Hoofdmenu

Welk mos?

Gestart door boogey55, september 09, 2006, 17:57:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Het gaat om het lichte mos.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

Dag Pim,

Dit lijkt mij Doornig heidestaartje(Cladonia scabriuscula) te zijn. Voor echte zekerheid zou ik de soort veel dichterbij moeten kunnen zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

boogey55

Ach ja... Toch bedankt hoor.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

Pim er zijn maar kleine verschillen tussen de soorten. Ik kan niet zien of de soort soredieus is het zou evengoed Gevorkt heidestaartje(Cladonia furcata) kunnen zijn die heeft minder vertakkingen en minder blaadjes langs de priem en is bovendien niet soredieus.
met groet, Corry

boogey55

soredieus? wat is dat?
Mossen zijn niet mijn grootste hobby.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

Dag Pim,
Als een korstmos soredieus is dan bedoelen we dat er deeltjes aanwezig zijn die zorgen voor ongeslachtelijke voortplanting. De sorediƫn genaamd.
Die sorediƫn zien er uit als een soort korreltjes of melig poeder. Die kun je dan vinden op de priem(is de stengel) van het bekermos.
met groet, Corry

boogey55

Beste Cora.

Dank je voor de uitleg.

Ik heb een beetje geGoogled met de twee namen die je gaf.
Cladonia furcata is dan veel gevorkter....(?) dan Cladonia scabriuscula.

Zo lijkt mijn mos het meest op Cladonia furcata.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

Pim,

Het gaat niet om het gevorkt zijn maar hoe vaak ze vertakt is en of ze al dan niet korreltjes langs de priem heeft.

Verder heeft de een grondbladen en de ander meestal niet. Al met al deed deze me het meest aan Doornig heidestaartje denken. Ik zal vanavond even een gecombineerde soort in de database aanmaken dan kun je deze er morgen inzetten.

met groet, Corry

Windekind

Dit lijkt mij ook geen C. furcata.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

boogey55

CiteerPim,

Het gaat niet om het gevorkt zijn maar hoe vaak ze vertakt is en of ze al dan niet korreltjes langs de priem heeft.
Ik zal me wat zorgvuldiger uitdrukken voortaan. Ik bedoelde vertakt. Korreltjes zijn mij niet opgevallen.
Groet, Pim Frijling
Wolvega