Grote glimworm - Lampyris noctiluca ?

Gestart door Violet (en Remco), oktober 31, 2010, 13:24:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Vandaag in het Baarnsche Bosch deze larve gezien.
Klopt het dat dit de larve van Lampyris noctiluca is? Denk het zelf wel maar weet niet of er iets rondkruipt wat er op lijkt...

Betreft deze waarneming

Foto's:





Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

beetlestitch

lijkt mij wel. het licht orgaan zit nog niet aan het eind lijkt het zo dus nog niet volwassen. het zal zeker een vrouwlijk ex. worden. ik weet niet zoveel van de biologie van deze familie maar ik denk dat het licht orgaan van het voorjaar gevormd wordt. want de grootte lijkt wel al redelijk voor een volwassen ex. groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Hoi Toon,

Dank voor je snelle en leerzame reactie  :duim:

Schatting van de grootte is ongeveer 3,5 cm, maar daar kunnen we natuurlijk volledig naast zitten... Was in ieder geval geen kleine larve.

Kan zo snel weinig info vinden, daar gaan we nog even naar op zoek. Alleen al om te weten hoe je ziet dat het een vrouwtje zal worden en waaraan je het lichtorgaan herkent. Mooi beestje in ieder geval!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#3
http://www.glowworms.org.uk/ident.html

Als ik die geloven moet kunnen de larvjes ook glimmen. Ik meen dat het onderscheid larve/imago ook aan de antennes te zien is, maar zou er weer even naar moeten zoeken ...

P.S. Hier is nog een aardig stukje ... vergelijk de antennes aan de dame en de larve met die van jullie ;)

P.P.S. Ik hang er nog een copula bij ... was me zelf nog nooit opgevalen (duh!) maar de dame heeft inderdaad ook die vrolijke vlekjes op de hoeken van de segmenten niet. Appeltje-eitje dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Hi Arp,

Dank voor je mooie linkjes  :duim:  Het maakt al veel duidelijk, super!
Jouw foto laat ook zeker het verschil tussen man en vrouw zien, tesamen met 'onze' larve zijn de verschillen duidelijk!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl