vleermuizen al in winterslaap bij jullie?

Gestart door diertjesvriend, oktober 28, 2010, 23:03:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

diertjesvriend

ik vroeg me af of vleermuizen overal tegelijk in winterslaap gaan, of per kolonie of per omgeving verschillend (binnen een bepaalde periode natuurlijk),
en of de ene soort eerder dan de andere in winterslaap gaan.

en gaan ze wel met de hele colonie tegelijk in slaap of beslissen ze het individueel?

dus ik dacht, als jullie nou ook opletten, of je ze nog wel of niet ziet vliegen, en dat dan hier neerzetten wanneer jullie ze zien (ze dus nog wakker zijn) en zo mogelijk erbij welk soort (of kleine of grote mag ook, kenmerken), dan hebben we hier misschien over een maand een leuk overzicht.

ikzelf heb vandaag rondgefietst op zoek naar vleermuis waarnemingen, en heb er geen 1 gezien.
het was droog en helder weer. even nadat het te donker werd om iets te zien begon het erg te regenen en dat hield aan.
misschien had ik pech er geen 1 te zien, misschien vlogen ze niet uit omdat ze de regen voelden aankomen, of misschien zijn ze opeens allemaal al gaan slapen?
begin van de week nog wel vleermuizen gezien.

mabeline

twee weken geleden nog twee gezien, daarna niets meer, maar weet niet of ze al in winterslaap zijn, of dat ik ze gewoon gemist heb
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

diertjesvriend

bedankt voor je reactie
ik neem de ingevoerde waarnemingen ook mee
dat is voor de 29e oktober 1 melding van gewone dwergvleermuis regio rotterdam.

ik vrees dat we hier ondank dat dit de waarneming site is toch een veel te smal beeld krijgen van het geheel
best wel jammer ben echt wel benieuwd wat er uit zou komen als iedereen er deze weken eens op zou letten of ze wel of niet een vleermuis zouden zien of horen.
zouden ze misschien na de eerste keren nachtvorst in slaap gaan omdat de prooidieren dan dood gaan (of overleven die nachtvlinders dat) en zo vraag ik me steeds van alles af.
klein onderzoekje hier lijkt me leuk ik hoop op meer reacties en meer mensen die erop willen letten.

BartNoort

Een deel van de dieren is al aanwezig op de winterslaap locaties. De ene soort gaat wat sneller naar de verblijven als de andere soort.
Ook worden de verblijven 's zomers al bezocht door de dieren. En zijn dieren soms hartje winter vliegend te zien (misschien verstoord?? misschien niet)

Gisteren midden op de dag een rosse vleermuis zien vliegen en 's avonds vlogen er dwergen bij mijn huis. Het vliegt dus zeker nog deels.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

diertjesvriend

bedankt voor je reactie!
ik ben vrij nieuw in het vleermuizengebeuren maar vind het allemaal reuze interessant :D
heb dus ook steeds allerlei vragen en dingen die ik wil weten etc.
ik had inmiddels idd gelezen dat vleermuizen ook tijdens de winter wel wakker kunnen worden, dat ze dan wat drinken van het vocht in hun verblijf (vochtige vorstvrije plekken) en paren, en soms ook even gaan foerageren.
ik vroeg me af wanneer het preciese moment is dat een vleermuis 'denkt' , nu blijf ik hangen, nu ga ik vanavond niet meer op jacht maar ik blijf hangen, en zich klein opvouwd en zijn lichaam in slaapstand brengt.
en als een groepje dat niet tegelijk doet, of ze elkaar dan niet storen en de slapers weer wakker maken.
en of ze daarom misschien per groep tegelijk gaan slapen (en hoe ze dat dan overleggen?),
of per soort in een groep want er huizen vaak ook verschillende soorten in 1 winterverblijf.
en of het iets met de eerste nachtvorst te maken heeft, of dat invloed heeft op het voedselaanbod,
wat ook per soort wel weer verschillend kan zijn omdat sommigen andere prooien hebben dan anderen..


ik dacht misschien eens zien of ik hier een overzicht kan realiseren van het al dan niet actief zijn van verschillende soorten over het land, maar het aantal waarnemers of posters is daarvoor wel echt te klein.
en misschien is het ook al lang bekend hoe het allemaal zit grote kans van wel want zoals ik al zei, ik kom net kijken (jaartje nu maximaal).

Jeroen Nagtegaal

In Arnhem vliegen er nog dagelijks vleermuizen rond mijn kamer.
Vandaag ook nog een Dwerg, en gisterochtend nog 2 watervleermuis? In elk geval Myoten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

diertjesvriend

thanks Jeroen!
ja Myotis hebben allemaal lichte buik donkere bovenkant en das wel moeilijk uit elkaar te houden zo op zicht.

ik zal later even de ingevoerde waarnemingen weer hier toevoegen :)

ecotex

Gisteravond Ruige Dwergen en 1 Laatvlieger via detector gespot nabij Hoge Berg/Doolhof Oudeschild. Doolhof winterdomein voor Ruige Dwerg.


Kees Verschoor