto moet, vind ik, in de eerste plaats voor zich zelf spreken. Anders gaat het er misschien wel om wie zijn verhaal erbij het mooist kan opschrijven  :rolleye: En we moeten de beoordelers ook niet onderschatten. Waarom zouden we ze moeten uitleggen waarom onze foto zo mooi is?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

rrrrr

De camera maakt niet de foto. Dat doet de fotograaf, dus het vermelden van de gebruikte apparatuur lijkt mij overbodige info (en die ga ik er zeker niet bij vermelden).
Ik heb betere "compactcamera" foto's dan "dikke spiegelreflexplaten" gezien.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat een registratie/determinatiefoto op zich een puike plaat kan zijn, maar die vertelt geen verhaal. Een goede foto wel. Dat heeft niets te maken met de camera.
Ik denk dat de beoordelaars wel een goede foto herkennen als ze hem zien.........(al zal niet iedereen hetzelfde idee van schoonheid hebben).

Verklarende teksten lijken mij niet nodig.
Anonimiteit lijkt mij prima (tot na de uitslag  ;D ).

Rob

Maarten Hotting

Citaat van: rrrrr op december 13, 2010, 20:31:38 PM
Eerlijk gezegd was het toch wel een beetje een verrassing dat ik gewonnen had, want ik ga normaal gesproken voor "de details".
Toen er steeds meer op mijn foto gestemd werd was ik best wel een beetje verbaasd (en al vrij snel erg blij).
Dank aan alle stemmers voor deze keuze.
Dat laat maar weer eens zien dat wij niet allemaal op dezelfde dingen vallen. (En ik ben toch best wel tevreden over dit "lucky shot", wat dat was het).

Nou bij deze dan mijn idee voor de maandopdracht voor de eerste maand van 2011:

Huis- en ringmussen.

Voor de beeldvorming heb ik een aantal van mijn mussenplaatjes bijgevoegd.

Hier zit ik aan te denken. Dit soort plaatjes (of beter natuurlijk....)
Ludiek, pakkend, vertederend, badderend, voerend, typisch mussengedrag........Noem maar op.
Moet te doen zijn, zelfs vanuit je ziekbed (zie My own shots: Beterschap toegewenst!).
Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee/deze opdracht vinden.
Vinden jullie het niks?: ga ik proberen wat anders te bedenken (maar dit voorstel heeft mijn grote voorkeur).
Schieten maar! (met de camera natuurlijk.....).
Rob

Lijkt me ook een hele leuke opdracht!
Gelukkig heb ik nog steeds de Huismussen om me huis heen zitten, en zeker nu altijd wel wat op het voer.
Ringmussen zijn bij mij ook nog wel te doen, maar niet vanuit huis.

Het is inderdaad een lastige opdracht als je geen mussen meer heb in de omgeving van je huis.
Maar het lijkt me toch niet zo dat er in de hele omgeving geen mus meer te vinden is?
Mocht dat wel zo zijn, misschien de opdracht dan wat versoepelen door bijvoorbeeld de vinken (dus Vink, Keep, Groenling enz.) erbij te doen.
Dat lijkt me dan voor iedereen goed haalbaar, maar Rob mag de beslissing nemen!!
Groet,
Maarten

rrrrr

Gaan we doen.
Voor januari wordt de opdracht:

Huis-, ring- en heggemussen, vinken (ook goud- en appelvinken), kepen, groenlingen en putters.

Alleen deze negen soorten.
NIET MEER, NIET MINDER.........
Moet te doen zijn.

Succes en veel plezier.

Rob

Maarten Hotting

Citaat van: rrrrr op december 25, 2010, 23:07:47 PM
Gaan we doen.
Voor januari wordt de opdracht:

Huis-, ring- en heggemussen, vinken (ook goud- en appelvinken), kepen, groenlingen en putters.

Alleen deze negen soorten.
NIET MEER, NIET MINDER.........
Moet te doen zijn.

Succes en veel plezier.

Rob

Lijkt me leuk maar ik zou Heggenmus toch weg laten als ik jou was.
Heggenmus is een totaal andere vogel dan Huis en Ringmus en al die vinken.
Maar jij mag beslissen natuurlijk!
Groet,
Maarten

rrrrr

Citaat van: firecrest op december 13, 2010, 20:37:08 PM
Gaat voor mij erg moeilijk worden. Ik ben al blij als ik 1 keer per maand weer eens een Huismus zie, laat staan een Ringmus...
Die zitten hier in het duin niet zo...
Zouden Heggenmussen misschien ook mee mogen doen? :)

Ben ik met je eens Maarten, maar zie bovenstaande quote.
En een mus is ook geen vink........

Op die manier is het einde een beetje zoek.
Er is altijd wel iemand die het ergens niet mee eens is.

Persoonlijk vind ik een sperwer een schitterend beest, maar die wordt niet door iedereen gezien. Misschien dan toch maar een torenvalkje erbij?
Of toch die buizerds dan ook maar? En een havik? Of een slechtvalk? Maar ja, die pakt duiven. Die er ook maar bij? Turkse tortel-, hout-, holenduif?
En reigers? Die pakken ook jonge (en oude) vogels.......

Als het zo moet kun je net zo goed alle in Nederland voorkomende soorten doen (of niet) al naar gelang het iemand het beste uitkomt.
Dan is het einde zoek.

Deze negen soorten zijn het geworden.

Dat zijn er al zeven meer dan ik als oorspronkelijk idee had opgegeven.
Als het nu niet meer gaat lukken om VEEEEEL inzendingen te krijgen weet ik het ook niet meer hoor  :rolleye:

Succes aan ALLE deelnemers en iedereen een prettige jaarwisseling toegewenst.
(enne Lars: ik verwacht nu toch echt wel een heggenmusfoto van jou  ;D ).

Rob

Bart van Hoogstraten

Waarom noem je de opdracht niet gewoon "Prunellidae, Fringilidae en Passeridae"?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/