Die beesten zijn zó nieuwsgierig... Als je naar een vogel staat te kijken, gewoon achter het hek, komt de hele kudde voor je neus staan, vlak voor het prikkeldraad, en zie je die hele vogel dus niet meer.
Gewone melkkoeien zijn al een crime, maar Galloways (die zwarte, hoornloze koeien) kunnen echt humeurig zijn.
Op de Dammerkade bij Ankeveen liepen er ooit twee, om het gras van het pad kort te houden. Als je daar voorbij wilde, moest je eerst inschatten of ze goedgehumeurd waren. Het pad was niet erg breed, en uitwijkmogelijkheden had je daar niet ( water links en rechts), dus ik schuifelde zo dicht mogelijk langs de braamstruiken terwijl ik geruststellende geluidjes maakte en de zwarte vleesbergen goed in het oog hield. Daarna keek ik vaak om of ze niet achter me aan kwamen.
Gelukkig heeft Natuurmonumenten die Galloways weggehaald. Ze liepen overigens met zijn tweeën het hele graspad tot pulp. Als het geregend had, stond je tot je enkels in de kuilen met water.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo
PS: Schotse Hooglanders doen nooit wat, dat zijn lieverds. Als ze breeduit op het fietspad liggen, kun je er gewoon omheen fietsen of lopen. Wel oppassen voor de hoorns in het voorbijgaan...Waarom ze uitgerekend op het fietspad gaan liggen, is me een raadsel.