Hoofdmenu

determineren

Gestart door ac.billekens, september 09, 2006, 01:48:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Onderstande foto, shebben wij vandaag aangetroffen in een vochtig gemengd bos.
Wie kan ons aan de naam helpen? Ze stonden vlak bij elkaar en hebben beiden buisjes aan de onderzijde

ac.billekens

foto 2

Christina Roland

Ik heb net een week geleden geleerd dat dit een  Gewone franjezwam is, als het tenminste dezelfde is ;-)
Christina

Arno van Stipdonk

Foto 1 is Echte tolzwam.
Foto 2 doet me denken aan Toefige labyrintzwam. Kan echter ook een andere zijn.

a.houter

#4
Is hier wel onder hoed gekeken? Ik bedoel bij beide exemplaren.
Ik ben benieuwd naar het hymenium: plaatjes, poriën of...stekels? :unsure:
(Loupe!)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

Daarom twijfel ik ook bij soort 2.
Soort 1 lijkt me echter sprekend een Echte tolzwam.

knabenkraut

#6
zou de eerste ook de gezoneerde stekelzwam kunnen zijn?
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Ze zouden beide buisjes hebben, dus dat lijkt me dan onmogelijk.

knabenkraut

CiteerZe zouden beide buisjes hebben, dus dat lijkt me dan onmogelijk.
Dag Arno,

Bij mijn eerste gezoneerde stekelzwam had ik ook niet gelijk door dat ik met stekels te maken had  Met een loupe werd het voor mij duidelijk dat het geen buisjes waren. Dus vandaar. ;)  
groetjes,
Dini

ac.billekens

#9
Ik heb nog eens goed gekeken en inderdaad hebben beide paddenstoelen geen buisjes maar stekels. Zelfs met de loupe is het moeilijk te zien.
Ik heb gisteren ook nog een andere gevonden met stekels welke ik niet vind in mijn boeken. Hij stond in de zelfde omgeving en de bovenzijde voelt fluweelahtig aan.

foto 3

Arno van Stipdonk

Citeer
CiteerZe zouden beide buisjes hebben, dus dat lijkt me dan onmogelijk.
Dag Arno,

Bij mijn eerste gezoneerde stekelzwam had ik ook niet gelijk door dat ik met stekels te maken had  Met een loupe werd het voor mij duidelijk dat het geen buisjes waren. Dus vandaar. ;)
:duim: Had ik niet door.

knabenkraut

#11
Dit wil nog niet zeggen dat het de Gezoneerde stekelzwam is hoor. Misschien dat André je verder kan helpen.
Ik heb zelf gisteren nog weer naar deze soort gekeken. Qua kleur is hij stukken lichter geworden en komt hij meer overeen met jullie foto.
Vandaag of morgen maar weer eens een nieuwe foto maken en bijvoegen.
groetjes,
Dini

a.houter

Tja, ik was er al een beetje 'bang' voor, vandaar mijn toespeling.

Foto 1 deed mij inderdaad aan stekelzwammen denken, m.n. Hydnellum concrescens, Gezoneerde stekelzwam. Meestal zijn de stekels al wat purperbruin aan het kleuren (jong wittig), graag bevestiging indien mogelijk.

Foto 2 is niet met zekerheid te zeggen (zoals altijd overigens), maar ik denk aan Hydnellum coeruleum, Blauwgestreepte stekelzwam. Hier moet iemand bijkomen met verstand van zaken.

Foto 3 is volgens mij vanwege de omschrijving in combinatie met het uiterlijk Hydnellum spongiosipes, Fluwelige stekelzwam.

Met elkaar reuze leuke vondsten, alhoewel ik denk dat de stekelzwammen dit jaar ook goed vertegenwoordigd zullen zijn, ik denk dat je dit even moet melden aan een lokale DC van het NMV die je er wellicht mee wilt helpen. In welke provincie is deze waarneming gedaan?

:)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#13
CiteerIn welke provincie is deze waarneming gedaan?

Ik weet niet waar de waarneming gedaan is maar bij Informatie in het hoofdscherm kun je de gebruikerslijst opvragen. Dan achternaam of voornaam intikken dan kom je terecht bij de desbetreffende persoon en de provincie. In dit geval Limburg.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

Dank je Corrie, ik zal eens zien wie ik daar kan benaderen. :duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ac.billekens

CiteerTja, ik was er al een beetje 'bang' voor, vandaar mijn toespeling.

Foto 1 deed mij inderdaad aan stekelzwammen denken, m.n. Hydnellum concrescens, Gezoneerde stekelzwam. Meestal zijn de stekels al wat purperbruin aan het kleuren (jong wittig), graag bevestiging indien mogelijk.

Foto 2 is niet met zekerheid te zeggen (zoals altijd overigens), maar ik denk aan Hydnellum coeruleum, Blauwgestreepte stekelzwam. Hier moet iemand bijkomen met verstand van zaken.

Foto 3 is volgens mij vanwege de omschrijving in combinatie met het uiterlijk Hydnellum spongiosipes, Fluwelige stekelzwam.

Met elkaar reuze leuke vondsten, alhoewel ik denk dat de stekelzwammen dit jaar ook goed vertegenwoordigd zullen zijn, ik denk dat je dit even moet melden aan een lokale DC van het NMV die je er wellicht mee wilt helpen. In welke provincie is deze waarneming gedaan?

:)
Hallo André,

de waarnemingen zijn in Limburg gedaan. De paddenstoel van foto 1 heeft inderdaad bruine stekels evenals de paddenstoel van foto 3. Wij zijn vandaag nog even terug geweest om nog eens goed te kijken.

Van paddenstoel 1 en 2 heb ik enkele nieuwe foto's. Helaas was de onderkant van 1 zo slecht dat je er niets op kunt onderscheiden.

Foto 1-a

ac.billekens

foto 2 a+b

ac.billekens

foto 2 b

a.houter

De bruine stekels van foto 3 kloppen in elk geval ook.
Maar ik ben vooral geïnteresseerd in foto 2; je hebt die blijkbaar geplukt om hem om te keren; heb je hem ook meegenomen? Kun je hem eventueel nog verzamelen?

Ik zou graag nog een (scherpe) close-up van de hoed zien, en wanneer mogelijk ook een dwarsdoorsnede.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Een duidelijke foto van een verse dwarsdoorsnede zou ik echt op prijs stellen!
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ac.billekens

Hallo Andre,

Wij hebben gisteren een exemplaar meegenomen maar wij gaan morgen nog wel even terug voor een dwarsdoorsnede en ik zal proberen een goede close-up van de bovenkant te maken maar onze camera heeft zijn beperkingen.

a.houter

Neem de restanten mee en probeer ze te drogen!
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ac.billekens

Hallo Andre,

Wij hebben gisteren een exemplaar meegenomen maar wij gaan morgen nog wel even terug voor een dwarsdoorsnede en ik zal proberen een goede close-up van de bovenkant te maken maar onze camera heeft zijn beperkingen.

ac.billekens

deze foto hebben wij vandaag ook nog gemaakt

ac.billekens

CiteerDe bruine stekels van foto 3 kloppen in elk geval ook.
Maar ik ben vooral geïnteresseerd in foto 2; je hebt die blijkbaar geplukt om hem om te keren; heb je hem ook meegenomen? Kun je hem eventueel nog verzamelen?

Ik zou graag nog een (scherpe) close-up van de hoed zien, en wanneer mogelijk ook een dwarsdoorsnede.
Hallo André,

We zijn vanmiddag nog terug geweest en hebben nog enkele foto's gemaakt.
De resultaten zijn helaas niet erg goed.

ac.billekens

#25
foto 2

De restanten hebben wij meegenomen.

a.houter

Het is niet de soort die ik in eerste instantie voorstelde (H. caeruleum), maar toch wel iets aparts. Aan de doorsnede te zien begin ik nu te denken aan Sarcodon joeides - Avondroodstekelzwam.

Het lijkt mij toch zinnig dat je even contact opneemt met  P.H. Kelderman,  coördinator van de NMV in Limburg en het materiaal opstuurt.

Ik zal je zijn telefoonnummer wel mailen.

Je kunt dan tevens de andere twee doorgeven.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ac.billekens

Bedankt André,

Ik wacht je mail af en zal dan contact opnemen met Dhr. Kelderman.

Ook dank aan gebruikers van het forum voor hun hulp.

ac.billekens

CiteerHet is niet de soort die ik in eerste instantie voorstelde (H. caeruleum), maar toch wel iets aparts. Aan de doorsnede te zien begin ik nu te denken aan Sarcodon joeides - Avondroodstekelzwam.

Het lijkt mij toch zinnig dat je even contact opneemt met  P.H. Kelderman,  coördinator van de NMV in Limburg en het materiaal opstuurt.

Ik zal je zijn telefoonnummer wel mailen.

Je kunt dan tevens de andere twee doorgeven.
;)
Hallo André,

Wij heb het materiaal opgestuurd naar Dhr. Kelderman en hij stuurde ons volgende informatie

was geen Avondrood, deze behoord namelijk grove, deels afgeknotte en vaak ingekeepte wrattige sporen te hebben, dat was met deze vondst niet het geval. De sporen waren subgloboos tot breed elliptisch bekleed met kleine spitse stekeltjes (3,5-4,5 x 3-4 µm). Alleen de geslachten Bankera en Phellodon hebben deze vorm van sporen. De eerste viel weg door andere combinatie van kenmerken, blijft over Phellodon, in dit geslacht moest gezocht worden bij de soorten met dunne steel (2-5(8) mm, en met een glad oppervlak, Vlees zonder duplexstructuur. De keuze moet dan gemaakt worden tussen twee soorten, de een met geelachtig tot bruin vlees de ander donker grijsbruin tot purperbruin met een, hoewel niet sterk in contrast, zonering. Typische, na goed drogen, de fenegrieke (Magie) geur. Alles klopt dan met Phellodon connatum (Schultz.:Fr.) P. Karrst., syn.: P. melaleuca (Sow.:fr.)P.Karst. De soort is erg zeldzaam in Nederland. 2 + 3 zijn zeldzaam maar toch hier en daar gevonden in Z. Limburg. Ik zal de vondsten doorgeven aan Paddenstoelen Kartering Nederland

knabenkraut

Wat leuk zo'n vondst, gefeliciteerd. :duim:  
groetjes,
Dini